Ohm

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Ohm

Inlägg av gäst »

Går det att köra mina 2 st 4-ohmslådor tillsammans med en topp som har 4 ohms minibelastning? Jag vet alltså att 2x4 ohm blir 2 och att det således inte går att köra de lådorna med en sådan topp men finns det ett sätt att undvika problemet? Jag minns att jag läste i en gammal Bass Player Magazine att det finns ett sätt att koppla så att 2x4 ohm blir 4 eller om det var 8 ohm men jag minns inte hur. Någon som vet?
gäst

Inlägg av gäst »

Efter ytterligare efterforskning på nätet har jag lärt mig att mina 2 st 4-ohmslådor ger 8 ohm om de seriekopplas i stället för att parallelkopplas men hur gör man det? Måste man löda om inne i lådorna? Det vill jag undvika då jag vill kunna använda samma lådor med min nuvarande topp som ger 2x400 w vid 4 ohm. I ovan nämnda Bass Player-artikel användes en specialgjord högtalarkabel.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Specialgjord kabel är nog det som gäller. Så här skulle jag kunna tänka mig en koppling. Skall gå och lägga mig snart (nattskift) så jag kladdade lite snabbt i Paint. Annars hade jag ljugit och sagt att min 2-åriga brorson gjort detta;

Bild

Blobbarna är alltså lödpunkter, så splitten blir vid 1:a lådans kontakt och innebär att två kablar går till den kontakten. Som du ser så går allt i en serie från + till - i förstärkaren.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev: Blobbarna är alltså lödpunkter, så splitten blir vid 1:a lådans kontakt och innebär att två kablar går till den kontakten. Som du ser så går allt i en serie från + till - i förstärkaren.
Tack för hjälpen.

* Vad är den inringade lödpunkten vid pilen bra för? Skulle kabeln lika gärna kunna gå direkt mellan A och B?

* Vet någon vart man vänder sig för att be någon fixa en sådan kabel av hög kvalitet? Det borde väl en vanlig musikaffär iofs kunna fixa.

* Vad händer med outputen från en 200 watts rör topp med minimun 4 ohms last om man kör på 8 ohm? Är det samma som på en transistortopp, dvs att outputen reduceras så man får mindre watt och mindre volym eller får man ut alla 200 watt när det finns en 8-ohmsutgång?

Många frågor, kanske borde lägga ned planerna på att testa Orange-toppen för att slippa att ev köpa nya lådor om jag skulle råka köpa den. Det finns ju faktiskt andra rörtoppar som klarar 2 ohm och jag är väldigt nöjd med mina lådor så dom vill jag inte byta.


Bild
[/img]
gäst

Inlägg av gäst »

Eller... Den inringade lödpunkten är till för att kabeln som går från top -> låda 1 -> låda 2 inte skall behöva gå tillbaks från låda 2 till top igen i en extra sladd. Så att kabeln slipper vara som en trekant. Har jag rätt?
Skall kanske tillägga att när klass 8G på Lyckeskolan i Kinna skulle löda någon sorts lampanordning i teknik-klassen 1985 så lös allas lampor utom min.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

alltså, på en rörtopp är det lika skadligt att köra för hög impedans som för låg. (om jag förstått riktigt)

Därför brukar det finnas impedansväljare på rörtoppar.

finns det ingen sådan på denna topp?

man brukar iaf kunna välja mellan 4 och 8ohm...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Yes, det finns utgångar både för 4 och 8 ohm så skadligt är det inte. Det jag undrar över är om 8 ohm ger mindre watt än 4 ohm även när det finns utgångar för båda ohm-talen att välja mellan. Jag hade nämligen en 100 w Marshall rörtopp som lät fantastiskt men som inte riktigt räckte till volymmässigt. Enligt Macahan och Danne är de 200 w som finns i Orange-toppen som avhandlas här tillräckligt men om de 200 watten reduceras i och med att man kör 8 ohm i stället för 4 så kanske det blir problem på större scener. Jag inser att mina frågor är ganska puckade men jag är totalt tekniskt okunnig, kan inte ens borra ett hål i väggen för att hänga upp en tavla...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

du kanske ska kolla in en marshall vba då? 400w marshall-ljud och 2-ohm, låter bäst till basar med humbucker... och inte särskilt komplicerad heller..
gäst

Inlägg av gäst »

Eller så köper jag 2 st Orange.
När jag bodde i Göteborg för 10 år sedan så fanns inte dessa problemen, där var det alltid ok att ta med grejerna till replokalen och testa. Vet inte om det är så där fortfarande men i Stockholm är det ganska kört om man inte känner personalen väldigt väl. Just när det gäller volym så är det ju svårt att få en uppfattning om hur högt en förstärkare spelar när man testar i en affär, där låter ju allt psykopathögt. Vad jag skulle vilja är att ta med toppen man är intresserad av till ett rep eller ett gig, det är först då man för en bra uppfattning om hur det egentligen låter. Undrar om det finns affärer som tillåter det fortfarande, förmodligen inte.
gäst

Inlägg av gäst »

Men, tillbaks till min fråga: Någon som vet om det är skillnad på watt/volym när man använder 8-ohmsutgången i stället för 4-ohmsutgången, förutsatt att man hänger på en låda med rätt impedans?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Men, tillbaks till min fråga: Någon som vet om det är skillnad på watt/volym när man använder 8-ohmsutgången i stället för 4-ohmsutgången, förutsatt att man hänger på en låda med rätt impedans?
Så här uppfattar jag det hela: 8 ohms impedansen innebär att motståndet i lådan/lådorna är dubbelt så hög som vid 4 ohm. Det i sin tur innebär att det krävs dubbelt så mycke styrka för en förstarkare för att ge samma effekt.

Apropå det som någon nämnde tidigare om att det skulle vara skadligt för en rörtopp att köra för låg eller för hög impedans kan jag säga det stämmer inte! Rörtoppar klarar riskfritt att köras i upp till 100% fel impedans uppåt eller neråt. Det är däremot väldigt skadligt för en transistortopp.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Fast i så fall, varför finns det olika högtalarutgångar om uteffekten ändå ändras? Jag trodde i min enfald att om det fanns både 4 och 8-ohmsutgångar (alt 4 el 8 switch) så matchades det på något sätt i förstärkaren så att utgången alltid är den samma? På transistorförstärkare så står det ju ofta nåt i stil med Uteffekt: 400 w vid 4 ohm men på rörtopparna är det ju alltid antingen olika utgångar eller en switch i stället.
Jag skall börja med makramé i stället, mindre krångel.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Fast i så fall, varför finns det olika högtalarutgångar om uteffekten ändå ändras? Jag trodde i min enfald att om det fanns både 4 och 8-ohmsutgångar (alt 4 el 8 switch) så matchades det på något sätt i förstärkaren så att utgången alltid är den samma? På transistorförstärkare så står det ju ofta nåt i stil med Uteffekt: 400 w vid 4 ohm men på rörtopparna är det ju alltid antingen olika utgångar eller en switch i stället.
Jag skall börja med makramé i stället, mindre krångel.
Om vi pratar om rörtoppar då är det så att effekten ändras inte pga impedansen utan impedansen bestämmer hur mycket av rörtoppens effekt kommer ut. En rörtopp klarar en låda med 100% fel impedans utan att det händer något. Tex. kan du även köra 2 ohms eller 8 ohms belastning från en 4 ohms utgång. Likaså kan du även köra 4 eller 16 ohms belastning från en 8 ohms utgång. Det innebär att man har större valfrihet gällande lådor än man har med en transistortopp. Så, har man en rörtopp med 4 och 8 ohms utgångar så kan man belasta den med 2,4,8 eller 16 ohm. Det låter väl bra!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

calif de funk skrev:
Johannes skrev:Fast i så fall, varför finns det olika högtalarutgångar om uteffekten ändå ändras? Jag trodde i min enfald att om det fanns både 4 och 8-ohmsutgångar (alt 4 el 8 switch) så matchades det på något sätt i förstärkaren så att utgången alltid är den samma? På transistorförstärkare så står det ju ofta nåt i stil med Uteffekt: 400 w vid 4 ohm men på rörtopparna är det ju alltid antingen olika utgångar eller en switch i stället.
Jag skall börja med makramé i stället, mindre krångel.
Om vi pratar om rörtoppar då är det så att effekten ändras inte pga impedansen utan impedansen bestämmer hur mycket av rörtoppens effekt kommer ut. En rörtopp klarar en låda med 100% fel impedans utan att det händer något. Tex. kan du även köra 2 ohms eller 8 ohms belastning från en 4 ohms utgång. Likaså kan du även köra 4 eller 16 ohms belastning från en 8 ohms utgång. Det innebär att man har större valfrihet gällande lådor än man har med en transistortopp. Så, har man en rörtopp med 4 och 8 ohms utgångar så kan man belasta den med 2,4,8 eller 16 ohm. Det låter väl bra!
Det är inte alls så jag uppfattat det hela. Det som skiljer en rörtopp från en transistortopp är att en transistortopp leverar effekt beroende på impedansen och klarar olika impedanser utan problem, dock finns min-gräns innan det blir kortis.

En rörtopp mår bäst med väl matchad impedans. En viss snedimpedans kan accepteras men då är det bättre att snedbelasta nedåt ex 6.5 ohm i en 8 ohmsutgång (rören kan slitas ut i förtid då). Utgångstrafon får en för hög ström (någon form av tomgångsström som orsakas av rören) när man belastar den lite (högt ohmtal) och kan brinna upp =dyrt. Gamla förstärkare brann upp om man missade att koppla in högtalarna (= oändligt ohmtal). Om en rörstärkare har olika utgångar eller en switch innebär det att utgångstrafon har olika tappningar för att matcha lasten vilket då också innebär att den behåller maxeffekten. Rörstärkare är ju dock sanslöst analoga så en viss diff kan det bli iom att utgångstrafon t.o.m påverkar ljudet en hel del vad jag förstått. Jag skulle tippa att du får ungefär samma effekt vid 8 ohms-tappningen som vid 4 ohms-tappningen i.a.f. dock kan ljudet kanske skilja sig lite.

Jag har kört med båda i min Orange, beroende på om jag tagit med en eller två 8-ohmslådor.

Och blobben i min fula ritning är mycket riktigt en skarv för att slippa en triangel som du själv har listat ut Johannes.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:
calif de funk skrev:
Johannes skrev:Fast i så fall, varför finns det olika högtalarutgångar om uteffekten ändå ändras? Jag trodde i min enfald att om det fanns både 4 och 8-ohmsutgångar (alt 4 el 8 switch) så matchades det på något sätt i förstärkaren så att utgången alltid är den samma? På transistorförstärkare så står det ju ofta nåt i stil med Uteffekt: 400 w vid 4 ohm men på rörtopparna är det ju alltid antingen olika utgångar eller en switch i stället.
Jag skall börja med makramé i stället, mindre krångel.
Om vi pratar om rörtoppar då är det så att effekten ändras inte pga impedansen utan impedansen bestämmer hur mycket av rörtoppens effekt kommer ut. En rörtopp klarar en låda med 100% fel impedans utan att det händer något. Tex. kan du även köra 2 ohms eller 8 ohms belastning från en 4 ohms utgång. Likaså kan du även köra 4 eller 16 ohms belastning från en 8 ohms utgång. Det innebär att man har större valfrihet gällande lådor än man har med en transistortopp. Så, har man en rörtopp med 4 och 8 ohms utgångar så kan man belasta den med 2,4,8 eller 16 ohm. Det låter väl bra!
Det är inte alls så jag uppfattat det hela. Det som skiljer en rörtopp från en transistortopp är att en transistortopp leverar effekt beroende på impedansen och klarar olika impedanser utan problem, dock finns min-gräns innan det blir kortis.

En rörtopp mår bäst med väl matchad impedans. En viss snedimpedans kan accepteras men då är det bättre att snedbelasta nedåt ex 6.5 ohm i en 8 ohmsutgång (rören kan slitas ut i förtid då). Utgångstrafon får en för hög ström (någon form av tomgångsström som orsakas av rören) när man belastar den lite (högt ohmtal) och kan brinna upp =dyrt. Gamla förstärkare brann upp om man missade att koppla in högtalarna (= oändligt ohmtal). Om en rörstärkare har olika utgångar eller en switch innebär det att utgångstrafon har olika tappningar för att matcha lasten vilket då också innebär att den behåller maxeffekten. Rörstärkare är ju dock sanslöst analoga så en viss diff kan det bli iom att utgångstrafon t.o.m påverkar ljudet en hel del vad jag förstått. Jag skulle tippa att du får ungefär samma effekt vid 8 ohms-tappningen som vid 4 ohms-tappningen i.a.f. dock kan ljudet kanske skilja sig lite.

Jag har kört med båda i min Orange, beroende på om jag tagit med en eller två 8-ohmslådor.

Och blobben i min fula ritning är mycket riktigt en skarv för att slippa en triangel som du själv har listat ut Johannes.
Hm, två helt olika svar men det verkar ju som att båda två menar att det går att köra förstärkaren med 8 ohms last och ändå få ut full effekt. Jag testar, brinner det så brinner det.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kör du seriekopplingen till 8-ohm på dina lådor i 8-ohmsutgången på förstärkaren lär det inte vara någon fara. Är det en Orange du köpt är det nog bara för mig att gratulera (vet inte hur MK3 är mot MK2 men förmodligen inte sämre).
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

En rörförstärkare ger mest effekt vid en viss högtalarimpedans, enkelt och praktiskt uttryckt.
I de flesta fall gäller det när man ansluter en högtalare till rätt uttag alternativt med rätt instälnning på förstärkaren. Alltså så att utgångsimpedansen på förstärkaren är densamma som den totala impedansen på högtalaren eller högtalarna.

Man förlorar alltså uteffekt både om högtalaren har lägre eller högre impedans. Inom de normala gränserna är det däremot knappast skadligt, om det inte handlar om underdimesionerade transformatorer i förstärkaren.

I ditt fall blir det alltså helt korrekt att seriekoppla högtalarna och köra på 8-ohm från förstärkaren.
Däremot finns det teroier om att det finns ljudmässiga nackdelar med att koppla högtalare i serie, men det är en annan vetenskap...

I en transistorförstärkare får man mer uteffekt ju lägre impedans det är på högtalaren, men om den blir för låg så blir det härdsmälta i slutsteget.
/Sixten
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Kör du seriekopplingen till 8-ohm på dina lådor i 8-ohmsutgången på förstärkaren lär det inte vara någon fara. Är det en Orange du köpt är det nog bara för mig att gratulera (vet inte hur MK3 är mot MK2 men förmodligen inte sämre).
Inte köpt något ännu men letar rörtopp. Är nyfiken på att testa Orange efter att ha hört era superlativ och anledningen till alla frågor här är att jag vill vara säker på att få ut tillräckligt med tryck ur mina 2 st 4-ohmslådor utan att bränna upp stärkaren. Vill ju inte heller stå på ett större gig och inse att volmen inte räcker till pga ohm-strul.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

står impedans väljaren på 8ohm skall du ha en 8ohm låda för att inte slutrör/tradfo skall må illa!

viss sned belastning får ej stärkaren att brinna men anledningen till att det står 4 eller 8 ohm är för att stärkaren mår bäst så.
annars hade det nog stått: koppla in vad du vill istället för den lite tråkiga specningen 8ohm.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ohm = motstånd

Klart förstärkaren måste jobba mer om den får högre motstånd. Eftersom den bara har en viss effekt, så orkar den inte spela lika starkt om högtalaren har ett större motstånd. Pressar man då stärkaren, så jobbar den hårt, och pressar man den FÖR hårt, så går den sönder.

Det är inte SÅ krångligt...

Eller, tänk på en testcykel, du är stärkaren, testcykeln är lådan.

Jag vet inte varför, tekniskt sett, förstärkare går sönder om man kör utan låda, eller med för litet motstånd, men det gör dom...

Sen kan det ju ofta vara så att en topp låter bättre om den får jobba lite, alltså mot en låda med högre motstånd, det är ganska intressant att laborera lite med det!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

criss skrev:står impedans väljaren på 8ohm skall du ha en 8ohm låda för att inte slutrör/tradfo skall må illa!

viss sned belastning får ej stärkaren att brinna men anledningen till att det står 4 eller 8 ohm är för att stärkaren mår bäst så.
annars hade det nog stått: koppla in vad du vill istället för den lite tråkiga specningen 8ohm.
Man KAN köra 100% fel belastning på ett säkert sätt när det gäller rörtopp. Alltså KAN man tex. köra 2 st. 4 ohms från en 4 ohms utgång. Inget kommer att hända med toppen.

När det gäller transistortopp måste det STÅ PÅ CHASIT att den klarar belastning under 4 ohm för att göra det samma. Annars går den sönder.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Man KAN köra 100% fel belastning på ett säkert sätt när det gäller rörtopp. Alltså KAN man tex. köra 2 st. 4 ohms från en 4 ohms utgång. Inget kommer att hända med toppen.
...förutom att slutrören slits ut i förtid. Dock är det så för Johannes del, att kopplar han lådorna i serie och kör på 8-ohmsutgången så levererar stärkaren full effekt eftersom sluttransformatorn är anpassad för just 8 ohms last i det uttaget. Vad jag fattat för så är gamla Marshallstärkare inte så tåliga vad gäller 100% felbelastning så där kan sluttrafon brinna vid för högt ohmtal. Har inga bevis själv men sådana som är kunniga i ämnet har nämnt just dessa som exempel. Det kan gå bra, men jag skulle inte chansa fegpropp som jag är.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:
Man KAN köra 100% fel belastning på ett säkert sätt när det gäller rörtopp. Alltså KAN man tex. köra 2 st. 4 ohms från en 4 ohms utgång. Inget kommer att hända med toppen.
...förutom att slutrören slits ut i förtid. Dock är det så för Johannes del, att kopplar han lådorna i serie och kör på 8-ohmsutgången så levererar stärkaren full effekt eftersom sluttransformatorn är anpassad för just 8 ohms last i det uttaget. Vad jag fattat för så är gamla Marshallstärkare inte så tåliga vad gäller 100% felbelastning så där kan sluttrafon brinna vid för högt ohmtal. Har inga bevis själv men sådana som är kunniga i ämnet har nämnt just dessa som exempel. Det kan gå bra, men jag skulle inte chansa fegpropp som jag är.
Man är inte feg om man inte vågar chansa eftersom det handlar om dyra prylar som vi dessutom älskar :P . Jag kan inte säga mycket om seriekoppling eftersom jag själv inte har någon erfarenhet. Jag har inte heller själv gjort egna mätningar för att kunna säga något. Men jag har läst lite ang. rörtoppar då jag själv hade rörslutsteg och fortfarande har rörförsteg. Och det jag läst är faktiskt att man kan köra 100% procent felbelastning utan att det händer något oönskad. Att slutrören slits i förtid visste jag inte om men kan mycket väl tänka mig det är så. Men toppen kommer fortfarande att fungera och spelar man mycket får man ändå räkna med att byta slutrören i allafall en gång om året eller en gång på 2 år.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
xcisum
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 11 feb 2007, 23:55

ohms lag....

Inlägg av xcisum »

ohms lag ger -3dB om du byter från en 4 ohm till en 8 ohm.
3 dB är knappt märkbart.

Micke
Basnarkoman
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Re: ohms lag....

Inlägg av Crypto »

xcisum skrev:ohms lag ger -3dB om du byter från en 4 ohm till en 8 ohm.
3 dB är knappt märkbart.

Micke
Jag har aldrig gillat fysik, men förklara gärna hur man räknar.
Den enda Ohms lag jag kan är U=R*I... Hur tar man sig därifrån, om det ens är där man skall börja, till ljudtryck och dB?
Skriv svar