Motivation - Inspiration ?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Motivation - Inspiration ?

Inlägg av whatawaste »

För tre timmar sedan såg jag fram emot att sitta och programmera lite trummor och spela lite bas....gura.

Nu sitter jag här som vanligt och är trött, har ont i huvudet, less på allt....

Vad har då hänt ?

Joo.....två barn skriker och gapar igenom ljudet på mina lurar, och jag har tappat lusten. Varje kväll likadant. De vill inte sova och jag är för trött för att bry mig om musik och allt annat när de väl somnat.

Hur faen i h-vete ska man få inspiration/lust att lira när allt runtomkring förstör den ideligen ?

Replokalen är ju en idé, men där får man ingen "egen" tid....

:( :( :(

Var bara tvungen att "lätta lite".... :x
gäst

Re: Motivation - Inspiration ?

Inlägg av gäst »

ungar... :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Motivation - Inspiration ?

Inlägg av blackparkas »

whatawaste skrev:För tre timmar sedan såg jag fram emot att sitta och programmera lite trummor och spela lite bas....gura.

Nu sitter jag här som vanligt och är trött, har ont i huvudet, less på allt....

Vad har då hänt ?

Joo.....två barn skriker och gapar igenom ljudet på mina lurar, och jag har tappat lusten. Varje kväll likadant. De vill inte sova och jag är för trött för att bry mig om musik och allt annat när de väl somnat.

Hur faen i h-vete ska man få inspiration/lust att lira när allt runtomkring förstör den ideligen ?

Replokalen är ju en idé, men där får man ingen "egen" tid....

:( :( :(

Var bara tvungen att "lätta lite".... :x

Du får skicka bort dem nå´n sväng i veckan, alt. ljudisolera ett rum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Gå upp en timma tidigare är ingen möjlighet eller? Själv tycker jag att morgonen är en fin tid att vara själv på, men så har jag inga kottar heller. Såna där små gynnare brukar ju vara en morgonpigga typer om jag fattat rätt...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är bara att acceptera att nån annan styr ditt live de närmaste 20 åren ...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det är de första 18 åren som är värst! :wink:


Skämt åsido, det beror väl på vad det är för ålder på barnen.
År de 1 år gamla så kan man inte göra så mycket åt det, annars är det mest en uppforstringsfråga.
Det finns inget självändamål i att barn ska skrika och föra liv.

Det handlar om ömsesidig respekt.
Kan de inte visa respekt när de är små så kommer de inte att göra det när de blir stora heller.
Sen är barn barn; de glömmer.....och man får påminna dem.
Och ibland måste man släppa det man har för att de ska visa vad tokig den där tecknade katten på TV är.
Det tar 20 sekunder, sen kan man gå tillbaka till sitt.

Men det finns ingen anledning varför man inte kan ta ett snack med t.ex. en 5 åring och berätta att pappa, eller mamma, måste kunna sitta en stund och göra något som de behöver göra utan att hela himlen ska ramla ner.
Eller helvetet med, för den delen.
Senast redigerad av Geddan den tis 12 feb 2008, 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jepp, vet inte hur gamla dina barn är men när de är små så cirkulerar ALL tid runt barnen, även om man får ett par timmar över så är man ofta så mentalt slut så man bara känner för att slänga sig framför TV:n. Trösten är att det är en övergående period, det smäller bara till så är de större och allt mer självgående och mamma och pappa får mer tid att åter ägna sig åt sina "egna" intressen också.

Min erfarenhet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skyll dig själv och bit ihop! :wink:
Ta varsin kväll i veckan som "helig", din kväll gör hon allt och vice versa.
Kan vara helt nödvändigt för att inte allt ska explodera...
Och köp ett par BRA täta lurar! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag kan tillägga att nattveckorna på den tiden jag arbeta skift kunde vara ett rent h-e med små kids.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

+1 på förslaget att göra en deal med mamman (om du inte är ensam med dom förstås) om en dag/kväll då o då. Sen tror jag att ett par täta lurar inte är tillräckligt. Du måste kunna stänga en dörr om dej! Ingen klädkammare, nåt förråd eller liknande som kan byggas om t studiovrå? I så fall skullle jag satsa på replokalen eller likn.

Håller också med tidigare inlägg om att så fort barnen är tillräckligt stora för att kommunicera med ska dom lära sej att visa respekt och ta hänsyn! Skitviktigt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

OT!! Det här är ett helt otroligt basforum!! OJ vad glad jag blir! :D Här pratas det politik, fritidsaktiviteter, lumpen, komiker, datorproblem, tobak, bilar och motorcyklar, förlovningar och BARNUPPFOSTRAN! Vart tog rockmyten vägen? :twisted:

Den moderna musikern tar med familjen på turné och orkar inte ens (givetvis i nyktert tillstånd) kasta ut medhavd tv genom öppet hotellrumsfönster längre för att det låter för mycket. Ungarna vaknar och frugan blir sur..... :wink:

//Jan :wink:

OT!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vi är som en stor familj, vet du! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Tack för alla svar !

Idag är det bättre. Satt och lirade på min "nya" Ibanez 5:a i tre timmar igår, och "bitterheten" är som bortblåst... :wink:

Idag ska jag vara jättesnäll mot barnen och försöka söva dem TIDIGT, så kanske jag får lite lack på Ibanez-fyran...fd. bandlösa junket som Knedy sålde.... :P

Lås på dörren har jag....halvöppna AKG-lurar 240Studio....ledig dag i veckan ??? EN dag ? En dag i veckan så kan jag lika gärna pyssla med knyppling på ABF.... :x

Jaja. Idag är en bättre dag. Hoppas barnen inte lever rövare ikväll igen... :shock:
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

På tal om "moderna musiker"...vi fick en uppenbarelse för ett par år sedan när vi insåg att alla i bandet hade bil...som funkade...och (oftast) håller oss tillräckligt nyktra för att köra till och från rep och gig...och att största hindret för ännu mer musicerande är barnhelger och köksrenoveringar...och att vi försöker se till att det finns FRUKT i replokalen - först då gick det upp för oss att vi kanske inte var fullt så farliga rockers som vi trodde ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev:På tal om "moderna musiker"...vi fick en uppenbarelse för ett par år sedan när vi insåg att alla i bandet hade bil...som funkade...och (oftast) håller oss tillräckligt nyktra för att köra till och från rep och gig...och att största hindret för ännu mer musicerande är barnhelger och köksrenoveringar...och att vi försöker se till att det finns FRUKT i replokalen - först då gick det upp för oss att vi kanske inte var fullt så farliga rockers som vi trodde ;-)
Jag träffade ju Tony Levin och Ged Lynch i somras och vi satt och pratade om tea, hundar och Henning Mankell en hel kväll. Inte ett ord om musik knappt...... :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

daionsavage skrev:Håll ut!

Det är några år då man helt enkelt får påminna sig om att det blir bättre när de vuxit en smula. Att du fortfaranden har ett band är bra, klarar du av att repa med dem så är det någonting att vara glad för. Själv lade jag ned allt musicerande då mina barn var riktigt små: jag satt också hemma med en bunt syntar, porta och sequencer. Efter två år så insåg jag att jag bara upprepade mig själv, jag satt och petade i en låt i över sex månader och kände aldrig att jag var klar: ridå!

Varning: självömkan på G!
Kom ihåg att ta hand om ungarna och var glad åt dem. Om du oftare är irriterad än glad kan det vara idé att prata med din läkare. Jag sörjer min brist på självinsikt eftersom det tog mig flera år att inse att min kroniska irritabilitet var något så enkelt som en lätt depression. Min fru och mina barn (och jag själv) hade ett helvete fram tills den insikten drabbade mig i samband med att jag blev utarbetad. Nu äter jag "snällpiller" och har fått det tålamod som krävs för att vara en bra farsa.

En egen kväll i veckan har jag och min fru haft sedan många år. fast "min" kväll har oftast varit uppbunden av repande, det är precis vad jag vill göra då jag inte är hemma!
Snällpiller har jag käkat ett år och precis lagt av..... :roll: Mår både bättre och sämre på samma gång..... :?
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Hellboy skrev:
Taurus skrev:På tal om "moderna musiker"...vi fick en uppenbarelse för ett par år sedan när vi insåg att alla i bandet hade bil...som funkade...och (oftast) håller oss tillräckligt nyktra för att köra till och från rep och gig...och att största hindret för ännu mer musicerande är barnhelger och köksrenoveringar...och att vi försöker se till att det finns FRUKT i replokalen - först då gick det upp för oss att vi kanske inte var fullt så farliga rockers som vi trodde ;-)
Jag träffade ju Tony Levin och Ged Lynch i somras och vi satt och pratade om tea, hundar och Henning Mankell en hel kväll. Inte ett ord om musik knappt...... :thumbsup:

//Jan
Att prata Henning Mankell med Tony Levin låter helt surrealistiskt :shock:
Eller kanske inte, han verkar vara en soft snubbe, men en svensk deckarkioskvältare är liksom inte det första jag föreställer mig på hans nattduksbord :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev: Att prata Henning Mankell med Tony Levin låter helt surrealistiskt :shock:
Eller kanske inte, han verkar vara en soft snubbe, men en svensk deckarkioskvältare är liksom inte det första jag föreställer mig på hans nattduksbord :wink:
Han har läst allt vad Mankell skrivit och satt och rabblade upp gatuadresser och platser i Ystad på "svengelska". Tro mig, det VAR surrealistiskt. Jag höll på att skratta ihjäl mig. Jag har nämnt detta i någon annan tråd också men i höstas råkade jag av en tillfällighet stöta ihop med Mankells förläggare och då berättade jag om Tony. Han skrattade gott. Sen ringde han upp mig en vecka senare och bad mig komma förbi förlaget och hämta en nyöversatt Mankell-bok som Henning dedikerat till Tony. Tony blev väldigt glad. Han hoppas på att komma till Sverige under det här året. Då ska Tony och jag dricka Möja Taffelbrännvin. Så det så. 8) DÄR kan vi snacka om inspiration!!

//Jan
Skriv svar