Vintage G&L (stannar!)

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Vintage G&L (stannar!)

Inlägg av gthyni »

OK, jag lägger ut en intressekoll.
Jag älskar den här basen, a real player, så den kanske får stanna men just nu är den till salu iaf.

G&L står för George (Fullerton) och Leo (Fender) . Leo Fender var fullt aktiv i företaget till sin död 1991. Denna modell var en av de första som han designade efter att han lämnade Musicman. Det märks vem som hållit i pennan för basen kombinerar det bästa från P-bas och Stingray + lite nya innovationer.

Det är en L1000 (även kallad Wunkay (1k)) från slutet av 1985 som ser ut som en 86a då de gick över från kontrollplatta i plåt till att routa plats för kontrollerna från baksidan.

Hals i stadig lönn med fin rosewoodbräda och bandstavar i gott skick. För den som gillar P-bas är halsprofilen som att komma hem, Rejält med bredd och utrymme för fingrarna men inte för överdrivet tjock.

Kropp i ask (tror jag utifrån ådrig som framträder genom färgen, kan vara ask efetersom jag är lekman på området), lite skrapmärken som förväntat på en 32-åring, en större skrapmärke på övre "hornet".

Stall och stämskruvar skulle man inte tro var 32 år, de fungerar prickfritt. Stallet har en försänkt del in i kroppen som påståss förbättra kontakten mellan strängar och trä.

Elektroniken är enkel med genial, Leos patenterade MFD-humbucker med tre lägen/ljudkaraktärer Parallell, Singlecoil och Serie (kallas även OMG mode) med omkopplare. Finns nog inga mickar som ger så hög output. Volym, bas och diskant ratt, helt passiv krets men ger tryck och tonvariantion som inte står många batterodrivna basar efter.

Varför jag säljer nåt så bra?
Har märkt att åldern lite tar ut sin rätt och vissa grejer funkar bättre på en Jazzhals. Min Sire v7 är väl OK men jag är lite bortskämd och vill ha en riktigt bra. Så en bättre Jazz och en av mina två P-typ kvar är planen. Rent krast så lirar jag 50/50 på Tokai och G&L så det får den som är värd mer som får gå upp till försäljning.

Prislapp 9500:- inkl ett rejält Fender-style hardcase i nyskick (ej original, men inget Thomannskräp heller) och ev frakt.
Om case och frakt inte behövs så kan vi gå ner lite på priset istället.

Byten?
Jazzbas-typ då givetvis med en hals med en slak C-profil och 1 1/2" bredd samt inte tung (max 4,5):
G&L, USA eller Japan Fender, Squier Japan, Musicman, Tokai/Fernandes/Greco Lawsuit, Sandberg etc
Inga lågprisserier är intressanta då jag redan har en av de bättre lågprisjazzarna. Pengar emellan hit eller dit möjligt beroende på bytesobjekt.

Bild
Bild
Tokai:en är inte till salu.
Flera bilder kan fixas vid intresse.
Kan provspelas i Vasastan, Stockholm.

Hit me by PM, jag har redan ångest.
Senast redigerad av gthyni den ons 26 jul 2017, 22:07, redigerad totalt 2 gång.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vintage G&L

Inlägg av gthyni »

skrap/relikering
Bild


Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vintage G&L

Inlägg av gthyni »

fick en fråga om nypris.
Modellen tillverkas inte längre förutom nån FSR till och från.
Den som är mest lik förutom lite smalare hals och kanske lite mer slimmad kropp är Kiloton-modellen.
Tysken tar 16625:- för en dylik.

G&L Kiloton har en jazzbastyphals medan L1000 har en rejäl och skön p-bastyp.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vintage G&L (stannar!)

Inlägg av gthyni »

Gjorde en genomgång av inställningarna på alla 3 basar, sist i raden var denna. När det var klart och bara skulle provspela lite blev man sittande i över en timme. :heart: :kär: :heart: Konstaterar att jag är helt dum i huvudet som tänkte låta den gå vidare, G&L USA är så in åt h*vete bra, den bästa bas jag haft.

Den där American Pro-basen jag GASat på får vackert vänta på rätt läge eller det blir nog en G&L JB eller Kiloton istället den dagen.
Denna stannar hos mig!
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar