Metallica någon?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Metallica någon?

Inlägg av blackparkas »

Ingen som var på Metallica förutom jag??


Trodde vi skulle få stå bakom mixerbordet men lyckades hamna längst fram... Lite trångt och jobbigt men... aja...
Man är ju inte 20 längre så man uppskattar om man kan få stå still och titta/lyssna....


Personligen är jag ganska besviken då jag egentligen inte gillar så många av de äldre låtarna, jag är en av de som gillar black album och Load bäst av deras skivor så 2 timmar m låtar från de 4 första skivorna kändes lite tråkigt.

Något annat som jag reagerade på var hur dåliga de egentligen är på att spela!!
Hur i hela friden kan man vara så sålig som t.ex. Kirk efter att ha spelat gitarr så länge?
Går in och kör ett ganska så värdelöst solo dessutom, som DESSUTOM hela publiken stooorjublade åt...

Och Apan... Rob... Går in och slänger av ett slap-solo... idioti...

Samma veva som apan körde solo och låtarna efter det så är det någon av gitarrerna som låter grymt ostämt. Någon annan som tänkte på det? Eller var det ingen där?


Nåväl. Fick 4 låtar från black album tror jag, är väl godkänt ändå m tanke på antalet skivor som släppts.


One, Master of puppets och From whom the bell tolls var grymt nice att höra, men, hade gärna hört någon från Load...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

:shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag var inte där, men det jag hörde från Live Earth så tänkte jag på samma sak. Dom kan verkligen inte spela, det är hemskt egentligen att fler inte reagerar på det.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

titta på some kind of monster..
Det är egentligen ett under att folk diggar det som dom gör live..
Och lars urich är ju nästan en parodi på sig själv... NOLL självdistans..
Men dom har ju gjort en och en annan BRA låt (milt uttryckt) så något är dom väl bra på iallafall.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hur menar ni att dom "verkligen inte kan spela"?

Förövrigt kan bara konstateras att smaken är som baken, Aftonbladet ger dom fem plus, Expressen 4 getingar och Parkas/Knedy ger dem en totalsågning jäms med fotknölarna. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Såg ej konserten, tyckte dock att Hetfield funkade bra på välgörenhetsgalan. Pålitligast så att säga... Kirks solon slipper jag gärna. Rob... mjae. Lars är en personlighet och har sin egen stil
Visst var de bättre förr, men så är det väl med all "energimusik".
Tror säkert jag hade tyckt det varit kanon ändå om jag vart där.
Spela kan de helt klart!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, och de som gör recensioner i kvällstidningarna vet ju alltid bäst... eller? :D

Jag sågar dem inte, tycker konserten i det stora hela var helt ok, dock så efterlyste JAG andra låtar bara, och att de är dåliga rent musikaliskt är väl egentligen ingen nyhet, men det slog mig extra nu när jag hörde dem live på riktigt så att säga.


Sen har de absolut gjort MÅNGA riktigt bra låtar, annars hade jag inte ringt som en tok för att få biljetter, MEN, även om de gjort svinbra låtar så kan de suga på att spela sina instrument live. Kirk är verkligen en dålig gitarrist, Hetfield också.

Det var inte konserten i helhet som vi sågade, utan hur de klarar av sina instrument, det lät BAJS stundtals kan jag säga, jag som var där, Kirk bände på strängarna till oanade rysningar om man säger så...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Såg ej konserten, tyckte dock att Hetfield funkade bra på välgörenhetsgalan. Pålitligast så att säga... Kirks solon slipper jag gärna. Rob... mjae. Lars är en personlighet och har sin egen stil
Visst var de bättre förr, men så är det väl med all "energimusik".
Tror säkert jag hade tyckt det varit kanon ändå om jag vart där.
Spela kan de helt klart!
Jo, det var kanon, ingen 4 el. 5:a för min del, men enbart pga låtvalet, man behöver inte vara så skillad för att spela metal, och det kräver jag inte heller, men att de "kan spela helt klart" kan det råda delade meningar om :D De är inga virtuoser, som jag inte heller efterlyste som sagt, bara konstaterade.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det roligaste är om man jämnför live och skivor.. live förenklas solona som fan

Tacka vet jag Ac/Dc :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Lustigt att du tyckte att dom sög, det var sjukt mycket tajtare den här gången än när jag såg dom 2004, och vår gitarrist som jag gick med har sett dom fem gånger de senaste tio åren och sa att dom inte låtit så här tajt och bra på hur länge som helst... Dessutom påpekade han att Kirk spelar bättre än på länge och James sjöng bättre än på länge. När jag såg dom -04 tyckte jag verkligen inte att det var värt pengarna (åkte buss ner till gbg också så det vart väl lite dyrare än bara biljettpriset), den här gången var det däremot annorlunda...

Jag stod btw ganska långt bak, 10-15m snett vänster framför ljudtältet.

Fast låtvalet... Njae, hade velat höra lite andra låtar också. Wherever I may roam, battery, king nothing...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

James är jättebra, både som sångare och gitarrist. Enda gången Metallicas gitarrsolo funkar är när James solar. Lars, njaäe, ganska kass. Basisten får faktiskt ta och fatta vilken genre han spelar. Han körde slapsolo med Ozzy också. Idioti, som Parkas så träffande beskrev det. Kirk... Hm, Kirk. Han kan faktiskt inte spela. Sorry FreCKo, din gitarrist har fel. Kirk befinner sig på samma nivå som 16-åringar brukar befinna sig på. Helt omusikalisk men snäll kille.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Tillbaka med Jason Newstedt, han var ju iaf musikalisk :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:James är jättebra, både som sångare och gitarrist. Enda gången Metallicas gitarrsolo funkar är när James solar. Lars, njaäe, ganska kass. Basisten får faktiskt ta och fatta vilken genre han spelar. Han körde slapsolo med Ozzy också. Idioti, som Parkas så träffande beskrev det. Kirk... Hm, Kirk. Han kan faktiskt inte spela. Sorry FreCKo, din gitarrist har fel. Kirk befinner sig på samma nivå som 16-åringar brukar befinna sig på. Helt omusikalisk men snäll kille.
Om Kirk kan spela eller inte kan vi ta en annan gång, men jag håller nog ändå med vår gitarrist om att han spelade bättre än på länge. Ullevi 2004 var ju ett rent skämt jämfört med Torsdagens spelning på alla nivåer.

Är det bara jag som för övrigt tror att Kirk är lite efter? Kolla igenom some kind of monster, jävligt många scener där man undrar lite över hans intelligens...
Diesel skrev:Tillbaka med Jason Newstedt, han var ju iaf musikalisk :P
Newsted för i helvete!

Sen har han gått ner sig totalt efter att han hoppat av metallica, först lira med skit-voivod och sen rockstar supernova?! Hade han hållt sig till Ozzy hade han iaf haft sjuka creds, nu är han en sellout...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB ... ed&search=
hammet har lite svårt att plocka ut ett riff ;)
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Så apor spelar bas?
Hade ingen aning om det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

a-row skrev:http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB ... ed&search=
hammet har lite svårt att plocka ut ett riff ;)
HAHAHAHAHAHAHA!!! Det sorgliga är att jag känner igen mig :cry:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev: Om Kirk kan spela eller inte kan vi ta en annan gång, men jag håller nog ändå med vår gitarrist om att han spelade bättre än på länge. Ullevi 2004 var ju ett rent skämt jämfört med Torsdagens spelning på alla nivåer.

Är det bara jag som för övrigt tror att Kirk är lite efter? Kolla igenom some kind of monster, jävligt många scener där man undrar lite över hans intelligens...
Jag GISSAR att Kirk är ganska inrökt. Jag VET att han är tondöv och den som påstår något annat är också tondöv.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:James är jättebra, både som sångare och gitarrist. Enda gången Metallicas gitarrsolo funkar är när James solar.
Japp så är det!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

James är en fullständigt brilliant kompgitarrist, han har bäst timing i hela bandet.

Kirk Hammett: http://www.youtube.com/watch?v=Ea5K0upOrLI

(ja, jag vet att det är fejk men ändå... ;-))
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Frecko: Om så är fallet att det lät mycket bättre än i Götet så, ok, då måste det varit katastrof.
Ingen konsert i den här storleken har jag tänkt på att musikerna faktiskt är lite tvivelaktiga, men det gjorde jag nu.
Har inte hört dem "Live på riktigt" innan och berättar bara vad jag tyckte.

Vad tyckte din gitarrist om sträng-bändandet på någon av låtarna efter bassolot då? In key? Isf är din gitarrist faktiskt tondöv... :D


Håller med om att Wherever I may roam borde fått vara med, och King Nothing med för den delen. El. iaf NÅ`N från Load...


Nej, Robs och Kirks solon håller inte måttet.
Det var så lustigt att stå och höra Kirk spela typ E, D, C, 20 ggr och sedan slutade. Så. Nu har jag spelat ett solo och publiken jublar som aldrig förr...



Vill tillägga än en gång att jag inte alls tyckte de var usla, det var en bra konsert men jag blev förvånad att de inte var skickligare....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Lite off topic men jag har hört att James bara kör downstrokes. Det är rätt imponerande i så fall med tanke på att vissa låtar går i tempot "Tokfart".
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Lite off topic men jag har hört att James bara kör downstrokes. Det är rätt imponerande i så fall med tanke på att vissa låtar går i tempot "Tokfart".
Det är absolut inte sant.
Kika på Some kind of monser el. någon live-dvd så ser du... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Frecko: Om så är fallet att det lät mycket bättre än i Götet så, ok, då måste det varit katastrof.
Ingen konsert i den här storleken har jag tänkt på att musikerna faktiskt är lite tvivelaktiga, men det gjorde jag nu.
Har inte hört dem "Live på riktigt" innan och berättar bara vad jag tyckte.

Vad tyckte din gitarrist om sträng-bändandet på någon av låtarna efter bassolot då? In key? Isf är din gitarrist faktiskt tondöv... :D


Håller med om att Wherever I may roam borde fått vara med, och King Nothing med för den delen. El. iaf NÅ`N från Load...


Nej, Robs och Kirks solon håller inte måttet.
Det var så lustigt att stå och höra Kirk spela typ E, D, C, 20 ggr och sedan slutade. Så. Nu har jag spelat ett solo och publiken jublar som aldrig förr...



Vill tillägga än en gång att jag inte alls tyckte de var usla, det var en bra konsert men jag blev förvånad att de inte var skickligare....
Det var katastrof, ja. Skit i solona, det var sjukt mycket tajtare den här gången iaf. jag var sjukt nöjd!
Svarte_Jack skrev:Lite off topic men jag har hört att James bara kör downstrokes. Det är rätt imponerande i så fall med tanke på att vissa låtar går i tempot "Tokfart".
Nej. JASON däremot kör enbart downstrokes, och han gör det sjukt bra. Man får en helt ny uppskattning för grabben när man lyssnar på typ Master of Puppets, Battery eller fight fire with fire (en live-version då) och har i baktanke att han till 90% alltid kör downstrokes..
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är impressive. Har börjat uppskatta Jason mer och mer med tiden. Skön kille!
Skriv svar