Såld! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1200/bud

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Såld! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1200/bud

Inlägg av g-train »

Basen är en "replica" fast inte riktig. Den är kort sagt inspirerade av en model av den gamla märke Jansen från Nya Zeeland. Alan Entwistle (som har designat och byggt gitarrer för Hohner och nu Revelation och Burns) också jobbade hos Jansen på 70 talet. Nu har han gjort om flera Jansen modeller och jag har ett par - en Beatmaster Bass och en Invader gitarr. Invadern ska jag aldrig sälja men basen är en annan sak.

Den byggts i Kina hos Entwistles egen liten fabrik eller workshop var de också tillverkar Revelation och billigare Burns modeler. Min Jansen bas är en prototyp och hade några fel när jag fick den, som några skruvhål i fel platser, böjd plektrumskydd och en mick på fel plats. Den var nästan ospelbar. Jag har gjort vad jag kan och nu är det ganska bra. Den har nya Gotoh machineheads med märke Washburn på som är 10x bättre än de originala. Jag har flyttat ett par skruvhål och flyttat micken med hjälp av en shim. Jag har till och med "bakat" plektrumskyddet i ugn och gjort den platt.

Halsan är skön och en longscale 34" (inte som en original Beatmaster som var shortscale), mickerna är bra (Entwistle mini humbucker och mudbucker som är både troligen faktiskt Artec), kroppen är liten och man får lite "neckdive". Just nu har den D'Addario EFX160 Flexsteel strängar, 50-105.

Man kan läsa om Alan Entwistle här
https://www.revelationguitars.co.uk/our ... entwistle/" onclick="window.open(this.href);return false;

Och ser vad en ny Beatmaster Bass kosta här
http://www.jansen.co.nz/index.php?route ... 27_423_424" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror att just nu det är bara Jansen (som fortfarande existera men bara som en affär i Nya Zeeland) som säljer de nya replicas och de är inte särskilt billiga, circa 5500 SEK. Jag skulle inte sälja min för så mycket då :|

Basen finns i centrala Malmö

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av g-train den tor 23 nov 2017, 21:22, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Intressekoll - Jansen Beatmaster replica/prototype teleb

Inlägg av Eagle Hazze »

Fet bas.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Re: Intressekoll - Jansen Beatmaster replica/prototype teleb

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Priside'?
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Intressekoll - Jansen Beatmaster replica/prototype teleb

Inlägg av g-train »

Jag kan tänka under 2000kr eller 2000kr med en gigbag men jag måste kolla vad jag har för bags.

Jag skulle också säga att den där mudbucker mick ger en fantastisk ljud. BOOM. Jag funderar att behålla den kvar men jag vill ha bara en standard 34tums (p bass) och en 32 tums (Aria Pro II TSB).
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1700kr

Inlägg av g-train »

Bump - Bass Centre basen kom och jag vill sälja min Jansen. 1700kr inklusiv gig bag.
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1700kr

Inlägg av robinmag »

Hej, jag är intresserad, men vid ett lägre pris :) är den bra i intonering och band/hals? Vänligen/Robin
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1700kr

Inlägg av g-train »

Hej Robin! Jag tror att intoneriing och band är bra, aktion är liksom mellan hög. Jag kan kolla intonering senare idag om jag har tid. Jag tycker att halsen är rätt så skön. En gigbag också följer med!

Den är en nästan ny bas men ganska unik... inte som en vanlig p bass. Bäst om du kan komma och prova om du bor i området.

Angående priset kan det visst diskuteras (skicka gärna PM) och jag är också öppet till en byt mot en liten bas förstärkare (för att spela i vardagsrummet). :)
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1400k

Inlägg av g-train »

känns bra, ser coolt ut och låter kanon! Bump.
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1400k

Inlägg av g-train »

bump
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1400k

Inlägg av g-train »

Bud? :)
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1400k

Inlägg av g-train »

Bump
g-train
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 22:24
Ort: Malmö

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1200/

Inlägg av g-train »

Den finns kvar i Malmö om någon vill prova.

Det finns bara några sticken av den här basen i världen. Den är kanske ingen samlings artikel men den är en ganska kul bas!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sänkt! Jansen Beatmaster replica/prototype telebas 1200/

Inlägg av bassace »

PM
Skriv svar