unplugged wahwah

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

unplugged wahwah

Inlägg av knedy »

Är det någon annan som märker att när man spelar så formas ljuden beroende på hur man har vänsterhanden formad? Jag är ingen raketingenjör, jag vet inte ens om jag är kvalificerad att stava till det, men det är något jag noterat när jag spelat utan förstärkare, mest på gitarr men nu på senare tid också på basen.
Tror det är därför dom högre frekvenserna studsar lättare mot handen, blir mer "wahwah" över det ju högre man kommer på halsen och nog därför jag inte tänkt på det när jag spelat bas tidigare. Lägre frekvenser bara fetar ut sig över allt och alla utan nåd. Much like The Blob*

Vad vill jag säga med den här tråden? Inget direkt, det är mitt i natten och jag sitter och jammar i mörkret opluggat :mrgreen:


*
Bild

Coincidence? I THINK NOT!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jag tycker det är lite orättvist mot dom låga tonerna att det blir mycket dissonans när man tar dom som ett ackord, men detta är väl lite bra också iom att vi basister i 90% av fallen aldrig behöver ta ackord. Jag har ingen aning om varför det är så men det är ändå orättvist, våra bastoner borde ha precis samma rättigheter som alla dom där dumma diskanttonerna! eller hur? Men vad vet jag, sitter mest bara här och käkar straciatella glass från LIDL medans jag försöker komma på det mest meningslösa svaret möjligt till knedys högst meningslösa tråd... :wink:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: unplugged wahwah

Inlägg av Wall »

knedy skrev:Lägre frekvenser bara fetar ut sig över allt och alla utan nåd. Much like The Blob*
Satt frukostkaffet i halsen.
Tack Knedy och godmorgon forumet.
//Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Skriv svar