Metallica någon?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tror att 99% av gångerna jag sett Jason spela bas så har han då absolut inte bara kört downstrokes..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Tror att 99% av gångerna jag sett Jason spela bas så har han då absolut inte bara kört downstrokes..
Han kör inte BARA downstrokes, men han försöker köra det så mycket som möjligt... Han tycker att det ger ett jämnare ljud.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Downstrokes körde Takidas basist med också... typ bara.... såg asfjantigt ut och lät skit.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag tycker bara downstrokes känns väldigt indiepop. I alla fall till utseendet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Jag tycker bara downstrokes känns väldigt indiepop. I alla fall till utseendet.
Och jag tycker dte känns... fjortis...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Same shit
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ja, det är fjortis för 99.99% av världens basistbefolkning, men är man fan Jason Newsted så kommer man undan med det, då kan man köra downstrokes på en dansbandsfemma och komma undan med det!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Ja, det är fjortis för 99.99% av världens basistbefolkning, men är man fan Jason Newsted så kommer man undan med det, då kan man köra downstrokes på en dansbandsfemma och komma undan med det!
Nej. Faktiskt inte. Inte nu längre. Jag håller inte med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Downstrokes handlar väl om sound, inte om utseende? Det låter ju helt olika om man jämför med vad-det-nu-heter-när-man-INTE-kör-downstrokes. Up-and-downstrokes kanske? Själv kör jag inte downstrokes alls ofta men jag har varit med om ett studiojobb där producenten/trummisen sa "-Kör downstrokes, det skall låta mer yxigt, som Adam Clayton". Det blev skitbra, hade jag vetat hur man postar musik så hade ni fått höra. Jörgen Wall på trummor, HERREJISSES!
Jag får ett jämnare ljud om jag INTE kör bara downstrokes, kan bero på att jag är mera van vid att spela så.
Hur det ser ut trodde jag inte ni 5-strängskillar brydde er så mycket om.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vadå? Hakbas med knädans är väl coolt?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Vadå? Hakbas med knädans är väl coolt?
knädans?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svensson skrev:
Svarte_Jack skrev:Vadå? Hakbas med knädans är väl coolt?
knädans?
Gary Willis?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Ja, det är fjortis för 99.99% av världens basistbefolkning, men är man fan Jason Newsted så kommer man undan med det, då kan man köra downstrokes på en dansbandsfemma och komma undan med det!
Nej. Faktiskt inte. Inte nu längre. Jag håller inte med.
..:Just fan, han håller ju på med supernova nu :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Downstrokes handlar väl om sound, inte om utseende? Det låter ju helt olika om man jämför med vad-det-nu-heter-när-man-INTE-kör-downstrokes. Up-and-downstrokes kanske? Själv kör jag inte downstrokes alls ofta men jag har varit med om ett studiojobb där producenten/trummisen sa "-Kör downstrokes, det skall låta mer yxigt, som Adam Clayton". Det blev skitbra, hade jag vetat hur man postar musik så hade ni fått höra. Jörgen Wall på trummor, HERREJISSES!
Jag får ett jämnare ljud om jag INTE kör bara downstrokes, kan bero på att jag är mera van vid att spela så.
Hur det ser ut trodde jag inte ni 5-strängskillar brydde er så mycket om.
Alternate picking heter det väl när man kör upp-ner? Hur som helst, kan man köra snabba låtar med bara downstroke och få det att låta jämnare än alternate så är man fan cool!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Downstrokes handlar väl om sound, inte om utseende? Det låter ju helt olika om man jämför med vad-det-nu-heter-när-man-INTE-kör-downstrokes. Up-and-downstrokes kanske? Själv kör jag inte downstrokes alls ofta men jag har varit med om ett studiojobb där producenten/trummisen sa "-Kör downstrokes, det skall låta mer yxigt, som Adam Clayton". Det blev skitbra, hade jag vetat hur man postar musik så hade ni fått höra. Jörgen Wall på trummor, HERREJISSES!
Jag får ett jämnare ljud om jag INTE kör bara downstrokes, kan bero på att jag är mera van vid att spela så.
Hur det ser ut trodde jag inte ni 5-strängskillar brydde er så mycket om.
Alternate picking heter det väl när man kör upp-ner? Hur som helst, kan man köra snabba låtar med bara downstroke och få det att låta jämnare än alternate så är man fan cool!
Jaha...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Downstrokes handlar väl om sound, inte om utseende? Det låter ju helt olika om man jämför med vad-det-nu-heter-när-man-INTE-kör-downstrokes. Up-and-downstrokes kanske? Själv kör jag inte downstrokes alls ofta men jag har varit med om ett studiojobb där producenten/trummisen sa "-Kör downstrokes, det skall låta mer yxigt, som Adam Clayton". Det blev skitbra, hade jag vetat hur man postar musik så hade ni fått höra. Jörgen Wall på trummor, HERREJISSES!
Jag får ett jämnare ljud om jag INTE kör bara downstrokes, kan bero på att jag är mera van vid att spela så.
Hur det ser ut trodde jag inte ni 5-strängskillar brydde er så mycket om.
Alternate picking heter det väl när man kör upp-ner? Hur som helst, kan man köra snabba låtar med bara downstroke och få det att låta jämnare än alternate så är man fan cool!

Nej, där håller jag inte heller med... Det är ju det som ser så töntigt ut och låter piss oftast.
Lokala punkband som började spela bas i förrigår brukar hålla på med sådana fasoner - och Takidas basist...

Klart vi bryr oss om hur det ser ut Johannes!
Men jag erkänner att jag absolut kör downstrokes om det behövs och känns naturligt. With or Without you är ju ett ypperligt exempel på där man nästan måste köra bara downstrokes...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar