Kontrabasens dragningskraft på icke-basister.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har bara spelat någon vecka men märker redan det där.
Det är ett så pass ovanligt instrument kontra(pun intended?) elbasen, folk vet knappt vad det är för något. 8) :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Säger man på en fest att man spelar bas kommer det per automatik 5 fulla raggare och vröölar "Ståbas!!! Rockabilly!!! ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!"...

Det är lite drygt. Och jag spelar inte ens kontra. Jag måste bort från Dalarna.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

daionsavage skrev:Då har jag missat någonting Knedy. Vad har du för kontra?
En svensktillverkad Lindborg från -40talet 8)
Bild

Blev alltså inget från thomann
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

daionsavage skrev:Lite synd bara att jag inte kom på det tidigare. Och sedan så undrar jag intensivt över varför det är på det sättet?
Det kan nog bero på att man som elbasist ofta inte märks alls. Folk tänker helt enkelt inte på basen i musik de hör, och därför blir basisten inte heller så intressant för publiken. Med en kontra går det liksom inte att undgå basisten. :lol: Jag känner likadant som basist när jag kollar på liveband som har kontrabas.
En extra parameter är att ett kontraljud kan stå ut i ljudbilden ganska bra utan att vara så högt i volym. Basen hörs bara den finns där. Anslaget är mer dynamiskt än hos en elbas ofta.
Men mest tror jag att det beror på att man helt enkelt ser basen. Gemene man kan nog inte riktigt skilja på elbas och gitarr om de ser instrumenten på scen, för att inte tala om vilket instrument som ger vilket ljud. Med kontran ser man direkt att "det där är en bas", och därför hör man också vad den spelar.

Jag har alltid varit sugen på kontrabas, men det är lite för opraktiskt när man bor i lägenhet och spelar i rockband. Tyvärr. :(

Tillägg: Knedy, är den sådär mörk på framsidan, eller är det bara ljuset i fotot? Ganska snyggt till de ljusare sidorna i alla fall. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Kontrabasens dragningskraft på icke-basister.

Inlägg av Geddan »

daionsavage skrev:Lite synd bara att jag inte kom på det tidigare. Och sedan så undrar jag intensivt över varför det är på det sättet?
Får du knulla nå´t då?






Sorry! Kunde inte låta bli.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
daionsavage skrev:Lite synd bara att jag inte kom på det tidigare. Och sedan så undrar jag intensivt över varför det är på det sättet?
Det kan nog bero på att man som elbasist ofta inte märks alls. Folk tänker helt enkelt inte på basen i musik de hör, och därför blir basisten inte heller så intressant för publiken. Med en kontra går det liksom inte att undgå basisten. :lol: Jag känner likadant som basist när jag kollar på liveband som har kontrabas.
En extra parameter är att ett kontraljud kan stå ut i ljudbilden ganska bra utan att vara så högt i volym. Basen hörs bara den finns där. Anslaget är mer dynamiskt än hos en elbas ofta.
Men mest tror jag att det beror på att man helt enkelt ser basen. Gemene man kan nog inte riktigt skilja på elbas och gitarr om de ser instrumenten på scen, för att inte tala om vilket instrument som ger vilket ljud. Med kontran ser man direkt att "det där är en bas", och därför hör man också vad den spelar.

Jag har alltid varit sugen på kontrabas, men det är lite för opraktiskt när man bor i lägenhet och spelar i rockband. Tyvärr. :(

Tillägg: Knedy, är den sådär mörk på framsidan, eller är det bara ljuset i fotot? Ganska snyggt till de ljusare sidorna i alla fall. :)
Märks basisten inte så kan det säkert ofta bero på att han intagit basist-posen, dvs skitsur längst bak bredvid trummisen. Jag står längst fram när jag spelar, skulle inte vara med i ett band där inte en av de tre längsta fram-platserna är lediga. Det finns ett undantag, en kille jag spelar med brukar ställa mig längst bak och det har fått mig att allvarligt fundera på att sluta i bandet.
Håller med om att Knedys kontra är snygg.
Senast redigerad av gäst den fre 19 okt 2007, 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
mojo

Re: Kontrabasens dragningskraft på icke-basister.

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag går under namnet "knull-man" i bandet.
Tycker det räcker för att inte behöva byta instrument.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Skaffar jag nån gång en kontra ska det vara en Triumph! Sån där vintage skit som kontrabasar vill vi inte veta av :twisted: !!!


Nä nu drev jag bara lite med mej själv... :o
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Märks basisten inte så kan det säkert ofta bero på att han intagit basist-posen, dvs skitsur längst bak bredvid trummisen. Jag står längst fram när jag spelar, skulle inte vara med i ett band där inte en av de tre längsta fram-platserna är lediga.
:lol: Jodå, jag står faktiskt också oftast längst fram och syns kanske till och med mer än sångaren (som även är gitarrist). Jag tänkte mer på det allmänna fallet, det vill säga hur gemene man uppfattar basister och bas i största allmänhet. Jag tror att de som inte spelar instrument själva har rätt svårt att höra basen i en mix, tyvärr. Jag började spela gitarr när jag var 14-15, och jag hade nog då inte en tanke på basen i musiken. Det var först när jag blev basist som jag upptäckte hur mycket kul det finns där under ytan i all den musik jag lyssnat på förut.
Men det är ju bara min egen uppfattning. Andra kanske inser basens storhet utan att ha provat själva. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men Maktis har nog väldigt rätt i att pöbeln inte vet skillnad på bas och gitarr, och... Jaa... Jag kommer iallafall ihåg från pre-basist tiden att jag inte såg skillnad på gitarr och bas :)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Makten skrev: Tillägg: Knedy, är den sådär mörk på framsidan, eller är det bara ljuset i fotot? Ganska snyggt till de ljusare sidorna i alla fall. :)
Lite av båda, solen lyser in på sidan där så det ser lite mer ut än vad det är i verkligheten.
Idag har jag monterat på en Fishman BP-100 mic, borde få Presto-strängar nästa vecka också. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Gillar verkligen inte dom där greppbrädorna! Inte för att dom är osköna eller så, men dom ser bara så jäkla vanskliga ut! På den sidan som sticker ut från halsen då, kan man överhuvudtaget trycka på brädan där utan att den går i delarna 2?
gäst

Inlägg av gäst »

the_great_alfonzo skrev:Men Maktis har nog väldigt rätt i att pöbeln inte vet skillnad på bas och gitarr, och... Jaa... Jag kommer iallafall ihåg från pre-basist tiden att jag inte såg skillnad på gitarr och bas :)
Pre-basist-tiden? Strax innan sommaren alltså?
Sorry, skojar bara. En av anledningarna till att jag började spela bas var att jag upptäckte att Boppers hade två gitarrer och ett annan instrument, inte tre gitarrer. Det var väldigt spännande så det måste man ju prova. En annan anledning var att Fjodor i Ebba Grön såg så arg ut när han spelade... Jag gissar att jag är ganska ensam om dessa anledningar till att börja spela bas?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Själv började jag för att jag såg en video med Flea där han slappade, och tänkte "Jävlar vad snabbt han spelar!" Så ville jag kunna spela som Flea... :roll: Inget jag är stolt över precis :oops:

Fat vänta nu... Skrev jag inte en annan anledning i "Varför började du spela bas" tråden :roll: ? Äh dom hänger nog ihop på nåt sätt!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Gillar verkligen inte dom där greppbrädorna! Inte för att dom är osköna eller så, men dom ser bara så jäkla vanskliga ut! På den sidan som sticker ut från halsen då, kan man överhuvudtaget trycka på brädan där utan att den går i delarna 2?
De är inte gjorda av balsaträ eller faner utan av ebenholz eller bok -hårda träslag! lyckas du att trycka av greppbrädan på en kontra så blir du nog historisk.
Bettar iallafall 5riksdaler på att jag kan karate-choppa av den :) Har sett mången jackie chan filmer, kan den där skiten...

Kanske dags för en Kinesiska galningar tråd förresten? Älskar legend of the drunken master! Till och med med den värdelösa dubbningen... Jackie Chan är verkligen coolast, vilken film han än är med i!
gäst

Inlägg av gäst »

the_great_alfonzo skrev:
daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Gillar verkligen inte dom där greppbrädorna! Inte för att dom är osköna eller så, men dom ser bara så jäkla vanskliga ut! På den sidan som sticker ut från halsen då, kan man överhuvudtaget trycka på brädan där utan att den går i delarna 2?
De är inte gjorda av balsaträ eller faner utan av ebenholz eller bok -hårda träslag! lyckas du att trycka av greppbrädan på en kontra så blir du nog historisk.
Bettar iallafall 5riksdaler på att jag kan karate-choppa av den :) Har sett mången jackie chan filmer, kan den där skiten...

Kanske dags för en Kinesiska galningar tråd förresten? Älskar legend of the drunken master! Till och med med den värdelösa dubbningen... Jackie Chan är verkligen coolast, vilken film han än är med i!
Koreograferade balettslagsmålscener? Boring! Jag föredrar ett bra drama.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:Kanske dags för en Kinesiska galningar tråd förresten? Älskar legend of the drunken master! Till och med med den värdelösa dubbningen... Jackie Chan är verkligen coolast, vilken film han än är med i!

Nu är jag ingen fan av gamla kung-fu filmer men har jag förstått rätt så är dubbningen en stor del av charmen med dom, och att du kallar det värdelös bevisar att du har fortfarande mycket att lära, young balongzo.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Kanske dags för en Kinesiska galningar tråd förresten? Älskar legend of the drunken master! Till och med med den värdelösa dubbningen... Jackie Chan är verkligen coolast, vilken film han än är med i!

Nu är jag ingen fan av gamla kung-fu filmer men har jag förstått rätt så är dubbningen en stor del av charmen med dom, och att du kallar det värdelös bevisar att du har fortfarande mycket att lära, young balongzo.
Hmm.... Du har faktiskt rätt!!! Det har jag nog faktiskt inte tänkt på innan, dubbningen är ju faktiskt riktigt skön! Vad vore tillexempel Bruce Lee utan ... Ja, killen som dubbade honom!
Tack Knedy, du har öppnat ännu en kunskapens port för mej :D !
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ingen fara Alf, ebenhpltz är ju ett av de hårdaste (vanliga) träslagen...däremot är ju själva kroppen betydligt ömtåligare än en genomsnittlig elbas. I alla fall med en träbas.

Jag gör alltid grejen att sticka in handen i gigbagen för att kolla att alla strängar har spänning så inget pajat under transporten (typ stallet vält), även om jag i princip vet att det inte är nån risk för det....huga. Blev inte bättre efter JohanIvanssons bilder på sin av poståkeriet kvaddade kontra...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar