PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av BBQV »

Två Walkabout och tre OctaRay, ett par Fender 66:or, Strategy, ett par-tre basar med onödigt många strängar, några möbelbasar, en stor och en liten EBS-rigg, några lättviktarstärkare och ett stort rack. Plus värdens Ibanezsamling!
Lite som Glanshammar, fast mindre.
Fast efterrättsbordet var bättre än GH!


Sent from my iPhone using Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Elfström »

BBQV skrev:Två Walkabout och tre OctaRay, ett par Fender 66:or, Strategy, ett par-tre basar med onödigt många strängar, några möbelbasar, en stor och en liten EBS-rigg, några lättviktarstärkare och ett stort rack. Plus värdens Ibanezsamling!
Lite som Glanshammar, fast mindre.
Fast efterrättsbordet var bättre än GH!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Och det var allt du såg?
8)
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av BBQV »

Nej då, snarare ett axplock, men man kan ju inte skriva ner allt. Fast Strummers bitcruscher var rolig!
Staffan var där, men jag såg inte Bengt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25752
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av fieldflower »

Rickenbacker... P-bas... *Homerdregel*
Mesagrejerna lät bra, men min stärkare är fortfarande bäst...:)

Fantastiskt roligt att träffa alla tokiga basister, gamla som nya bekanta.
Jättekul att du ville anordna detta i år igen, Bjelkeman!

Öronen blev trötta ganska snabbt.
Efterrätterna var smaskens.
Och nu sitter man lite lätt avtrubbad av alla ljud och intryck hemma i soffan.
Framåt 20-tiden börjar man troligen längta till nästa träff...
Medlem i PB50+
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av trikloretylen »

Var fantastiskt kul !
Fick lite gas på dom bandlösa ibanezerna !
Och en pog som var riktigt kul , Fick mig att spela lite Bach stycken :)
Funderar på om jag ska byta nick till klohanden :-D
Fick reda på att jag tydligen har en annorlunda anslagsteknik !?
Fårfiol -98.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Mr Praline »

Tack för trevligt sällskap och roliga basar!

Mest imponerande var alla Zon-basar och två Ibanezer. En bandlös Ibba som sjöng något fenomenalt (det kanske blir en sådan i framtiden), samt single cut-BTB:n. BTB:n hade en riktigt bra ton, och var väldigt skön att spela på.

Zon-basarna var mycket trevliga allihop, och de hade alla sin egen karaktär. Grymt stabila byggen, och lättspelade som tusan.

Bild

Kommentarer överflödiga (?):

Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av strummer »

Hur kul som helst, allt från Buzzard till Zon och Samuels Unicorn, för att inte tala om efterrätterna och Bjelkemans examplariska värdskap:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av bjelkeman »

Fan va kul att så många kunde komma!

Lite snabba intryck:

Vi hade tur med vädret igen. Lite skvättar var det, men inte så det störde tillställningen.

Bild

Den nya bandlösa Ibanez SR Portamento imponerade. Flera av oss var förvånade hur "bra" vi var på bandlös bas när vi lekte med den. Och så fanns det ju förstås de som kunde spela bandlöst... :)

Bild

Det var jättetrevligt att Magnus från Crafton kom över med lite Ibanez basar. En annan Ibanez som uppskattades var BTB singlecut basen.

Bild

Det var kul med lite folk vi inte sett i Glanshammar eller hemma hos mig tidigare. Här spelas det på en Mesa Walkabout, som kanske imponerade mest på mig av allt i förstärkarväg denna gång. Om jag behövde något mer kompakt än en Mesa Carbine så blev det nog en Walkabout.

Bild

Tack till alla som kom, speciellt tack till: Staffan som hjälpte att organisera både Mesa Carbine M3 och en Strategy med tillhörande 2x15 och Zon basar. Tack till Magnus från Crafton som kom med ett gäng nya Ibanez basar. Tack till Roger som tog med en 2x10 TKS prototyp från Tommy (och kanske landets kralligaste basrigg). Och tack till er alla som kom. Utan er så vore det en tråkig tillställning!

Lite mer bilder kan man hitta här: https://www.flickr.com/photos/bjelkeman ... 4532795788" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av bjelkeman »

Aslan skrev:
bjelkeman skrev:Har lekt med Strategyn nu på morgonen och den är något alldeles speciellt. Ingen tvekan.
Hur är den om man jämför med M9an?
Jag provade en Walkabout på mina egna högtalare (TKS W2126) parallellt med min M9 och Walkabouten är rundare, lite snällare men en jäkligt ball top. Strategyn är något helt annat. En rörstärkare som inte är byggd för att dista kanske? Den har ett mycket varmt fylligt ljud, tycker jag. Den fyller rummet med bas och jag är inte säker på att jag hört något liknande. Det var flera som var kritiska mot den, men jag tror (IMHO) att de letar efter ett ljud från något annat.

Det är en helt annan grej än en M9a, så långt är det klart. Jag tror att om man gillar Strategyn så gillar man den skarpt. Men jag tror inte att den är för alla. Som vanligt så tror jag inte att ord räcker. Man måste prova helt enkelt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Mr Praline »

Förresten. Portamento-femman (helt underbar). Vart vänder man sig om man vill ha tag på en? Exemplaret som fanns på plats idag var ett demo-ex vad jag förstod?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av bjelkeman »

Mr Praline skrev:Förresten. Portamento-femman (helt underbar). Vart vänder man sig om man vill ha tag på en? Exemplaret som fanns på plats idag var ett demo-ex vad jag förstod?
Jag ska fråga Magnus om en halvtimme. Han kommer förbi och hämtar basarna då. Men skulle gissa man kan beställa en hos valfri bas affär (Parkas, Bass Store mm)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av inber »

Tack Bjelkeman, för fint arrangemang!

Best in show för mig var Ibanez bandlösa Portamento (jag testade bara fyran, men den var kanon, riktigt bra), den fulsnygga sexsträngade Ibanezen som såg ut som en landningsbana och med bassträngar som lät stabilt som en flygel, Samuels Unicorn som även den hade en B-sträng som satt som ett knytnävsslag i solar plexus och den svartaste Zon-basen. Vilka fina basar!

Sen var jag rätt glad i Walkabouten också. Lättare att spela lågt med än mitt eget volymmonster Carbine M6.
Senast redigerad av inber den sön 01 jun 2014, 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Danny »

Stort tack till Bjelkeman som höll i denna trevliga tillställning och alla som var där.
Vilka förstärkare man fick prova! Och Cali76 kompressorn. GAS!!!
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Mr Praline »

Ja, single cut-ibban var riktigt bra. Portamenton har jag blivit kär i på riktigt. Synd att den inte hade rounds, hade velat höra hur den svarar då. Men med tanke på hur resonant och fin den var med flats kan jag inte tänka mig att det låter dåligt.

Ibanez gör bra basar, helt enkelt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av BBQV »

Kul att så många provade diverse basar genom min rigg! Det blev liksom en bekräftelse på att den låter bra, men framförallt att det går att skruva fram så många bra ljud ur den. Inber fick till ett Rickenbackerljud som var riktigt smaskigt!

OctaRayerna lät blöta och feta som valrossar oavsett vad de parades ihop med. Herregud vilken pedal!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Danny »

BBQV skrev:Kul att så många provade diverse basar genom min rigg! Det blev liksom en bekräftelse på att den låter bra, men framförallt att det går att skruva fram så många bra ljud ur den. Inber fick till ett Rickenbackerljud som var riktigt smaskigt!

OctaRayerna lät blöta och feta som valrossar oavsett vad de parades ihop med. Herregud vilken pedal!
Ja din rigg var fantastisk! Sjukt mångsidig och välljudande med nästan vilka inställningar som helst.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Aslan »

Danny skrev:
BBQV skrev:Kul att så många provade diverse basar genom min rigg! Det blev liksom en bekräftelse på att den låter bra, men framförallt att det går att skruva fram så många bra ljud ur den. Inber fick till ett Rickenbackerljud som var riktigt smaskigt!

OctaRayerna lät blöta och feta som valrossar oavsett vad de parades ihop med. Herregud vilken pedal!
Ja din rigg var fantastisk! Sjukt mångsidig och välljudande med nästan vilka inställningar som helst.
Det var Walkabouten med ett gäng AV-2x10or eller?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Nordrack »

Hoppas de där zon basarna kan komma till glanshammar till hösten om det blir av.
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av BBQV »

Aslan skrev:
Danny skrev:
BBQV skrev:Kul att så många provade diverse basar genom min rigg! Det blev liksom en bekräftelse på att den låter bra, men framförallt att det går att skruva fram så många bra ljud ur den. Inber fick till ett Rickenbackerljud som var riktigt smaskigt!

OctaRayerna lät blöta och feta som valrossar oavsett vad de parades ihop med. Herregud vilken pedal!
Ja din rigg var fantastisk! Sjukt mångsidig och välljudande med nästan vilka inställningar som helst.
Det var Walkabouten med ett gäng AV-2x10or eller?:)
Yep. Gang of three...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Aslan »

BBQV skrev:
Aslan skrev:
Danny skrev:
BBQV skrev:Kul att så många provade diverse basar genom min rigg! Det blev liksom en bekräftelse på att den låter bra, men framförallt att det går att skruva fram så många bra ljud ur den. Inber fick till ett Rickenbackerljud som var riktigt smaskigt!

OctaRayerna lät blöta och feta som valrossar oavsett vad de parades ihop med. Herregud vilken pedal!
Ja din rigg var fantastisk! Sjukt mångsidig och välljudande med nästan vilka inställningar som helst.
Det var Walkabouten med ett gäng AV-2x10or eller?:)
Yep. Gang of three...
Kanon!!!:)
Har ju själv en Walkabout som jag är sjukt nöd med:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Pumpa »

Bild

Det kunde man ju räkna ut. Inber lyckades hitta en Rick i ett hörn. ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av mrbaloo »

Ni verkar ju ha haft det superkul och jättetrevligt!

https://www.flickr.com/photos/bjelkeman/14128199730/" onclick="window.open(this.href);return false;

...men varför fick inte Portamenton plats på Bjelkemans fina färglada matta (se länk ovan)? ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av klasextas »

Ni verkar ha haft kul, synd att man missade tillställningen!
Förstod jag rätt så testade ni TKS tvåtior? Hur lät de? Jämfört med BBQV:s Ampeglådor tex?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av inber »

Pumpa skrev:Bild

Det kunde man ju räkna ut. Inber lyckades hitta en Rick i ett hörn. ;-)
Mmm....Underbart sound. Ägaren Danny, den lede frestaren, log illmarigt och sa att man kan spela ALLT på den, t om blues. Inte fan köper jag en Rickenbacker för att spela blues på den, men det gjorde ju något slags intryck ändå som var svårt att värja sig mot.

Fast GASen la sig en smula när jag helt misslyckades spela Roundabout på den.

(För er som är födda i modern tid, så är det en 70-talsklassiker med Yes där Chris Squire gjort Rickenbackern odödlig. I alla fall i min bok.

Och ja ba: Vaf...? Jag kan ju spela den på min P-bas? :shock: )
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: PrataBas Stockholm 31/5, P-bas vs the resten + Mesa fest

Inlägg av Elfström »

Nordrack skrev:Hoppas de där zon basarna kan komma till glanshammar till hösten om det blir av.
Ja någon eller några kommer säkert.
Bild
Shut up and play yer guitar!
Skriv svar