Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av mrbaloo »

Tv4 hade ett lite tråkigt inslag om att det blir svårare att rekrytera ungdomar till att lära sig att spela musikinstrument.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f" onclick="window.open(this.href);return false;ärre-unga-spelar-musikinstrument-3949686

Trist. Tror nog att läraren har lite rätt då det oftast krävs en del övning och mod att spela lite fel när man lär sig. Å andra sidan är det mer och mer konsumernade av kultur (sociala medier, Youtube, etc) och inte lika mycket skapande som gäller.

Jag gillar att skapa och supporta de som skapar. Inte bara passivt konsumera.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av Per »

Det är inte svårt att få ungar att vilja spela på "vanliga" musiklektioner, när vi snackar trummor, bas, elgitarr och keyboards. Några blir riktigt hooked up och kan gå att få till att gå vidare själva. ("Vanlig" musikundervisning i grundskolan är ju på det sättet bara en intresseväckare.)
Bristen på "den snabba belöningen" är däremot en motivationssänkare i dagens läge. Vi i västvärlden är för dåliga att träna ungar i uthållighet och det märks även i andra skolämnen. Det finns det forskningsrapporter på, men de säljer inte så bra vare sig till Skolverket eller allmänheten.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av Eagle Hazze »

Inslaget var riktat mot att det var svårt med motivationen till mer klassiska instrument, fagott, cello, osv. Där kan det nog gå i vågor. Minns en grannes dotter som började med violin. Vi grannarna stod ut med en flerårig disharmonisk ljudmatta, och jag kan tänka mig att hennes familj plus hon själv verkligen hade nerver av stål. Idag efter år av utbildning bl.a. på musikhögskola så är hon en lysande violinist.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av mrbaloo »

Klart att det nog är fråga om flera orsaker. Men jag tänker också att det kanske kan vara svårt att identifiera sig i olika populära artisters musik om man börja med tex det fantastiska instrumentet fagott. Tror ni att vi fick något uppsving på tvärflöjt då tex Stacka Bo var som mest populär? Alltså i likhet med populära idrotter då vi i Sverige har någon duktig utövare internationellt?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av AlbinH »

Eagle Hazze skrev:Inslaget var riktat mot att det var svårt med motivationen till mer klassiska instrument, fagott, cello, osv. Där kan det nog gå i vågor. Minns en grannes dotter som började med violin. Vi grannarna stod ut med en flerårig disharmonisk ljudmatta, och jag kan tänka mig att hennes familj plus hon själv verkligen hade nerver av stål. Idag efter år av utbildning bl.a. på musikhögskola så är hon en lysande violinist.
"Så skall det låta!"

Glad att det "slutade" som det gjorde. Jag föreställer mig att violin är ett av de svårare instrumenten att verkligen behärska.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av gthyni »

AlbinH skrev: Jag föreställer mig att violin är ett av de svårare instrumenten att verkligen behärska.
Som en vän till mig, gitarrist och violinist, uttryckte det:
gitarren kan man upprätthålla gm att spela 1-2 ggr per vecka, fiolen kräver att man plockar upp den varje dag.
Mycket öra och känsla där.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av Per »

Jo, jag noterade vinklingen mot "klassiska" instrument och "klassisk" undervisning i inslaget. Jag tror trots allt, att de bakomliggande faktorer jag snuddade vid, är desamma. Dock borde jag kanske avslutat med, att svårigheterna bör vara ännu större i den "klassiska" undervisningen med problem att ö h t få ljud i instrumentet, avsaknad av vitt kända idoler, etc.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av basmartin »

mrbaloo skrev:Klart att det nog är fråga om flera orsaker. Men jag tänker också att det kanske kan vara svårt att identifiera sig i olika populära artisters musik om man börja med tex det fantastiska instrumentet fagott. Tror ni att vi fick något uppsving på tvärflöjt då tex Stacka Bo var som mest populär? Alltså i likhet med populära idrotter då vi i Sverige har någon duktig utövare internationellt?
Är nog där skon klämmer, är få live-instrument i hiphop och EDM... Gitarr och trummor känner väl de flesta kids till, men lockar inte heller lika mycket som förr. På en kulturskolan jag vikarierade nu före jul, så har de för första gången någonsin ingen elevkö till gitarr längre...

Sånglektioner däremot är fortfarande populärt. Fler och fler kulturskolor iaf här i gbg, lockar med musikprod på dator och med andra elektroniska instrument och verkar som att intresset för det ökar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av Svensson »

Tror att det är många faktorer som gör att musicerandet minskar bland yngre. När jag växte upp på 70-talet i en liten gruvstad så fanns även här ett brett utbud av t.ex. studiecirklar via ABF:s musikskola och även inom grundskolan, det var väldigt många som lärde sig olika instrument. Det fanns folkdansföreningar, musikföreningar osv. som anordnade spelningar för lokala band, spelmansträffar osv. På krogar och Folkets hus fanns det dragspelsklubbar, dansband och annan livemusik. På folkparkerna kunde man faktiskt se sina favoritband live för en billig peng och utan att behöva åka iväg nånstans eftersom det här var långt före de stora stadsfestivalernas tid och folkparkernas död.

Idag finns väldigt lite av detta kvar, på krogen kan man i bästa fall hitta en pubtrubadur, har en känsla av att t.o.m. coverbandens tid är över. Visst, åker man till lite större ställen så finns det så klart mer och på nämnda stadsfestivaler men det där enkla och direkta är inte på samma sätt idag. Man kan ju idag skratta åt dansbandens upprördhet över discons intåg på 70-talet men det var kanske där nånstans det började..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av Svensson »

basmartin skrev:
mrbaloo skrev:Klart att det nog är fråga om flera orsaker. Men jag tänker också att det kanske kan vara svårt att identifiera sig i olika populära artisters musik om man börja med tex det fantastiska instrumentet fagott. Tror ni att vi fick något uppsving på tvärflöjt då tex Stacka Bo var som mest populär? Alltså i likhet med populära idrotter då vi i Sverige har någon duktig utövare internationellt?
Är nog där skon klämmer, är få live-instrument i hiphop och EDM... Gitarr och trummor känner väl de flesta kids till, men lockar inte heller lika mycket som förr. På en kulturskolan jag vikarierade nu före jul, så har de för första gången någonsin ingen elevkö till gitarr längre...

Sånglektioner däremot är fortfarande populärt. Fler och fler kulturskolor iaf här i gbg, lockar med musikprod på dator och med andra elektroniska instrument och verkar som att intresset för det ökar.
Japp, inte lika coolt att vara gitarrhjälte idag som det var på 70-80 talen kanske. Kan tänka mig att Idol och liknande program däremot lockar unga att börja sjunga.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Svårt med att få elever till musikundervisning i skolan

Inlägg av basmartin »

Svensson skrev:
basmartin skrev:
mrbaloo skrev:Klart att det nog är fråga om flera orsaker. Men jag tänker också att det kanske kan vara svårt att identifiera sig i olika populära artisters musik om man börja med tex det fantastiska instrumentet fagott. Tror ni att vi fick något uppsving på tvärflöjt då tex Stacka Bo var som mest populär? Alltså i likhet med populära idrotter då vi i Sverige har någon duktig utövare internationellt?
Är nog där skon klämmer, är få live-instrument i hiphop och EDM... Gitarr och trummor känner väl de flesta kids till, men lockar inte heller lika mycket som förr. På en kulturskolan jag vikarierade nu före jul, så har de för första gången någonsin ingen elevkö till gitarr längre...

Sånglektioner däremot är fortfarande populärt. Fler och fler kulturskolor iaf här i gbg, lockar med musikprod på dator och med andra elektroniska instrument och verkar som att intresset för det ökar.
Japp, inte lika coolt att vara gitarrhjälte idag som det var på 70-80 talen kanske. Kan tänka mig att Idol och liknande program däremot lockar unga att börja sjunga.
Ja, konstigt nog har TV mycket makt fortfarande... :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar