Skönhet, den översta lagen.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Valle skrev:
BB5000 skrev:Att via skattemedel betala en slags "konstnärslön" till en massa bohemer som tror att de är gudabenådade konstnärer går fetbort för mig. Talanger brukar komma fram på egen hand, är man inte det så får man väl bli "amatör" och skaffa ett annat jobb.
Håller med dig till fullo, men på samma sätt som man utlyser nationalparker till utrotningshotade djur tycker jag man kan sanktionera en del kultur som inte kan överleva på egen hand, tex. teater, opera och och en del klassisk musik. Mest för att bevara arvet från förr och bevara mångfalden innom kulturen. Jag tror att staten behöver stötta dessa större produktionsformer då det i princip är omöjligt att hitta lönsamhet i det lilla fulkulturella Sverige.

Alltså tycker jag det är rätt bra som det är idag.
Absolut, men jag ser en skillnad mellan kulturbevarande och nyskapande. Kulturbevarande åtgärder avser väl att bevara "gamla hits", dvs kultur från förr med kvalitet som anses värd att spara. Att sponsra nyskapande utan urskillning låter orealistiskt.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

BB5000 skrev:
Valle skrev:
BB5000 skrev:Att via skattemedel betala en slags "konstnärslön" till en massa bohemer som tror att de är gudabenådade konstnärer går fetbort för mig. Talanger brukar komma fram på egen hand, är man inte det så får man väl bli "amatör" och skaffa ett annat jobb.
Håller med dig till fullo, men på samma sätt som man utlyser nationalparker till utrotningshotade djur tycker jag man kan sanktionera en del kultur som inte kan överleva på egen hand, tex. teater, opera och och en del klassisk musik. Mest för att bevara arvet från förr och bevara mångfalden innom kulturen. Jag tror att staten behöver stötta dessa större produktionsformer då det i princip är omöjligt att hitta lönsamhet i det lilla fulkulturella Sverige.

Alltså tycker jag det är rätt bra som det är idag.
Absolut, men jag ser en skillnad mellan kulturbevarande och nyskapande. Kulturbevarande åtgärder avser väl att bevara "gamla hits", dvs kultur från förr med kvalitet som anses värd att spara. Att sponsra nyskapande utan urskillning låter orealistiskt.
Absolut, men ibland kanske man också sponsra nya grejer också för att bevara en konstform, som t.ex opera.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Obehagligt forum det här.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Valle skrev:
BB5000 skrev:
Valle skrev:
BB5000 skrev:Att via skattemedel betala en slags "konstnärslön" till en massa bohemer som tror att de är gudabenådade konstnärer går fetbort för mig. Talanger brukar komma fram på egen hand, är man inte det så får man väl bli "amatör" och skaffa ett annat jobb.
Håller med dig till fullo, men på samma sätt som man utlyser nationalparker till utrotningshotade djur tycker jag man kan sanktionera en del kultur som inte kan överleva på egen hand, tex. teater, opera och och en del klassisk musik. Mest för att bevara arvet från förr och bevara mångfalden innom kulturen. Jag tror att staten behöver stötta dessa större produktionsformer då det i princip är omöjligt att hitta lönsamhet i det lilla fulkulturella Sverige.

Alltså tycker jag det är rätt bra som det är idag.
Absolut, men jag ser en skillnad mellan kulturbevarande och nyskapande. Kulturbevarande åtgärder avser väl att bevara "gamla hits", dvs kultur från förr med kvalitet som anses värd att spara. Att sponsra nyskapande utan urskillning låter orealistiskt.
Absolut, men ibland kanske man också sponsra nya grejer också för att bevara en konstform, som t.ex opera.
Är med dig där fullständigt :tummenupp:
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Atlant skrev:Obehagligt forum det här.
Det blir så obehagligt som man gör det till.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Valle skrev:
Atlant skrev:Obehagligt forum det här.
Det blir så obehagligt som man gör det till.
+1.

Det var precis lagom obehagligt innan Atlant/Intomyarse kom hit. Nu är det ett rent helvete ... fast enbart i trådarna han deltar i.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Atlant skrev:Obehagligt forum det här.
Innan jag för all evig framtid totalt ska ignorera allt du kan tänkas skriva härinne,
så är det iaf intressant att se att du kan avslöja dig så totalt.

Nu hade det skrivits flera inlägg som var OnTopic, i din tråd...om ditt ämne,
(och du skriver dessutom på sid.6 att du önskar tillbaka till ämnet)
men du var tvungen att kasta ur dig just det där.
Enbart för att slänga lite mer ved på elden och ge näring till bråk.

Ditt syfte med att vara på PrataBas är ett enda och ingenting annat:
Att provocera och skapa bråk genom att rakt igenom bete dig
okamratligt, själviskt, narcissistiskt och pompöst.

Jag hoppas verkligen att du har ett annat liv än det du visar upp här!
För annars är det allvarligt synd om dig.

Jag tänker än en gång PM:a Semborg och påvisa att du inte tillför någongting till PrataBas. Du är inte intresserad av att diskutera någonting som är i närheten av relevant och fyller som enda uppgift att provocera fram bråk med så många medlemmar som du öht kan.
Det tycker jag är fog nog för mycket....men förhoppningsvis att du tvingas lämna oss ifred i fortsättningen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Det finns faktiskt redan någonting i Sverige som heter "Statlig inkomstgaranti för konstnärer". Men det verkar som att den ska slopas nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_in ... n%C3%A4rer

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/de ... 549349.svd
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Indigo skrev:Det finns faktiskt redan någonting i Sverige som heter "Statlig inkomstgaranti för konstnärer". Men det verkar som att den ska slopas nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_in ... n%C3%A4rer

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/de ... 549349.svd
I september 2009 innehade 156 personer inkomstgaranti. Bland dessa finns framför allt författare och översättare, bildkonstnärer, fotografer och filmare, keramik- och textilkonstnärer, formgivare, regissörer, dansare och skådespelare, musiker och kompositörer, samt en clown och dessutom en schackspelare

:shock: :shock: :shock:

Jajävlar :lol: :lol:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Schackspelare.....jag ramlar av stolen av skratt. Varför inte låta folk som spelar Counter-strike på heltid få inkomstgaranti! :lol:
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Atlant skrev:Om en annan liten rövhål
Atlant skrev:det är något som luktar skit här..Och det är inte svenskan min.
:P
Atlant skrev:Då säger jag att det är något som luktar skit här..
Stäng munnen då. Det tror jag många här hade blivit glada av.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
TheBassIsOutThere
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 18:25

Inlägg av TheBassIsOutThere »

Jasså är det svenskakurs det stavas? Om man googlar på det får man fram 38 200 träffar. Googla på svenska kurs så kommer 2 620 000 träffar och svensk kurs 3 860 000. Jag vet inte vilket som är rätt men det verkar inte bara vara jag som stavar svenska kurs. :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

TheBassIsOutThere skrev:Jasså är det svenskakurs det stavas? Om man googlar på det får man fram 38 200 träffar. Googla på svenska kurs så kommer 2 620 000 träffar och svensk kurs 3 860 000. Jag vet inte vilket som är rätt men det verkar inte bara vara jag som stavar svenska kurs. :wink:
Svenska kurs är ju fel... Särskrivning.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

TheBassIsOutThere skrev:Jasså är det svenskakurs det stavas? Om man googlar på det får man fram 38 200 träffar. Googla på svenska kurs så kommer 2 620 000 träffar och svensk kurs 3 860 000. Jag vet inte vilket som är rätt men det verkar inte bara vara jag som stavar svenska kurs. :wink:
Det kan bero på att google letar upp alla sidor med BÅDA orden, inte nödvändigtvis i exakt den ordningen... :roll:

Oavsett hur många som skriver det så är det särskrivning och fel!
TheBassIsOutThere
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 18:25

Inlägg av TheBassIsOutThere »

Okej, jag har väl fel då. :(
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

När jag tänker efter säger man svensklärare och inte svenskalärare. Frågan är då om man inte borde säga svenskkurs också? Annars kan helt enkelt skriva en kurs i svenska.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Samuel V skrev:När jag tänker efter säger man svensklärare och inte svenskalärare. Frågan är då om man inte borde säga svenskkurs också? Annars kan helt enkelt skriva en kurs i svenska.
Jag tror att man behöver gå en fördjupad kurs i svenska för att reda ut det där, och jag örk int´...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:
Samuel V skrev:När jag tänker efter säger man svensklärare och inte svenskalärare. Frågan är då om man inte borde säga svenskkurs också? Annars kan helt enkelt skriva en kurs i svenska.
örk int´...;)
Det heter öschk int´
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Samuel V skrev:När jag tänker efter säger man svensklärare och inte svenskalärare. Frågan är då om man inte borde säga svenskkurs också? Annars kan helt enkelt skriva en kurs i svenska.
Beror väl på var i landet man bor. I Övik säger vi svenskalärare, tyskalärare, engelskalärare osv... :)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Svenskalärare finns i SAOL fast det står inom parentes och benämns som "vardagligt" så det är nästan okej. ;)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Äh, vem bryr sig om SAOL ;)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Samuel V skrev:Äh, vem bryr sig om SAOL ;)
Denial?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Bump!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Bump!
:lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisr ... -1.1038236

Och nu ger dom sig på småhubbarna också. :nickar: :dancy:

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-m ... -1.1037857

Och Sverigedemokraterna fuskar....

Mer ved på elden, någon?

//J :D :D
Låst