Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Och här är länk till webshop
http://tistelvind.se/webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu är det dags att fylla på förrådet från Tistelvind, tyvärr så misslyckades våra egna plantor i år.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Förslag på vad man gör med torkad Bhut Jolokia mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

ah den är sjukt god på brietårta i ugn in med en hel brie i ugnen med påströdd Bhut, använd plasthandske om du smular chilin för hand.. Annrs så kan man använda den i vindaloo
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Har du nåt recept på Vindaloo Hazze?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Hellbum skrev:Har du nåt recept på Vindaloo Hazze?
Vindaloo är en mycket stark rätt därför passar Bhut bra, den ihop med cayennepeppar blir en spännande mix då de hugger på olika ställen i munnen.

Här är ett hyfsat recept men till marinaden så ska vissa av kryddorna torrostas i stekpanna vilket inte framgår av receptet.
torrosta dessa kryddor och lägg ihop dem sedan med resten av marinaden.
kryddnejlika koriander gurkmeja cayennepeppar bhut chili

Spontant så tycker jag att det ska vara två kryddmått cayennepeppar och ett nästan fullt mått (matsked) torkad Bhut. Då blir det bra tryck i maten.
Sedan så är det bara att följa receptet. Indisk öl får en mycket speciell smak som dryck till vindaloo.
Sedan när Vindaloo vörjar kännas lite svagt så finns det en rätt som heter Phal, jag har inget bra recept på den men det är riktigt sjukt starkt och gott. Serveras vad jag vet på två Indiska restauranger i stockholm.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Eagle Hazze skrev:
Hellbum skrev:Har du nåt recept på Vindaloo Hazze?
Vindaloo är en mycket stark rätt därför passar Bhut bra, den ihop med cayennepeppar blir en spännande mix då de hugger på olika ställen i munnen.

Här är ett hyfsat recept men till marinaden så ska vissa av kryddorna torrostas i stekpanna vilket inte framgår av receptet.
torrosta dessa kryddor och lägg ihop dem sedan med resten av marinaden.
kryddnejlika koriander gurkmeja cayennepeppar bhut chili

Spontant så tycker jag att det ska vara två kryddmått cayennepeppar och ett nästan fullt mått (matsked) torkad Bhut. Då blir det bra tryck i maten.
Sedan så är det bara att följa receptet. Indisk öl får en mycket speciell smak som dryck till vindaloo.
Sedan när Vindaloo vörjar kännas lite svagt så finns det en rätt som heter Phal, jag har inget bra recept på den men det är riktigt sjukt starkt och gott. Serveras vad jag vet på två Indiska restauranger i stockholm.
Hm, lite mer detaljerat recept vore bra :)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

haha jag glömde länken jag återkommer om en stund
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Här är länken till recept.
http://www.ica.se/recept/veenas-vindaloo-5450/" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Finemang :) Använder du torkad Bhut utan frön då eller? Har fått för mig att det brukar vara vinäger i Vindaloo men antar att limen ersätter den.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Hellbum skrev:Finemang :) Använder du torkad Bhut utan frön då eller? Har fått för mig att det brukar vara vinäger i Vindaloo men antar att limen ersätter den.
Jag tror du får smaka av med vinäger även om receptet innehåller lime helt klart. ta allt på bhut,en frön rubbet. Det brukar vara lägligt att nästa dag inte behöva vara för långt bort från en toalett
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:
Hellbum skrev:Finemang :) Använder du torkad Bhut utan frön då eller? Har fått för mig att det brukar vara vinäger i Vindaloo men antar att limen ersätter den.
Jag tror du får smaka av med vinäger även om receptet innehåller lime helt klart. ta allt på bhut,en frön rubbet. Det brukar vara lägligt att nästa dag inte behöva vara för långt bort från en toalett
Och i den bästa av världar så ska både lime och vinäger bytas ut emot tamarind.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av hitman »

Jädrar vad hungrig jag blev av att läsa denna tråd :P !

Tur då att en av döttrarna lagade en ljuvlig indisk kycklinggryta ikväll.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

hitman skrev:Jädrar vad hungrig jag blev av att läsa denna tråd :P !

Tur då att en av döttrarna lagade en ljuvlig indisk kycklinggryta ikväll.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

Gav upp tanken om vinterförvaring av våra chiliplantor och tog in ett par frukter från hustruns och den enda stackars frukten från min för att plocka fröna i förhoppning om nya plantor nästa år.
Hustruns plockade vi fröna från och sedan åt jag upp dem. De är lite lagom småstarka sådär. Goda att äta rakt av.

Gjorde samma med min och bet av en liten bit fruktkött, och munnen exploderade...
De jag har provat innan har helt enkelt inte varit mogna, men nu jäklar var det moget.
Vet inte vad jag skall göra av resten av den riktigt. Man vill ju gärna äta det man odlat, men helvitte vilket drag.
Domningen i läpparna har spridit sig upp till näsan...

Trinidad 7-pot är det helt enkelt drag i...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Gav upp tanken om vinterförvaring av våra chiliplantor och tog in ett par frukter från hustruns och den enda stackars frukten från min för att plocka fröna i förhoppning om nya plantor nästa år.
Hustruns plockade vi fröna från och sedan åt jag upp dem. De är lite lagom småstarka sådär. Goda att äta rakt av.

Gjorde samma med min och bet av en liten bit fruktkött, och munnen exploderade...
De jag har provat innan har helt enkelt inte varit mogna, men nu jäklar var det moget.
Vet inte vad jag skall göra av resten av den riktigt. Man vill ju gärna äta det man odlat, men helvitte vilket drag.
Domningen i läpparna har spridit sig upp till näsan...

Trinidad 7-pot är det helt enkelt drag i...
Uppskuret kan du torka dem på snöre, det är kul att även spara några av fröna till näste säsong. Man vet aldrig hur det blir med styrkor, trinidad är det hyfsat bra tryck i. Jag har i år mest odlat Bhut Orange Copenhagen som ligger på ca 1 miljon på scoville skalan och det är extremt. Habanero spm man brukar ha testat ligger mest på ca 570.000 på scoville. Vi ska försöka att övervintra tva av plantorna, vi sparar även frön från frukterna i fall plantorna pajar i vinter. Jag är en riktig junkie på starka chilisorter. Jag brukar använda tjocka diskhandskar när jag hackar och plockar dessa Bhut. Våra katter gillar inte att bli klappade om vi inte använder hanskar.
Bild

Här är årets sista frukt på Bhut Orange Copenhagen


Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Body&Soul »

Lyd ett råd från en erfaren man. Se upp med hur ni hanterar chili vid beredning av en kärleksmåltid om ni avser att vidröra kvinnan efteråt :-)
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av basen »

Om stark, stinkande dansk ost platsar i tråden är jag med. :kär:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Body&Soul »

Roskilde -79 levde jag på Hof, bröd och Havarti. Fick en överdos på den sistnämnda då.. :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

Missade det där med handskar då jag skar upp min.
Nu räcker det att stoppa tummen i munnen så blir det hett som fasen i munnen och läpparna domnar bort en smula.
Blir inget sexande ikväll, och jag hoppas jag inte gnuggar mig i ögonen under natten.
Medlem i PB50+
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av basen »

Body&Soul skrev:Roskilde -79 levde jag på Hof, bröd och Havarti. Fick en överdos på den sistnämnda då.. :-)


Havarti är inte fel, men där finns ju så mycket mer! mmm...... Precis som med chilin får man vara noggrann med handtvätten om man vill vinna frugans gunst.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Missade det där med handskar då jag skar upp min.
Nu räcker det att stoppa tummen i munnen så blir det hett som fasen i munnen och läpparna domnar bort en smula.
Blir inget sexande ikväll, och jag hoppas jag inte gnuggar mig i ögonen under natten.
Sex med diskhandskar på för att isolera är troligen lite avtändande.
Jag hade en riktigt sjuk närkontakt för en månad sedan hos vänner i Malmö. En av deltagarna i festen hade tagit med sig en del av sin skörd som fyllde en påse. Det var mest chili som var på den lvre skalan av scoville. Nör vi blev lite rejält dragna så började vi provsmaka dem som äpplen. Jag lyckades få in en bit i ett öga, jag har många gånger av misstag gnuggat mig i ögonen. Det är obehagligt men jag kan hantera detta. Men en bit i ögat var för sjukt, jag pajade helt och låg med huvudet på bordet till en av deltagarna ledde mig ut till en vattekran i köket och jag typ spolade ögonen som man fick lära sig att göra när man hade fått syra i ögonen. Det gick över rätt snabbt efter ögonsköljningen. Varför jag använder riktiga diskhandskar är att tunnare typer, engångshandskar, tunna latex fungerar inte då vissa chilisorter går igenom detta material.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

basen skrev:Om stark, stinkande dansk ost platsar i tråden är jag med. :kär:
En brietårta i ugnen, gärna lagrad där man har smetat in den med habanero eller bhut och honung eller en hjortronsylt smakar riktigt bra. Servera gärna med en tung porter eller skumpa. :D :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av basen »

Eagle Hazze skrev:
basen skrev:Om stark, stinkande dansk ost platsar i tråden är jag med. :kär:
En brietårta i ugnen, gärna lagrad där man har smetat in den med habanero eller bhut och honung eller en hjortronsylt smakar riktigt bra. Servera gärna med en tung porter eller skumpa. :D :D


Det låter smarrigt! Tråden gör mig sugen på indiskt, det är ca. 35 år sen sist. :D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

basen skrev:
Eagle Hazze skrev:
basen skrev:Om stark, stinkande dansk ost platsar i tråden är jag med. :kär:
En brietårta i ugnen, gärna lagrad där man har smetat in den med habanero eller bhut och honung eller en hjortronsylt smakar riktigt bra. Servera gärna med en tung porter eller skumpa. :D :D


Det låter smarrigt! Tråden gör mig sugen på indiskt, det är ca. 35 år sen sist. :D
Om man har lite tur så kan man på senvåren hitta på Netto halvstora chiliplantor. Tar man hem en och planterar om den i en större kruka så blir det trevligt med chilis efter ett par månader.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar