In Ear

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
Ort: Hofors

In Ear

Inlägg av Ulf »

Nån som har nån erfarenhet av att använda nåt system som innebär att man har medhörningen i nån trådlös"grunka" i örat o därmed inte behöver monitorer för medhörn.
Det blir ju mindre prylar att släpa på spelningarna det ser jag som en fördel men annars är jag skeptisk..
Nån som använder det här på PB ?
Dyrt?
Nackdelar?
Fördelar?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Sök-funktionen är ett underskattat fenomen på det här forumet. :wink:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=147&highlight=ear
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Jag har haft en spelning där stället hade In-ear monitoring. Soundcheck tog lång tid, men var och en i bandet fick den mix de ville ha så att alla hörde vad de behövde höra. Fantastiskt bra.

Basisten den gången (inte jag) hade en platta att stå och spela på och trummisen hade en ass-kick för att få vibrationer från låga toner.

En annan fiffig grej var att bandchefen hade en mick att prata i under giget som hördes av alla i bandet, men inte av publiken. Det kan vara bra att få höra litet muntliga cues här och var ibland.

Jag kan lugnt rekommendera det. Inte samma känsla, men man hör bättre och det känns bra att kunna reglera volymerna i den egna hörseln. Man tappar känslan av byxfladder framför en riktig stärkare, det är sant och tråkigt men det är bara på stora scener man får det ändå.
Skriv svar