Blackparkas vs. Makten

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Precis, inget allvarligt.
Det värsta som hänt här på forumet måste val ha varit när parkas kallade mig för idiot för att jag tyckte hans skinnbrallor var fula och om det inte går längre än så så är ju detta rena söndagsskolan jämfört med många andra forum.
Haha!
Men man kan inte förkasta ett par skinnbrallor man aldrig sett!

Jag ska ha dem på bass n drum bara för det, men jag antar att Johannes inte vågar komma dit... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Precis, inget allvarligt.
Det värsta som hänt här på forumet måste val ha varit när parkas kallade mig för idiot för att jag tyckte hans skinnbrallor var fula och om det inte går längre än så så är ju detta rena söndagsskolan jämfört med många andra forum.
Haha!
Men man kan inte förkasta ett par skinnbrallor man aldrig sett!

Jag ska ha dem på bass n drum bara för det, men jag antar att Johannes inte vågar komma dit... :D

:shock: Here we go again :shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, han har ju återuppstått, måste ju se till så han blir kvar nudå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag kan nog fixa nå´t... Ska bara bjuda in rätt kompisar utifall Makten går på steroider..
Hahaha! Jag är rätt klen kan jag meddela. Har inte lyft en vikt på minst fem år. :wink:

Jag tycker att det löste sig, vilket det brukar om det inte är regelrätta dårar inblandade, och det är varken du eller jag. Vi har bara jävligt svårt att komma överens, men nåt krig är det ju inte fråga om.

Goafton, nu ska jag åka och köpa ett vintage-objektiv till min kamera. :lol: :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Goafton, nu ska jag åka och köpa ett vintage-objektiv till min kamera. :lol: :wink:
För känslans skull? Jag tror inte det är värt pengarna. Ett moddat Squier-objektiv är alltid bättre än ett pre CBS-objektiv.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Jag tror inte det är värt pengarna. Ett moddat Squier-objektiv är alltid bättre än ett pre CBS-objektiv.
Nej, för att det kostar en sjundedel av vad ett nytt motsvarande betingar. Plus att det har en mer komplicerad och enligt många bättre optisk konstruktion än de nya. Men känslan är nog bättre också. Metallchassie jämfört med polykarbonat är ju inte fel. Vi får se om en stund. Det man går miste om jämfört med ett modernt är autofokus, vilket jag kan leva utan. I alla för en femhundring.

:wink:

Tillägg: Jag skulle givetvis aldrig i helvete köpa det om det var dyrare än ett nytt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Still going strong kan man verkligen säga. Jäkla dunderobjektiv. Detta är utan någon efterbehandling annat än skärpning och nedminskning. Så starka färger är inte illa för en schleten gammal glugg från 1977. Tydligen ur den första serien av Nikkor 35/2 Ai, för den som vet vad det är för något. :wink: 8 sekunders slutartid mot Tranebergsbrons räcke.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Schysst foto makten!
Där ser du vintage håller i längden :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

groovyjr skrev:Schysst foto makten!
Där ser du vintage håller i längden :wink:
Parallellen med optik är onekligen intressant. Det är ytterst svårt att mäta något annat än skärpa hos ett objektiv, men det finns andra små subtila saker som ger skillnad i bilderna. Jag antar att det är det vintage-instrument-förespråkarna ser och hör hos instrumenten, och det kan jag inte neka dem. Hur mycket dessa skillnader är värda är intressant. En modern variant av det objektiv jag just köpt kostar ungefär 3500:-, och är alltså ändå en mycket enklare konstruktion av plast, med på vissa plan sämre optiska prestanda.
Antagligen kommer objektiv som det jag just inhandlat också att bli hype:ade. För något år sedan när digitalboomen kom så gav folk nästan bort dem. Nu har priserna börjat öka, och i nyskick betingar just den här varianten också ungefär 3500:- i butik.
Är det värt det? Pja, det beror på om man behöver autofokus eller inte. Men när det blir mer än dubbelt så dyrt så är det definitivt inte värt det längre. Det finns nytillverkade objektiv i "gammalt stuk" av Carl Zeiss som är bättre och kostar nånstans runt tio papp. Då vore det konstigt att betala lika mycket eller mer för ett kantstött Nikkor bara för att det är "original".

Och som vanligt; det är bilderna och musiken som är det viktiga, inte verktygen. :wink:

Skål i en fulöl. Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Sorry!
kunde liksom inte låta bli... :P

Skål på dig! 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Makten: Passar så gamla objektiv på en ny digital systemkamera om det är samma märke?
Väldigt snygg bild förresten. Har kollat in dina grejer på fotosidan och vattenpölsbilden är verkligen jättehäftig.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Makten: Passar så gamla objektiv på en ny digital systemkamera om det är samma märke?
Väldigt snygg bild förresten. Har kollat in dina grejer på fotosidan och vattenpölsbilden är verkligen jättehäftig.
När det gäller Nikon så passar objektiven, vet itne med andra märken.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

groovyjr skrev:Sorry!
kunde liksom inte låta bli... :P

Skål på dig! 8)
Inget att be om ursäkt för, det var en bra passning. Skål själv. :wink:
Johannes skrev:Makten: Passar så gamla objektiv på en ny digital systemkamera om det är samma märke?
Väldigt snygg bild förresten. Har kollat in dina grejer på fotosidan och vattenpölsbilden är verkligen jättehäftig.
Som Svensson säger så funkar det med Nikon. Dock får man fokusera manuellt, vilket är ett helvete eftersom "mattskivan" i sökaren ger mycket större skärpedjup än vad man får i bilden. Det ser alltså ut att vara skarpt över ett större område än vad det är. Förr hade man en mattskiva som var "mer matt" så att det stämde bättre med verkligheten, och dessutom en så kallad "snittbild" i mitten som extra hjälp för manuell fokus. Numera gör man mattskivan så klar och ljusgenomsläppande som möjligt, eftersom nästan alla använder autofokus.
Denna mattskiva går dock att byta ut mot en avsedd för manuell fokus.
En annan hake är att de billigare kamerorna inte ger någon ljusmätning med manuella objektiv. Man måste alltså gissa tid och bländare för att få korrekt exponering. Jag har en ganska fräsig modell där ljusmätningen funkar ändå, vilket är trevligt.
Även Pentax' dyraste modell ger ljusmätning med deras manuella objektiv. Canon bytte objektivbajonett på 80-talet (EOS), så där passar bara autofokusobjektiv (EF heter de).
Hur det är med övriga märken vete fanken.

Lustigt är i alla fall att många äldre objektiv är optiskt mer påkostade än de nya. Numera gör man mest ljussvaga zoomobjektiv, som visserligen är riktigt skarpa, men falerar på en del andra punkter. Det är en hel vetenskap detta, och jag tycker det är riktigt trevligt att man kan använda gammalt billigt mög med gott resultat. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Man får leta upp sina gamla nikonobjektiv... fast tror det var vanliga 35 å 24. Inget upphetsande.
Få skaffa mig en däringa dylik digitalmackapär alá Nikon... men med stor ccd (som det gamla analoga) finns kanske inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Man får leta upp sina gamla nikonobjektiv... fast tror det var vanliga 35 å 24. Inget upphetsande.
Få skaffa mig en däringa dylik digitalmackapär alá Nikon... men med stor ccd (som det gamla analoga) finns kanske inte.
Det finns det ju, men du får ju slanta uppåt 50 loppor för att få en kamera
som har fullstor CCD.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Man får leta upp sina gamla nikonobjektiv... fast tror det var vanliga 35 å 24. Inget upphetsande.
Det beror på vad man jämför med.
Få skaffa mig en däringa dylik digitalmackapär alá Nikon... men med stor ccd (som det gamla analoga) finns kanske inte.
Det finns snart, men den kommer att bli extremt dyr, och då vill man nog ändå ha bättre objektiv.

http://www.europe-nikon.com/product/sv_ ... rview.html
http://www.dpreview.com/previews/nikond3/

Ca 45000:-, endast. :shock: Det finns äldre digitalkameror från Kodak med Nikonbajonett dock, men de är tydligen rätt brusiga.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jaja... bäst att glömma det hela. Kan inte se mig själv springa runt med en kamera längre.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jaja... bäst att glömma det hela. Kan inte se mig själv springa runt med en kamera längre.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jaja... bäst att glömma det hela. Kan inte se mig själv springa runt med en kamera längre.



Johannes: Har du ring på pekfringret?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Johannes: Har du ring på pekfringret?
På tal om ringar så hämtade jag och honan våra förlovningsringar idag.
Det tog typ 1½ månad att få dem tillverkade.
Men va feta de är!
Känns som att man går lite snett pga tyngden. :P

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:Johannes: Har du ring på pekfringret?

På tal om ringar så hämtade jag och honan våra förlovningsringar idag.
Det tog typ 1½ månad att få dem tillverkade.
Men va feta de är!
Känns som att man går lite snett pga tyngden. :P

Bild

Haha!!
Nice!
Jag ångrar att vi inte fläskade på ordentligt när vi väl gjorde de där hyssen för 8 år sedan...


SKa man gratulera?
Har inte hört att ni förlovat er tidigare tror jag :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
SKa man gratulera?
Har inte hört att ni förlovat er tidigare tror jag :D
Man tackar!
Vi slog till på Kreta.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Sweet!

Så söta ni är!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
SKa man gratulera?
Har inte hört att ni förlovat er tidigare tror jag :D
Man tackar!
Vi slog till på Kreta.
Bild
:twisted: 8)
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det där blir 10 piskrapp!! :evil: :evil:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Låst