Vad får en FX Smart kosta?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Hur mycket får en uppsättning pedalhållare FX Smart kosta?

max 25 kr
2
13%
mellan 25 och 50 kr
4
25%
max 99 kr
10
63%
 
Antal röster: 16

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Nu blev jag och bjelkeman lite intresserad av vad basister är beredda att betala för en FX Smart. Om ni av någon anledning inte vet vad en FX Smart är så kan ni läsa vidare här: https://basgitarr.wordpress.com/2016/10 ... -resultat/" onclick="window.open(this.href);return false; och http://pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t=82742#p1327449" onclick="window.open(this.href);return false;

Fråga är alltså: hur mycket får en uppsättning pedalhållare FX Smart *för en pedal* kosta om den skulle tillverkas och finnas tillgänglig i musikvaruhandeln?

Alternativen är:
- max 25 kr
- mellan 25 och 50 kr
- max 99 kr

Använd röstknapparna så blir rösträkningen enklare!

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den lör 17 dec 2016, 08:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Mr Spock »

Vore det inte en god idé att vid ev serietillverkning sälja dem i förpackningar om två och två?
Förbättrar möjligheten för producent att prissätta med marginal - ökar det upplevda värdet för kund.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Poester »

Mr Spock skrev:Vore det inte en god idé att vid ev serietillverkning sälja dem i förpackningar om två och två?
Förbättrar möjligheten för producent att prissätta med marginal - ökar det upplevda värdet för kund.
precis så!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Mr Spock skrev:Vore det inte en god idé att vid ev serietillverkning sälja dem i förpackningar om två och två?
Förbättrar möjligheten för producent att prissätta med marginal - ökar det upplevda värdet för kund.
Nu är det ju läge för förbistring märker jag. Hur menar du med två och två? Är det "en uppsättning för en pedal" eller är det "två uppsättningar för två pedaler"?

Jag tänker mig att en förpackning fixar montering av en pedal, alltså två FX Smart i en förpackning (en uppsättning). Alltså, vad får en sån förpackning kosta?

Jag ändrar huvudfrågan lite för tydlighets skull.

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den lör 17 dec 2016, 08:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Förresten, som referens kostar Pedalboots ca 200 kr per pedal.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av BBQV »

Jag håller med Spock, parvis eller i olika set med flera varianter skulle göra det lättare för er att kunna få betalt för dem. Det är väl knappast en kille med en pedal eller två som känner att han behöver dem, snarare den steppdansande effektfetischisten med för många pedaler för sitt eget bästa?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Hmm. Varför skulle man vilja köpa FX Smart i "megapack"? Vill man inte bara köpa till en och en pedal, precis som man köper tex EBS patchkablar?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Jag håller med Spock, parvis eller i olika set med flera varianter skulle göra det lättare för er att kunna få betalt för dem. Det är väl knappast en kille med en pedal eller två som känner att han behöver dem, snarare den steppdansande effektfetischisten med för många pedaler för sitt eget bästa?
Precis så.
Dessutom torde ett högt pris för attiraljer till EN pedal verka avskräckande för flerpedalsägaren.

Jag är ambivalent till prisjämförelsen med pedalboots. Ur ett konsumentperspektiv får jag mera plast för pengarna, vilket (intuitivt och irrationellt) gör det lättare att acceptera ett högt pris för pedalboots.
Kunden är inte nödvändigtvis smart - men har alltid rätt.
Senast redigerad av Mr Spock den lör 17 dec 2016, 11:24, redigerad totalt 3 gång.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Mr Spock »

mrbaloo skrev:Hmm. Varför skulle man vilja köpa FX Smart i "megapack"? Vill man inte bara köpa till en och en pedal, precis som man köper tex EBS patchkablar?
Den frågan är felformulerad, tycker jag.
Om man skulle utvärdera vad som säljer mest på marknaden - patchkablar i enkel- eller flerpack - är det min gissning att flerpack vinner med hästlängder.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Mr Spock skrev:
BBQV skrev:Jag håller med Spock, parvis eller i olika set med flera varianter skulle göra det lättare för er att kunna få betalt för dem. Det är väl knappast en kille med en pedal eller två som känner att han behöver dem, snarare den steppdansande effektfetischisten med för många pedaler för sitt eget bästa?
Precis så.
Dessutom torde ett högt pris för attiraljer till EN pedal verka avskräckande för flerpedalsägaren.

Jag är ambivalent till prisjämförelsen med pedalboots. Ur ett konsumentperspektiv får jag mera plast för pengarna, vilket (intuitivt och irrationellt) gör det lättare att acceptera ett högt pris för pedalboots.
Kunden är inte nödvändigtvis smart - men har alltid rätt.
Äh, du får ingen plast för pengarna alls iom pedalboots. De är av gummi. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, åter till huvudfrågan: vad skulle du vara beredd att lägga på en uppsättning FX Smart för en pedal? Vi tar inte hänsyn till förpackningsstorlek eller antal pedaler delarna räcker till. Det tror jag faktiskt är en annan fråga.

Hit it!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:Förresten, åter till huvudfrågan: vad skulle du vara beredd att lägga på en uppsättning FX Smart för en pedal? Vi tar inte hänsyn till förpackningsstorlek eller antal pedaler delarna räcker till. Det tror jag faktiskt är en annan fråga.

Hit it!

/MrBaloo
Jag har förvisso inte varit med i diskussionen från början, men uj vad rörigt. Orden "en uppsättning" förvirrar. Och ditt förtydligande rör till det. Se själv ovan.

Är det en gummibitar för att fästa en pedal eller flera pedaler? Är det kostnaden per pedal vi pratar om?

Med all respekt för er produkt så behöver nog kommunikationen vara tydlig...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Oj, att det kan bli så rörigt (för egentligen ingenting). Men så här då:

Bild
(Lånad bild från Grafen)

Vad är den allmänna uppfattningen om maxpris för pedalhållare för en enda pedal? Precis som bilden visar, men utan pedal...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:
Vad är den allmänna uppfattningen om maxpris för pedalhållare för en enda pedal?
/MrBaloo
Så enkelt det blev plötsligt: pedalhållare för en pedal.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av blackparkas »

99 spänn för en uppsättning (för en pedal) tycker jag är bra.

3-pack kanske för 229?

EBS körde ju en kupp när de lanserade sina kablar. 25 spänn för 10cm.... Löjligt billigt, och nu kostar de mer... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av blackparkas »

Tänker kanske ett introduktionsspris på 59 eller 79?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Jellew »

Jag har inte fastnat i pedalträsket och är därför en ärketyp av en mindre smart/påläst kund i sammanhanget... som i de flesta andra sammanhang likväl men det hör inte hit.

Skulle lätt betala 100 sek om jag vore i behov och produkten rättfärdigar ett köp. Om det kostar 100 kronor, 99 kronor eller 89 kronor tycker jag spelar mindre roll såvida det är en smart pryl man köper.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av inber »

Kan inte låta bli att räkna lite, eftersom jag tycker entreprenörsskap och produktutveckling är kul.

Om produkten säljer för 89 kr inkl moms i handeln och musikhandlaren vill ha 30 % marginal, innebär det att ni behöver sälja den in till handlaren för 49,85 exkl moms. Ska ni själva ha 30 % marginal så behöver självkostnadspriset ligga på 35 kr/st exkl moms. Ska ni ha en grossist emellan, vilket antagligen är ett måste för att få ner fraktkostnaderna, så vill grossisten ha 30 %, och då är vi nere i 24,40 exkl moms i självkostnadspris. Och exkl frakter i alla led.

Fortfarande hyggligt. Jag förmodar att man kan tillverka dem i Kina eller baltstaterna för en spottstyver om man tillverkar riktigt, riktigt många. Men i små antal gissar jag att marginalerna lövtunna och produkten knappast går runt i början.

Det blir svårt att få någon bra case om man räknar TB på 10 kr/enhet, vilket det blir i min kalkyl ovan. Om inte volymerna är rejäla.

Antar man däremot att man kan köpa in dem för 5 kr/st exkl frakt med en minimiorder på säg 5 000 st så har man ett TB på 29,88/st, vilket innebär att den första beställningen är betald vid 836 enheter. Sen börjar det ge överskott. Ni behöver sälja i runda slängar 1 000 st för att nå break-even med min kalkyl. Det är bara ungefär 200 personer, eftersom varje användare har minst fem pedaler (annars behöver man inte produkten...).

Kan man få handlarna att älska produkten, antingen genom bra säljstöd/demos i butiken eller riktigt bra marginaler, så hjälper det nog till.

Just my two cents.

Jag önskar hrr Bjelkeman och MrBaloo lycka till med produktutvecklingen. Kul projekt!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av Mr Spock »

Jellew skrev:Skulle lätt betala 100 sek om jag vore i behov och produkten rättfärdigar ett köp. Om det kostar 100 kronor, 99 kronor eller 89 kronor tycker jag spelar mindre roll såvida det är en smart pryl man köper.
Ur ett konsumentperspektiv logiskt och igenkännbart resonemang.

Ur ett producentperspektiv reser detta följdfrågor: var går den prismässiga brytpunkten mellan behov och rättfärdigande? Det kan antas att ett stort antal musikanter (och definitivt alla pedalbordsinnehavare) allaredan hittat en egen lösning som (åtminstone) fungerar "sådär". Hur stort är det egentliga behovet av att byta från befintlig lösning till något annat, i detta fall FX Smart?
Jag tror att svaret på frågan om en ur konsumentperspektiv acceptabel prislapp på FX Smart står att finna i en betraktelse/bedömning av genomsnittspriset på en svensk medelmusikants effektpedal. Ju lägre pris på denna, desto mindre sannolikt att det skulle finnas benägenhet att betala dyrt för en fästmojäng.

Med detta inte sagt att ett högt pris skulle avskräcka alla kunder. Men försäljningsvolymerna skulle utebli. I detta avseende hänvisar jag till Inbers eminenta exemplifiering ovan.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av 41HZ »

Hm, har nu själv inget som helst behov av klämmorna men tycker ändå det är en smart och intressant produkt.
Om jag hade haft behov av dom och köpt på mej...jaa runt 100/set hade då säkert funkat.
Men det är det här om saker blir för "dyra" så hoppar då jag bara över det, även om jag kanske har behov av det.
Som ex kan jag bara nämna sådana låssystem till pedalrattar(svinbra men ca 250/pedal nja).
Alltså priset spelar ju som sagt mindre roll om man har färre pedaler på bordet, inte helt lätt haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av theLopp »

41HZ skrev:Hm, har nu själv inget som helst behov av klämmorna men tycker ändå det är en smart och intressant produkt.
Om jag hade haft behov av dom och köpt på mej...jaa runt 100/set hade då säkert funkat.
Men det är det här om saker blir för "dyra" så hoppar då jag bara över det, även om jag kanske har behov av det.
Som ex kan jag bara nämna sådana låssystem till pedalrattar(svinbra men ca 250/pedal nja).
Alltså priset spelar ju som sagt mindre roll om man har färre pedaler på bordet, inte helt lätt haha
Ursäkta trådkapning men vad är det för låssystem till pedalrattar du tänker på? Det kanske finns någon annan som kan tipsa om något i detta ämne?

Sorry!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av 41HZ »

^^Stompshield tänker jag på.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av mrbaloo »

Aha, coolt!

http://stompshield.com" onclick="window.open(this.href);return false;
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av theLopp »

Tack! Dessa har jag sett förut och funderat på. Hoppades att det skulle vara någon annan variant. ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad får en FX Smart kosta?

Inlägg av bjelkeman »

Tack Inber, MrSpock och andra. Jag kan få till gjutformar i stål för typ 5000 kr i Bangalore. Vilket amorteras på 5000 enhetermed 1 kr styck. Om vi tillverkar dem i Indien så kostar det nog inte mer än 5kr styck (måste kolla). Sen måste de skeppas och paketeras. Initial investeringen ligger minst på 35,000-40,000 kr mao.

Tanke experiment. Första 1000 på 79 kr/set. (Parkas idée) och vi får drygt hälften. 35,000 kr. Sen tjänar man lite pengar efter det, precis som Inber påpekar. Problemet är nog att få distribution. Det måste vara någon som har en bra distributionskedjan som vill sälja över hela världen för att det ska riktigt löna sig. Någon som känner någon på EBS? :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar