hur låter ni?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Nu kom jag på att tänka på en sak som jag även tänkt på innan, nämligen telefonspelandet :roll: . Det låter ju fan som om det vore det enda sättet att spela för mig :cry: . Därför skall jag nu deklarera vem jag spelat för i telefon:

1. Lasse svensk Danielsson som jag känner personligen sedan 1993.
2. GroovyJr, min vän.
3. Mojo, också min vän.
4. Downtown coockin´, ett band från Sthlm i samband med att dem behövde basist. Men jag åkte inte dit fast de ville ha mig. Det var för långt dit.
5. MSemborg, innan forumet fanns i samband med en basförsäljning.

Jag har (hör och häpna :shock:) även spelat live som tex. på Nefertiti och Jameson i Gtb. Inte illa va´ :twisted:

Det värsta är att jag njuter av alla sätt att spela :P . Kan tänka mig att spela gratis i rätt sammanhang, men kan även låta bli att spela betalningen till trots om jag inte tycker det är roligt :evil: .

P.S. Jag får också erkänna att jag snubblade över Peter (Marcus) Muller sight först nu när GroovyJr nämnde den och det kändes roligt att älta lite om det där med hans namn :x :wink: . Crazy me va´?

hälsningar till alla
Senast redigerad av calif de funk den tis 08 aug 2006, 20:13, redigerad totalt 2 gång.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag vågar inte spela hela Teen Town får jag också erkänna. Den låten är för mig en andlig anknytning till stora mästaren Jaco och jag vill ha den kvar. Därför spelar jag bara delar av Teen Town... Uch, jag ville egentligen inte skriva så mycket om mig själv och det blev så iallafall. Pardon me
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Calif, det är bara intressant att läsa :D

Nästa gång jag blir sugen på att höra lite Teen Town ska jag slå dig en signal :wink:

P.S
Du kan arbeta heltid med "Ring så spelar vi", låt oss säga att du tar 5 kr/minuten, du kan käna stora pengar :wink:
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Och nu PROTESTERAR jag :!: :twisted: :lol: : Tack, men nej tack :evil:. Det skall vara publik, sprit, pengar, groopies och sånt annars får det vara 8) .

P.S. Fan, visst är det kul, men det har sporrat ut helt och totalt med tanken på att tråden heter faktiskt "hur låter du" :lol: .

Men, som ni vill :twisted:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

bassdude skrev:

fin truddelutt. har inte mkt att påpeka förutom att jag kanske vill ha lite mer dynamik över lag. alltså att det inte blir samma raka kurva av allt, utan mer dramatik ibland och lugnt och fint ibland. tex att inte ha flagoletter genom hela låten. kanske göra om det till lite mer "groovy" komp med ackord under solo-biten istället? förstår du vad jag menar?
Jag tror mig förstå vad du menar, och ackordidén ska jag leka lite med. Men så mycket mer groovy, eller ens dynamiskt, kommer det nog inte bli i just det här fallet är jag rädd. Låtens syfte är ett annat. Något mer kommer nog tillföras (om jag inte nöjer mig med att skära i det som redan finns), men troligen hamnar det längs samma raka kurva. Den som lever får se. Tack för ditt deltagande!
bassdude skrev:ps. glöm inte att skriva vad du använder för grejer vid inspelningarna! :wink:
Sorry, glömde det, men har nu editerat min ursprungspost så att lite sådant framgår.

groovyjr, jag tackar och bockar. Kanske kommer jag spela in något groovy någon gång, men räkna inte med det. Om det någon gång sfaller sig så att det vänger när jag spelar brukar det mest av allt bero på lycklig slump än något annat.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Säger bara WOW!!!
Bean det där svänger FETT!!! 8)
Bra basljud och jag gillar låten! Är det ett Hbg band?

Lyssnade även på FreCKo's låtar och den gamle punkaren kom snabbt fram i mig - GÖTT!!! :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Lyssnade även på FreCKo's låtar och den gamle punkaren kom snabbt fram i mig - GÖTT!!! :twisted:
haha, du är isf den första! :D blev bara så nostalgisk när jag hörde det, då var man ung och dum... :roll: Jämfört med nu, nu är man gammal och... Tja, dum :D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

groovyjr skrev:Säger bara WOW!!!
Bean det där svänger FETT!!! 8)
Bra basljud och jag gillar låten! Är det ett Hbg band?

Lyssnade även på FreCKo's låtar och den gamle punkaren kom snabbt fram i mig - GÖTT!!! :twisted:

Tackar! 8)

Bandet får väl klassificeras som ett Ängelholmsband eftersom endast en av sju medlemmar kommer från Hbg (jag..) resten är Ä-holmsfolk.

HOT TIN ROOF

för er som är intresserade.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Låtarna på bandets hemsida är inspelade med en TLA Fatman preamp och en Sansamp bassdriver in i Protools HD.

Jag har i första hand spelat på min Stingray5, men även den röda Fernandes basen kan ha kommit med på ett par ställen.'

Länken till hemsidan finns i min signatur.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

peter_s skrev:Jag tror mig förstå vad du menar, och ackordidén ska jag leka lite med. Men så mycket mer groovy, eller ens dynamiskt, kommer det nog inte bli i just det här fallet är jag rädd. Låtens syfte är ett annat.
jo, men det var lite det jag menade. om du testar med ackordspel istället för flagoletterna på vissa ställen så får ju låten kanske lite mer dynamik, fast inte rent ljudmässigt alltså. och "groovy" sa jag och menade att man spelar ackorden med annan rytm än flagolett-varianten. alltså inte "groovy" som i "funky"... du ska ju inte ändra på låtens känsla eller syfte, bara testa att knorra till den lite extra här och var! :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har inte så mycket välljudande utan mest live med lite läck osv i replokalen rätt in i portan så det är väl sådär. Inspelat med en SM 57a framför en Orange 1x15". Förstärkaren är en Orange AD200B. Inga pedaler, bara stärkaren.

Gibson Ripper: Inspelat "live" med sångpålägg.

http://www.skip.informatik.gu.se/~henri ... d_jam).mp3

Gibson Thunderbird '76. Inspelat live under ett rep (vi är mao inte bättre än såhär:lol:

http://www.skip.informatik.gu.se/~henri ... ayStar.mp3 lyckades inte med denna så ni får kopiera och klistra in i adressfältet.

Har inte hunnit lyssna ännu på de andra bidragen eftersom jag nyss upptäckte tråden, men det skall bli kul att höra ni andra.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Coolt Danne,
du lirar ju gott...

Du har ju trots läck m.m. ett mustigt ljud - kan bara tänka mig hur grymt det låter framför riggen :wink:

Gillade nog Thunderbirden bättre än Rippern, den låter fettare eller maffigare typ.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

Så här låter vi, inget märkvärdigt baspel från min sida, men så är det med den musiken... 8)

http://interstate40blues.se/At%20My%20Front%20Door.mp3

http://interstate40blues.se/Teardrops.mp3
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Vadå inget märkvärdigt Bazz!?

Du spelar ju precis vad låten kräver och det är det som räknas i min värld... :wink:
Gillar er musik, inte svängarna förbi malmö så man får se er live?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Skön musik bazz.
Inget behöver vara märkvärdigt, det handlar om att skapa musik sen får man göra hur man vill. Ert band har lyckats mycket bra, jag gillar det 8)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:Har inte så mycket välljudande utan mest live med lite läck osv i replokalen rätt in i portan så det är väl sådär. Inspelat med en SM 57a framför en Orange 1x15". Förstärkaren är en Orange AD200B. Inga pedaler, bara stärkaren.

Gibson Ripper: Inspelat "live" med sångpålägg.

http://www.skip.informatik.gu.se/~henri ... d_jam).mp3

Gibson Thunderbird '76. Inspelat live under ett rep (vi är mao inte bättre än såhär:lol:

http://www.skip.informatik.gu.se/~henri ... ayStar.mp3 lyckades inte med denna så ni får kopiera och klistra in i adressfältet.

Har inte hunnit lyssna ännu på de andra bidragen eftersom jag nyss upptäckte tråden, men det skall bli kul att höra ni andra.
Heeej Danne! Najs spel som f*n. Allt var på sin plats :D .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Coolt Danne,
du lirar ju gott...

Du har ju trots läck m.m. ett mustigt ljud - kan bara tänka mig hur grymt det låter framför riggen wink

Gillade nog Thunderbirden bättre än Rippern, den låter fettare eller maffigare typ.
Tack groovy, jo man skulle ju verkligen vilja få med hela ljudbilden. Tänkte investera i någon bättre mick men mickarna kan ju tyvärr ändå inte ta upp hela känslan inklusive byxfladder.


Heeej Danne! Najs spel som f*n. Allt var på sin plats Very Happy .
Man tackar califen.

Har nu hunnit lyssna på alla basister (dock inte alla låtar) och det är väldigt bra alltihop jag hört. Kul att lyssna på varierande stilar, utrustning och musik. Upplyftande att höra Antons SXbas som ju lät grymt bra till ett lågt pris. Har aldrig testat någon själv.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vilket spel Bean!!! Och timing... , groovy as hell man :twisted: ! Du är nog Sveriges Francis Rocco Prestia vill jag påstå. Vad glad man blir :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

calif de funk skrev:Vilket spel Bean!!! Och timing... , groovy as hell man :twisted: ! Du är nog Sveriges Francis Rocco Prestia vill jag påstå. Vad glad man blir :D
Oj jösses Califen :oops:
Tack för de alltför vänliga orden :D Kul att du gillade det.



Appropå mästaren Rocco så spelar han och T.O.P. på KB i Malmö den 4/9. Hade varit kul att gå dit och skaka hand med den gamle räven, men "tyvärr" skall jag se B.B. King samma kväll. Inte illa det heller såklart :)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

calif de funk skrev:...eller var det Peter Muller? Äch, Peter Muller, Marcus Muller, what´s the difference. :lol:

The crazy Calif
Shit Califen!
Jag tror jag börjar bli lite senil på äldre dar!? :wink:

Självfallet är det Peter Muller och inte Marcus Muller även om förväxlingen är lätt - lyssna själv på http://www.mullennium.com/ och blunda... :lol:

Detta tog mig bara 1 dygn att fatta - det blir bättre och bättre dag för dag! :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ok, så här blir det när man är trött, "vill" öva teen town och är sugen på att spela super mario på nintendo (manne 5:a och aguilar DB 924):

TEEN TOWN vs SUPER MARIO!

8)
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

haha, det svänger :D
Musik är oändlig
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

HAHAHAA!!!
Den va bra Bassdude!!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Om ni vill lyssna på värmländsk-engelsk blues så kolla http://www.flyingfuzz.info o klicka på "musik". Där finns delar av 4 låtar vi spelade in på lite smått otroliga två dagar o mixning 1,5 dag. Bas, trummor o kompgit. inspelat live. Basen tror jag är en -70 jazz me slipade strängar som är linead, troligen via en sansamp DI och nån rör-grunka o nån kompressor, gammalt analogbord in i motu ljudkort. Låten "give me back my wig" spelades in med ett annat distljud än dom andra 3 låtarna. Upplever ni att den låter annorlunda (basljudet alltså)?

Har lyssnat på era inspelningar o det låter kanon både ljudmässigt o spelmässigt. Snart kan vi ju ge ut ett dubbelalbum; "pratabas-greatest hits" eller nåt. :D
Ha de gott.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

bassdude skrev:ok, så här blir det när man är trött, "vill" öva teen town och är sugen på att spela super mario på nintendo (manne 5:a och aguilar DB 924):

TEEN TOWN vs SUPER MARIO!

8)
Bassdude! Man you´re a baaad ass :D ! Jaco lever någonstans i dig :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar