Hur får jag McCartneys ljud?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Noelredding skrev:Tack för tipsen allihopa! Ska nämligen spela ett par Beatles låtar till en show vi ska ha på skolan, så även om det inte är helt nödvändigt så skulle det ju ändå vara extremt kul att ha ett liknande ljud som McCartney.

Men det där med Pauls anslag, hur menar ni? Låter ibland som han spelar med typ sidan av plektrumet eftersom det blir det där "Schang schang shang"-ljudet eller hur man nu ska bekriva det...
Jag vet inte vilken sida han använder, men anslaget är väldigt distinkt. Han feglirar inte liksom.

En annan grej många får om bakfoten med Pauls ljud är att det faktiskt innehåller betydligt mer diskant än man skulle kunna tro - därav hörs anslaget tydligt, trots att man uppfattar ljudet som "boomigt".
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

bootsy skrev:
Noelredding skrev:Tack för tipsen allihopa! Ska nämligen spela ett par Beatles låtar till en show vi ska ha på skolan, så även om det inte är helt nödvändigt så skulle det ju ändå vara extremt kul att ha ett liknande ljud som McCartney.

Men det där med Pauls anslag, hur menar ni? Låter ibland som han spelar med typ sidan av plektrumet eftersom det blir det där "Schang schang shang"-ljudet eller hur man nu ska bekriva det...
Jag vet inte vilken sida han använder, men anslaget är väldigt distinkt. Han feglirar inte liksom.

En annan grej många får om bakfoten med Pauls ljud är att det faktiskt innehåller betydligt mer diskant än man skulle kunna tro - därav hörs anslaget tydligt, trots att man uppfattar ljudet som "boomigt".
Ja thanks! Upplever nu att om jag bara kör med halsmicken, ett lila Dunlop plektrum, långt upp på halsen, mycket diskant på förstärkaren, lite kompression och ett satans anslag så låter det faktiskt förvånansvärt likt...! Thanks mates!! :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Noelredding skrev:
bootsy skrev:
Noelredding skrev:Tack för tipsen allihopa! Ska nämligen spela ett par Beatles låtar till en show vi ska ha på skolan, så även om det inte är helt nödvändigt så skulle det ju ändå vara extremt kul att ha ett liknande ljud som McCartney.

Men det där med Pauls anslag, hur menar ni? Låter ibland som han spelar med typ sidan av plektrumet eftersom det blir det där "Schang schang shang"-ljudet eller hur man nu ska bekriva det...
Jag vet inte vilken sida han använder, men anslaget är väldigt distinkt. Han feglirar inte liksom.

En annan grej många får om bakfoten med Pauls ljud är att det faktiskt innehåller betydligt mer diskant än man skulle kunna tro - därav hörs anslaget tydligt, trots att man uppfattar ljudet som "boomigt".
Ja thanks! Upplever nu att om jag bara kör med halsmicken, ett lila Dunlop plektrum, mycket diskant på förstärkaren, lite kompression och ett satans anslag så låter det faktiskt förvånansvärt likt...! Thanks mates!! :D
You're welcome gov'nor!
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

En karaktäristisk grej med McC.'s spel är väl just det att han har ett "naturligt" flyt i sitt spel (verkar fixa det där med dynamik och frasering med ryggraden och dessutom spelar han i stort sett ALDRIG exat likadant låten igenom) Som påpekats tidigare så spelar han förvånansvärt ofta i det högre registret. Att basen är lagd sist på studioinspelningarna kanske oxå gör sitt till.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ingo skrev:Att basen är lagd sist på studioinspelningarna kanske oxå gör sitt till.
Det där är en riktigt sanning avseende musikinspelning.
Basen ska brygga mellan trummorna och gitarrerna och det är en helt annan grej att lägga basen direkt efter trummorna.

från och med nu ska jag alltid lägga basen sist om jag har möjlighet för det är verkligen det som håller ihop ljudbilden.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
daionsavage skrev:
Det är ingen liten ironi att Sir Paul egentligen inte ville spela bas i början. Plektrumet var ett arv från Paul McCartney: gitarristen.
Exakt, eftersom inga "riktiga" basister använder plektrum, eller hur?
då får jag nog degradera mig till oäkta basist.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar