Dingwall (Malmö Musikaffär)

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Urban Guerilla »

Nu finns dom äntligen på plats, dock är det inte så många kvar.. Väldigt kul men och lite synd kanske..
http://www.malmomusikaffar.com/tillverkare/dingwall
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av bjelkeman »

Vackert!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Hånken »

Nämen sedärja! Nästan så man spontanejakulerar... virtuellt i alla fall. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Roger Hedin »

Kommer du även att ha 6-strängsset och de kortare seten till Super J och SuperP?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Urban Guerilla »

Roger Hedin skrev:Kommer du även att ha 6-strängsset och de kortare seten till Super J och SuperP?
Ja det kommer nog vad det lider, definitivt 6-seten, jag kommer väl i första hand satsa på att ha strängar till dom basar jag har sålt och har, men ifall du inte har så bråttom så kan jag kolla om jag kan fixa fram medium seten också. Dock är det lång leveranstid.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Hånken »

Men nu är de slut hos er igen. När får ni in nästa sänding? Nästa skottår eller ? :wink:
Tycker det är lite märkligt att de skall (tydligen) skickas: Kina -> Canada -> Sverige (och övriga länder). Det hade blivit billigare Kina -> Sverige i fraktkostnad såklart. Men då kankse kvalitén varit sisådär, men kan de (Dingwall) inte "lära upp" någon hos Sveriges distributör (ni själv till exempel) så att man kan göra slutlig och perfekt setup på plats? Det kan väl inte vara så svårt?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av blackparkas »

Asså... har man 18 månaders väntetid på Kinaprylar behöver man utöka tillverkningen....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Urban Guerilla »

blackparkas skrev:Asså... har man 18 månaders väntetid på Kinaprylar behöver man utöka tillverkningen....
11 månader...
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Urban Guerilla »

Hånken skrev:Men nu är de slut hos er igen. När får ni in nästa sänding? Nästa skottår eller ? :wink:
Tycker det är lite märkligt att de skall (tydligen) skickas: Kina -> Canada -> Sverige (och övriga länder). Det hade blivit billigare Kina -> Sverige i fraktkostnad såklart. Men då kankse kvalitén varit sisådär, men kan de (Dingwall) inte "lära upp" någon hos Sveriges distributör (ni själv till exempel) så att man kan göra slutlig och perfekt setup på plats? Det kan väl inte vara så svårt?

Vi har 2 basar kvar på lager, och har ett gäng till på order, lite blandad kompott.

Alla basar skickas till Kanada för hopplockning och QC, Dingwall är extremt hårda med sin QC och vill inte släppa ifrån sig något som inte håller, sen att dom bara är 6 byggare som kollar alla Kina och bygger basar hjälper inte riktigt med tiden.

Problemet med att "lära upp" någon på plats är att det är ganska kostsamt och inte eller 100% att det blir bra. Så QC kan vackla lite. Sen har jag historier från många tillverkare som har gjort liknande lösningar och blivit brända. En från en stor akustiskt gitarrtillverkare som flög över butikspersonal till deras fabrik i USA, för att träna upp att göra en del svårare jobb, där den personen sen slutade i butiken 2 månader senare.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av blackparkas »

Urban Guerilla skrev:
blackparkas skrev:Asså... har man 18 månaders väntetid på Kinaprylar behöver man utöka tillverkningen....
11 månader...

Det är illa nog... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Hånken »

Urban Guerilla skrev:
Hånken skrev:Men nu är de slut hos er igen. När får ni in nästa sänding? Nästa skottår eller ? :wink:
Tycker det är lite märkligt att de skall (tydligen) skickas: Kina -> Canada -> Sverige (och övriga länder). Det hade blivit billigare Kina -> Sverige i fraktkostnad såklart. Men då kankse kvalitén varit sisådär, men kan de (Dingwall) inte "lära upp" någon hos Sveriges distributör (ni själv till exempel) så att man kan göra slutlig och perfekt setup på plats? Det kan väl inte vara så svårt?

Vi har 2 basar kvar på lager, och har ett gäng till på order, lite blandad kompott.

Alla basar skickas till Kanada för hopplockning och QC, Dingwall är extremt hårda med sin QC och vill inte släppa ifrån sig något som inte håller, sen att dom bara är 6 byggare som kollar alla Kina och bygger basar hjälper inte riktigt med tiden.

Problemet med att "lära upp" någon på plats är att det är ganska kostsamt och inte eller 100% att det blir bra. Så QC kan vackla lite. Sen har jag historier från många tillverkare som har gjort liknande lösningar och blivit brända. En från en stor akustiskt gitarrtillverkare som flög över butikspersonal till deras fabrik i USA, för att träna upp att göra en del svårare jobb, där den personen sen slutade i butiken 2 månader senare.
Jaja men då så. Jag hörde bara av en annan. Att ni inte hade kvar. Visade sig att ni bara helt enkelt flyttat dem ifrån översta "raden" uppe i taket till nedersta i någon annan del av lokalen, eller så är det kunderna själva som provar hejvilt och inte hänger tillbaks på samma plats. Så är det nog i alla affärer.

Ja ja, det där med att lära upp personal kan ha sina sidor såklart, men jag kan inte hjälpa att tänka att "sunken costs" ligger inbäddat i priset. Eftersom vi i Sverige (speciellt) har några märkligt billiga transportavgifter (s.k. portobistånd) med just Kina, så tycker jag att varför skickar inte Dingwall DIT personal i Kina och gör kollen där istället eller vadän setup som behöver göras? Det är klart om de bandar dom i Kanada och så vidare, så blir det ju svårt kanske, men ändå. Vet inte vad de gör I Kanada mer än att granska rejält. Tycker på något sätt att det skickas lite för mycket hit och dit, och idag med allt gnäll om onödiga långa flygresor för miljön och bla bla bla...så kanske man kunde rationalisera ett eller annat.

Kommer ni vara på den s.k. Fuzz Guitar Show den 26:e maj? Hade varit "en bomb" om ni visat fler Dingwall i Göteborg, än de 2 vita ni har. Om ni är där ö h t. Om ni får in några fler tills dess så ta med dom upp. Flera på detta forum har väl inte riktigt den lyxen att bara dra till Malmö för att prova Dingwall, men de tar sig nog till Fuzz mässan i Gbg då de får en massa annat på köpet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av bjelkeman »

Det är lättare sagt än gjort att skicka personal till Kina för att jobba där på längre tid. Jag tror Dingwall gör rätt, skala upp försiktigt, håll koll på kvaliten, basvärlden kanske ändrar sig nästa år och inte vill köpa dessa något mer, då sitter man med ett team som inte har tillräckligt att göra. Inget kul. Bättre att skala upp lagom fort.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Dingwall (Malmö Musikaffär)

Inlägg av Hånken »

Ja, jag har ingen aning om vad de gör. Den vita jag köpte ifrån Tyskland 2012 (första serien Combustion) hade inga "Kinesiska" egenheter, annat än att B-strängen var lite svag. Sedermera fixade de detta men det hade inte ett dugg med Kina eller inte att göra. Visst, det är lite overkill att skicka folk till Kina, men skicka kineser till Kanada för ett kort tag? Ni måste väl ändå hålla med om att detta förfarande är troligen endast en fördel för Kanadas konsumenter? De skickas ifrån Kina till Kanada och sedan säljs där? Det är "ungefär som vanligt" kan man väl säga.

Men att först skicka ifrån Kina till Kanada, och sedan ifrån Kanada til EU (eller vilket annat land som helst) måste vara en logistisk omständighet som bidrager både till långa väntetider, och ökat pris i slutänden? Naturligtvis är det ökade priset såklart en del av den QC, eller "ihopsättning" de gör i Kanada, och den delen tror jag inga konsumenter ifrågasätter. Men det måste ju rimligtvis läggas till priset den extra fraktkostnaden som sker när de skickas till Europa, såklart. Och att det läggs på såklart den här 11 månaders tiden man får vänta eftersom de har begränsad personal i Kanada.

Det där med att "sitter man med ett team som inte har ngt att göra" är en icke-fråga för USA och Kanada, Kina när det gäller arbetsrätt. Det är bara till att sparka det folket när det råder arbetsbrist, och ingen hänsyn tas till försäkringar, fack, eller uppsägningstid. Speciellt i Kina är det väl en sak som de aldrig har hört talas om, och det finns folk som ser till att de aldrig kommer att få höra talas om det i heller. Dom får helt enkelt hitta annat att göra...
Skriv svar