Träslag...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Träslag...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hittade en sida med mycket information om träslag, allt från egenskaper till CITES-listning. Mycket informativ! Det kanske är gamla nyheter, men håll till godo...

http://www.wood-database.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Träslag...

Inlägg av funkys**t »

Väldigt bra sammanfattande sida.
Jag kikade lite på flera träslag jag aldrig hört talas om och slogs av att väldigt många CITES-listade och som fanns med på listan över IUCN Red List hade nån form av koppling till musikinstrument.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Träslag...

Inlägg av AlbinH »

funkys**t skrev:Väldigt bra sammanfattande sida.
Jag kikade lite på flera träslag jag aldrig hört talas om och slogs av att väldigt många CITES-listade och som fanns med på listan över IUCN Red List hade nån form av koppling till musikinstrument.
Inte bara instrument..
om "Cuban Mahogany":

For domestic purposes, the Mahogany is used in such freedom that it seems sacrilege to the newcomer from the North, who has known this wood only in its finished and very expensive forms. Many hundreds of cords of this timber, ranging from 12 inches in diameter down, are annually burned under the boilers of our sugar mills and locomotives: hundreds of trees of the proper sizes are annually cut down and rough-hewed into railroad ties; and for posts, corralled fences, and the myriad other uses of the plantation, Mahogany is utilized. There will come a day not very far distant when the waste of this valuable timber will be regretted.

Today, the lumber has become so obscure that the term “Genuine Mahogany” now applies almost exclusively to its close substitute, Honduran Mahogany (Swietenia macrophylla), rather than the Cuban wood that for centuries has simply been referred to as “Mahogany.”

Jösses.... :shock:

Människans girighet har inga gränser. I morse läste jag på text-tv att USA kan komma att dra sig ur tidigare klimatöverenskommelser. Dumheten/girigheten är som sagt gränslös. Vetenskap förkastas. Kunskap kallas för lögn. Nästa steg blir antagligen att hävda att jorden faktiskt är platt!

Det är tur att det finns musik. Det lättar på det inre trycket. :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar