Sida 1 av 1

"Basgångar"?

Postat: lör 26 maj 2007, 08:25
av mikkejohansson
Begreppet "basgångar" dyker ju upp här och där, men jag har undrat lite. Vad menar "vi" med det egentligen?

Jag relaterar nog egentligen basgångar mest till walking bass, alltså en baslinje som förändras kontinuerligt, men jag tror vi menar olika saker.


Vad menar ni med basgångar i till exempel en poplåt? Det är väl sällan önskvärt med en bas som far alltför mycket "hit o dit" (här kanske vi är oense), men jag tror inte bara det är det som avses...

Fills? Genomgångstoner mellan ackorden? Olika riff? Eller gör ny "basmelodier" över alla låtar ni spelar?

Om man tar de exempel som brukar ges; t ex McCartney så har han väl två olika typer av "basgångar", den ena rena riff (ex "come together"), och den andra med genomgångstoner mellan ackord och små fills mellan ackordbyten (nu skulle jag ju haft ett bra exempel här), men han spelar ju ändå "grundton på ettan" i de flesta låtar (vilket jag själv också ser som grunden i basspelet...i alla fall i pop och rock)...


Jag kanske gör detta till en större fråga än det är, men jag undrar bara hur stora filosofiska värden det ligger i det här med basgångar....jag tror nämnligen (och nu kommer det :) ) att många inte riktigt vet vad de söker, och då är det ju svårt att hitta det...

Delar man upp begreppet i vad det är kanske det är lättare att förstå, nest-ce pas?


Så, vad lägger DU i begreppet "basgångar" egentligen? Beskriv gärna med låtexempel eller teoretiska exempel!

Postat: lör 26 maj 2007, 08:35
av mikkejohansson
Jag kan inte låta bli att svara mig själv först heller :D

Ett exempel på vad jag tänker med "basgångar" eller "basslines" är Jamersons spel på "What's going on";

http://www.prinzy.com/partitions_01/wha ... g%20on.gif

(ni får tydligen kopiera in i fältet...)

Han utnyttjar ju det mesta av det "harmoniska innehållet" i ackorden, men analyserat är det ju mest genomgångstoner (och återgångstoner) mellan olika ackordtoner ihop med ett "riff" som det mesta bygger på (lång ton, synkop till trean, åttondelar), och med det som snarast är "fills" då och då (se t ex B9 i sista takten fjärde raden...). Allt som allt en strålande melodisk "basgång" som dessutom kompletterar låten fantastiskt. Som alltid med Jamerson.


MEN (som Tony Irving i Lets Dance)! Jag skulle ju bli förbannad om nån spelade så här på en normal poplåt med säg...Lisa Miskovsky. Får det kallas "basgång" om man bara spelar bastonerna med nån extraton här och där? Jag skulle nog tycka det, jag...beror kanske på stilen? Hmmm.....

Postat: lör 26 maj 2007, 10:15
av anli
mikkejohansson skrev: MEN (som Tony Irving i Lets Dance)! Jag skulle ju bli förbannad om nån spelade så här på en normal poplåt med säg...Lisa Miskovsky. Får det kallas "basgång" om man bara spelar bastonerna med nån extraton här och där? Jag skulle nog tycka det, jag...beror kanske på stilen? Hmmm.....
Det tycker jag... allt som är mer än grundtonspumpande är basgång. Hoppas det i alla fall för min egen del...

Postat: lör 26 maj 2007, 10:22
av Gäst
Jag sätter likhetstecken mellan basgångar och ostinaton. Inte för att det är så men jag gör det! ;)

Postat: lör 26 maj 2007, 10:34
av the_great_alfonzo
Jag kallar helt enkelt basen i vilken låt som helst för basgång, hur den än är

Postat: lör 26 maj 2007, 12:01
av Svarte_Jack
GrafZeppelin skrev:Jag sätter likhetstecken mellan basgångar och ostinaton. Inte för att det är så men jag gör det! ;)
Vad är det?

Postat: lör 26 maj 2007, 12:11
av mikkejohansson
Grovt förenklat; Ostinato = Riff (fast mer "fancy") :)

Ostinato innebär upprepade fraser eller mönster...

Postat: sön 27 maj 2007, 00:40
av Danne
Som totalt obildad har jag lärt mig något nytt. Ostinaton. Basgångar för mig är inte direkt ostinaton utan snarare någonting som länkar ihop låten. Tex länkar samman ett/flera ackord till ett annat och som ibland kommer mer eller mindre oväntat. Ett för mig lysande exempel är Nikki Sixx basgång mellan 1:a och 2:a vers i Mötley-låten Take me to the top. Nikki brukar vara bespottad bland många basister (dock inte av mig) men den basgången är i sammanhanget genial och lyfter låten.

Postat: sön 27 maj 2007, 22:43
av Svensson
hmm walking bass= "knallar på hela tiden".
Basgång= binder ihop från ett ackord till ett annat eller nåt som återkommer varje refräng typ riff, kanske...

Postat: sön 27 maj 2007, 22:46
av Diesel
håller med svensson

Postat: mån 28 maj 2007, 00:53
av funkys**t
mikkejohansson skrev:Grovt förenklat; Ostinato = Riff (fast mer "fancy") :)

Ostinato innebär upprepade fraser eller mönster...
Det kan bli lite förvirrande när begreppen blandas. ostinato kommer ju ur den italienska samlingen av begrepp. Där andra anvisningar som staccato, ritardando, vivace, andante, osv. Från den klassiska musiken.

Riff kommer från den amerikanska gehörstraditionen alltså pop rock och jazz där begreppen är översatta.

Vad vill jag säga med detta..? Hmm.. Knappt jag vet själv.. att ostinato kanske mer hör den klassiska musiken till medan riff är rock pop och jazz. Samma funktion men olika stilar.

Postat: mån 28 maj 2007, 01:14
av mikkejohansson
Jo. Läste du den första delen av första raden; "grovt förenklat"?

Ett Ostinato är ju dessutom, till skillnad från ett riff, sällan "i fokus" utan oftare en bakgrund till en melodi, eller hur?

Postat: mån 28 maj 2007, 01:17
av funkys**t
mikkejohansson skrev:Jo. Läste du den första delen av första raden; "grovt förenklat"?

Ett Ostinato är ju dessutom, till skillnad från ett riff, sällan "i fokus" utan oftare en bakgrund till en melodi, eller hur?
Nja lite sent är det väl.. läste inte så noga..

Det är ju sant förstås. Men jag har aldrig hört talas om ostinato i rocksammanhang.. Förekommer det i jazz..?

Postat: mån 28 maj 2007, 01:23
av mikkejohansson
Nej precis, därav likhetstecknet med den underförstådda betydelsen "Ostinato betyder ungefär samma sak som riff, men i olika sammanhang". Självklart pratar man oftare om "riff" i rock/pop/jazz och om "ostinato" i klassisk musik, MEN en del gånger skulle jag absolut använda ostinato-begreppet...kanske framför allt i tyngre musik med exempelvis ett bakgrundsriff som ligger under flera olika delar av en låt; ett syntharpeggio t ex eller en tappingfigur.

Jag skulle nästan gå så långt att kalla pulloff-licket i AC/DC:s "Thunderstruck" för mer av ett ostinato änn ett riff....men det får väl stå för mig.

Postat: mån 28 maj 2007, 01:45
av funkys**t
Ha! Då börjar åtminstone jag fatta.. Det licket är lite smygande. Eller hur..?

Postat: mån 28 maj 2007, 07:47
av mikkejohansson
Jo, eller kanske mer att det ligger under flera delar av låten och att det händer olika saker "ovanpå"...vilket nog vore min definition av ett ostinato...

Postat: mån 28 maj 2007, 07:54
av funkys**t
Jag får försöka hitta fler exempel!

Postat: mån 28 maj 2007, 08:07
av Svensson
..måste hitta ett läge där jag kan klämma in ordet "ostinato" i replokalen i kväll...

Postat: mån 28 maj 2007, 08:11
av funkys**t
"- Nä, nu får du inte va så ostinato!!" kanske..?

Postat: mån 28 maj 2007, 08:37
av Svensson
Undrar vad dom äter för Ost i NATO?

Postat: mån 28 maj 2007, 09:08
av Gäst
funkys**t skrev:"- Nä, nu får du inte va så ostinato!!" kanske..?
Jag är rätt säker på att obstinat kommer från just ostinato, italienska för envis.

Postat: mån 28 maj 2007, 09:11
av Svensson
helt obstinato..

Postat: mån 28 maj 2007, 10:50
av mikkejohansson
Jag håller med Grafen :)