Förlorat grejer, instrument, bilen, stärkare??????

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Förlorat grejer, instrument, bilen, stärkare??????

Inlägg av Basstore »

Precis!

Har ni varit på GIG och blivit av med några grejer någon gång?
Då snackar vi inte saker som blivit stulna, såna stories är bara ledsamt o lyssna på..

Men om ni tappat bort, supit bort nånting på nåt gig.

Min egna story!!

När ja gick estetisk musik så hade vi ett ställe i Halmstad som alltid gigade på, Halmkärven hette de.
Vi hade ett 80 tals metal band där vi sminkade oss och kläde oss i nitar o läder och spottade blod och sånt på scenen. Detta va 91-92. Alltså en bra stund innan Hammerfall drog igång med nitar o läder.
Då gigade vi på Halmkärven och jag hade med mig en Fender BX(nånting) combo på 100watt, givetvis lånad från skolan.
Denna söp jag bort. När vi va klara så gick vi hem. Inte en tanke på att ha med oss några grejer alls hem. Ja tog med min vita Fender Jazzbass MIM med blod stänk på och gick hem.

Lite små skoj när man på måndan ställde sig i ensemble salen o läraren frågade. Vart e bas förstärkaren?
Och eftersom ja inte hade en aning så svarade ja inte.. :)

MER stories tack!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En liten supit bort men fått tillbaka story:
När vi kom till ett gig med förra bandet och började rigga så säger en av bandmedlemarna "Det är nåt under bänken där", han går till den väggfastabänken, ställer sig på knä och fiskar fram en elbas varpå en annan bandmedlem utbrister: "He.. he... he.. det där är ju min bas!". Till saken hör att den hade legat där flera år och den hade kommit dit när vi alla spelade i andra band! Basen var en Cort(!) Så den var väl inte speciellt saknad, varför han släpat med den på ett gig vet jag inte heller (kanske reserv). Den basen hänger f.ö. på väggen bredvid mig nu.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

En kompis gjorde ett gig på kontra för några år sedan. Glad i hatten efter ett lyckat gig så satte han sig i baren och sänkte drink efter drink tills den berömda dimman tog över. Helt plötsligt vaknade han upp hemma bredvid sin säng utan kläder men framför allt utan kontra.
Efter frukost insåg han att minnesluckan inte ville ge med sig varpå han ringde till spelstället för att fråga om han kunde komma och hämta sin bas varpå dom svarade: "Din kontra? Den hjälpte vi dig ut på gatan med medan du väntade på taxi!"
Visst hade han sparat taxikvittot men det hade nog varit till mer hjälp om snubben hade packat in kontran i bilen...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:En kompis gjorde ett gig på kontra för några år sedan. Glad i hatten efter ett lyckat gig så satte han sig i baren och sänkte drink efter drink tills den berömda dimman tog över. Helt plötsligt vaknade han upp hemma bredvid sin säng utan kläder men framför allt utan kontra.
Efter frukost insåg han att minnesluckan inte ville ge med sig varpå han ringde till spelstället för att fråga om han kunde komma och hämta sin bas varpå dom svarade: "Din kontra? Den hjälpte vi dig ut på gatan med medan du väntade på taxi!"
Visst hade han sparat taxikvittot men det hade nog varit till mer hjälp om snubben hade packat in kontran i bilen...
Oouuchh.. nu börjar vi snacka tokångest! Blev han inte nykterist efter det lär han aldirg bli det. Hur gick det med kontran då? Hittade du igen den?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
GrafZeppelin skrev:En kompis gjorde ett gig på kontra för några år sedan. Glad i hatten efter ett lyckat gig så satte han sig i baren och sänkte drink efter drink tills den berömda dimman tog över. Helt plötsligt vaknade han upp hemma bredvid sin säng utan kläder men framför allt utan kontra.
Efter frukost insåg han att minnesluckan inte ville ge med sig varpå han ringde till spelstället för att fråga om han kunde komma och hämta sin bas varpå dom svarade: "Din kontra? Den hjälpte vi dig ut på gatan med medan du väntade på taxi!"
Visst hade han sparat taxikvittot men det hade nog varit till mer hjälp om snubben hade packat in kontran i bilen...
Oouuchh.. nu börjar vi snacka tokångest! Blev han inte nykterist efter det lär han aldirg bli det. Hur gick det med kontran då? Hittade du igen den?

Hehe, det är därför Grafen inte dricker öl, han ville inte nämna att det var han själv som gjort fadäsen bara...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har en tvärtom! Två polare jag brukar spela med skulle på ett lokalt trubadurgig och åkte glada i hågen till stället, som vanligt grymt sena.
Öppnade bakluckan för att plocka upp prylarna och blev förskräckta när allt var borta! Efter att ha fånglott förvirrat på varann en stund insåg dom att dom hade glömt hämta prylarna i repan! NYKTRA!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har en tendens att "bli av med" kablar.. Numera monterar jag fast allt i pedalbordet.. (utom min Planetwaves som går in i basen..) Men gig brukar alltid resultera i en tripp till lokala musikaffären för kabelinköp.. spelar ingen roll om jag söpit eller inte.. :( DESSA TJYVAKTIGA GITARRISTER!! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det roligaste var att samma dag som jag fick historian berättad för mig av deras gitarrist så sprang jag på honom rullandes en (annan) kontra på väg till gig.
Jag kunde naturligtvis inte hålla tyst så jag sa "Tjena S*b*st**n, har du ny kontra? Varför då?"

Har aldrig sett nån le så ansträngt... ;)

Och nej, han hittade aldrig kontran igen.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Bara öronproppar, ungefär ett par per vecka men inget slår ju en kontra...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Trevliga Stories.
Alltid lika rolig och läsa..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:DESSA TJYVAKTIGA GITARRISTER!! :roll:
Sagt det förut, det finns bara ett sätt att straffa dem - sno deras smink
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MALA skrev:
Liten skrev:DESSA TJYVAKTIGA GITARRISTER!! :roll:
Sagt det förut, det finns bara ett sätt att straffa dem - sno deras smink
Appappapp! Genevekonventionen MALA, ingen tortyr eller personlig kränkning! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BarbequeVillage skrev:
MALA skrev:
Liten skrev:DESSA TJYVAKTIGA GITARRISTER!! :roll:
Sagt det förut, det finns bara ett sätt att straffa dem - sno deras smink
Appappapp! Genevekonventionen MALA, ingen tortyr eller personlig kränkning! :lol:
OK :? får väl omformulera mig. Sno deras smink ELLER spandexbrallor 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Kanske inte supit bort, men trummisen i mitt förra band snodde sitt trumset från sin skola... Puka för puka :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Gitarristen i ett av mina band söp till sig ett gitarrställ efter en spelning en gång....
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

FreCKo skrev:Kanske inte supit bort, men trummisen i mitt förra band snodde sitt trumset från sin skola... Puka för puka :lol:
Skills!

Hur fan lyckas man smuggla ut kaggen?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Tobbe7
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 27 aug 2007, 20:33
Ort: Kalmar

Inlägg av Tobbe7 »

För läääänge sedan spelade jag på en rock-klubb i Kalmar. 3 band skulle lira den kvällen. Först ett tjejband, sen vi och sist nåt större punkband. När Punkbandet spelade blev det slagsmål framför scenen och vi tyckte det var bäst att sticka. Snabbt lastade vi vår folkabuss och körde hem. Väl framme i replokalen upptäckte vi att vi tagit med tjejbandets kläder!
Höj eller stäng av!
Fender P-bas -76, Gibson Thunderbird -03, Robin Ranger -90, Marshall Super Bass 100 -69
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har ägt en Fender som min egen. Det var i mitten på 80-talet som jag försökte vänja mig och tog med en 70-tals Jazzbas på spelningar. Fast det slutade ändå alltid med att jag använde min Aria SB1000.
Hur som helst så spelade vi på nån utomhusgrej i Kista, Stockholm (Akalla?).
Hemkommen till Götet så visade det sig att Jazzen inte kommit med tillbaka.
Jag ringer upp arrangörerna som hittar den inställd på en ungdomsgård som låg där.
"Vi tar hand om den på ett säkert ställe för här blir den nog snodd"
Tack så mycket.
Veckan efter hade de inbrott på sitt "säkra ställe" och jag såg aldrig den mer.

Kan vara ett skäl till att jag aldrig lyckades bli Fendermänniska. Än
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fan vilken osis.. fick du någon ersättning?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Diesel skrev:Fan vilken osis.. fick du någon ersättning?
Skriv svar