"Basgångar"?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

"Basgångar"?

Inlägg av mikkejohansson »

Begreppet "basgångar" dyker ju upp här och där, men jag har undrat lite. Vad menar "vi" med det egentligen?

Jag relaterar nog egentligen basgångar mest till walking bass, alltså en baslinje som förändras kontinuerligt, men jag tror vi menar olika saker.


Vad menar ni med basgångar i till exempel en poplåt? Det är väl sällan önskvärt med en bas som far alltför mycket "hit o dit" (här kanske vi är oense), men jag tror inte bara det är det som avses...

Fills? Genomgångstoner mellan ackorden? Olika riff? Eller gör ny "basmelodier" över alla låtar ni spelar?

Om man tar de exempel som brukar ges; t ex McCartney så har han väl två olika typer av "basgångar", den ena rena riff (ex "come together"), och den andra med genomgångstoner mellan ackord och små fills mellan ackordbyten (nu skulle jag ju haft ett bra exempel här), men han spelar ju ändå "grundton på ettan" i de flesta låtar (vilket jag själv också ser som grunden i basspelet...i alla fall i pop och rock)...


Jag kanske gör detta till en större fråga än det är, men jag undrar bara hur stora filosofiska värden det ligger i det här med basgångar....jag tror nämnligen (och nu kommer det :) ) att många inte riktigt vet vad de söker, och då är det ju svårt att hitta det...

Delar man upp begreppet i vad det är kanske det är lättare att förstå, nest-ce pas?


Så, vad lägger DU i begreppet "basgångar" egentligen? Beskriv gärna med låtexempel eller teoretiska exempel!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag kan inte låta bli att svara mig själv först heller :D

Ett exempel på vad jag tänker med "basgångar" eller "basslines" är Jamersons spel på "What's going on";

http://www.prinzy.com/partitions_01/wha ... g%20on.gif

(ni får tydligen kopiera in i fältet...)

Han utnyttjar ju det mesta av det "harmoniska innehållet" i ackorden, men analyserat är det ju mest genomgångstoner (och återgångstoner) mellan olika ackordtoner ihop med ett "riff" som det mesta bygger på (lång ton, synkop till trean, åttondelar), och med det som snarast är "fills" då och då (se t ex B9 i sista takten fjärde raden...). Allt som allt en strålande melodisk "basgång" som dessutom kompletterar låten fantastiskt. Som alltid med Jamerson.


MEN (som Tony Irving i Lets Dance)! Jag skulle ju bli förbannad om nån spelade så här på en normal poplåt med säg...Lisa Miskovsky. Får det kallas "basgång" om man bara spelar bastonerna med nån extraton här och där? Jag skulle nog tycka det, jag...beror kanske på stilen? Hmmm.....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mikkejohansson skrev: MEN (som Tony Irving i Lets Dance)! Jag skulle ju bli förbannad om nån spelade så här på en normal poplåt med säg...Lisa Miskovsky. Får det kallas "basgång" om man bara spelar bastonerna med nån extraton här och där? Jag skulle nog tycka det, jag...beror kanske på stilen? Hmmm.....
Det tycker jag... allt som är mer än grundtonspumpande är basgång. Hoppas det i alla fall för min egen del...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag sätter likhetstecken mellan basgångar och ostinaton. Inte för att det är så men jag gör det! ;)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag kallar helt enkelt basen i vilken låt som helst för basgång, hur den än är
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:Jag sätter likhetstecken mellan basgångar och ostinaton. Inte för att det är så men jag gör det! ;)
Vad är det?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Grovt förenklat; Ostinato = Riff (fast mer "fancy") :)

Ostinato innebär upprepade fraser eller mönster...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som totalt obildad har jag lärt mig något nytt. Ostinaton. Basgångar för mig är inte direkt ostinaton utan snarare någonting som länkar ihop låten. Tex länkar samman ett/flera ackord till ett annat och som ibland kommer mer eller mindre oväntat. Ett för mig lysande exempel är Nikki Sixx basgång mellan 1:a och 2:a vers i Mötley-låten Take me to the top. Nikki brukar vara bespottad bland många basister (dock inte av mig) men den basgången är i sammanhanget genial och lyfter låten.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

hmm walking bass= "knallar på hela tiden".
Basgång= binder ihop från ett ackord till ett annat eller nåt som återkommer varje refräng typ riff, kanske...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

håller med svensson
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

mikkejohansson skrev:Grovt förenklat; Ostinato = Riff (fast mer "fancy") :)

Ostinato innebär upprepade fraser eller mönster...
Det kan bli lite förvirrande när begreppen blandas. ostinato kommer ju ur den italienska samlingen av begrepp. Där andra anvisningar som staccato, ritardando, vivace, andante, osv. Från den klassiska musiken.

Riff kommer från den amerikanska gehörstraditionen alltså pop rock och jazz där begreppen är översatta.

Vad vill jag säga med detta..? Hmm.. Knappt jag vet själv.. att ostinato kanske mer hör den klassiska musiken till medan riff är rock pop och jazz. Samma funktion men olika stilar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo. Läste du den första delen av första raden; "grovt förenklat"?

Ett Ostinato är ju dessutom, till skillnad från ett riff, sällan "i fokus" utan oftare en bakgrund till en melodi, eller hur?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

mikkejohansson skrev:Jo. Läste du den första delen av första raden; "grovt förenklat"?

Ett Ostinato är ju dessutom, till skillnad från ett riff, sällan "i fokus" utan oftare en bakgrund till en melodi, eller hur?
Nja lite sent är det väl.. läste inte så noga..

Det är ju sant förstås. Men jag har aldrig hört talas om ostinato i rocksammanhang.. Förekommer det i jazz..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nej precis, därav likhetstecknet med den underförstådda betydelsen "Ostinato betyder ungefär samma sak som riff, men i olika sammanhang". Självklart pratar man oftare om "riff" i rock/pop/jazz och om "ostinato" i klassisk musik, MEN en del gånger skulle jag absolut använda ostinato-begreppet...kanske framför allt i tyngre musik med exempelvis ett bakgrundsriff som ligger under flera olika delar av en låt; ett syntharpeggio t ex eller en tappingfigur.

Jag skulle nästan gå så långt att kalla pulloff-licket i AC/DC:s "Thunderstruck" för mer av ett ostinato änn ett riff....men det får väl stå för mig.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ha! Då börjar åtminstone jag fatta.. Det licket är lite smygande. Eller hur..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, eller kanske mer att det ligger under flera delar av låten och att det händer olika saker "ovanpå"...vilket nog vore min definition av ett ostinato...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag får försöka hitta fler exempel!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..måste hitta ett läge där jag kan klämma in ordet "ostinato" i replokalen i kväll...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

"- Nä, nu får du inte va så ostinato!!" kanske..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Undrar vad dom äter för Ost i NATO?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

funkys**t skrev:"- Nä, nu får du inte va så ostinato!!" kanske..?
Jag är rätt säker på att obstinat kommer från just ostinato, italienska för envis.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

helt obstinato..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag håller med Grafen :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar