Spons?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Spons?

Inlägg av FreCKo »

Så, jag håller på att försöka få ihop allting med mitt band, och jag tror att om vi får ihop det så kan det bli riktigt fett... Så då tänkte jag, när väl den stunden kommer (och om någon redan nu är ute efter spons från något företag) så skulle det vara bra med lite info typ hur man gör, vart man vänder sig, vilka företag som är mer "villiga" att ge spons osv.... Det skulle ju onekligen vara sjysst om man fick ett gäng basar och en sjysst basrigg med backup... Men mer realistiskt vore ju att man fick lite rabatt på grejer eller kanske gratis (eller nästan gratis) strängar...

Så, alla tips, idéer, frågor osv om spons kan ni väl skriva här? :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fan, hade hoppats att man kunde få "småspons" på typ plektrum och strängar och så redan när man giggar rätt mycket, men ännu inte har skivkontrakt...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Vet inte hur det är på EBS idag men tidigare var det bara Marcus Miller som hade helspons vad jag vet, i övrigt är det endorsement deals (rabatter av mer eller mindre %). Kan tänka mig att det var ett av kraven om han skulle byta från SWR men som sagt det är möjligt att fler har det idag. :wink:

Annars stämmer det nog i stora drag som JunJun säger: Kontrakt, mer eller mindre känd och det jag tror är viktigast är att synas (ev. turné, TV o.s.v.) för det är ju framför allt då det märke du har deal med syns. :wink:

"Får man fråga om det möjligen är Tobbe Christiansson i Dismember du pratar om JunJun? Pluggade med honom innan." :)

I vilket fall kan det vara värt ett försök att prova - man vet ju aldrig, själv har jag ingen grym merit lista men har endorsement och hade tidigare själv av EBS. (kontakter lönar sig som vanligt!)

Viktigaste dock tycker jag är att man har en deal med någon som kan leverera de grejor man vill ha annars är det bättre att köpa det själv... Därför sa jag också nej då jag blev erbjuden en deal med Warwick på en mässa de hörde mig lira på, detta eftersom deras prylar inte tilltalar mig och då vill jag heller inte köra på dem. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nu har jag aldrig haft eget spons men har en del kompisar och bekanta som haft det, får försöka ge den bild jag fått;

Kan vara svårt att skaffa spons i "på ege hand" utan bättre om man har ett prod.bolag eller management som ligger på åt en. Sen är ju olika företag olike mån om, och hungriga på, att sponsra. EBS verkar just nu väldigt "på" den svenska metal-scenen, jag känner (och känner till) flera som fått bra dealar, utöver de som syns i EBS egen reklam.

För ett par år sen var ju Premier ruggigt på med trumset till alla svenska band som syntes någorlunda, en hel del trummisar fick mycket bra dealar där...Fender har ju varit bra på att synas med de större namnen (Gyllene, Ledin osv) men där handlar kanske mer om nåt slags symbios, de kan ju betala för sig men kanske får en annan sorts dealar.

Över huvud taget är väl "helspons" ruskigt ovanligt numer, läste en artikel om Zildjian för ett tag sen där det typ bara var Pelle Lindvall och nån fler av svenskarna som hade helspons, alla andra som syns i endorsements har bara delvis spons/bra dealar.

På tal om spons ska jag be killen som bokar turnéer åt en "grej" jag spelar med nu att höra av sig till EBS om han börjar få in mer gig för våren/sommaren....skulle vart bra med en till låda att komplettera min 2x12 med :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Plektrum/sträng-spons borde kanske vara nog så lätt att få via en musikaffär gissar jag? A K A "dansbandsdeals" :) Du har musikaffärens namn på casear, affischer och axelband = du får strängar, plektrum mm.....

DEN sortens spons har jag dock vart med om...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun skrev:Jajamen. De e Tobbe vi pratar om!!

Alla drömmer vi väl om att ha en schysst spons på grejerna.
Men samtidigt så är det en speciell känsla att själv köpa sina egna grejer.
Jag har precis köpt en ny bas. ESP Btl-Std 5, för nästan 20 loppor.. och ja e helt exalterad över den. Tror inte ja skulle ha samma uppskattningskänsla om de va freebee..

De kanske bara ja som tycker så..
Om du var vänsterhänt så skulle du älska det :wink:
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Ligg i me att ringa runt till alla generalagenter. Dom flesta kommer förmodligen säga nej till att sponsa, de e grymt svårt o få helspons idag. Generalagenterna/tillverkarna brukar ha en kvot som de kan fylla. Ex. Shure har en global kvot där det är ett visst antal band i Europa ett visst antal i Asien osv som får spons, har jag fått förklarat. Har du tur så kanske du ringer i rätt ögonblick då generalagenten håller på o fylla upp denna kvot i just Sverige o just i den gengre du spelar i.
Ha en bra hemsida klar innan du ringer, gärna med många inbokade spelningar och många gjorda spelningar. Låter dom minsta intresserad, hänvisa till hemsidan och det blir ett bra första intryck. Föreslå att bandet gör massor av reklam av märket/märkena ifråga. Ex. bil/buss, affisch, cd-konvolut, backdropen etc.
EBS tror jag e ganska lätt att få DELspons av jämfört me de andra aktörerna. Kontakter e ju här en fördel. Känner man importören av ett visst märke så e de säkert lättare att få spons. Om ni får spons gör då klart för alla parter vad som gäller. Är det fullspons eller lånespons d.v.s. får ni behålla grejorna efter kontraktet gått ut eller om ni byter märke.
Lycka till!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Ligg i me att ringa runt till alla generalagenter. Dom flesta kommer förmodligen säga nej till att sponsa, de e grymt svårt o få helspons idag. Generalagenterna/tillverkarna brukar ha en kvot som de kan fylla. Ex. Shure har en global kvot där det är ett visst antal band i Europa ett visst antal i Asien osv som får spons, har jag fått förklarat. Har du tur så kanske du ringer i rätt ögonblick då generalagenten håller på o fylla upp denna kvot i just Sverige o just i den gengre du spelar i.
Ha en bra hemsida klar innan du ringer, gärna med många inbokade spelningar och många gjorda spelningar. Låter dom minsta intresserad, hänvisa till hemsidan och det blir ett bra första intryck. Föreslå att bandet gör massor av reklam av märket/märkena ifråga. Ex. bil/buss, affisch, cd-konvolut, backdropen etc.
EBS tror jag e ganska lätt att få DELspons av jämfört me de andra aktörerna. Kontakter e ju här en fördel. Känner man importören av ett visst märke så e de säkert lättare att få spons. Om ni får spons gör då klart för alla parter vad som gäller. Är det fullspons eller lånespons d.v.s. får ni behålla grejorna efter kontraktet gått ut eller om ni byter märke.
Lycka till!
Jäklar vilket svar, blir ju nästan tårögd :wink:

Min plan med sponsen var att när man kommit så långt att man faktiskt får en låt eller två spelad på radio och har någon mer som hjälper en på vägen (och inte bara typ ens farsa uppe i Uppsala som håller koll på spelningar, utan ORDENTLIG hjälp av ett företag eller så) och man börjar få ett gäng spelningar (typ att man spelar ute 3-4ggr/månad överallt i Sverige) så vill jag gärna ha grejer som jag vet att jag kan få hjälp med, även fast jag kanske har pröjsat 50-80% av fullpriset...

Sen såklart, får jag typ spons av EBS (önskedröm :D ) så skulle jag samtidigt som dom t.ex. skickar förstärkaren med bussgods be dom att skicka med 3-4 T-shirts, 10 klistermärken osv, allt för att sponsra. Om någon vill hjälpa mig på vägen så är jag MINST lika hjälpsam tillbaka.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Plockar upp tråden, är det några här som har spons och i så fall, hur gick det till? Jag vill också ha spons! Jag spelar mycket och gör ett par skivor per år, så jag tycker att jag borde få lite spons på strängar iaf...........:)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Det är en balansgång det där med spons där man dels behöver få ut grejerna i rätt sammanhang, samtidigt som vi inte vill stjäla kunder från våra handlare. Det är väl därför det brukar krävas någon form av dokumenterad framgång i försäljningsväg och flitigt turnérande och seriösa framtidsplaner för att man ska få spons, man behöver skapa sig ett namn helt enkelt så att det genererar kunder till butikerna i slutändan. Sedan är det riktigt som Groovy säger att från EBS så är det nästan ingen som får grejerna gratis. Det är klart att de kanske får någon pedal eller annat emellanåt, men pratar vi riggar kan man nog räkna dem på ena handens fingrar.

En kul grej när det gäller Marcus Miller var dock att han valde ut EBS i en shootout där han provade massor av grejer i sin studio och fastnade för våra, så det var så det började innan det diskuterades några kontrakt.

Men som sagt, kontakter underlättar alltid och har man en bra demo och ett skivbolag som hakat på och vill satsa så går det ju alltid att presentera sig och bygga kontakten.

Sedan är ju spons ofta mer än att man köper eller får en rigg. De stora fördelarna är ju t.ex. om man är ett svenskt band och ska turnéra utomlands då man har möjlighet att få turné support då hyra av backline till t.ex. en USA turné kan bli rätt saftig annars.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Ska man skicka in nåt till oss så vill vi se:

En kort presentation, ca en A4.
Senaste plattan (eller fler)
Giglista med genomförda spelningar en bit bakåt i tid
Turnéplan framöver och ev andra planer (skivsläpp osv)
Hemsida/myspace.

Följer man upp det med ett mail eller telefonsamtal så är det bra.
Sen är det bara att hålla tummarna.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du vet ju att denna kommer.. ellerhur ralf.. :)
Undrar vilken sorts endorsment han har när ni säger "FULL"..??
Ett annat väldebaterat märke här på forumet.. vilket han även har någon sorts endorsment från.. då han använder deras rör-reamp vid inspelning.. måste väl ha erbjudit honnom något? Kan undra varför han inte valde det märket.. ???
Ja menar.. han bär väl inte sina EBSprylar själv till gigsen antar jag?

Ett utmärkt tillfälle att säga: För EBS lät bäst helt enkelt.. för jag har ingen som helst aning på vilka grunder han baserat sitt val.. none... Jag baserar mitt inlägg på vilda spekulationer.. så rätta mig nu..

IGEN! Detta är inte kritik mot dig eller EBS.. ren nyfikenhet..

http://www.aguilaramp.com/artists_players.htm (5:e från toppen..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ursäkta Liten, men vad och vem pratar du om? :headscratch:

*edit* Okej, det klarnade när jag såg länken...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GrafZeppelin skrev:Ursäkta Liten, men vad och vem pratar du om? :headscratch:

*edit* Okej, det klarnade när jag såg länken...
Jag pratar om han som tyckte namnet Pastorius lät som någon sorts hostmedicin.. :D otroligt roligt klipp på hans clinic...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vi kör inga helspons över huvud taget. Vi brukar ställa krav på skivor, massor av gigs men även på att det är en schysst snubbe /snubba (kan man säga så?) som delar med sig av sina erfarenheter och även ställer upp på clinics och ger framträdanden på Bass Days o s v. ALLA våra endorsed artists har betalat sina instrument med max 50% rabatt. Vi vill inte ha musiker som spelar på våra basar bara för att de får dem, det är basister som skulle valt oss i vilket fall som helst. Vi sponsrar inte Marcus Miller eftersom han har full spons från Fender men han har däremot köpt två privata ex och signerat några basar


Bild
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Marcus gillar Aguilar också helt klart, så det har hänt att han spelat på deras grejer (liksom SWR vid något enstaka tillfälle) när det inte gått att fixa EBS. Och den där preampen använder han säkert till ett och annat, liksom han kör nån ToneBone grej i studion också, men trots att vi inte längre har något skrivet avtal så spelar han fortfarande på EBS och har det på sina raiders, så nog verkar det som han gillar grejerna iaf.

Full spons innebar att han fick de grejer som vi kommit överrens om enligt avtal i utbyte mot att han fullföljde sitt åtagande som stod i kontraktet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

.. smack! Right in the face.. Hatten av.. Tack för svaret!
Ja.. tveklöst att han gillar EBS.. för det låter Marcus om det när han lirar.. = svinbra.. :)
Har svårt att tänka mig en bättre endorser för något märke faktiskt.. kan inte tänka på en ända bassist som influerat mig mer än honnom..
Grattis!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

..och nej, han bär inte sina grejer till gigen. Men de har folk som ser till att hans grejer kommer dit och emellanåt får vi hjälpa till att fixa fram grejerna som han har på sin raider, oftast via våra kära distributörer.

Aguilar har säkert försökt att få över Marcus på riggarna (liksom SWR som ägs av Fender) men jag tror att om EBS riggarna passar någon perfekt så är det Marcus Miller och ville han byta märke så har vi inga hållhakar på honom som skulle kunna ändra på det. Kort och gott, Marcus spelar nog på vad han vill, och tur för oss så vill han spela på EBS grejer.
Sen betyder det förståss inte att alla tycker som han, så det gäller väl att hitta grejer som man gillar och som passar ens sound och spelstil.
Skriv svar