Vilka länder har ni spelat i-tråden.....?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Sverige, England och Tyskland
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har nån sagt Sverige än?
Annars tingar jag Sverige.


;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Så här ser det ut nu......

* Albanien
* Belgien
* Benin
* Bosnien
* Bulgarien
* Danmark
* Dubai
* Egypten
* England
* Estland
* Finland
* Frankrike
* Grekland
* Grönland (är inget land utan ett självstyrande dansk territorium)
* Holland
* Italien
* Japan
* Kanada
* Kenya
* Kosovo
* Lettland
* Litauen
* Luxemburg
* Mozambique
* Norge
* Polen
* Portugal
* Ryssland
* Schweiz
* Serbien
* Singapore
* Skottland
* Slovenien
* Spanien
* St Maarten (hör egentligen till Holland men har ett visst självstyre)
* Sverige
* Sydafrika
* Taiwan
* Tanzania
* Thailand
* Tjeckien
* Tyskland
* Turkiet
* Ukraina
* USA (+ Hawaii)
* Vitryssland
* Zanzibar (hör till Tanzania egentligen men ön har ett visst självstyre)
* Åland (hör till Finland men är självstyrande)
* Österrike

49

Jag har gjort så nu att jag listat dom områden som egentligen hör till ett annat land men med självstyre som separata "länder". Vet inte om det är rätt eller fel. Ha gärna åsikter om detta. Hawaii har av vad jag förstår samma styre som alla andra stater i USA så Hawaii är inte listat som ett separat land. Inget egentligt självstyre i stort.

//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Addera chile...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Addera chile...
Första här som lirat i Sydamerika. Och 50 länder hittills
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

* Albanien
* Belgien
* Benin
* Bosnien
* Bulgarien
* Chile
* Danmark
* Dubai
* Egypten
* England
* Estland
* Finland
* Frankrike
* Grekland
* Grönland (är inget land utan ett självstyrande dansk territorium)
* Holland
* Italien
* Japan
* Kanada
* Kenya
* Kosovo
* Lettland
* Litauen
* Luxemburg
* Mozambique
* Norge
* Polen
* Portugal
* Ryssland
* Schweiz
* Serbien
* Singapore
* Skottland
* Slovenien
* Spanien
* St Maarten (hör egentligen till Holland men har ett visst självstyre)
* Sverige
* Sydafrika
* Taiwan
* Tanzania
* Thailand
* Tjeckien
* Tyskland
* Turkiet
* Ukraina
* USA (+ Hawaii)
* Vitryssland
* Zanzibar (hör till Tanzania egentligen men ön har ett visst självstyre)
* Åland (hör till Finland men är självstyrande)
* Österrike

50
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jävlar, jag trodde att det var din privata lista du uppdaterade hela tiden!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

the_great_alfonzo skrev:Jävlar, jag trodde att det var din privata lista du uppdaterade hela tiden!
Ja satan vad han reser, en ny världsdel om dan! :P
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

the_great_alfonzo skrev:Jävlar, jag trodde att det var din privata lista du uppdaterade hela tiden!
I så fall det mest imponerande att han lagt till 31 länder på 1 dag...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Jag har spelat i:
Danmark och Norge
USA också,om gästinhopp räknas,alltså ingen bokad spelning.

Inga nya länder tyvärr.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

the_great_alfonzo skrev:Jävlar, jag trodde att det var din privata lista du uppdaterade hela tiden!
he he trodde det också först, så jag tyckte det var lite skrytsamt :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jävlar, jag trodde att det var din privata lista du uppdaterade hela tiden!
I så fall det mest imponerande att han lagt till 31 länder på 1 dag...;)
Jag är som jultomten. Jag klarar av att turnéra i alla världens länder och en jävla massa städer i alla dessa länder under ett dygn.....
Consider the following:

1) No known species of reindeer can fly. But there are 300,000 species of living organisms yet to be classified, and while most of these are insects and germs, this does not COMPLETELY rule out flying reindeer which only Santa has ever seen.

2) There are 2 billion children (persons under 18 ) in the world. BUT since Santa doesn't (appear) to handle the Muslim, Hindu, Jewish and Buddhist children, that reduces the workload to 15% of the total - 378 million according to Population Reference Bureau. At an average (census) rate of 3.5 children per household, that's 91.8 million homes. One presumes there's at least one good child in each.

3) Santa has 31 hours of Christmas to work with, thanks to the different time zones and the rotation of the earth, assuming he travels east to west (which seems logical).

This works out to 822.6 visits per second. This is to say that for each Christian household with good children, Santa has 1/1000th of a second to park, hop out of the sleigh, jump down the chimney, fill the stockings, distribute the remaining presents under the tree, eat whatever snacks have been left, get back up the chimney, get back into the sleigh and move on to the next house.

Assuming that each of these 91.8 million stops are evenly distributed around the earth (which, of course, we know to be false but for the purposes of our calculations we will accept), we are now talking about .78 miles per household, a total trip of 75-1/2 million miles, not counting stops to do what most of us must do at least once every 31 hours, plus feeding and etc.

This means that Santa's sleigh is moving at 650 miles per second, 3,000 times the speed of sound. For purposes of comparison, the fastest man- made vehicle on earth, the Ulysses space probe, moves at a poky 27.4 miles per second - a conventional reindeer can run, tops, 15 miles per hour.

4) The payload on the sleigh adds another interesting element. Assuming that each child gets nothing more than a medium-sized lego set (2 pounds), the sleigh is carrying 321,300 tons, not counting Santa, who is invariably described as overweight.

On land, conventional reindeer can pull no more than 300 pounds. Even granting that 'flying reindeer' (see point #1) could pull TEN TIMES the normal amount, we cannot do the job with eight, or even nine.

We need 214,200 reindeer. This increases the payload - not even counting the weight of the sleigh - to 353,430 tons. Again, for comparison - this is four times the weight of the Queen Elizabeth.

5) 353,000 tons traveling at 650 miles per second creates enormous air resistance - this will heat the reindeer up in the same fashion as spacecraft re-entering the earth's atmosphere. The lead pair of reindeer will absorb 14.3 QUINTILLION joules of energy. Per second. Each.

In short, they will burst into flame almost instantaneously, exposing the reindeer behind them, and create deafening sonic booms in their wake. The entire reindeer team will be vaporized within 4.26 thousandths of a second.

Santa, meanwhile, will be subjected to centrifugal forces 17,500.06 times greater than gravity. A 250-pound Santa (which seems ludicrously slim) would be pinned to the back of his sleigh by 4,315,015 pounds of force.> In conclusion - If Santa ever DID deliver presents on Christmas Eve, he's dead now.
Eller inte...... Hur som så är jag och tomten ganska lika på många sätt. Skägg och mage...... ;)

//Jan
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Sverige
Norge
Finland
Island
Ukraina
Lettland
Tjeckien
Holland
USA
Frankrike
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4116
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Räknas Skåne och Halland?? Där har jag varit och spelat bas några gånger...
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Inlägg av LarsGBG »

Jan Hellman skrev:
f-bass skrev:Addera chile...
Första här som lirat i Sydamerika. Och 50 länder hittills
Nu fattar jag!

Tänkte; fan va han spelar den där Jan...

Kan inte bidra med nåt nytt. Min korta lista är Sverige och Grekland.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Sverige
Tyskland
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

LarsGBG skrev:
Jan Hellman skrev:
f-bass skrev:Addera chile...
Första här som lirat i Sydamerika. Och 50 länder hittills
Nu fattar jag!

Tänkte; fan va han spelar den där Jan...

Kan inte bidra med nåt nytt. Min korta lista är Sverige och Grekland.
Jag summerar bara listan där PB:are lirat efter hand som det kommer upp nya länder. SÅ berest är jag inte. Men det hade onekligen varit väldigt kul om jag varit det. För mig. Men nu är det inte så...... ;)

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Det finns väl 196 länder på klotet. PB:are har hittills i tråden lirat i 50 av dessa. Nästan 1/4-del. Inte helt dåligt. Kommer nog upp fler länder framöver. Finns säkert någon som gigat i Tuvalu, Guyana eller Kiribati snart. :D

//Jan
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Vem blir den första att giga i rymden?
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Jan Hellman skrev:Det finns väl 196 länder på klotet. PB:are har hittills i tråden lirat i 50 av dessa. Nästan 1/4-del. Inte helt dåligt. Kommer nog upp fler länder framöver. Finns säkert någon som gigat i Tuvalu, Guyana eller Kiribati snart. :D

//Jan
51, Island stod med på min lista.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dolmlund skrev:
Jan Hellman skrev:Det finns väl 196 länder på klotet. PB:are har hittills i tråden lirat i 50 av dessa. Nästan 1/4-del. Inte helt dåligt. Kommer nog upp fler länder framöver. Finns säkert någon som gigat i Tuvalu, Guyana eller Kiribati snart. :D

//Jan
51, Island stod med på min lista.
Förlåt! Missade. Strax åtgärdat!! :)

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

* Albanien
* Belgien
* Benin
* Bosnien
* Bulgarien
* Chile
* Danmark
* Dubai
* Egypten
* England
* Estland
* Finland
* Frankrike
* Grekland
* Grönland (är inget land utan ett självstyrande dansk territorium)
* Holland
* Island
* Italien
* Japan
* Kanada
* Kenya
* Kosovo
* Lettland
* Litauen
* Luxemburg
* Mozambique
* Norge
* Polen
* Portugal
* Ryssland
* Schweiz
* Serbien
* Singapore
* Skottland
* Slovenien
* Spanien
* St Maarten (hör egentligen till Holland men har ett visst självstyre)
* Sverige
* Sydafrika
* Taiwan
* Tanzania
* Thailand
* Tjeckien
* Tyskland
* Turkiet
* Ukraina
* USA (+ Hawaii)
* Vitryssland
* Zanzibar (hör till Tanzania egentligen men ön har ett visst självstyre)
* Åland (hör till Finland men är självstyrande)
* Österrike

51!
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 30 okt 2011, 01:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Island hör inte till Danmark längre, även om en hel del danskar som besöker landet tycks tro det. Island har varit egen republik sedan andra världskriget, de utropade en egen republik under andra världskriget. Jag tror det hade med tysklands ockupation av Danmark att göra.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dolmlund skrev:Island hör inte till Danmark längre, även om en hel del danskar som besöker landet tycks tro det. Island har varit egen republik sedan andra världskriget, de utropade en egen republik under andra världskriget. Jag tror det hade med tysklands ockupation av Danmark att göra.
Någon form av koppling har Island och Danmark fortfarande. Vet inte om detta är mer grundat i tradition eller inte dock, för att vara helt ärlig. Vi var på Island för några månader sedan. Så sent som på 80-talet användes danska valutan som valuta på Island. Island får ganska mycket i bidrag från Danmark men vad Island ger tillbaka frågade vi inte om. Fisk kanske. Ingen aning. Men HELT oberoende från Danmark är man inte efter vad vi fick berättat för oss. Men det kan mer vara kopplat till tradition än genom avtal. Av vad vi förstod fick Island självstyre redan efter första världskriget och hade då ungefär samma koppling till Danmark som Föröarna har nu. Och sen hände det något vid andra världskriget när Danmark blev ockuperat av tyskarna, som du säger. Men man behöll valutan fram tills 80-talet och av vad jag förstår finns det fortfarande någon form av koppling. Ska läsa på lite. Jag har inte helt 100 koll på detta.

//Jan

*Edit* Island är definitivt helt självständigt och ett eget land utan formell koppling till Danmark. Ska kolla lite med våra isländska vänner om det dom berättade. Men formellt finns ingen koppling till Danmark. Däremot har man tydligen någon form av luftförsvarsavtal med Norge men det hör inte hit. Det verkar mer vara en tjänst man köpt..... :) *Slut edit*
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 30 okt 2011, 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Länder??


Menar du spelat som i "arrangerat gig" måste jag hålla mig till landskap. :D

(Att leka gatumusiker på tågluffen/semestern är liksom för enkelt för att räknas)
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Skriv svar