Postnord igen...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Tror ni mig om jag säger att det har hänt igen...?
Dingwall Super J5 lämnades i i Kroatien den 14 februari, anlände till depå i Österrike den 15:e, Tyskland den 16:e och nådde Malmö den 18:e. Sen har paketet legat till sig och mognat tills det nådde Örebro den 20:e. Den 20:e nådde paketet Katrineholm och aviseringen var leverans unde dagen. Den 20:e, alltså. På kvällen var statusen ändrad till På Väg. Efter samtal med Postnord kan man konstatera att de inte vet var paketet finns, att de öppnat ett ärende, vilket kan ta upp till fem abetsdagars handläggningstid. De ska inte handlägga ärenden, de ska dela ut paket. Kan det vara så jävla svårt...?
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Postnord igen...

Inlägg av HirYoshima »

Har du kollat brevbärarnas köp- och sälj-forum?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

HirYoshima skrev:Har du kollat brevbärarnas köp- och sälj-forum?
Det är nästan dags för det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Heureka! Postnord har vaknat. Under utkörning står det. Nu. Jag tror det inte förrän jag ser basen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Postnord igen...

Inlägg av Dansk_se »

Du vet ju inte vilken stad den är under utkörning i :)
Jag har haft grejer där det gjorts utkörningsförsök i först Örebro, sen Malung för att slutligen komma till Borlänges postterminal där det sen har legat en vecka innan de körde det till utlämningsstället. Sen dröjde det en vecka till innan jag fick avi...
Bas.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är den hemma! Puh!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Postnord igen...

Inlägg av HirYoshima »

Grattis! Men Wallen fick väl en ding? Höhö
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Postnord igen...

Inlägg av JazzBassillen »

Grattis! Du är en vinnare i Postnord lotteriet. Kom den i ett guldkuvert?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

Fick precis ett SMS om att jag ska betala 95 SEK för moms och hanteringsavgifter för ett paket (en strängsats) från Thomann. Ska man verkligen betala moms när man beställer inom eu???

EDIT
Läser på Postmords hemsida "Handlar du på nätet från annat EU-land görs ingen moms- eller tulldeklaration vid gränsen och ingen avgift tas ut av Postnord"

Kan det vara så jävligt att även om jag lägger beställningen hos Thomann och betalar tysk skatt på varan så skickas varan direkt från ett lager eller leverantör utanför EU?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

Svensson skrev:Fick precis ett SMS om att jag ska betala 95 SEK för moms och hanteringsavgifter för ett paket (en strängsats) från Thomann. Ska man verkligen betala moms när man beställer inom eu???

EDIT
Läser på Postmords hemsida "Handlar du på nätet från annat EU-land görs ingen moms- eller tulldeklaration vid gränsen och ingen avgift tas ut av Postnord"

Kan det vara så jävligt att även om jag lägger beställningen hos Thomann och betalar tysk skatt på varan så skickas varan direkt från ett lager eller leverantör utanför EU?
Får lite skamset krypa till korset tror jag. Jag fick meddelande från Thomann att de skickat paketet och dagen efter fick jag ett mess från Postnord att det skulle betalas moms för ett paket som anlänt till Sverige, tog förgivet att det var samma paket men kom på att jag har ju beställt paket från Kina för ett par månader sen som jag nästan glömt.. :oops: .

Slump nr 1: Thomanpaketet sammanfaller med Chinapaketet tidsmässigt. Slump nr 2: Chinapaketet är beställt för flera månader sen och precis när det har passerat månadsskiftet feb/mars så behagar det anlända lagom till den nya lagen om avgifter. :)

Jag kontaktade f.ö. Postnords support via chatfunktionen och de svarade direkt och var väldigt hjälpsam och tillmötesgående!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

som vanligt är det personberoende, även om ledningen förstört kulturen i företaget så finns det fortfarande personer som vill göra ett bra jobb.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Postnord igen...

Inlägg av HirYoshima »

gthyni skrev:i företaget så finns det fortfarande personer som vill göra ett bra jobb.
Förjävligt... är det inte? ;)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Postnord igen...

Inlägg av Danne »

gthyni skrev:som vanligt är det personberoende, även om ledningen förstört kulturen i företaget så finns det fortfarande personer som vill göra ett bra jobb.
Exakt! Posten dras med lednings/styrnings/organisations-problem som inte enskilda anställda kan lastas för.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Postnord igen...

Inlägg av AlbinH »

Jag kan inte förlika mig med tanken att företaget som sköter posten skiter på sig och skriker högt att de fått alldeles för mycket post att hantera. De har inte heller tid över att kräva in moms för försändelser som inkommer från leverantörer utanför EU. Vilket får Skatteverket att bli av-pissade och kräva åtgärder.

När det privata företaget Postnord vill bestämma över vad jag skall köpa har det gått för långt. Märklig inställning.

Det är klart de skall ha ersättning för sitt jobb. Då får de väl omförhandla sitt avtal. Inte fan skall det bekostas av konsumenterna i detta ledet.

Det är lika självklart att de skall ta ut moms i enlighet med de lagrum som finns. Då blir det ytterst troligt att det finns en nedre beloppsgräns där intäkterna blir mindre än kostnaderna och man kan efterge momsen. Beräkna, skriva faktura, skicka faktura, ta emot betalning för moms på 7 kr 25 öre kan ju omöjligt försvaras från ekonomisk synpunkt.

Eller också inte.

Jag undrar hur länge Postnord överlever.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Postnord igen...

Inlägg av Danne »

Jo, men jag kan förstå att det blir problem tex när vi går bananas och köper typ 8 paket var inför jul på Wish pga att vi får en produkt till ett så billigt pris med billig frakt att det är "värt att chansa" innan jul (jag har iofs aldrig handlat därifrån men ändå). Det finns nog inget logistikföretag som kan ställa om till en sådan anhopning. Varför har inte snik-Svensson förståelse för detta? Sedan att de klantar till det i övrigt är en helt annan fråga som gör det än mer självklart att det skiter sig vid jul.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

Bring når nya höjder:

enligt deras egen tracker postmortem:
Sendingen er utlevert. - Mottatt av: gthyni
05.03.2018 13:00
Varsel er sendt mottaker
05.03.2018 12:57
Varsel er sendt mottaker
01.03.2018 17:15
Varsel er sendt mottaker
24.02.2018 12:57
Varsel er sendt mottaker
21.02.2018 14:43
Sendingen er ankommet ICA Supermarket Sabbatsberg, Dalag 9N.
19.02.2018 12:43 11361 Stockholm, Sverige
OK, det tar över 2 dygn efter att paketet kommit fram innan man skickar en avi som aldrig kom fram.

Sen skickar man ytterligare en avi som inte kommer fram.

Avi nr 3 kommer till slut fram efter 4 dagar, märkt Priority Mail(!!) Då det är timmar kvar tills paketet returneras till avsändaren.

Avi 4 väntar vi på än.

Många myndigheter och företag i STHLM väljer Bring som brevbärare, antagligen är de skitbilliga.
Inte så konstigt att de kan ha lägsta anbuden om 25% av posten kommer fram och A-brev inom stan tar 4 dagar.

Det är inte en engångföreteelse, posten till en förening som har eget postnummer (skanningscentral) har aldrig nått sitt mål om det är Bring som bär breven. Hälften av brev slängs i en trappuppgång på andra sidan stan och andra hälften har aldrig synts till igen efter att Bring fått ta hand om dem.
Sen till att få alla räkningar elektroniskt om Bring jobbar i din stad!
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

Kan låta meddela att det tog 11 dagar för "Kinapaketet" att hamna i brevlådan efter att det kom innanför Sveriges gräns och jag (samma dag) betalade in Postnords extra avgifter. Dyrt blir det och lång tid tar det :). Ett annat paket jag beställt från Thomann tog sin sedvanliga extrasväng på ca 70 mil för omsortering och försening med fyra dagar eftersom jag (som vanligt) var på jobbet när de (som vanligt) utan förvarning ringde på och skulle dela ut paketet kl 13.00 en torsdag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Postnord igen...

Inlägg av Per »

Ikväll ska jag beställa nya UV-rör från USA. De förra jag beställde hade legat två veckor hos poststället uppe i byn (1,5 km härifrån) för att sedan returneras.
Någon avi? Nope!
SMS? Nope!
Något intresse från Postnörd? Nope! Endast ett lakoniskt konstaterande att: "Du får göra en reklamation, så får vi stå för kostnaden."
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

gthyni skrev:Bring når nya höjder:


Varsel er sendt mottaker
05.03.2018 12:57

Avi 4 väntar vi på än.
9 dagar senare, avi 4 har inte kommit fram.
75% av dokumenterade avier som Bring skall bära till kundens brevlåda försvann på vägen.
PostNord är rena underverket i jämförelse
"Företaget är helägt av norska Posten"
Grattis Norge!
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Postnord igen...

Inlägg av bas putte »

Jag bestämde en hjälm från Stockholm bor i Västerås
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2018-04-09 06:58 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-06 21:23 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-06 19:29 ICA Supermarket Sjöhagen, Sverige Försändelsen har felsorterats
2018-04-06 13:44 ICA Supermarket Sjöhagen, Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2018-04-06 10:40 Västerås City, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-06 07:10 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-05 23:54 Örebro, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-05 16:45 Veddesta, Sverige Försändelsen är på väg
2018-04-05 09:51 TS Stockholm AB - Scorpionhelmets PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Postnord igen...

Inlägg av bas putte »

Har inte fått någon avi ,inte undra på att att det blir dyrt för dom att skicka lite fram o tillbaka
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Skriv svar