Var köpa nya prylar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Var köpa nya prylar?

Inlägg av Cuba »

Satt och jämförde priser på nya prylar i Tyskland (Thomann) och i Sverige (MB, JAM) och höll på att trilla av stolen. Är det sån jävla skillnad???

Jag har handlat en del på Thomann här i Tyskland och det har funkat klockrent.

Nu var jag inne på Thomanns svenska sida och kollade. Är det någon som köpt större saker från Thomann från Sverige (basar, lådor, etc.) och hur har det funkat? Såg att frakt kostnaderna var billiga 15€ för en 410.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Jo, skillnaden i pris är STOR på många prylar, dock inte på allt.

Det funkar jätte smidigt att handla från Thomann, men har inte köpt något så tungt och stort som en 410 låda, så jag vet inte.
Kanske att de tar ut en högre fraktavgift för större/tyngre saker.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Står ju: "Leveranskostnad till Sverige är ALLTID 15€ oavsett vad du beställer!" så ska inte vara några problem
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är det inte en övre gräns på 30kg för de där 15 Euro?

Vissa grejer är som sagt rent ut sagt billiga hos thomann, men en del är tom dyrare.
Dock klart övervägande fler av det första exemplet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Solidsoulbassman
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 aug 2007, 20:33
Ort: Borensberg

Inlägg av Solidsoulbassman »

Skillnaden är för stor! Jag har just bestämt mig för en Warwick Sweet 25.1 Combo-stärkare. Listpriset är 6995:- - Thomann tar ca 4500:- inklusive frakt! Lyckades diskutera fram ett vettigt pris med vår lokale handlare (5200:-) men han säger att han bara går jämt upp på den affären.

Vår andre lokale handlare hade "20% rabatt" men det blir ju i alla fall 5600:- - 1000 kr över Thomann ...

Jag vill ju gärna handla i en affär i sverige och är beredd att betala lite extra för det men inte 2500!

Vem sätter listpriser? Hur tjänar Thomann pengar?
Den enda reella skillnaden är ju momsen 25 resp. 19 % tror jag.
"Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...” Frank Zappa, 1979
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Solidsoulbassman skrev:Skillnaden är för stor! Jag har just bestämt mig för en Warwick Sweet 25.1 Combo-stärkare. Listpriset är 6995:- - Thomann tar ca 4500:- inklusive frakt! Lyckades diskutera fram ett vettigt pris med vår lokale handlare (5200:-) men han säger att han bara går jämt upp på den affären.

Vår andre lokale handlare hade "20% rabatt" men det blir ju i alla fall 5600:- - 1000 kr över Thomann ...

Jag vill ju gärna handla i en affär i sverige och är beredd att betala lite extra för det men inte 2500!

Vem sätter listpriser? Hur tjänar Thomann pengar?
Den enda reella skillnaden är ju momsen 25 resp. 19 % tror jag.
Misstänker att Thomann köper in stora mängder av varje vara och kan på sätt pressa pressa priserna från importörerna. Samma som med Netto Lidl, Mediamarkt osv. Små musikaffärer får inte samma deal eftersom det kanske bara köper enstaka ex av varje produkt.

Jobbar som baslärare på 4Sound i Gbg och där köper jag prylar till inköpspris. De priser jag har fått då har legat mellen 5-10% lägre än hos t ex Thomann. Men inte på allt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Inlägg av snooze »

jag handlade en sjusträngad ibanezgitarr för några år sedan från ett holländskt ställe som heter guitarbargains.com. gitarr med fint hardcase samt 24hr ups frakt blev drygt sjutusen spänn. samma gitarr utan case listades på Estrad/4 Sound för runt 12 tusen.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Solidsoulbassman skrev: Vem sätter listpriser? Hur tjänar Thomann pengar?
Den enda reella skillnaden är ju momsen 25 resp. 19 % tror jag.
Thomann handlar direkt av Warwick och i Sverige får du lägga till ett led till med en generalagent som vill tjäna pengar. Det är lite av problemet med Sverige och skandinavien som marknad att det i flera fall kommer en mun till att föda i ledet som gör det dyrare. Att man kan köpa Fender i Europa billigare beror mycket på att Fender Scandinavien handlar sina produkter av Fender Europa som handlar av Fender USA. Alltså ett led till som sa ha sina procent på priset. I usa så köper handlarna direkt av Fender, inga mellanhänder med andra ord. Vad tror du det gör på priset? Det är inte giriga handlare som är orsaken till priserna i Sverige utan andra saker de inte kan påverka. Musikaffär är med databutiker de som har sämst marginaler på sina priser när man räknar förtjänst. Ska man bli rik så starta klädaffär. Där kan man snacka om aqtt folk blir lurade om man vet vad det kostar att tillverka kläderna och va de har för marginaler! :roll: De tjänar fortfarande pengar när de har 70% rea.....
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Självklart blir det lite dyrare med ett led till i kedjan, men den stora skillnaden handlar oftast om volymer.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

200071 skrev:Självklart blir det lite dyrare med ett led till i kedjan, men den stora skillnaden handlar oftast om volymer.
Lite OT: kolla mobiltelefoner, nätet kontra butiker

De flesta butiker har inte en chans för de stora drakarna beställer in enorma mängder och lever typ på bonus från leverantörerna och kan släppa dem för nästan nettopriser om jag förstått det hela rätt :(
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Det är naturligtvis volymer som spelar in ...

Jag frågade om priset på en Warwick Thumb NT-6 hos en handlare i Sverige för en tid sedan och han begärde 43000kr. På Thomann går den för ca. 27000kr

Thomann är stora i Europa, så även MusidStore.de. Det är inte utan att man tycker synd om små handlarna men när skillnaden är så stor så är det girigbuken som avgör.

Men visst är det en snett?? Vad gör man åt det?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Bygger eget. Sen får man väl lära sig linda strängar själv också när strängpriserna skjuter i höjden när de har slutat sälja basar.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Europa - USA och v.v.

Inlägg av Mr Praline »

Scuba skrev:Jag frågade om priset på en Warwick Thumb NT-6 hos en handlare i Sverige för en tid sedan och han begärde 43000kr. På Thomann går den för ca. 27000kr...

...Men visst är det en snett?? Vad gör man åt det?
Man importerar från U.S.A.!

Många amerikaner hävdar dock att europeiska märken är lika dyra i USA som amerikanska här hos oss, vilket är helt åt helskotta!

Ta ett annat Warwick-exempel:

Deras P-Nut II modell (GAS) fanns till salu, mint condition, på Bass Northwest (http://www.bassnw.com). Där kostade den 2999 dollar, vilket är ungefär 20400 skr.

På thomann.de kostar den 3899 euro, ungefär 36000 skr.

Och slutligen finns det EN till salu på JAM i Sthlm, för det nätta priset av 44000 skr! ALLTSÅ MER ÄN DUBBLA PRISET I USA!? Den begagnade marknaden för Warwicks basar i USA är rätt stor tydligen, tillgången hög, men mindre efterfrågan, vilket gör att priserna kan pressas ner. Ändå sjukt...

Ok att Fender, MusicMan etc. kostar mer i Sverige än i USA, men när instrument från grannländer som Tyskland är billigare i USA än i Sverige, då är det nåt som är fel!

Då kan man ju iof glädja sig över Sandberg och Clover, som har oerhört bra priser för de basar de erbjuder.

ps. Scuba, jag vet att du testat P-nut II modellen, har lurat omkring en del på Warwick-forumet utan att registrera mig, skulle vara kul med ett omdöme på den!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av Cuba »

Ugglan GBG skrev:
Scuba skrev:Jag frågade om priset på en Warwick Thumb NT-6 hos en handlare i Sverige för en tid sedan och han begärde 43000kr. På Thomann går den för ca. 27000kr...

...Men visst är det en snett?? Vad gör man åt det?
ps. Scuba, jag vet att du testat P-nut II modellen, har lurat omkring en del på Warwick-forumet utan att registrera mig, skulle vara kul med ett omdöme på den!
Jag har provat den lite kort bara och det första intrycket var TUNG, JÄTTETUNG. Den är den enda basen som Warwick inte satt ut vikten på i sina specar :D och jag förstår varför.

När det kommer till ljudet så vill jag minnas att det fanns gott om tajt midrange och gott om Warwick knorr. Lite som en Thumb. Spelade dock inte länge nog för att kunna ge en bra sammanfattning.

I mina ögon den snyggaste Streamern dom gjort. Den näst snyggaste blir nog Jäcki Rezniceks svarta signatur Streamer.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av blackparkas »

Scuba skrev:
I mina ögon den snyggaste Streamern dom gjort.
+1

I mina ögon kan det vara den snyggaste basen Warwick byggt.
Själv har jag bara klämt på JAM-ex:et utan stärk, men attans vad skön den var.
Rejäl hals. Och då menar jag rejäl, snudd på Grillby-Extra-Fat-Halsen!

Men den för 20k i staterna var beggad?
Inte rättvist att jämföra begpriser mot svenska/europeiska.
Men absolut, det skiljer.
Och som du säger, det ska inte vara billigare i staterna, än i Sverige på europeiska produkter.

Se´n så är det ju helt andra volymer oftast i staterna... den som köpte in P-nut basen i staterna har kanske köpt 1000 andra Warwick-yxor på ett halvår, medan de stora svenska kanske säljer 30 riktiga Warwicks på ett år. MAX.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av Mr Praline »

blackparkas skrev:Inte rättvist att jämföra begpriser mot svenska/europeiska.

Se´n så är det ju helt andra volymer oftast i staterna... den som köpte in P-nut basen i staterna har kanske köpt 1000 andra Warwick-yxor på ett halvår, medan de stora svenska kanske säljer 30 riktiga Warwicks på ett år. MAX.
Jo, det är nog sant. Måste dock säga att P-nut streamern till salu var i perfekt skick, och basen hade inte funnits länge på marknaden när den dök upp, så att kalla den begagnad var nästan att ta i.

Nästa gång man är i hufvudstaden får man ta en tur till JAM och testa, om den finns kvar. Med tanke på priset lär den väl dock vara kvar för evigt, precis som Buzzard-basen på MUG här i GBG.

Undrar om personalen på JAM kommer ihåg att vaxa basen då och då? Jag har läst några av skräckhistorierna här om JAM Sthlm, men jag hoppas verkligen de har vett att ta hand om en 44000-kronors bas.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av blackparkas »

Ugglan GBG skrev:
blackparkas skrev:Inte rättvist att jämföra begpriser mot svenska/europeiska.

Se´n så är det ju helt andra volymer oftast i staterna... den som köpte in P-nut basen i staterna har kanske köpt 1000 andra Warwick-yxor på ett halvår, medan de stora svenska kanske säljer 30 riktiga Warwicks på ett år. MAX.
Jo, det är nog sant. Måste dock säga att P-nut streamern till salu var i perfekt skick, och basen hade inte funnits länge på marknaden när den dök upp, så att kalla den begagnad var nästan att ta i.

Nästa gång man är i hufvudstaden får man ta en tur till JAM och testa, om den finns kvar. Med tanke på priset lär den väl dock vara kvar för evigt, precis som Buzzard-basen på MUG här i GBG.

Undrar om personalen på JAM kommer ihåg att vaxa basen då och då? Jag har läst några av skräckhistorierna här om JAM Sthlm, men jag hoppas verkligen de har vett att ta hand om en 44000-kronors bas.

Se till att ringa först och höra efter om den finns inne...
Kimmo kanske har den hemma på "service"....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:
Ugglan GBG skrev:
blackparkas skrev:Inte rättvist att jämföra begpriser mot svenska/europeiska.

Se´n så är det ju helt andra volymer oftast i staterna... den som köpte in P-nut basen i staterna har kanske köpt 1000 andra Warwick-yxor på ett halvår, medan de stora svenska kanske säljer 30 riktiga Warwicks på ett år. MAX.
Jo, det är nog sant. Måste dock säga att P-nut streamern till salu var i perfekt skick, och basen hade inte funnits länge på marknaden när den dök upp, så att kalla den begagnad var nästan att ta i.

Nästa gång man är i hufvudstaden får man ta en tur till JAM och testa, om den finns kvar. Med tanke på priset lär den väl dock vara kvar för evigt, precis som Buzzard-basen på MUG här i GBG.

Undrar om personalen på JAM kommer ihåg att vaxa basen då och då? Jag har läst några av skräckhistorierna här om JAM Sthlm, men jag hoppas verkligen de har vett att ta hand om en 44000-kronors bas.

Se till att ringa först och höra efter om den finns inne...
Kimmo kanske har den hemma på "service"....
Det var den när jag var där och skulle klämma. Fast han sa då att han hade köpt den själv....

Lyckligtvis finns en på Musik-Schmidt (mini-Thomann) i Frankfurt om någon har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av blackparkas »

Scuba skrev:
blackparkas skrev:
Se till att ringa först och höra efter om den finns inne...
Kimmo kanske har den hemma på "service"....
Det var den när jag var där och skulle klämma. Fast han sa då att han hade köpt den själv....

Lyckligtvis finns en på Musik-Schmidt (mini-Thomann) i Frankfurt om någon har vägarna förbi.
När var detta?
Jag var dit under Juli månad, runt 12:e och då var den då kvar.
Skit-Kimmo

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

P-nut basen är gryyymt snygg. Jag gillar även Jack Bruce-grejen dom släppte för ett tag sedan. Ser iof ut som en Wal-bas om du frågar mig...men ändå:) Listar 8999 dollar om jag inte minns fel. Som hittat!
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Europa - USA och v.v.

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:
Scuba skrev:
blackparkas skrev:
Se till att ringa först och höra efter om den finns inne...
Kimmo kanske har den hemma på "service"....
Det var den när jag var där och skulle klämma. Fast han sa då att han hade köpt den själv....

Lyckligtvis finns en på Musik-Schmidt (mini-Thomann) i Frankfurt om någon har vägarna förbi.
När var detta?
Jag var dit under Juli månad, runt 12:e och då var den då kvar.
Skit-Kimmo
7 Juli 2006 enligt min kalender. Kimmo skruvade lite på sig när jag frågade efter den... :lol: :lol: Den var nog bara hemlånad för test :lol: :lol:

Söt bild från Musik-Schmidt.

Bild
Skriv svar