Varför spelar du elbas?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Varför spelar ni elbas?

För att jag älskar ljudet
13
14%
Jag gillar elbasens roll i ett band
35
38%
Det är roligt
15
16%
Spelandet får mig att växa som människa
1
1%
Kvinnor och vin
10
11%
För att det var lättare än gitarr
8
9%
Ingen aning
1
1%
Annat (Skriv vad i tråden!)
9
10%
 
Antal röster: 92

Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Poester skrev:
Tarzan08 skrev: ... basister ÄR liiite coolare än de andra i bandet!
Ajjemen!
:dancy:
så är det!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Jag trodde att jag var trummis, men vi bytte ibland instrument (basisten och jag)... och till slut insåg vi att basisten var bättre trummis, och jag lite bättre med bastonerna.
Jag "lärde" mej att spela bas på en gammal gitarr.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Bland annat den här mannen som fick mig att börja.
Bild
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

För att jag älskar ljudet är väl anledningen till att man fortfarande håller på. Anledningen till att jag började var att jag och två polare skulle starta band i lågstadiet. En spelade redan gitarr och den andre ville absolut spela trummor så då var det basen kvar. Ansökte om lektioner men blev inte antagen, så blev inte mycket med det bandet. Ett par år senare fick jag ett brev hem att jag blivit antagen och tänkte att varför inte? På den vägen är det.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

För basens roll i musiken jag gillar och växte upp med, för ljudet, för den enorma tillfredställelsen att spela tillsammans med andra för folk som uppskattar det man gör. Gillar basen särskilt mkt för den roll den har i att supporta och lyfta fram leadinstrumenten/melodi, samtidigt som basen på många sätt helt styr harmonik, dynamik o rytmik (ok, i visst samspel med trummisen). Älskar verkligen att spela bas!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

En blandning av alternativ 1 & 2!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

pastorius!

Inlägg av allan »

Hade köpt BlacK Market när jag var 14 och och satt och strafflyssnade om och om igen. (På denna tid var rådde det konsensus på vad som var bra musik, och till och med Björn & Benny diggade WR...så det var bara att bita ihop ifall man ville vara med i matchen...)

Det lät skränigt, konstigt och tämligen hemligt, men efter ett tag fastnade jag för slutet på Cannonball, ett tämligen stillsamt, lätt esoteriskt men mycket vackert parti med pastorius och shorter,,,,,,"
"men va fan....E de bas"? Å det var det och där sitter jag än idag.....

(det parodiska var att disco på denna tid var ungefär lika accepterat som tjuvjakt på sumatriska tigrar, men det var det man slutade: Disco och funk! Så kan det gå!
dereborn

Inlägg av dereborn »

basagge skrev:..
Bild
(Den skäggigaste är basisten)
[/img]
är det Bill Moell längst t.v. ???!!!???
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

För att det är roligt. Det är inte så pretentiöst och prestigefyllt som att vara sologitarrist, men man kan göra det precis lika svårt, om/när man vill.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

wtf,

prestige, det är väl det vi egentligen ska ha, vi är ju grunden i musiken, eller hur ?!?

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

fast det är väl klart att det beror på vilken musikgenre du lirar i ;-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

För att vår basist dog.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

BassiLow skrev:wtf,

prestige, det är väl det vi egentligen ska ha, vi är ju grunden i musiken, eller hur ?!?
Det har vi väl hos dem som begriper något, men i coverträsket en lördagskväll kan man ju stå och slappa (pun intended) om man vill och glassa om man vill utan att många reagerar. De stackars gitarristerna måste ju försöka vara coola i varje låt. Jag tycker lite synd om dem, som inte kan vara så laidback. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Dreamer
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 21:48

Inlägg av Dreamer »

Jag finner ett behov av att uttrycka mig musikaliskt och basen vart instrumentet för mig! Sen gillar jag också basens del i ett band. :)
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

The only time and can use a g-string... :roll:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nämnde jag att det är för att jag är genuint besviken?
Användarvisningsbild
Langestrom
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 23:58
Ort: GÖTLABORG

Inlägg av Langestrom »

Det är roligt, ljudet, vin och kvinnor.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag började för att mina kompisar, som verkade ha så himla kul i sitt band, behövde en basist. Sen forttsatte jag för att det var roligt, och en av de största anledningarna till att det fortfarande är roligt är att basens roll i ett band passar mig och min personlighet.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

GurraG skrev:Jag började för att mina kompisar, som verkade ha så himla kul i sitt band, behövde en basist. Sen forttsatte jag för att det var roligt, och en av de största anledningarna till att det fortfarande är roligt är att basens roll i ett band passar mig och min personlighet.
Där kommer vi in på en annan frågeställning - i hur stor utsträckning har våra personligheter formats av vårt val av huvudinstrument vs i hur stor utsträckning våra personligheter påverkat vårt val. Jag började spela bas som 13-åring och hade basismen som en viktig del av mitt liv hela tonåren. Är nog lite lätt misstänksam att jag inte varit den jag är idag om det inte vore för min Aria SB-R80 och min Yamaha och allt de förde med sig.

Lite filosofi såhär inför helgen. :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Gitarr är macho, bas är manligt!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Bullen skrev:Gitarr är macho, bas är manligt!
Var det inte ungefär det jag också skrev? :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
basagge
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 21:59
Ort: Stockholm

Inlägg av basagge »

dereborn skrev:
basagge skrev:..
Bild
(Den skäggigaste är basisten)
[/img]
är det Bill Moell längst t.v. ???!!!???
Nej, det är Bengt Linde'n, Uppsala. Gitarrist och dragspelare och en av Uppsalas främsta styckmästare. Bill spelade för övrigt en hel del med Lill-Benght oxå.
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Kvinnor och vin så klart 8)

http://www.youtube.com/watch?v=LiNdE247yQY[/youtube]
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Jag hann inte lära mig gitarr snabbt nog.
Att lära sig spela bas tog ju typ fyra minuter. Att bli bra på det tog...lite längre tid.
dereborn

Inlägg av dereborn »

basagge skrev:
dereborn skrev:
basagge skrev:..
Bild
(Den skäggigaste är basisten)
[/img]
är det Bill Moell längst t.v. ???!!!???
Nej, det är Bengt Linde'n, Uppsala. Gitarrist och dragspelare och en av Uppsalas främsta styckmästare. Bill spelade för övrigt en hel del med Lill-Benght oxå.
Ah. Jo, Bill snackade ju jämt om "Lill-Bength". Och utseendemässigt SKULLE det kunna ha varit en ung, oförstörd Moëll...
Skriv svar