Någon som sett detta??

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

calif de funk skrev:
Fläppen skrev: Han hade på sitt håll kollat med MUG i Gbg och de påstod 7500 - 12000, beroende på skick. Denna var ju lite bältesskavd på baksidan och han tyckte väl att den passade bra i den låga delen av intervallet. Jag tvekar på att de priser du nämnde, gällde för vintagebasar här i Sverige i början på 90-talet. I USA kanske? Jag är dock inte så grymt påläst när det gäller detta.
Detta blev en lång historia, ursäkta
Mvh
Thomas
För all del Fläppen. MUG "visste säkert" vad de pratade om särskilt om de 1991 värderat en ´63-a till 12.000 dvs under priset på en nyutgåva?! Jag refererar till Fredrick Sjöbergs och Anders ekspertis och erfarenhet. De är de bästa vintageeksperterna i Sverigeriket enligt min mening.
Fredrik har jag träffat en del i samband med min "jakt" på en Stack Knob Jazz. Varje gång vi ses (mässor och sån't), brukar han fråga om jag har min P-bas kvar (han e nog sugen tror jag). Jag hittade förresten aldrig någon Stack Knob, som jag hade råd att köpa. Jag började leta för sent. Vi kanske ses på mässan i Gbg. Jag funderar på att ta med mig P-basen och testa lite förstärkare.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev:Punkt,
;)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:Punkt,
;)
:D Missade visst...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fläppen skrev:
calif de funk skrev:
Fläppen skrev: Han hade på sitt håll kollat med MUG i Gbg och de påstod 7500 - 12000, beroende på skick. Denna var ju lite bältesskavd på baksidan och han tyckte väl att den passade bra i den låga delen av intervallet. Jag tvekar på att de priser du nämnde, gällde för vintagebasar här i Sverige i början på 90-talet. I USA kanske? Jag är dock inte så grymt påläst när det gäller detta.
Detta blev en lång historia, ursäkta
Mvh
Thomas
För all del Fläppen. MUG "visste säkert" vad de pratade om särskilt om de 1991 värderat en ´63-a till 12.000 dvs under priset på en nyutgåva?! Jag refererar till Fredrick Sjöbergs och Anders ekspertis och erfarenhet. De är de bästa vintageeksperterna i Sverigeriket enligt min mening.
Fredrik har jag träffat en del i samband med min "jakt" på en Stack Knob Jazz. Varje gång vi ses (mässor och sån't), brukar han fråga om jag har min P-bas kvar (han e nog sugen tror jag). Jag hittade förresten aldrig någon Stack Knob, som jag hade råd att köpa. Jag började leta för sent. Vi kanske ses på mässan i Gbg. Jag funderar på att ta med mig P-basen och testa lite förstärkare.
Ja jävlar! Jag var helt övertygad om att du hadde en Jazz Bass ´63 :oops: P-basen brukar liga ca 20-25% lägre. Men 7.500kr för en P ´63 för 16 år sedan ÄR fortfarande låååångt under det marknadsmässiga värdet, även sätt med dåtidens mått.

Jag skall också på mässen och det vore trevligt att träffas såklart. Vi ses då på Fredriks monter antar jag. Min mobilnummer är 0735 071121.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
Det var en salva det, men jag kan ta det i tur och ordning:
*Det är inget fel i att ta ut dyrgripen på ett sunkpubgig, men för publiken gör det knappast någon skillnad alls (om den inte består av nyktra vintagebasister utan öronproppar).
*Music Man kostar ochså för mycket...
Custombygget halveras i pris, javisst! det är ju byggt för mig och ingen annan!

Än så länge har jag inte fattat att en vanlig P-bas låter bättre, för mig är den lika upphetsande som en Volvo: de finns överallt och jag vet hur de låter...

Jag är ju helt kluven i den här frågan i dagsläget, personligen tycker jag absolut inte som Johannes, att en P-bas alltid låter bättre. I en dels öron ja, men inte en del andras. Men se´n ska man kunna spela på dem också, och det kan uppenbarligen inte jag, för det låter skit hur jag än gör, och jag tror inte det är basen.
Är väl förstörd efter att inte ha spelat något annat än min Warwick i 10 år, jag vet inte...

Tänkte på det du sa om att ta med dyrgripen för publikens skull.
När jag spelar spelar jag då i första hand för min egen del.
Publiken skiter som sagt fullständigt i om jag spelar på en Noddy-Warwick el. en Fodera, men nog spelar man väl på det som känns bra att lira på själv?


Att Music Man skulle vara för dyra förstår jag inte.
De flesta jag testat har haft riktigt hög kvalitet och naturligtvis ska de kosta mer än nå´t kina-skräp..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev: *Det är inget fel i att ta ut dyrgripen på ett sunkpubgig, men för publiken gör det knappast någon skillnad alls (om den inte består av nyktra vintagebasister utan öronproppar).
Spelar du medvetet kass också eftersom publiken ändå inte hör någon skillnad? Du har inte så många gig va?
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Att Music Man skulle vara för dyra förstår jag inte.
De flesta jag testat har haft riktigt hög kvalitet och naturligtvis ska de kosta mer än nå´t kina-skräp..
Håller med, Music Man är kanon men 22-23.000 (de ligger där någonstans va?) tycker jag är väldigt mycket pengar oavsett vilken bas man köper. Det har dock inte hindrat mig att köpa sammanlagt 4 st Music Man genom åren. Dags att sluta att vara besatt och börja lägga pengarna på resor i stället kanske?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Dags att sluta att vara besatt och börja lägga pengarna på resor i stället kanske?
Svar; nej!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Håller med, Music Man är kanon men 22-23.000 (de ligger där någonstans va?) tycker jag är väldigt mycket pengar oavsett vilken bas man köper. Det har dock inte hindrat mig att köpa sammanlagt 4 st Music Man genom åren. Dags att sluta att vara besatt och börja lägga pengarna på resor i stället kanske?
Men det har ju att göra med importkostnaderna osv. I USA får du ju betala $1300 för en Musicman, vilket är 9000! :shock:

Också en av anledningarna till att jag ALDRIG kommer köpa Musicman i Europa, det är bra grejer men inte "jag kan lätt betala 10 000kr mer än vad den kostar"-bra.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Håller med, Music Man är kanon men 22-23.000 (de ligger där någonstans va?) tycker jag är väldigt mycket pengar oavsett vilken bas man köper. Det har dock inte hindrat mig att köpa sammanlagt 4 st Music Man genom åren. Dags att sluta att vara besatt och börja lägga pengarna på resor i stället kanske?
Men det har ju att göra med importkostnaderna osv. I USA får du ju betala $1300 för en Musicman, vilket är 9000! :shock:

Också en av anledningarna till att jag ALDRIG kommer köpa Musicman i Europa, det är bra grejer men inte "jag kan lätt betala 10 000kr mer än vad den kostar"-bra.
Ännu ett "Det är så mycket billigare i Tyskland och USA-inlägg".
Hade du planerat att stanna i USA med din bas så stannar priset på $1.300 men skall du tillbaks till Sverige så tillkommer diverse avgifter, dessutom kostar en flygbiljett till USA en hel del. Du kan låta basköpet betala flygbiljetten förutsatt att du smugglar in basen men om du inte planerat en USA-resa inom snar framtid så spelar det ingen roll vad basen kostar där.
Hur många av er gör egentligen era större (dyrare) inköp i USA eller via en tysk internetsajt? Jag startar en ny tråd under Övrigt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...såg den andra tråden, men ville bara tillägga här först; även inkl alla avgifter o frakt (förutsatt man handlar på postorder) brukar ex Music Man bli billigare att köpa från en handlare i USA.

Sen väljer man ju själv hur mycket det är värt att stödja sin lokala handlare. Thomann leverar inte nya slutstegsrör klockan fem i sex en fredagkväll efter att man tappat toppen när man packade för en spelning samma kväll...
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev:
Johannes skrev:
daionsavage skrev: *Det är inget fel i att ta ut dyrgripen på ett sunkpubgig, men för publiken gör det knappast någon skillnad alls (om den inte består av nyktra vintagebasister utan öronproppar).
Spelar du medvetet kass också eftersom publiken ändå inte hör någon skillnad? Du har inte så många gig va?
Det har jag redan berättat om i en annan tråd. Jag håller på att byta band eftersom det inte ger några spelningar att spela punkoriginal.
Men varför skulle jag spela sämre bara för att jag inte tror att publiken bryr sig om vilken bas jag använder?
Handbyggd custombas i punkband???????
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!


Asså, det finns INGET forum som man kan sitta och skratta en hel kväll efter att man läser inläggen!


Frecko: En jänkebil i staterna är i de flesta fall billigare.
Varför jag nämner detta är för att även fast bilarna är billigare i staterna så köper inte alla därifrån eller hur?

En ny Volvo är 10000-tals kronor billigare i Danmark och Holland, men inte åker alla svenskar till Danmark och Holland och köper bil?

Llika dant med musikinstrument, man ids inte.

Kan hålla med till viss del att Music Man borde kanske vara billigare, kanske borde ligga runt 15 lök.
Men många av de riktigt dåliga basarna som ändå kostar 5-6 000 då? Finns måååånga basar som borde kosta hälften av vad de faktiskt gör, men jag tycker inte Music Man hör till en av dem.


Man får det man betalar för, men i slutändan så är det vad som står med baseni näven som gör den stora skillnaden.
Men för den skulle så anser jag att det finns skitbasar och bra basar.


Om Music Man skulle kosta 10 lök ny här i Sverige, vad skulle då OLP:n kosta, då måste ju den vara gratis!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Punken kom ju för 30 år sedan, det är de unga punkarna som är fel. Hur rebelliskt är det att hänga på farsans revolt?
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Haha!


Asså, det finns INGET forum som man kan sitta och skratta en hel kväll efter att man läser inläggen!


Frecko: En jänkebil i staterna är i de flesta fall billigare.
Varför jag nämner detta är för att även fast bilarna är billigare i staterna så köper inte alla därifrån eller hur?

En ny Volvo är 10000-tals kronor billigare i Danmark och Holland, men inte åker alla svenskar till Danmark och Holland och köper bil?

Llika dant med musikinstrument, man ids inte.

Kan hålla med till viss del att Music Man borde kanske vara billigare, kanske borde ligga runt 15 lök.
Men många av de riktigt dåliga basarna som ändå kostar 5-6 000 då? Finns måååånga basar som borde kosta hälften av vad de faktiskt gör, men jag tycker inte Music Man hör till en av dem.


Man får det man betalar för, men i slutändan så är det vad som står med baseni näven som gör den stora skillnaden.
Men för den skulle så anser jag att det finns skitbasar och bra basar.


Om Music Man skulle kosta 10 lök ny här i Sverige, vad skulle då OLP:n kosta, då måste ju den vara gratis!?
Jag tycker nog att en Music Man är värd sina pengar på något sätt även om jag oftast tycker att ingen bas är värd mer än 20K. M.M är ju så otroligt välbyggda och ser coola ut så varför inte? Men det är mycket stålar för en stackars bas...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ernie Ball/MusicMan köper man sällan till listpris. Polarn köpte sin ny för under 15.000 kr i Sverige. Ingen SUB utan "the real deal"Det tycker jag inte är något oskäligt pris för de basarna
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Frecko: En jänkebil i staterna är i de flesta fall billigare.
Varför jag nämner detta är för att även fast bilarna är billigare i staterna så köper inte alla därifrån eller hur?

En ny Volvo är 10000-tals kronor billigare i Danmark och Holland, men inte åker alla svenskar till Danmark och Holland och köper bil?

Llika dant med musikinstrument, man ids inte.

Kan hålla med till viss del att Music Man borde kanske vara billigare, kanske borde ligga runt 15 lök.
Skillnaden är att 10 000kr extra på en bil som kostar 200 000Kr helt plötsligt bara blir 5% påslag, och då känns det lite onödigt att köpa bil utomlands. Jag skulle ALDRIG köpa en bas från utlandet om det bara var 5% billigare, vafan tjänar man på det? Inte ett skit! Men nu snackar vi inte 5% eller 10% eller ens 20% utan nu är Musicman-basarna över 100% dyrare!
blackparkas skrev:Men många av de riktigt dåliga basarna som ändå kostar 5-6 000 då? Finns måååånga basar som borde kosta hälften av vad de faktiskt gör, men jag tycker inte Music Man hör till en av dem.
Varför tror du att jag köpte min Dean-bas i Tyskland för? När den ens fanns i Sverige så listade den på 6000-7000Kr, i Danmark hade jag fått betala 7000Kr, i Tyskland fick jag betala 4200 spänn, och även med frakt och ett hardcase och två straplocks så hamnade jag på 5400...

blackparkas skrev:Om Music Man skulle kosta 10 lök ny här i Sverige, vad skulle då OLP:n kosta, då måste ju den vara gratis!?
Ptja, skulle den kosta lika mycket som i USA skulle väl OLP'n kosta lika mycket som i USA? 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kan hålla med om att det känns konstigt med 100% påslag men sedan kan man ju vrida på det också, ett vintage instrument är dyrare i t.ex. staterna än i sverige. :wink:

Dessutom vet jag att vissa företag dumpar sina priser långt under vad de tar i sverige för att kunna konkurrerea och sälja dem i USA annars hade de inte haft en chans. Detta kan ju kännas lite sjukt då de i sverige skulle kunna kosta typ hälfen av dagens utpris och alla hade tjänat på det.

Sedan är det väl också så att många får spela gig gratis eller till och med betala för att spela i staterna på vissa hippare ställen vilket vi här i sverige sällan behöver, utan vi kan få ut cash även för ett orginalgig med osignat eller mindre känt band om det vill sig väl.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:Kan hålla med om att det känns konstigt med 100% påslag men sedan kan man ju vrida på det också, ett vintage instrument är dyrare i t.ex. staterna än i sverige. :wink:

Dessutom vet jag att vissa företag dumpar sina priser långt under vad de tar i sverige för att kunna konkurrerea och sälja dem i USA annars hade de inte haft en chans. Detta kan ju kännas lite sjukt då de i sverige skulle kunna kosta typ hälfen av dagens utpris och alla hade tjänat på det.

Sedan är det väl också så att många får spela gig gratis eller till och med betala för att spela i staterna på vissa hippare ställen vilket vi här i sverige sällan behöver, utan vi kan få ut cash även för ett orginalgig med osignat eller mindre känt band om det vill sig väl.
En stor poängbukett här GroovyJr :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev: Skillnaden är att 10 000kr extra på en bil som kostar 200 000Kr helt plötsligt bara blir 5% påslag, och då känns det lite onödigt att köpa bil utomlands. Jag skulle ALDRIG köpa en bas från utlandet om det bara var 5% billigare, vafan tjänar man på det? Inte ett skit! Men nu snackar vi inte 5% eller 10% eller ens 20% utan nu är Musicman-basarna över 100% dyrare!
10.000 är 10.000 oavsett hur många procent det handlar om. Dessutom så vet jag inte vad du spelar på för basar men de finns garanterat att köpa 50% billigare någonstans i världen men jag gissar att du köpt dem i Sverige?


(Med andra ord: Sten i glashus.)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Bilarna jag nämnde kostar alltså 10k-tals, inte 10k.
I vissa fall har de varit 50k billigare.
Snackar vi nya Ford Mustang så kostar de 400k här i sverige medan de kostar under 300k i Staterna, men ändå är det inte så många som köper direkt från USA.... Bara ett litet sidospår...


Och som Johannes skriver så finns säkert de basarna du har mkt billigare i asien, så då undrar jag varför du inte köpte där?? ;)


För övrigt så måste jag ställa frågan att vad är 6000 att hymla om, om det är så att man är skitnöjd med basen. 6000 spänn i bassammanhang är ju ingenting. Det är gratis.
Givetvis förstår jag att alla har olika ekonomiska förutsättningar och att alla inte tycker 6000 spänn för en bas man är nöjd med är lite. Men ändå.
Det ÄR inte mycket då de flesta betalar bra mycket mer för en bas de gillar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar