Någon som sett detta??

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:P-basarna jag har testat har för min del kännts väldigt knöliga att spela på, jag spelar för hårt och strängarna går i mickarna, däremot så är det ett härligt ljud stundtals.
Tror inte det har med själva modellen att göra utan snarare hur det är justerad. Min p-bas har väldigt hög stränghöjd och det är ett väldigt stabilt ex, där finns det ingen risk att strängarna skulle slå i mickarna. Jag spelar så hårt jag orkar emellanåt och det har aldrig inträffat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:P-basarna jag har testat har för min del kännts väldigt knöliga att spela på, jag spelar för hårt och strängarna går i mickarna, däremot så är det ett härligt ljud stundtals.
Tror inte det har med själva modellen att göra utan snarare hur det är justerad. Min p-bas har väldigt hög stränghöjd och det är ett väldigt stabilt ex, där finns det ingen risk att strängarna skulle slå i mickarna. Jag spelar så hårt jag orkar emellanåt och det har aldrig inträffat.
Det beror ju på vad man har för strängar också, och skicket på strängarna.
Men det händer mig VARJE gång jag testar en P-bas.
Beror kanske på hur jag har tummen också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Skumt, det är ju en bra bit mellan micken och strängarna... I alla fall på de p-basar jag haft (4 st).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Skumt, det är ju en bra bit mellan micken och strängarna... I alla fall på de p-basar jag haft (4 st).
Ja, det är det som är så sjukt!
Tycker även jag att det är så, den del av det som gort att jag tyckt Fender känts som storlego.
Men ändå så drar jag i strängen i magneterna...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:P-basarna jag har testat har för min del kännts väldigt knöliga att spela på, jag spelar för hårt och strängarna går i mickarna, däremot så är det ett härligt ljud stundtals.
Tror inte det har med själva modellen att göra utan snarare hur det är justerad. Min p-bas har väldigt hög stränghöjd och det är ett väldigt stabilt ex, där finns det ingen risk att strängarna skulle slå i mickarna. Jag spelar så hårt jag orkar emellanåt och det har aldrig inträffat.
Det beror ju på vad man har för strängar också, och skicket på strängarna.
Men det händer mig VARJE gång jag testar en P-bas.
Beror kanske på hur jag har tummen också.
Då kommer följdfrågan. Hur har du tummen?
gäst

Inlägg av gäst »

Jag minns att det hände på en Music Man Sting Ray. Har det bara hänt dig när du spelat Precision eller har det hänt på någon annan modell?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Jag minns att det hände på en Music Man Sting Ray. Har det bara hänt dig när du spelat Precision eller har det hänt på någon annan modell?
I princip bara Precision skulle har jag för mig, inte samma på Jazzen.
Har väl hänt nå´n gång på Warwicken också när man haft dåliga sladdriga strängar, men då är det inte riktigt samma skada, det hörs inte riktigt lika när det är helt täckta puppor.


EDIT: När jag tänker efter kan det ha hänt på en MM också, och säkert på en del basar jag inte kommer ihåg.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

För att återgå lite....ingen som handlat än? Jag tycker det verkar vara ett mycket bra pris och hade försökt mig på en affär på stört, om jag inte haft en P-bas redan.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:BBQ:
Menar du att det egentligen inte är billigt?
Eller att det är ett bra pris?
Det är ett bra pris, inte chockbilligt men heller inte med nå'n större prutmån. Sent sextital är troligen det mest prisvärda när det gäller vintagefender. Pre-CBS är löjligt dyra och på 70-talarna börjar räknenissarnas negativa inverkan på träval etc. märkas (även om det naturligtvis finns bra ex där också).

Grovt generaliserat: Ett par år äldre bas och priset fördubblas - ett par år yngre och den är inte lika lätt och resonant.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Enligt uppgift har det varit lite budgivning (uppåt :wink: ) på den aktuella 68an
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det var budgivning och troligast så är det nå´n från Uppsala som kommero ch köper den för 24k imorgon.
Han som säljer tyckte att det inte kändes rätt m bud hit och dit och satte därför stopp vid 24k.

Försökte smita imellan den som tydligen hade blivit lovad att köpa imorgon, men det var svårt.

Se´n pratade jag med Califen som sagt, och det var så många faktorer som spelade in så jag bangade till slut iaf på basen, ska jag ha en gamm-fender så dyker det upp fler.


Svartejack: Svårt att förklara, har den väl inte på något särskilt sätt.
Senast redigerad av blackparkas den fre 20 apr 2007, 23:18, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

25 papp för en -65:a framstår mer och mer som ett kap... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev:25 papp för en -65:a framstår mer och mer som ett kap... :wink:
Hehe... visst är det så.... men var hittar man det kapet?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

På Blocket för en månad se'n. Den bor hos mig nu...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Sju och fem för en 63:a Vad sägs om det då?






Pssst Det var för 16 år sedan
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Han som har basen i annonsen här ovan köpte baseni fråga för 1800 1976.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fläppen skrev:Sju och fem för en 63:a Vad sägs om det då?






Pssst Det var för 16 år sedan
Jag säger: Du får 50% mera av mig, nu direkt :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

calif de funk skrev:
Fläppen skrev:Sju och fem för en 63:a Vad sägs om det då?






Pssst Det var för 16 år sedan
Jag säger: Du får 50% mera av mig, nu direkt :lol:
Wow!. Lite betänketid behöver jag nog dock
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fläppen skrev:
calif de funk skrev:
Fläppen skrev:Sju och fem för en 63:a Vad sägs om det då?







Pssst Det var för 16 år sedan
Jag säger: Du får 50% mera av mig, nu direkt :lol:
Wow!. Lite betänketid behöver jag nog dock
Hehe... , säkert. Handen på hjärtat, du fick den skitbilligt. 1992 kostade en ny Fender American Vintage Reissue från samma år 14.000sek och en 63-a låg då på ca 60.000kr. 1991 fick man en för kanske 55.000kr, så 7.500kr... , it´s a bargain! Vem "lurade" du då? :D Säkert någon gammal pingstpastorsbassist eller hur :lol: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

calif de funk skrev:
Fläppen skrev:
calif de funk skrev:
Fläppen skrev:Sju och fem för en 63:a Vad sägs om det då?







Pssst Det var för 16 år sedan
Jag säger: Du får 50% mera av mig, nu direkt :lol:
Wow!. Lite betänketid behöver jag nog dock
Hehe... , säkert. Handen på hjärtat, du fick den skitbilligt. 1992 kostade en ny Fender American Vintage Reissue från samma år 14.000sek och en 63-a låg då på ca 60.000kr. 1991 fick man en för kanske 55.000kr, så 7.500kr... , it´s a bargain! Vem "lurade" du då? :D Säkert någon gammal pingstpastorsbassist eller hur :lol: :wink:
Nej Calif, faktisk inte. Han blev förståss misstänksam när jag stövlade fram till dansbandet lite på "lyset", under en firmafest och förklarade att jag bara måste ha den basen. Han hade köpt den ny när han låg i lumpen -61 (som han sade då). Jag bjöd på stående fot 9k. Jag fick låna hem den och jag plockade förståss isär den och konstaterade att det "bara" var en 63:a. Något "purken" prutade jag till 7500:- och fick den. Han hade på sitt håll kollat med MUG i Gbg och de påstod 7500 - 12000, beroende på skick. Denna var ju lite bältesskavd på baksidan och han tyckte väl att den passade bra i den låga delen av intervallet. Jag tvekar på att de priser du nämnde, gällde för vintagebasar här i Sverige i början på 90-talet. I USA kanske? Jag är dock inte så grymt påläst när det gäller detta.
Detta blev en lång historia, ursäkta
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

22-24.000.- för en '68 p-bas i detta skick är väldigt bra pris framförallt om lacken är orginal!
Dock kan man ju ifrågasätta stämskruvarna som är '66 jazzbas stämmisar även om det förekom ibland.

Johannes du har väl en '68 Telebas, så du borde ju veta priset ganska bra (no offence) men Telebasen ligger ganska mycket under en P-bas i pris även om de säkert gått upp en del de med.

BBQ - det är ett klipp för en '65!

Fläppen - det är bara att gratulera då den lätt i orginalskick är värd 10 ggr mer i dag.

Ang. det höga priset på vintage vs boutique basar så har ju det varit uppe till diskussion tidigare och det kommer alltid förbli två läger. Det ena betalar glatt för en viss feel och ljud som inte går att återskapa i nyproduktion medan det andra föredrar nya blänkande eller exotiska träslag med aktiv elektronik m.m. m.m. och inget är väl fel utan bara en fråga om smak.

En sak är dock helt klar - att jämföra ett aldrig så bra budget instrument med en boutique bas eller en vintage bas (som faktiskt var den tidens handbyggen med mycket fler kvalitetskontroller än idag) kommer aldrig att fungera till fullo för de kommer aldrig ha en chans!!! :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:22-24.000.- för en '68 p-bas i detta skick är väldigt bra pris framförallt om lacken är orginal!
Det tyckte jag med. Det fans dock en som redan hade fått basen för 24000kr eller rättare sagt han får den imorgon. Då var allternativet att snabbt åka till säljaren ikväll och lägga pengarna på bordet även fast säljaren inte var säker han ville göra så. Jag tyckte att det kanske inte vore bra att stressa för det blir lätt fel då. Man måste hinna kolla ordentligt en Fender Cbs så den är ett bra ex. I synnerhet en 68 mtp att man övergav den mycket mera attraktiva och efterfrågade nitrocellulosa lacken till förmån av "plastlack".just oktober 68. Och priset skiljer sig markant mellan dessa två "varianter".
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Han hade på sitt håll kollat med MUG i Gbg och de påstod 7500 - 12000, beroende på skick.
Pris in i butiken ja, men undrar vad de hade tagit för den ut ur butiken...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fläppen skrev: Han hade på sitt håll kollat med MUG i Gbg och de påstod 7500 - 12000, beroende på skick. Denna var ju lite bältesskavd på baksidan och han tyckte väl att den passade bra i den låga delen av intervallet. Jag tvekar på att de priser du nämnde, gällde för vintagebasar här i Sverige i början på 90-talet. I USA kanske? Jag är dock inte så grymt påläst när det gäller detta.
Detta blev en lång historia, ursäkta
Mvh
Thomas
För all del Fläppen. MUG "visste säkert" vad de pratade om särskilt om de 1991 värderat en ´63-a till 12.000 dvs under priset på en nyutgåva?! Jag refererar till Fredrick Sjöbergs och Anders ekspertis och erfarenhet. De är de bästa vintageeksperterna i Sverigeriket enligt min mening.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

12.000 för en ´63-Precision 1991 låter inte helt orimligt. Detta var ju mitt under brinnande hockeyklubbsfeber. Allt förändrades över en natt 1994 när Stratan fyllde 50.
Skriv svar