Dilemma, problem, eller vad man ska kalla det!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Dilemma, problem, eller vad man ska kalla det!

Inlägg av Athe »

Jag satte ut en annons om att jag sökte ett band nyligen, blev uppringd idag av en kille som undrade om jag ville lira i deras band..jag har hört lite av dom och dom verkar vara riktigt vassa. Jag ska svara dom idag via email om jag är på eller ej.

Då slog det mig! Jag kan ju knappt någon musikteori!
Alltså, jag tänkte inte på det när jag satte upp annonsen.. Jag har spelat bas i ett år nu och om jag får säga det själv så är jag rätt schysst på't, men någon teori har jag liksom aldrig lärt mig...vad ska jag säga till killarna i bandet? Ska jag tacka ja fast varna dom att jag inte kommer hänga med såfort dom börjar snacka massa teori?
Jag sitter nu och tokpluggar från min plej-dvd..tonöversikt..trioler..helnot..ooo det är så mycket att kunna :shock:

Om jag lite pinsamt förklarar i mitt svar till dom att jag inte är så haj på teori så kommer dom garanterat inte ens låta mig provspela för dom :cry:

(En liten side-question; är det någon som har någon länk till nån sida där man lär sig bra grejer FORT FORT FORT)
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Det finns många grymma musiker som inte kan ett jota musikteori men klarar sig bra så det behöver du inte oroa dig över, kan du spela och inte är helt odrägligt att ha vid sig kommer det gå bra.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Oj jag visste inte att du blott spelat ett år, antog iochmed din jätteproffsiga bas att du var en gammal erfaren basist som spelat sen vaggan :) Men musikteori... Kan väl antagligen vara bra att kunna, men det lär ju ändå inte vara så jätteviktigt att vara så inne på det? Det räcker väl rätt bra att känna till moll & dur skala och var toner ligger och blablabla? Det är iallafall i stort sett det enda jag vet om musikteori! Kan inte ett dugg om sextondelstakter och grejer :roll: Iuförsej har jag 0 banderfarenhet också, men jag tror man klarar sej bra med det, eller?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Öra är det viktigaste i alla bandsituationer .
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Inte spelar man bättre av att kunna en massa teori inte. Enda teorin jag fick var på gymnasiet och den är som bortblåst. Bara man har bra känsla och gott gehör så brukar det lösa sig fint.

Men det är klart. Det finns ju band som bara vill ha folk som är "insatta". Tycker sånt är löjligt...
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

the_great_alfonzo skrev:Oj jag visste inte att du blott spelat ett år, antog iochmed din jätteproffsiga bas att du var en gammal erfaren basist som spelat sen vaggan :) Men musikteori... Kan väl antagligen vara bra att kunna, men det lär ju ändå inte vara så jätteviktigt att vara så inne på det? Det räcker väl rätt bra att känna till moll & dur skala och var toner ligger och blablabla? Det är iallafall i stort sett det enda jag vet om musikteori! Kan inte ett dugg om sextondelstakter och grejer :roll: Iuförsej har jag 0 banderfarenhet också, men jag tror man klarar sej bra med det, eller?
Haha, 1 år vare ja:) Men låt dig inte luras av min korta baskarriär, jag övar mycket 8)
Det är just vart tonerna ligger som jag övar på just nu, det har nästan satt sig nu...och Svarte Jack har vart så snäll att lära mig två skalor :) Vad jag ska med skalorna till vet jag inte, men det är väl bra att kunna..kanske :D
Något som konfunderar mig är när någon säger "Spela låten i E", det ...ja, jag fattar't bara inte, vadå spela i E?

Tack för alla svar, nu blev jag genast lugnare :lol:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Klopper skrev:Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Haha nej jag valde att utesluta det...vet inte om de va dumt gjort eller inte :shock:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Athe skrev: Något som konfunderar mig är när någon säger "Spela låten i E", det ...ja, jag fattar't bara inte, vadå spela i E?

Tack för alla svar, nu blev jag genast lugnare :lol:
Jag lärde mej faktiskt det häromdagen :) Det är nog rätt bra att kunna om man har ett tveksamt gehör(som jag har :roll: ). Det betyder iallafall, att man typ... Ja du... Om till exempel det är ett gäng riff och grejer, så kan väl E innebära att man rör sej runt på Edur eller moll skalan och så typ... jaaa... Kanske inte riktigt fattade ändå :roll: Eller jag förstår nog men svårt att förklara :)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Athe skrev:
Klopper skrev:Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Haha nej jag valde att utesluta det...vet inte om de va dumt gjort eller inte :shock:
Dumt eller inte, gjort är gjort.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej tack.
Fel förresten.
Det värsta som kan hända är att du får jobbet för att du har en fräck bas.
Då skall du säga nej tack! :twisted:

Har en gång i tiden nobbat ett erbjudande då gänget ville ha en basist med Alembic bas. Gick inte ens dit! :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:
Athe skrev:
Klopper skrev:Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Haha nej jag valde att utesluta det...vet inte om de va dumt gjort eller inte :shock:
Dumt eller inte, gjort är gjort.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej tack.
Fel förresten.
Det värsta som kan hända är att du får jobbet för att du har en fräck bas.
Då skall du säga nej tack! :twisted:

Har en gång i tiden nobbat ett erbjudande då gänget ville ha en basist med Alembic bas. Gick inte ens dit! :twisted: :twisted:
Hette möjligtvis killen James Hetfield :twisted:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev: Hette möjligtvis killen James Hetfield :twisted:
Nej.
Inte för att det spelat någon roll.
Är bandet mer intresserad av basen och inte basisten så är det gossar jag inte vill lira med. :twisted: :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Finns inget man lär sig så mycket på som att kasta sig ut i okända marker. T ex min allra första spelning, inget rep och jag kunde nästan inte en enda låt sedan innan... Men låtarna var såpass enkla att jag kunde dem efter första versen... Men iaf, med lite mod, självförtroende och gott gehör, så fixar man det mesta...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Dilemma, problem, eller vad man ska kalla det!

Inlägg av BBQV »

Tacka ja!

Det mest läroríka som finns är att spela med bättre musiker. Om de inte tycker att du håller måttet så får de välja, antingen att hjälpa dig eller att kicka dig. Du kan inte göra värst mycket åt det.

Teori är ett fantastiskt hjälpmedel, men lyhördhet och attityd räcker långt i bandsammanhang!

Kör hårt och lycka till!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev: Hette möjligtvis killen James Hetfield :twisted:
Nej.
Inte för att det spelat någon roll.
Är bandet mer intresserad av basen och inte basisten så är det gossar jag inte vill lira med. :twisted: :twisted: :twisted:
Nämen de va bara ett dåligt skämt :roll: Jason Newstedts gamla basar kombinerat med vad jag tycker opm honom :roll:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev: Hette möjligtvis killen James Hetfield :twisted:
Nej.
Inte för att det spelat någon roll.
Är bandet mer intresserad av basen och inte basisten så är det gossar jag inte vill lira med. :twisted: :twisted: :twisted:
Nämen de va bara ett dåligt skämt :roll: Jason Newstedts gamla basar kombinerat med vad jag tycker opm honom :roll:
Det är lugnt! :D
Tog bara tillfället att spy galla på folk som prioriterar looks före musikalitet! :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Gör som jag gör när jag testar nya band. Titta och lyssna på de andra. Försök haka på på grejer. Efter att ha kört igenom låtarna några ggr så borde man ha fått en hyffsad bild av vad som pågår. Och tänk på att du är basist och inte sologitarrist. Så det är helt okej att börja lungt. Ibland brukar jag försöka gå igenom ackord och sånt med gitarristen innan repet också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev: Hette möjligtvis killen James Hetfield :twisted:
Nej.
Inte för att det spelat någon roll.
Är bandet mer intresserad av basen och inte basisten så är det gossar jag inte vill lira med. :twisted: :twisted: :twisted:
Nämen de va bara ett dåligt skämt :roll: Jason Newstedts gamla basar kombinerat med vad jag tycker opm honom :roll:
Det är lugnt! :D
Tog bara tillfället att spy galla på folk som prioriterar looks före musikalitet! :wink:
Looks är allt.... det trodde jag ALLA på detta forum visste om vid det här laget....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev: Looks är allt.... det trodde jag ALLA på detta forum visste om vid det här laget....!
Inte för denna gossen!
Men det är väl inte för inte som man kvalar in bland fossilerna!!!? :D
Men basen får gärna vara snyggare än basisten!
Eller hur parkasen? :twisted: :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Klopper skrev:
Athe skrev:
Klopper skrev:Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Haha nej jag valde att utesluta det...vet inte om de va dumt gjort eller inte :shock:
Dumt eller inte, gjort är gjort.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej tack.
Fel förresten.
Det värsta som kan hända är att du får jobbet för att du har en fräck bas.
Då skall du säga nej tack! :twisted:

Har en gång i tiden nobbat ett erbjudande då gänget ville ha en basist med Alembic bas. Gick inte ens dit! :twisted: :twisted:
Var på rep med nytt band för ett tag sen. Första kommentaren var "FAN vilken fet bas!!!". Sen bjöd jag på snus. Sen var min plats säkrad :D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hur hade kommentaren "Fan vilken fet basist" smakat? :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
blackparkas skrev: Looks är allt.... det trodde jag ALLA på detta forum visste om vid det här laget....!
Inte för denna gossen!
Men det är väl inte för inte som man kvalar in bland fossilerna!!!? :D
Men basen får gärna vara snyggare än basisten!
Eller hur parkasen? :twisted: :twisted: :wink:
Jag tycker basen ALLTID är snyggare än basisten.
Förutom den där holländska basistbruden vad hon nu hette...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:
Klopper skrev:
Athe skrev:
Klopper skrev:Har du i annonsen upplyst om att du lirat i 1 år och dom hör av sig är det väl bara att ösa på.
Go 4 it! :D
Haha nej jag valde att utesluta det...vet inte om de va dumt gjort eller inte :shock:
Dumt eller inte, gjort är gjort.
Det värsta som kan hända är att du får ett nej tack.
Fel förresten.
Det värsta som kan hända är att du får jobbet för att du har en fräck bas.
Då skall du säga nej tack! :twisted:

Har en gång i tiden nobbat ett erbjudande då gänget ville ha en basist med Alembic bas. Gick inte ens dit! :twisted: :twisted:
Var på rep med nytt band för ett tag sen. Första kommentaren var "FAN vilken fet bas!!!". Sen bjöd jag på snus. Sen var min plats säkrad :D
Nå´t säger mig att ni inte skulle lira Rolling Stone´s Covers...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

:D Ever heard of Death Metal?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev: Nå´t säger mig att ni inte skulle lira Rolling Stone´s Covers...
Mer åt Trio me Bumba hållet? :wink:
Skriv svar