Windmill JModern Custom 5 [Såld]

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Windmill JModern Custom 5 [Såld]

Inlägg av Simon »

Windmill JModern Custom 5 a.k.a. "mögelbasen"

-Bartolini mickar och preamp
-Aktiv/passiv switch
-Buckeye Burl topplager
-Schaller stämmisar
-Windmill stall osv

Löjligt bra bas. Nypriset var 37000kr. Lite svårt att sätta ett pris på den, men 12000 tycker jag är mycket rimligt. Finns att provspela i Malmö. Kan bytas mot Rickenbacker/kopia, pedalbord eller möjligtvis något annat skoj, try me. Gigbag kan ordnas, men skickas ogärna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Simon den mån 21 aug 2017, 15:00, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av maxoges »

Delbyte Eden Wtdi? https://youtu.be/Yrk5N-oXba4" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

maxoges skrev:Delbyte Eden Wtdi? https://youtu.be/Yrk5N-oXba4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för erbjudandet, men tyvärr inte intressant.

Förresten, kan hända att jag ångrar mig och behåller den. Spelar mest 4-strängat och är sugen på Rickenbacker. Annars en riktig superbas, en fröjd att spela på varje gång. Låter jättefint i passivt läge och faktiskt ännu bättre i aktivt, grym preamp och mickar. Känner mig lite korkad som säljer, men har velat så länge nu och kommit fram till att en Rickenbacker kommer till större användning för mig. Så passa på innan jag ångrar mig!

Stallet är skitsmart, ska förklara hur det funkar. Och fler smarta funktioner mickväljar-ratten som är svepbar från 100% stallmick till 100% halsmick. Kanske gör en demo-video när jag har tid.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Basstore »

Ja har en Windmill JModern 6a med samma preamp o mickar, kan säga att den låter kanon.
Får ej ut värdet av hur bra instrument de är tyvärr
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Basstore skrev:Ja har en Windmill JModern 6a med samma preamp o mickar, kan säga att den låter kanon.
Får ej ut värdet av hur bra instrument de är tyvärr
Precis, personligen värderar jag den till mer än vad jag inser är rimligt att få för den, därav priset. Vet du (eller någon annan tidigare ägare) något om träslag, halskaraktär, vikt, pottar osv så är den informationen mycket välkommen, har fått frågor om detta.

Är inte så tekniskt lagd av mig. Det är en sjukt bra bas som jag föll för direkt när jag testade den och mycket mer än så har jag inte riktigt brytt mig om att veta, men förstår att folk som är intresserade vill veta! Träslag: al/ask antar jag? Halskaraktär: Inte jätteplatt, inte jättebred, ganska platt, ganska bred, jag vet inget om sånt, tycker den är nice och lättspelad. Vikt: Inte särskilt tung, under 5kg? Låt säga att en 4-strängad jazz/p väger 4kg, så väger den här 4,5-4,8kg är min gissning. Har ingen våg, men ska kolla runt lite om jag kan låna en. Pottar: Ingen aning, men av hög kvalitét antar jag. Strängavståndet går att ställa in på stallet, superfiffigt! :tummenupp: Ursäkta min okunskap kring detta instrument, hoppas någon annan vet mer.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Basstore »

Dessvärre kommer du nog inte få de du lagt ut den för ens tror ja.
Ja hade min 6a nere på 7000:- utan köpare, dock e din en femmma o därav mer lättsåld.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Basstore skrev:Dessvärre kommer du nog inte få de du lagt ut den för ens tror ja.
Ja hade min 6a nere på 7000:- utan köpare, dock e din en femmma o därav mer lättsåld.
Jaha, det var ju tråkigt. Jag försöker i alla fall sälja min bas för 12000kr. Vill ingen köpa den så skiter jag i det. Behåller den gärna, men har siktet på en Rickenbacker. Spekulationer är spekulationer, en bra bas är en bra bas, pengar är till för att brännas, basar är till för att användas, IMHO.

Har mailat Mats som var första ägare av basen, så får vi se om han kan svara på specifikations-frågorna. Håller tummarna.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Basstore »

Jag o Mats som sålde Windmill i Sverige!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Roger Hedin »

Det är problemet i Sverige nu: "ingen" vill betala mer än begagnade Squier-priser för vad än det vara månde. Många "multitiotusentalskronorsbasar" har i slutänden gått för kaffepengar alt. förblivit osålda. Ät gröt tre månader så har du en Rick också...!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

EDIT: Skitdumt/drygt inlägg av mig pga missförstånd och väldig trötthet, sorry... Raderat för allas trevnad.
Senast redigerad av Simon den lör 22 jul 2017, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Roger Hedin skrev:Det är problemet i Sverige nu: "ingen" vill betala mer än begagnade Squier-priser för vad än det vara månde. Många "multitiotusentalskronorsbasar" har i slutänden gått för kaffepengar alt. förblivit osålda. Ät gröt tre månader så har du en Rick också...!
Ja, det är väl bara inse. Då behåller jag den och äter gröt. Köper Rickenbacker om 3 veckor, grattis till mig!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Basstore »

Missuppfattning av dig..

Ja skiter i att förklara..
Precis som Roger försökte göra..

Lycka till med försäljningen..

Ja hade behållt den de va dit ja ville komma.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Basstore skrev:Missuppfattning av dig..

Ja skiter i att förklara..
Precis som Roger försökte göra..

Lycka till med försäljningen..

Ja hade behållt den de va dit ja ville komma.
Okej, förlåt! Är dålig på att tolka i text ibland och gick igång lite väl snabbt med en dryg/sarkastisk ton. Fattar att du inte menade illa, sorry! Det gjorde inte jag heller, blev bara instinktivt less på din kommentar. Ja, men jag behåller den (om ingen vill köpa den alltså). Mycket kärlek basvänner, no hard feelings! :heart:

PS: Jag hade inte behållt den, det är därför jag har lagt upp den på annons. För jag spelar sällan 5-strängat och vill ha en Rickenbacker istället. Vad du hade gjort om det var din är väl din ensak? Men jag är okej med att behålla en underbar bas och äta gröt istället och skaffa en till underbar bas. Mer bas åt mig, hurra! :joy:

Tror jag borde sluta skriva nu och hålla mig till att spela bas istället, blir nog bättre så. Men jag älskar det här forumet och hoppas alla har det bra! :hug:
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Hallå, vill be om ursäkt för mitt tidigare inlägg som bara var extremt drygt, var på grinigt humör av olika anledningar och tolkade helt fel, vet inte vad som flög i mig. Ledsen att jag hade så hård ton och skrev så dumt, har raderat det för allas trevnad. Om priset är helt åt skogen, så är det väl det då. Som sagt svårt att sätta ett pris, men jag försökte i alla fall för det måste man enligt reglerna. Är inte omöjlig.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Roger Hedin »

Simon skrev:Hallå, vill be om ursäkt för mitt tidigare inlägg som bara var extremt drygt, var på grinigt humör av olika anledningar och tolkade helt fel, vet inte vad som flög i mig. Ledsen att jag hade så hård ton och skrev så dumt, har raderat det för allas trevnad. Om priset är helt åt skogen, så är det väl det då. Som sagt svårt att sätta ett pris, men jag försökte i alla fall för det måste man enligt reglerna. Är inte omöjlig.
Det är lätt att det blir fel ibland...
Priset för din bas är definitivt inte fel om man tänker på vad den egentligen består av. Bara hårdvaran och elektroniken kostar mer än vad Basstore fick för sin sexa. Ska vi sen tala om vad du får betala för en bit buckeye burl med den ådringen blir det snudd på löjligt. Tyvärr är Sverige mellanmjölkens och Volvokombins förlovade land, där inget annat än lågbudget-P-basar verkar göra sig besvär. Ett tips är att lägga ut den på BassChat, där hela Europa är och gräver; där har jag sålt allt som gått under radarn på Prata Bas...
http://basschat.co.uk/forum/19-basses-for-sale/" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Roger Hedin skrev:
Simon skrev:Hallå, vill be om ursäkt för mitt tidigare inlägg som bara var extremt drygt, var på grinigt humör av olika anledningar och tolkade helt fel, vet inte vad som flög i mig. Ledsen att jag hade så hård ton och skrev så dumt, har raderat det för allas trevnad. Om priset är helt åt skogen, så är det väl det då. Som sagt svårt att sätta ett pris, men jag försökte i alla fall för det måste man enligt reglerna. Är inte omöjlig.
Det är lätt att det blir fel ibland...
Priset för din bas är definitivt inte fel om man tänker på vad den egentligen består av. Bara hårdvaran och elektroniken kostar mer än vad Basstore fick för sin sexa. Ska vi sen tala om vad du får betala för en bit buckeye burl med den ådringen blir det snudd på löjligt. Tyvärr är Sverige mellanmjölkens och Volvokombins förlovade land, där inget annat än lågbudget-P-basar verkar göra sig besvär. Ett tips är att lägga ut den på BassChat, där hela Europa är och gräver; där har jag sålt allt som gått under radarn på Prata Bas...
http://basschat.co.uk/forum/19-basses-for-sale/" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ok, tack för tips. Jag fattar, men var var väl inte dumt att lägga upp den här över huvud taget? Det har varit några intresserade än så länge, men det känns som att jag knappt ens fått försöka sälja den innan jag fick höra att ingen vill betala mer än kaffepengar för den (gick inte ens 2 dygn). Tänk om det finns någon? :) Jag har ingen koll på marknaden här eller någon annanstans heller, så jag uppskattar ärligheten, men jag ger det ett försök. Är inte omöjlig som sagt, vill inte sälja till ett överpris och blir det pannkaka av allt så kanske BassChat är en bra grej alltså :tummenupp: Vore ju kul och praktiskt om någon i närheten vill ta hand om den, det var min tanke. Skickas ogärna som sagt. Lite tråkigt om läget faktiskt är "kaffepengar eller behålla", men då får det vara så. Hoppas på det bästa. Lite Pbas-tänk över hela Sverige kanske haha, enkelt ska det vara :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av 200071 »

Det är lite trist att det är så här. Både att instrument inte värderas efter kvalité utan grupptryck, men också att så många ska tala om det och därmed bidra till att chansen att hitta köpare minskar. De flesta gör det troligen i all välmening men det är ändå trist.
Pratar man ekonomi så är den ju faktiskt värd exakt det en köpare och säljare kommer överens är rätt nivå för att den ska byta ägare, men om man väntar, kollar andra marknader så kan man ofta hitta en köpare som är beredd att betala mer..
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av gthyni »

200071 skrev: Pratar man ekonomi så är den ju faktiskt värd exakt det en köpare och säljare kommer överens är rätt nivå för att den ska byta ägare,
Precis, om man säljer lite udda saker med ett fåtal potentiella köpare så är det svårt att göra en objektiv värdering.
Att utgå från ett objekt är inget underlag och hade den säljare väntat in den rätte spekulanten så kanske hen fått ett mycket bättre pris. Jag la ut min G&L som är lite halvudda och jag kommer inte att släppa den billigt för att det inte finns ett supersug i sommar-Sverige, ebay eller basschat eller byten känns mer troligt än prisdump, eller så kan jag lika gärna behålla en mycket fin player.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Dalnert
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 22:35
Ort: Uppsala

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Dalnert »

Jag blir dock lite nyfiken på den här basen men kan inte ta mig till Malmö för att testa... :)
Basar - Syntar - Förstärkare - Pedaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Roger Hedin »

Dalnert skrev:Jag blir dock lite nyfiken på den här basen men kan inte ta mig till Malmö för att testa... :)
Den är lika bra som den ser ut, trots att den är möglig. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag har spelat på Basstores sexa, så jag vet att det är top notch. Nu är det bara att testa och köpa... :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Taurus »

Ni som ägt eller klämt på den här Windmillen, visst är det 34" mensur?

Jag är attans sugen, men har svårt att bli kompis med 35"-basar.
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Simon »

Taurus skrev:Ni som ägt eller klämt på den här Windmillen, visst är det 34" mensur?

Jag är attans sugen, men har svårt att bli kompis med 35"-basar.
Jag vågar knappt svara på detta, men kan någon avgöra från dessa bilder? De flesta 5-strängade basar är väl 35" vad jag förstått?

BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Roger Hedin »

Windmill-basen verkar vara 34". Du mäter från bakkanten på stallet, så det ser ut som om den är 35". Mäter du från den mittersta strängens sadel får du 34". Grundmåttet är 34" men varierar beroende på sträng. Vill du ha det korrekta måttet: ta avståndet från nollbandet till det tolfte bandet gånger två...

Det betyder att Taurus får ta tjuren(!) vid hornen och provspela den... :nickar: :nickar: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Taurus »

Roger Hedin skrev:Windmill-basen verkar vara 34". Du mäter från bakkanten på stallet, så det ser ut som om den är 35". Mäter du från den mittersta strängens sadel får du 34". Grundmåttet är 34" men varierar beroende på sträng. Vill du ha det korrekta måttet: ta avståndet från nollbandet till det tolfte bandet gånger två...

Det betyder att Taurus får ta tjuren(!) vid hornen och provspela den... :nickar: :nickar: :nickar:
Vore det några färre mil mellan Gästrikland och Malmö skulle jag absolut svänga förbi. Alla är ju inte som Parkas som kör 150 mil för nöjet att ratta Ford :lol:

Jag har haft en Windmill JModern-femma tidigare. Ville bara försäkra mig om att det inte är något udda med mensuren på möglet eftersom den är lite extra custom :-)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Windmill JModern Custom 5

Inlägg av Basstore »

Taurus skrev:
Roger Hedin skrev:Windmill-basen verkar vara 34". Du mäter från bakkanten på stallet, så det ser ut som om den är 35". Mäter du från den mittersta strängens sadel får du 34". Grundmåttet är 34" men varierar beroende på sträng. Vill du ha det korrekta måttet: ta avståndet från nollbandet till det tolfte bandet gånger två...

Det betyder att Taurus får ta tjuren(!) vid hornen och provspela den... :nickar: :nickar: :nickar:
Vore det några färre mil mellan Gästrikland och Malmö skulle jag absolut svänga förbi. Alla är ju inte som Parkas som kör 150 mil för nöjet att ratta Ford :lol:

Jag har haft en Windmill JModern-femma tidigare. Ville bara försäkra mig om att det inte är något udda med mensuren på möglet eftersom den är lite extra custom :-)

De kan ja till 99% säga att de inte är.

De är Adrian Maruszczyk's fabrik som tillverkat alla Windmill basar (just for info)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar