Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Budda B.
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 08 mar 2008, 17:41
Ort: Göteborg

Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av Budda B. »

På flygresor till gig har jag alltid brukat checka in en väska med pedaler och kablar och ta med basen, i gigbag, in i kabinen. Förra året djävlades dock Air Berlin med mig och sedan dess har jag checkat in basen i ett SKB-BassSafe.
På lördag ska jag flyga till ett gig i Tyskland och vill minimera antalet kollin. Jag tänkte checka in basen och ha några pedaler och kablar i handbagaget. Nu undrar jag om det kan bli krångel vid säkerhetskontrollen med pedaler m.m. Nån resvan som vet?
Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag flyger x ggr per år med kablar, interface, hårddiskar,stor mik, extrabatterier och skit i handbagaget och ett par ggr har dom bett mej visa nåt men nä, inga problem, skulle jag säga. Dom letar tydligen efter omotiverade hålrum eller oförklarlig massa.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av theLopp »

Jag flyger nästan alltid med det här som handbagage. Har aldrig varit några problem. Ibland vill de kolla lite extra men aldrig några som helst problem, varken i Europa, Sydamerika, Nordamerika eller Asien.

Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av Seaweed »

Nemas problemas. Fick öppna och visa en gång bara.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av HirYoshima »

Om nån frågar är det bara att säga att det är en bomb.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av Svensson »

HirYoshima skrev:Om nån frågar är det bara att säga att det är en bomb.
Påminner om en kollega som hade en pryl i handbagaget som använder för att sänka ner och ta oljeprover i stora tankar. Den är av metall och utformad som en granat och i dagligt tal kallas den för "bomb" eller "granat". Vad tror ni han svarade när security frågade vad han hade i väskan.. tror ni det blev nåt pådrag?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Budda B.
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 08 mar 2008, 17:41
Ort: Göteborg

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av Budda B. »

Tack för lugnande svar.
Allt gick bra. :)
Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
Användarvisningsbild
Jay Jacket
Medlem+
Inlägg: 645
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:59
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?

Inlägg av Jay Jacket »

Har flugit regelbundet i Europa senaste 5-6 åren med pedaler, kablar och Tone Hammer-stärkare i handbagaget. Förutom lite mer noggrant snokande i väskan med jämna mellanrum, har jag aldrig haft några större problem. En av få gånger jag blev kollad lite extra, var när jag hade en SM57:a i väskan, som enligt säkerhetspersonalen såg ut som en laserpekare i scannern. Att det stod "Terror" på min Orange Terror Bass-topp, var det också nån som fattade intresse för. :)
Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler
Skriv svar