Självsprickor fingrar... ajaj

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Busta B »

Nån fler som lider av detta?

Själv har jag störst problem på vintern... påverkar möjligheten att spela. Framförallt spricka på höger hands pekfinger och långfinger.

Köpte idag ccs lösning för självsprickor på Apoteket. Får utvärdera hur det funkar!

Hur gör ni för att hålla sprickorna i schack?

//busta
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av VHdiggare »

Kommer varje vinter. :( Höger hands pekfinger och tumme. Jag som spelar med plektrum så blir detta väldigt smärtsamt om jag inte gör något åt det. Eller.....Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen. :)

Jag brukar bara klippa till något bra tygplåster som sitter på bra, och låta det sitta några dagar. Då brukar det bli bra.
Senast redigerad av VHdiggare den fre 16 feb 2018, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kör en masochistvariant och lackar igen eländet med ofärgad nagellack. Det svider som fan men efter ett tag går det över. Sprickan läker inifrån. Säkert mycket ohälsosamt, men det funkar.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av bjelkeman »

Roger Hedin skrev:Jag kör en masochistvariant och lackar igen eländet med ofärgad nagellack. Det svider som fan men efter ett tag går det över. Sprickan läker inifrån. Säkert mycket ohälsosamt, men det funkar.
Det är lite som en kompis som var mattläggare. De skar sig ofta på knivarna, och limmade ihop skärsåret med mattlim. Han hade inga ärr efter det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Zyrran »

Kör med apotekets salva för munsår, försvinner hur fort som helst. Vit och grön förpackning.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Håcke »

Det kan ju finnas många anledningar till självsprickor men en lurig en som drabbat mina barn är en allergisk reaktion mot mjukgörare i plast/gummi. Tror de kallas ftalater.
Lurigt då de används i skal till mobiler och i dom där plastfilmerna för att skydda glaset.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Ingemar Sundström »

Inotiol tror jag salvan heter. På med en klick och plåster plus några varv med typ tejp över natten. Kan upprepas. Bra för barnrumpor också.
Ingemar
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Per »

Salicylsyretalg fanns i ett ljusblått stift på apoteket i min barndom. Den var ganska hård och tråkig men hjälpte mot allt. Blåsor försvann över natten. Senare fick den en grön förpackning, blev lite mjukare och var nästan lika bra, åtminstone som förebyggande,
Numera är väl Försvarets hudsalva det som är mest ekvivalent.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av engson »

Har lindriga besvär. Gör som Per, och kör med den gröna salvan.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Självsprickor fingrar... ajaj

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag slipper sprickor numera, varje morgon och kväll så smörjer jag in händer (och lite annan hud med) med kokosolja.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar