Hörselskydd ER-15, någons som har testat?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Hörselskydd ER-15, någons som har testat?

Inlägg av TredoX »

Som rubriken lyder, någon som testat ER-15 från Hörseltekniska Laboratoriet?

Vet inte hur utbrett det är med "special"-proppar och öronfilter, fick tipset av farsan (musiklärare med vänner som spelat länge ute och sånt).

Är 15dB tillräckligt för ungdomsgårdar när man lirar indierock m.m ?

Ps. Sökte efter en liknande tråd men hittade inte, säg till om det finns.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har ett par ER med 9, 15 och 25 dB och är fruktansvärt nöjd! Värda varje korvöre.
Själv tycker jag det räcker med 9 dB även på ganska högljudda gig, 15 dB kan jag inte komma ihåg senast jag använde. 25 har jag bara när barn skriker på långvariga tågresor osv men då rekommenderar jag egentligen Bilsom gula...
gäst

Inlägg av gäst »

Jag använder dessa proppar sedan 5 år och jag är väldigt nöjt. Jag kör med 25 dB men det beror på att jag har blivit väldigt ljudkänslig med åren, jag tror det kan bero på att jag jobbar som pianostämmare.
I början känns det konstigt med propparna eftersom man inte upplever det som att man har proppar eftersom ljudet är någorlunda oförändrat, bara lägre, men man vänjer sig snart. Idag skulle jag inte kunna vara utan.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

va.. pianostämmare??
gäst

Inlägg av gäst »

Yes. Sedan 1989.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag tycker att 9db är lagom dämpning för de flesta sammanhang. Hade 15db förut och tyckte att dom dämpade för mycket. När jag beställde nya proppar efter att ha tappat bort de gamla tog jag 9db och är jättenöjd.
gäst

Inlägg av gäst »

TredoX: Man kan ha flera olika dämpningsfilter att växla mellan, du behöver alltså inte bestämma dig för ett.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Johannes skrev:TredoX: Man kan ha flera olika dämpningsfilter att växla mellan, du behöver alltså inte bestämma dig för ett.
Okej, great!

Någon som vet vart man kan inhandla dessa under? och för vilken peng? (spelar iof inte så stor roll, det är farsan som vill att jag ska ha dem och han har sagt att han vill betala). *Pappa betalar!*
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

http://www.bellman.se

kostar väl runt tvåtusen tror jag inkl. att göra gjutningen på lokala hörselcentralen..
Fender - Pedaler - GK - TKS
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Tackar!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

TredoX skrev:
Johannes skrev:TredoX: Man kan ha flera olika dämpningsfilter att växla mellan, du behöver alltså inte bestämma dig för ett.
Okej, great!

Någon som vet vart man kan inhandla dessa under? och för vilken peng? (spelar iof inte så stor roll, det är farsan som vill att jag ska ha dem och han har sagt att han vill betala). *Pappa betalar!*
I stockholm kan man göra dom på hörseltekniska laboratoriet precis som du skriver. Dom kostar runt 2000.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Basjonas skrev:
TredoX skrev:
Johannes skrev:TredoX: Man kan ha flera olika dämpningsfilter att växla mellan, du behöver alltså inte bestämma dig för ett.
Okej, great!

Någon som vet vart man kan inhandla dessa under? och för vilken peng? (spelar iof inte så stor roll, det är farsan som vill att jag ska ha dem och han har sagt att han vill betala). *Pappa betalar!*
I stockholm kan man göra dom på hörseltekniska laboratoriet precis som du skriver. Dom kostar runt 2000.
Yes, jag har en informationslapp om det! :D

Ganska dyrt men det är fan värt det, hoppas mina öron inte ändrar form allt för mycket bara. Öronen och näsan är ju de enda kroppsdelarna som växer hela livet.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TredoX skrev:
Basjonas skrev:
TredoX skrev:
Johannes skrev:TredoX: Man kan ha flera olika dämpningsfilter att växla mellan, du behöver alltså inte bestämma dig för ett.
Okej, great!

Någon som vet vart man kan inhandla dessa under? och för vilken peng? (spelar iof inte så stor roll, det är farsan som vill att jag ska ha dem och han har sagt att han vill betala). *Pappa betalar!*
I stockholm kan man göra dom på hörseltekniska laboratoriet precis som du skriver. Dom kostar runt 2000.
Yes, jag har en informationslapp om det! :D

Ganska dyrt men det är fan värt det, hoppas mina öron inte ändrar form allt för mycket bara. Öronen och näsan är ju de enda kroppsdelarna som växer hela livet.
Känns som att jag skulle svarat nå´t putslustigt på det där,
men avstår pga av barnens närvaro.

Men jag funderade faktiskt häromdagen på just vad det är som hindrar mig från att köpa sånna proppar
och självklart är det snålhet. Vad skulle det annars vara?!
Men i det läget att man sabbat hörseln pga spelandet och kunde backa tiden och skaffa propparna då;
vad skulle man vara beredd att blada för att få hörseln tillbaka?
Samvetsfråga!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

VARFÖR spela så högt att ni behöver proppar? OK på jättegig, men TredoX - på en ungdomsgård? Vad händer med de stackars ungdomarna som lyssnar på utan sina 2000-kronors öronproppar?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Kim S skrev:VARFÖR spela så högt att ni behöver proppar? OK på jättegig, men TredoX - på en ungdomsgård? Vad händer med de stackars ungdomarna som lyssnar på utan sina 2000-kronors öronproppar?
Jag är tvungen att ha öronproppar när jag repar och spelar för att jag är ganska känslig och vill gärna ha kvar hörseln.
Och när man kör med gula proppar hör man inte ett skit av det man vill höra, det tar bort fel grejjer.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag förstår. Jag vill bara peka på det faktum att väldigt, väldigt många har fått för sig att man måste spela jättehögt. Sen är det klart att man kan vara mer eller minde känslig. Det är såklart jättebra att du skyddar hörseln, hur många musiker är inte halvdöva efter många års spelande? Men varför man hamnar man överhuvudtaget i det läget då man anser sig behöva proppar för att inte skada hörseln? Jag tycker man bör ifrågasätta beteendet. Hur många är inte halvdöva efter många års konsertlyssnande? Vem är det som kräver högre volym än vad våra öron klarar av? Jag är lite skeptisk bara.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Håller med om att man kan hålla ner på volymen ganska mycket, det gör det mycket lättare att få tex. sång tydlig.
Men när man inte får ratta själv så blir det svårt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oftast är det ju den dåliga ljudkvaliten som är smärtsam snarare än volymen. Sen är det alltid skönt att ha ett skydd mot rundgångschocker och liknande.

Men jag håller med dig i sak Kim S.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

TredoX skrev: Men när man inte får ratta själv så blir det svårt.
GrafZeppelin skrev:Oftast är det ju den dåliga ljudkvaliten som är smärtsam snarare än volymen.
Och man ÄLSKAR ju ofta sura gamla inbitna mixermän som alltid lyckas ha någorlunda ok ljud just är de står och skit i resten av lokalen....
GrafZeppelin skrev:Sen är det alltid skönt att ha ett skydd mot rundgångschocker och liknande.
Det köper jag rakt av.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Det värsta jag varit med om när det gäller mixersnubbar var när jag lirade på granliden festivalen på ljusterö.
Det var första året de hade den festivalen.

Det verkade som om han inte trodde att vi lirat förut, han ville förklara att vi måste säga till om vi vill ändra något på soundchecken XD Jättejobbigt att bli "nerverderad", visst vi är inte så gamla (16, 15, 15 & 14) men vi har lirat ganska länge endå (fast bara 6 mån med nuvarande band)
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Bra mixermän växer inte på träd vill jag lova...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Kim S skrev:Bra mixermän växer inte på träd vill jag lova...
Nej, det har jag märkt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TredoX skrev:Det verkade som om han inte trodde att vi lirat förut, han ville förklara att vi måste säga till om vi vill ändra något på soundchecken XD Jättejobbigt att bli "nerverderad"
Fast tur det ändå, så han inte gjorde tvärtom mot band som verkligen inte har stått på scen förut!
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

GrafZeppelin skrev:
TredoX skrev:Det verkade som om han inte trodde att vi lirat förut, han ville förklara att vi måste säga till om vi vill ändra något på soundchecken XD Jättejobbigt att bli "nerverderad"
Fast tur det ändå, så han inte gjorde tvärtom mot band som verkligen inte har stått på scen förut!


Jo exakt.
Det var en det rookieband där.

Ett band med småknoddar hade döpt sig till "The Animal" xD Det tyckte jag var roligt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TredoX skrev:
GrafZeppelin skrev:
TredoX skrev:Det verkade som om han inte trodde att vi lirat förut, han ville förklara att vi måste säga till om vi vill ändra något på soundchecken XD Jättejobbigt att bli "nerverderad"
Fast tur det ändå, så han inte gjorde tvärtom mot band som verkligen inte har stått på scen förut!


Jo exakt.
Det var en det rookieband där.

Ett band med småknoddar hade döpt sig till "The Animal" xD Det tyckte jag var roligt.
Jag fixade en spelning för en massa fritidsgårdsband för en herrans massa år sen.
Då fanns det ett band med namnet "Putte Tutte & the Magig Mumsfillibaba Kids"
Om vi no ska OT:a på bandnamn.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar