Speltid coverband

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Det verkar som de flesta och mitt band, kör 3 x 45, mellan 22 och 01 eller 23-02. Spela till två är dock tungt...

Angånde tryckare så brukar det vara några kärlekskranka som kommer fram vill ha tryckare på slutet... men oftast blir det nån rökare som avslutar.
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Ulf skrev:Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Nej men det är ett bra sätt om man inte vill lira mer och slippa:
-EN GÅNG TILL EN GÅNG TILL EN GÅNG TILL
och behöva köra extra nummer i en halvtimma
Man tråkar ut dem helt enkelt! Två tryckare som gärna sackar i tempo - sen är det klart!..hihi :D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ulf skrev:Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Han kanske är singel :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

MALA skrev:
Ulf skrev:Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Han kanske är singel :roll:
Vi avslutar oxå alltid med tryckare.
Enter Sandman eller Smells Like Teen Spirit.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vi kör oftast företagsgig och då blir det 3-4 x ca 10 låtar. Avslutar aldrig med tryckare, det kommer in lite Motown i andra eller tredje set men sedan är det brutalt. Vi brukar klassa låtarna om det är "bra öppningslåt", alltså om det är låtar som får publiken att stå och hoppa jämfota framför scenen. Vi kör 60% sådana, mixar med ett fåtal tryckare, resten blir ibland "på begäran". När folk fått tillräckligt med öl i sig är det totalt onödigt med tryckare. De som vill ha det fixar det även om man lirar punk för tillfället.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

MALA skrev:Vi kör oftast företagsgig och då blir det 3-4 x ca 10 låtar. Avslutar aldrig med tryckare, det kommer in lite Motown i andra eller tredje set men sedan är det brutalt. Vi brukar klassa låtarna om det är "bra öppningslåt", alltså om det är låtar som får publiken att stå och hoppa jämfota framför scenen. Vi kör 60% sådana, mixar med ett fåtal tryckare, resten blir ibland "på begäran". När folk fått tillräckligt med öl i sig är det totalt onödigt med tryckare. De som vill ha det fixar det även om man lirar punk för tillfället.
Hahaha, visst är det så! Har gjort det själv t.ex.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Geddy_Lee skrev:
MALA skrev:
Ulf skrev:Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Han kanske är singel :roll:
Vi avslutar oxå alltid med tryckare.
Enter Sandman eller Smells Like Teen Spirit.
Enter sandman är så satans tråkig!

Det var första låten som jag och mitt band lärde oss tillsammans som har spelats på nästan alla våra gig.. Det är nog den låt jag spyr hårdast på
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev:
Geddy_Lee skrev:
MALA skrev:
Ulf skrev:Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Han kanske är singel :roll:
Vi avslutar oxå alltid med tryckare.
Enter Sandman eller Smells Like Teen Spirit.
Enter sandman är så satans tråkig!

Det var första låten som jag och mitt band lärde oss tillsammans som har spelats på nästan alla våra gig.. Det är nog den låt jag spyr hårdast på
Skulle aldrig kunna tröttna på den.
Vi gör den så bra oxå.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

200071 skrev:
Största misstaget är att ge efter och försöka sig på några låtar som man inte repat på ett tag. Det kan sabba hela kvällen....

Hade ett gig på en krog i Lysekil, där publiken "skrek efter mer" och sångaren/gitarristen (som naturligtvi inte var alls så rutinerad som jag ;-) föll för detta varpå vi körde en hypersnabb, helstökig (och kass) version av Rockin' all over the world (eller nåt sånt)...

Efteråt var det flera som kom fram och tyckte att - Fy f.. va bra ni var, speciellt SISTA LÅTEN.

Då tänkte man (återigen) -varför gör jag det här egentligen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev:
mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Hahaha,.,ja ,.hur många gånger har man inte suttit o väntat o väntat.,.,
Vi spelade på ett bröllop i Smedjebakcen som visade sig bli ett av de bästa bröllop vi gigat på.
Det drog ut på tiden nå´t grymt innan vi kunde gå på och toastmastern kom förbi och undrade om det var ngt vi saknade.
Gitaristen hasplade ironiskt ur sig att "en varsin stadig whiskey skulle ju inte vara fel"
Han kom tillbaka efter en stund med 4 dricksglas whiskey fyllda till hälften. :?
Måste gått åt ett helrör.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Svensson skrev:
Zalle skrev:
mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Hahaha,.,ja ,.hur många gånger har man inte suttit o väntat o väntat.,.,
Bättre att vänta i baren.
absolut, bar-väntan är inte alls fel *S
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev:
mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Hahaha,.,ja ,.hur många gånger har man inte suttit o väntat o väntat.,.,
Vi spelade på ett bröllop i Smedjebakcen som visade sig bli ett av de bästa bröllop vi gigat på.
Det drog ut på tiden nå´t grymt innan vi kunde gå på och toastmastern kom förbi och undrade om det var ngt vi saknade.
Gitaristen hasplade ironiskt ur sig att "en varsin stadig whiskey skulle ju inte vara fel"
Han kom tillbaka efter en stund med 4 dricksglas whiskey fyllda till hälften. :?
Måste gått åt ett helrör.
Hahaha,..ja, man har spelat på en hel del bröllopp, o jag har alltid tyckt att det är ett lotteri, få bröllopps spelningar är kul, har varit med om att bli utskälld av brudens far för att musiken vi spela var helt jädra fel, han kom viftande med en cd-skiva "dansbandsmix" .,och sa..med sur min " KAN VI SPELA DEN HÄR ISTÄLLET!! "...men de va bruden som hade bokat oss, hon hade hört oss förr, men hon var som bortblåst.,.haha.,,så vi fick ta paus.,.eh.,.jaja.:)
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Rent krasst skulle man väl vilja köra två set, man har varit med om att spela en hel jäkla kväll, man ska liksom upp o spela trots att det är tunt me folk halvtio på en del ställen.
Jag tycker det är roligast när man får köra två set, ca 2x45 minuter, börja spela vid 23 eller 23.30 eller nåt sånt, men på företagsfester osv, då kan man åka på o spela fyra timmar, men de giggen får man ju bra betalt på så det är bara att spela, man brukar va rätt mör efter de spelningarna,.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev:Rent krasst skulle man väl vilja köra två set, man har varit med om att spela en hel jäkla kväll, man ska liksom upp o spela trots att det är tunt me folk halvtio på en del ställen.
Jag tycker det är roligast när man får köra två set, ca 2x45 minuter, börja spela vid 23 eller 23.30 eller nåt sånt, men på företagsfester osv, då kan man åka på o spela fyra timmar, men de giggen får man ju bra betalt på så det är bara att spela, man brukar va rätt mör efter de spelningarna,.
Håller med! 2*45, 23-01 vore perfekt.
Men det verkar som att de flesta vill ha 3*35.
Det är iaf vad vi brukar köra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev: Hahaha,..ja, man har spelat på en hel del bröllopp, o jag har alltid tyckt att det är ett lotteri, få bröllopps spelningar är kul, har varit med om att bli utskälld av brudens far för att musiken vi spela var helt jädra fel, han kom viftande med en cd-skiva "dansbandsmix" .,och sa..med sur min " KAN VI SPELA DEN HÄR ISTÄLLET!! "...men de va bruden som hade bokat oss, hon hade hört oss förr, men hon var som bortblåst.,.haha.,,så vi fick ta paus.,.eh.,.jaja.:)
Har börjat säga till brudpar som ringer att; "det är nog en trubadur ni ska ha"
Ett band passar sällan in på ett bröllop och man står där och undrar "vad gör vi här"
Visst, ibland är det fina pengar....framförallt om man kan göra det på hemmaplan,
men bröllop känns som ngt man tar i brist på riktiga gig.
I brist på bröd tar man limpa.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev: Hahaha,..ja, man har spelat på en hel del bröllopp, o jag har alltid tyckt att det är ett lotteri, få bröllopps spelningar är kul, har varit med om att bli utskälld av brudens far för att musiken vi spela var helt jädra fel, han kom viftande med en cd-skiva "dansbandsmix" .,och sa..med sur min " KAN VI SPELA DEN HÄR ISTÄLLET!! "...men de va bruden som hade bokat oss, hon hade hört oss förr, men hon var som bortblåst.,.haha.,,så vi fick ta paus.,.eh.,.jaja.:)
Har börjat säga till brudpar som ringer att; "det är nog en trubadur ni ska ha"
Ett band passar sällan in på ett bröllop och man står där och undrar "vad gör vi här"
Visst, ibland är det fina pengar....framförallt om man kan göra det på hemmaplan,
men bröllop känns som ngt man tar i brist på riktiga gig.
I brist på bröd tar man limpa.
Håller med totalt, jag har många gånger undrat varför de ska ha band på bröllopp, det börjar alltid med att " ja mellan huvudrätten och desserten kan ni spela lite lugnt" och tja då går man upp och spelar 1-2 låtar kanske, sen står man o tittar på varandra.,o nickar,..,nu går vi ner igen, sen drar det ut på tiden, det är en salig blandning av åldrar på ett bröllopp, folk droppar av, det blir liksom ingen riktig fart ibland. Absolut, man tar bröllops spelningarna i brist på andra spelningar. men rent krasst, en skiv-spelare eller trubbadur funkar bäst på bröllopp.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Nej, ett maffigt storband funkar bäst på bröllop. Iaf var det så på mitt! Satans röj.. Sura covers vill inte jag höra..

Dock ställer jag mig själv ibland och spelar sura covers på andras bröllop! 8)
Skriv svar