Kontrabasens dragningskraft på icke-basister.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

the_great_alfonzo skrev: kan man överhuvudtaget trycka på brädan där utan att den går i delarna 2?
Uppenbarligen ;)
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Förresten, vidare på kampsportsOT'n. Filmen "Hero" med Jet Li är tamejfan bland det bästa jag sett under 2000-talet. Och alla ni som fotar mycket, FANTASTISKT fotoarbete i denna film (och då menar jag förstås filmat, men det fattade ni ju).

Och Klopper, innan du hinner tänka tanken, FANTASTISKT FOTarbete också naturligtvis ;)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kim S skrev:Förresten, vidare på kampsportsOT'n. Filmen "Hero" med Jet Li är tamejfan bland det bästa jag sett under 2000-talet. Och alla ni som fotar mycket, FANTASTISKT fotoarbete i denna film (och då menar jag förstås filmat, men det fattade ni ju).

Och Klopper, innan du hinner tänka tanken, FANTASTISKT FOTarbete också naturligtvis ;)
Den är i sanning jäkla bra... Vad är det han heter, nissen som har gjort dom... Zhang Yimou eller nåt sånt tror jag... Han har iallafall gjort en mängd bra filmer, Crouching tigers, hidden dragons(1 film, 4 ord!), Flying daggers och... Ja... Han har nog gjort många andra bra filmer också :lol: Men Hero är verkligen fascinerande, speciellt med alla färgteman, den måste nog vara mäktig att se på bio... Fast jag föredrar nog ändå en dubbad gammal bruce lee eller jackie chan klassiker framför sånt där seriöst dravel :lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kim S skrev:Förresten, vidare på kampsportsOT'n. Filmen "Hero" med Jet Li är tamejfan bland det bästa jag sett under 2000-talet. Och alla ni som fotar mycket, FANTASTISKT fotoarbete i denna film (och då menar jag förstås filmat, men det fattade ni ju).

Och Klopper, innan du hinner tänka tanken, FANTASTISKT FOTarbete också naturligtvis ;)
Fastän jag när ett visst intresse av FOTografering, övervägde att bli FOTograf ett tag så hade jag tänkt att inte (att som vanligt gå OT eller nått) göra mer än läsa denna tråd, men... då Kim S slänger till mig bollen så känner jag mig förpliktigad kommentera och FOTsätta mina mer eller sinnesförvirrade inlägg.
Men det stoppar nog nu i denna tråd.
FOTsätt ni andra! :wink:

Ps. Stavningen inspirerad av nyhetsuppläsare på TV4-sydost som har svåt fö vissa konsonante! Ds.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Klopper skrev:
Kim S skrev:Förresten, vidare på kampsportsOT'n. Filmen "Hero" med Jet Li är tamejfan bland det bästa jag sett under 2000-talet. Och alla ni som fotar mycket, FANTASTISKT fotoarbete i denna film (och då menar jag förstås filmat, men det fattade ni ju).

Och Klopper, innan du hinner tänka tanken, FANTASTISKT FOTarbete också naturligtvis ;)
Fastän jag när ett visst intresse av FOTografering, övervägde att bli FOTograf ett tag så hade jag tänkt att inte (att som vanligt gå OT eller nått) göra mer än läsa denna tråd, men... då Kim S slänger till mig bollen så känner jag mig förpliktigad kommentera och FOTsätta mina mer eller sinnesförvirrade inlägg.
Men det stoppar nog nu i denna tråd.
FOTsätt ni andra! :wink:

Ps. Stavningen inspirerad av nyhetsuppläsare på TV4-sydost som har svåt fö vissa konsonante! Ds.
:lol:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

the_great_alfonzo skrev:Men Maktis har nog väldigt rätt i att pöbeln inte vet skillnad på bas och gitarr, och... Jaa... Jag kommer iallafall ihåg från pre-basist tiden att jag inte såg skillnad på gitarr och bas :)
Det är ingen skillnad mellan en gitarr och de basar du drömmer om..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

the_great_alfonzo skrev:Skaffar jag nån gång en kontra ska det vara en Triumph! Sån där vintage skit som kontrabasar vill vi inte veta av :twisted: !!!


Nä nu drev jag bara lite med mej själv... :o
Triumphen ären kopia på en Framus från 60-talet och borde klassas som Vintage Elkontra......... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Jag går under namnet "knull-man" i bandet.
Tycker det räcker för att inte behöva byta instrument.
Knullgubbe?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

I stort set på varje gig kommer det fram någon och snackar ståbas! Wow fan häftigt med kontra, jäklar vad bra den låter. Oj vad det svänger med kontra osv osv, allt från 20 åriga rockabillypojkar till medelålders herrar som vill ha oss på countryfestival(!). Jag tycker det är enbart kul, sedan har folk lite olika associationer men ofta rockabilly eller country. Jag tror att en stor grej är det visuella, man är helt enkelt inte så van att se ett sånt åbäke IRL på "vanliga spelställen" (krogar etc) och upptäcka att det faktiskt funkar!

Det ju inte så många som ids släpa runt på en moraklocka i rocksvängen...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Makten skrev:
daionsavage skrev:Lite synd bara att jag inte kom på det tidigare. Och sedan så undrar jag intensivt över varför det är på det sättet?
Det kan nog bero på att man som elbasist ofta inte märks alls. Folk tänker helt enkelt inte på basen i musik de hör, och därför blir basisten inte heller så intressant för publiken. Med en kontra går det liksom inte att undgå basisten. :lol: Jag känner likadant som basist när jag kollar på liveband som har kontrabas.
En extra parameter är att ett kontraljud kan stå ut i ljudbilden ganska bra utan att vara så högt i volym. Basen hörs bara den finns där. Anslaget är mer dynamiskt än hos en elbas ofta.
Men mest tror jag att det beror på att man helt enkelt ser basen. Gemene man kan nog inte riktigt skilja på elbas och gitarr om de ser instrumenten på scen, för att inte tala om vilket instrument som ger vilket ljud. Med kontran ser man direkt att "det där är en bas", och därför hör man också vad den spelar.

Jag har alltid varit sugen på kontrabas, men det är lite för opraktiskt när man bor i lägenhet och spelar i rockband. Tyvärr. :(

Tillägg: Knedy, är den sådär mörk på framsidan, eller är det bara ljuset i fotot? Ganska snyggt till de ljusare sidorna i alla fall. :)
Märks basisten inte så kan det säkert ofta bero på att han intagit basist-posen, dvs skitsur längst bak bredvid trummisen. Jag står längst fram när jag spelar, skulle inte vara med i ett band där inte en av de tre längsta fram-platserna är lediga. Det finns ett undantag, en kille jag spelar med brukar ställa mig längst bak och det har fått mig att allvarligt fundera på att sluta i bandet.
Håller med om att Knedys kontra är snygg.
På den tiden vi var fyra i bandet och jag spelade elbas så satt bandets frontman på en stol ute till höger med gitarr och sångmick, till vänster stod Gitarrist nr två och jag hamnade i mitten, jag har ALDRIG gillat den positionen! En gång när vår sittande gitarrist drog lös världens gitarrsolo så ställer det sig en fyllis framför mig och började lira luftgitarr ända till hans polare knackade honom på axeln och pekade bort mot gitarristen varvid han tittade upp, lommade i väg och fortsatte sitt luftgitarrspel där istället...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev: På den tiden vi var fyra i bandet och jag spelade elbas så satt bandets frontman på en stol ute till höger med gitarr och sångmick, till vänster stod Gitarrist nr två och jag hamnade i mitten, jag har ALDRIG gillat den positionen! En gång när vår sittande gitarrist drog lös världens gitarrsolo så ställer det sig en fyllis framför mig och började lira luftgitarr ända till hans polare knackade honom på axeln och pekade bort mot gitarristen varvid han tittade upp, lommade i väg och fortsatte sitt luftgitarrspel där istället...
Haha!
Lysande!
Uppmärksamheten fanns kvar i glaset! :wink:
Skriv svar