Enskild firma bandet - deklarationen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av Undforcer »

Tjena!
Skapade enskild firma förra året (momsbefriad) för bandet. Nu är det dags att deklarera. Vad är era bästa tips på vad man ska tänka på? Nått man kan addera och dra av för, t.ex reseersättning osv? :)

Har fått in lite ränta på kontot varje månad, hur ska den bokföras om den ens ska det? Vissa säger att ränta under 100 kr ej behöver bokföras. Högst oklart.

Om någon som har mångårig erfarenhet av att bokföra bandet för enskild firma och kanske har lust att slänga ett öga på en Excel-slask om det ser bra/rätt ut så får denne gärna dra ett PM till mig så kan vi snacka vidare där :) Inte många rader det rör sig om.

Trevlig kväll! :vinkar:
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av Håcke »

Du får inte bokföra i excel.
Enskild firma är ju inte så bra egentligen för ett band.
Men, går ni med förlust så får du dra av förlusterna på din deklaration och får pengar tillbaka.
Men, går ni med plus så måste du lägga vinsten som ett plus på dina inkomster från lön, och så får du betala mer skatt.
Se till att du då blir kompenserad för den ökade skatten från bandets kassa.
Dessutom, alla timmar du lägger på bokföring och deklarationen bör du också bli kompenserad för.
I skattemyndighetens ögon är bandets ekonomi nu samma som din ekonomi.

Sa jag att enskild firma inte är så bra för ett band?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av basmartin »

Det tråkiga är om man inte har en ordentlig bokföring, så tenderar allt vara rätt skissigt. Ska du göra reseavdrag, och har kört bil, så ska det finnas en körjournal. Har du betalt ut lön till andra, så ska du vara reggad som arbetsgivare och betalat in skatter och sociala avgifter. Räntor ska bokföras så att det verkliga företagskontot stämmer med kontot i bokföringen, etc etc. Det är inte helt lätt att försöka lista ut på egen hand hur saker ska bokföras och redovisas, så mitt tips är att anlita någon redovisningskonsult eller revisor för att få ordning på det. Som sagt, Excel duger inte som bokföring och betraktas som bokföringsbrott vilket ju är himla trist när man egentligen bara vill lira musik.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av Håcke »

Angående bokföringsprogram om man ändå vill göra det själv,
skippa dom där online-prenumerationerna som Fortnox och Visma och liknande.
Du kommer garanterat att få en massa erbjudanden om det och det kan verka lockande och smart.

Men, det blir svindyrt och du känner att du blir inlåst.
Jag bytte nyss bort Fortnox och köpte Adaro.
Redan första året sparar jag 2000kr på bara mitt abonnemang och jag kan bokföra hur många företag som helst.

Det är ju inte svårt att bokföra och deklarera egentligen men man behöver ju ägna lite tid till att lära sig.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av fieldflower »

Det är ju tillåtet att bokföra för hand med penna och papper, vilket kanske är den enklaste metoden om man bara hobby-fakturerar en handfull gånger per år. Att hålla ordning på fakturor och inköp i Excel känns bra och ger en bra översikt för en själv, men det måste ned på papper på ett riktigt sätt också (klart bäst att ta det på en gång, så man inte sitter med en växande hög av problem).

Enskild firma är bra och enkelt så länge man hobby-spelar och köper prylar för alla intjänade pengar. Då är det "lönsamt" iom att man slipper all beskattning, iom att firman inte går med vinst.

Men så snart det börjar på att bli trassligt med att gå med vinst, betala ut lön, många faktureringar och inköp, reseersättningar, etc kanske man skall fundera igen över vad som är lämpligaste metod.
Skall man börja ta ut majoriteten intjänade pengar i lön och sociala avgifter försvinner mycket av poängen också, iom att man inte "kommer undan" skatt längre.
Det är här nånstans som andra bolagsformer, men även t.ex. Frilans finans, bör kikas och räknas på.
Medlem i PB50+
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av RexHunter »

Det funkar rätt så bra om var o en av bandmedlemmarna har egen enskild firma. En av er fakturerar giggen o de andra i bandet fakturerar i sin tur denne sina andelar av gaget.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Enskild firma bandet - deklarationen

Inlägg av Undforcer »

Borde kanske beskrivit verksamheten lite bättre. Det rör sig alltså om hobby verksamhet där jag fakturerar ett gäng gig i band jag spelar själv samt hyr ut lite ljud/ljus några gånger om året. Så Excel-slasken är just det, en slask för att få bättre översikt och hjälp att räkna ut allt smidigt till det förenklade bokslutet. Sen bokför jag med papper och penna.

Hittills köps det prylar för alla intjänade pengar och kommer förmodligen förbli så då det rör sig om så små pengar :)
Skriv svar