Skönhet, den översta lagen.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Låst
gäst

Skönhet, den översta lagen.

Inlägg av gäst »

Läste något nånstans som gav mig gåshud:
Heyman skrev:Jag ber om ursäkt för en trådkapning men den kanske håller tråden högt upp ett tag....

Jag undrar om alla som äger en sån där är tjuvar och banditer....
120 Gb fylld med låtar á 4 Mb borde ge 30.000 låtar om varje låt då kostar 10 kr innebär det att det kostar 300.000 kr att fylla den med musik.

Om man då lägger 2000 kr/månad på att köpa musik vilket i mina ögon är jäkligt mycket pengar så tar det 300.000 kr/2000 kr => 150 månader, 150 månader/12 =>12,5 år.....

I rest my case!

:)
Vem bryr sig.

Att musiker förlorar på sånt här är kapitalistisk skitsnack, tro mig, skivbolagen förlorar ännu mer och de skakar eftersom de inte längre kommer att fortsätta sätta på artister och lyssnare. Jävla konst-mäklare är vad de är.

Pirateri är ett naturligt försvar mot ett kränkande pengabaserat system där kultur bara representerar en inkomstkälla mer...

Gratis musik åt alla, död åt alla skivbolag och "Producenter" ....En riktig artist vet exakt hur han vill låta...Producenter finns bara så länge det finns en marknad.

OCH MUSIK SKA INTE VARA TILL SALU FÖR ATT DET FÅR ARTISTEN ATT TAPPA MÅLET IFRÅN SKÖNHET OCH SIKTAR DET MOT INKOMST OCH MATERIELLT VÄLBEFINNANDE....Något som för en artist borde vara motbjudande. Om han nu vill kallas för artist.

Artister bör få försäkring av staten med en lön som tillåter oss leva och skapa i lugn o ro. Och vilka som får leva av denna ädla konst ska bestämmas av ett kompetent råd i fältet.

Det skulle bli döden åt alla skitmusiker som gör "produktmusik" och aldrig mer skulle världen få uppleva kulturella tragedier som Van Gogh eller Satie.

Länge leve konsten.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Kim Jong Il, Kim Il Jong, vad heter han nu igen?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag kopierar det jag skrev i Punksters tråd:
Det finns många exempel på artister som hittat en kombination av båda. Tom Watis låtar Jersey Girl och Downtown Train har framförts av Bossen och Rod Stewart respektive (vilket gjort honom ekonomiskt oberoende), och den som säger att Tom Waits kompromissar med sitt konstnärskap kan dra åt helvete.

Nej, "pirateri" är inget annat än folk som är för snåla att betala för sig. En artist lever ju för helvete på sitt konstnärskap, klart fan att han/hon ska ha betalt för det. Att produktmusik på MTV m.m. kan dö håller jag med om, men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Skönhet, den översta lagen.

Inlägg av olabola »

Atlant skrev:Länge leve konsten.
Hallelulja!
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:Jag kopierar det jag skrev i Punksters tråd:
Det finns många exempel på artister som hittat en kombination av båda. Tom Watis låtar Jersey Girl och Downtown Train har framförts av Bossen och Rod Stewart respektive (vilket gjort honom ekonomiskt oberoende), och den som säger att Tom Waits kompromissar med sitt konstnärskap kan dra åt helvete.

Nej, "pirateri" är inget annat än folk som är för snåla att betala för sig. En artist lever ju för helvete på sitt konstnärskap, klart fan att han/hon ska ha betalt för det. Att produktmusik på MTV m.m. kan dö håller jag med om, men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Du läser ju förfan inte vad jag skriver...Är det med flit? :?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Atlant skrev:
Samuel V skrev:Jag kopierar det jag skrev i Punksters tråd:
Det finns många exempel på artister som hittat en kombination av båda. Tom Watis låtar Jersey Girl och Downtown Train har framförts av Bossen och Rod Stewart respektive (vilket gjort honom ekonomiskt oberoende), och den som säger att Tom Waits kompromissar med sitt konstnärskap kan dra åt helvete.

Nej, "pirateri" är inget annat än folk som är för snåla att betala för sig. En artist lever ju för helvete på sitt konstnärskap, klart fan att han/hon ska ha betalt för det. Att produktmusik på MTV m.m. kan dö håller jag med om, men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Du läser ju förfan inte vad jag skriver...Är det med flit? :?
Nej jag läste precis vad du skrev.

Är det med flit du försöker göra dig ovän med varenda person på forumet? Först skriver du i Punksters tråd sen gör du en ny tråd bara för att folk ska se....vad?
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Samuel V skrev:...men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Har inte misär varit en vital ingrediens i många stora verk? Om alla artister mådde bra och hade det gott ställt skulle nog allt låta MTV producerat.
Fast jag vet inte. Bara spekulerar lite sådär för mig själv i all stillhet.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Du har en poäng. I utopin är kulturen tillgänglig för alla som vill ta del av den, och friheten att skapa är inte heller den beroende av ekonomiska förutsättningar. Kulturen blir inte en klassfråga eller en metod för att hävda en individs status eller samhällsklass.

Ideologiskt vore det fantastiskt, men desvärre ser det inte ut så. Fildelning och det digitala mediet är en bit på vägen på en kulturell revolution.

viva la
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

SnorLars skrev:
Samuel V skrev:...men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Har inte misär varit en vital ingrediens i många stora verk? Om alla artister mådde bra och hade det gott ställt skulle nog allt låta MTV producerat.
Fast jag vet inte. Bara spekulerar lite sådär för mig själv i all stillhet.
Jo, absolut. Dock är jag en av de (säkert få :D) som anser att musik inte nödvändigtvis måste komma ur lidande. Själv hade jag gärna levt i lugn och ro på nån paradisö och skapa glad musik! :D

Sen går det alltid att inspireras av andras lidande, det behöver inte vara självupplevt.

Jag har väl inte precis varit den gladaste människan under min uppväxt, men inte fan skriver jag bra musik för det :lol:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Naturligtvis ska staten stödja kultur i alla dess former, vilket de också gör. Sverige har så vitt jag förstått väldigt subventionerade biljettkostnader t.ex. I en utopi där alla lever i harmoni hade artistlön kanske fungerat - men världen ser inte ut så.

Tanken är god och jag tycker också att för mycket fokus läggs på pengafrågor. Jag är också en av de största förespråkarna för att fildelning är en kränkning av den konstnärliga integriteten och brist på respekt för artister.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Men, det blri ju ett problem där...ok, all kulturellt skapande kan göras utan pengar.
Men då får det heller inte komma in pengar i det kulturella systemet.
Alltså.
Kultur som många vill ta del av kan man inte erbjuda för då får det kulturella yttrandet en monetär fördel.

Så all kulturell verksamhet måste ske som hobbyverksamhet.

Om den som vill skall få ägna valfri tid åt konstnärskap så sorry...då får ni först visa upp vem som skall betala för kalaset...
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Roland skrev:Men, det blri ju ett problem där...ok, all kulturellt skapande kan göras utan pengar.
Men då får det heller inte komma in pengar i det kulturella systemet.
Alltså.
Kultur som många vill ta del av kan man inte erbjuda för då får det kulturella yttrandet en monetär fördel.

Så all kulturell verksamhet måste ske som hobbyverksamhet.

Om den som vill skall få ägna valfri tid åt konstnärskap så sorry...då får ni först visa upp vem som skall betala för kalaset...
+1.
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:
Atlant skrev:
Samuel V skrev:Jag kopierar det jag skrev i Punksters tråd:
Det finns många exempel på artister som hittat en kombination av båda. Tom Watis låtar Jersey Girl och Downtown Train har framförts av Bossen och Rod Stewart respektive (vilket gjort honom ekonomiskt oberoende), och den som säger att Tom Waits kompromissar med sitt konstnärskap kan dra åt helvete.

Nej, "pirateri" är inget annat än folk som är för snåla att betala för sig. En artist lever ju för helvete på sitt konstnärskap, klart fan att han/hon ska ha betalt för det. Att produktmusik på MTV m.m. kan dö håller jag med om, men för att en artist ska kunna arbeta i ro och skapa konst måste de slippa lida av ekonomisk stress.
Du läser ju förfan inte vad jag skriver...Är det med flit? :?
Nej jag läste precis vad du skrev.

Är det med flit du försöker göra dig ovän med varenda person på forumet? Först skriver du i Punksters tråd sen gör du en ny tråd bara för att folk ska se....vad?
För att folk ska respektera det vackra i världen hedra det och inte bara gråta på bio när ingen ser på.

Och klart du inte läser eller så suger ditt läsförstånd, du säger att jag låter musiker svälta i det jag skrev, när jag sa exakt var jag skulle ge de pengar ifrån.

Alltså...Är det med flit du inte läser? Eller bör du be om ursäkt för ett förhastat svar som dessutom besvaras med "Vill du bli fiende till alla?"...Vad är det för maffia-skit?
Användarvisningsbild
Stringnose
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 09:21
Ort: Strängnäs

Inlägg av Stringnose »

Atlant, vilket kommunisttrams du sysslar med. Aldrig i livet skulle jag vilja att mina skattepengar skulle gå till lidande artister, där den mest lidande ska utses av ett råd?! Du är ju för jäkla rolig faktiskt, lägg en motion på den reformen! :D

"Oss artister". Det verkar som om du redan är självskriven enligt...dig själv...? Än en gång, du är för jäkla rolig. :D
Warwick Corvette Std, Boss ME20B, Warwick Extreme 10.1 topp + EBS 311 låda och dynamiska fingrar...
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ja eftersom du håller på och förolämpar folk i varenda tråd här på forumet undrar jag.

Jag tänker inte diskutera med någon som är helt respektlös mot de han diskuterar med. Vill du ta det till en sådan nivå att du klagar på min läsförståelse - be my guest. Jag kommenterade det jag ansåg viktigt. Statliga bidrag eller inte - en musiker ska få betalt för sin musik då de har skapat något som ger dem en upphovsrätt. Det gäller även en producent som gör "MTV-musik".

Jordbrukare i EU får kraftiga bidrag, men det betyder inte att de inte ska kunna få pengar då de säljer det de odlar på sin mark.
Användarvisningsbild
Stringnose
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 09:21
Ort: Strängnäs

Inlägg av Stringnose »

Ale skrev:Du har en poäng. I utopin är kulturen tillgänglig för alla som vill ta del av den, och friheten att skapa är inte heller den beroende av ekonomiska förutsättningar. Kulturen blir inte en klassfråga eller en metod för att hävda en individs status eller samhällsklass.

Ideologiskt vore det fantastiskt, men desvärre ser det inte ut så. Fildelning och det digitala mediet är en bit på vägen på en kulturell revolution.

viva la
Har friheten att skapa någonsin varit begränsad av ekonomiska förutsättningar? :?
Warwick Corvette Std, Boss ME20B, Warwick Extreme 10.1 topp + EBS 311 låda och dynamiska fingrar...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Nån försäkring vet jag inte, utöver de bidrag och stipendier som kan sökas är man nog tvungen att som kompositör marknadsföra och sälja sin musik. Skivbolagen hjälper ju till med detta om musiken är kommersiellt gångbar i deras ögon, det ska ju säljas och täcka alla kostnader.
Alternativet med att utnyttja ex Internet för egen marknadsföring och försäljning är det som finns kvar om man inte får skivkontrakt.

Om ingen gillar eller köper ens musik, då är det förmodligen ingen "stor konst" världen går miste om heller...En konstnärs arbete måste väl vara att leverera produkter som är så attraktiva så att nån vill avnjuta dem.

Precis som med andra yrkeskategorier, du är bara intressant om du gör ett bra jobb.
Senast redigerad av Fernan den sön 10 jan 2010, 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Stringnose skrev:
Ale skrev:Du har en poäng. I utopin är kulturen tillgänglig för alla som vill ta del av den, och friheten att skapa är inte heller den beroende av ekonomiska förutsättningar. Kulturen blir inte en klassfråga eller en metod för att hävda en individs status eller samhällsklass.

Ideologiskt vore det fantastiskt, men desvärre ser det inte ut så. Fildelning och det digitala mediet är en bit på vägen på en kulturell revolution.

viva la
Har friheten att skapa någonsin varit begränsad av ekonomiska förutsättningar? :?
Nej, naturligtvis inte friheten ATT skapa. Dock kan kanske skaparen känna sig mindre fri om den inte har pengar att röra sig med.
gäst

Inlägg av gäst »

Stringnose skrev:Atlant, vilket kommunisttrams du sysslar med. Aldrig i livet skulle jag vilja att mina skattepengar skulle gå till lidande artister, där den mest lidande ska utses av ett råd?! Du är ju för jäkla rolig faktiskt, lägg en motion på den reformen! :D

"Oss artister". Det verkar som om du redan är självskriven enligt...dig själv...? Än en gång, du är för jäkla rolig. :D
Jag skrattar åt dig just nu. Så bra att vi delar vår glädje.

PS: Konstnären blir inte "Lidande" i systemet jag pratar om. Och självklart är jag inskriven. Vore inte jag det, så skulle jag plugga mig fram till det ändå.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
Kan du måla in dig i ett hörn? :lol:
Användarvisningsbild
Stringnose
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 09:21
Ort: Strängnäs

Inlägg av Stringnose »

Atlant skrev:
Stringnose skrev:Atlant, vilket kommunisttrams du sysslar med. Aldrig i livet skulle jag vilja att mina skattepengar skulle gå till lidande artister, där den mest lidande ska utses av ett råd?! Du är ju för jäkla rolig faktiskt, lägg en motion på den reformen! :D

"Oss artister". Det verkar som om du redan är självskriven enligt...dig själv...? Än en gång, du är för jäkla rolig. :D
Jag skrattar åt dig just nu. Så bra att vi delar vår glädje.

PS: Konstnären blir inte "Lidande" i systemet jag pratar om. Och självklart är jag inskriven. Vore inte jag det, så skulle jag plugga mig fram till det ändå.


Och med den logiken diskvalificerade du dig från att vara värdig att debattera mer med mig. Adjö! :roll:
Warwick Corvette Std, Boss ME20B, Warwick Extreme 10.1 topp + EBS 311 låda och dynamiska fingrar...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:
Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
Kan du måla in dig i ett hörn? :lol:
Det har jag gjort så många gånger att det knappast behövs bidag för det :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
I världen jag talar om.....
Så har du ingen chans om du inte sysslar med detta innan 10 års åldern, ungefär som klassiska musiker.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Atlant skrev:
Roland skrev:Och eftersom det tydligen finns en klasskillnad i bra och mindra bra kultur vill jag veta vem som skall bedömma vem som får hålla på med vad...

Själv vill jag måla hela dagarna...vem pröjsar det?
Vill gärna ha ett snabbt svar för jag vill helst sätta igång så fort som möjligt!
I världen jag talar om.....
Så har du ingen chans om du inte sysslar med detta innan 10 års åldern, ungefär som klassiska musiker.
Jag har målat och tecknat sedan innan jag kunde gå...när kan jag sätta igång på heltid frågade jag?
Och var är min försörjning?

Svar tack, inte snömos!
För nu låter du bara som en cynisk djävel!
Låst