Byte av rig?

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Byte av rig?

Inlägg av Peet »

Ombytlig som jag är har idén dykt upp att kanske byta hela den nuvarande riggen mot något annat.
Den består av:
Mesa M9 (900W i rackcase)
EBS proline 412 (helt nya element)

Detta är ett monster men jag skulle vilja ha något med en mörkare klang och mindre definition. Jag vet inte exakt vad jag söker men ganska mycket kraft behövs. Byten plus pengar åt endera håll går också bra. Ge mig alla möjliga förslag om ni är intresserade.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Byte av rig?

Inlägg av fieldflower »

Nu blir jag lite nyfniken - upplever du EBS 412:an som för ren i ljudet?
Jag har en också, gift med en Fafner, och jag upplever den som precis lagom luddig.
Sorry för krafs i säljtråd, men nyfnikenheten är stark.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Byte av rig?

Inlägg av Peet »

fieldflower skrev:Nu blir jag lite nyfniken - upplever du EBS 412:an som för ren i ljudet?
Jag har en också, gift med en Fafner, och jag upplever den som precis lagom luddig.
Sorry för krafs i säljtråd, men nyfnikenheten är stark.
Det är väldigt svårt att beskriva men något i riggen ger fel grundsound för mig. M9:an ger för mycket hög diskant som inte gillar mina distpedaler och 412:an hjälper till att göra detta ännu tydligare. Jag behöver helt enkelt utrustning som ger bandbegränsningar både uppåt och neråt och som lägger fokus på det lägre mellanregistret där jag har min plats i musiken jag håller på med. Man har ju förstås kontroller att vrida på men när dessa hamnar i extrema positioner för att forma grundljudet så finns det för lite utrymme att justera ytterliggare för olika basar och liknande. Trycket är det däremot inget fel på :) De som har ett mer "återgivande" och naturligt ljud som ideal skulle förmodligen studsa av glädje över denna uppsättning.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Byte av rig?

Inlägg av Roger Hedin »

Peet skrev: Det är väldigt svårt att beskriva men något i riggen ger fel grundsound för mig. M9:an ger för mycket hög diskant som inte gillar mina distpedaler och 412:an hjälper till att göra detta ännu tydligare...
Jag hade en Buster Bass en period; den var otroligt bright. Jag vet inte om det är en Mesa-signatur. Eq:n på den var otroligt svårrattad. Banden påverkade varandra och gjorde det tämligen ickeintuitivt att skruva. De enda Mesa jag provat annars och verkligen gillat var M3 och "Springikring"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Byte av rig?

Inlägg av fieldflower »

Peet skrev:
fieldflower skrev:Nu blir jag lite nyfniken - upplever du EBS 412:an som för ren i ljudet?
Jag har en också, gift med en Fafner, och jag upplever den som precis lagom luddig.
Sorry för krafs i säljtråd, men nyfnikenheten är stark.
Det är väldigt svårt att beskriva men något i riggen ger fel grundsound för mig. M9:an ger för mycket hög diskant som inte gillar mina distpedaler och 412:an hjälper till att göra detta ännu tydligare. Jag behöver helt enkelt utrustning som ger bandbegränsningar både uppåt och neråt och som lägger fokus på det lägre mellanregistret där jag har min plats i musiken jag håller på med. Man har ju förstås kontroller att vrida på men när dessa hamnar i extrema positioner för att forma grundljudet så finns det för lite utrymme att justera ytterliggare för olika basar och liknande. Trycket är det däremot inget fel på :) De som har ett mer "återgivande" och naturligt ljud som ideal skulle förmodligen studsa av glädje över denna uppsättning.
:tummenupp:
Skulle tro att Fafnern ger mig skiten jag vill ha.
Har faktiskt aldrig provat EBS-lådan ihop med nån annan stärkare.

Och till alla andra: KÖÖP!! Galet bra grejer!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byte av rig?

Inlägg av blackparkas »

EN dum fråga förstås, men är det inte skrikan i EBS-lådan som ställer till det med distarna?!

Har ju M9:an med PH-lådor med skrikor som inte ens går att fimpa helt, men har inga som helst problem med för mycket diskant för od-boxarna.

Att fimpa de högsta banden på EQ:n på M9:an borde ju hjälpa till en hel del. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Byte av rig?

Inlägg av Peet »

blackparkas skrev:EN dum fråga förstås, men är det inte skrikan i EBS-lådan som ställer till det med distarna?!

Har ju M9:an med PH-lådor med skrikor som inte ens går att fimpa helt, men har inga som helst problem med för mycket diskant för od-boxarna.

Att fimpa de högsta banden på EQ:n på M9:an borde ju hjälpa till en hel del. :D
Konstigt nog är det inte skrikan som ställer till det. Det funkar helt ok med boxar av tubescreamer-typ med den sortens mjukare topp men de gillar jag inte av andra skäl. Känslan av "pärlor för svin" infinner sig varje gång jag repar och inser att jag inte uppskattar alla de dyra egenskaper som de här grejerna har. Drömmen vore om någon skulle ha två st EBS classic 410 att byta mot min låda. De lådorna passar mig fortfarande bäst och då har jag ändå gått igenom prylar som Bergantino NV412, Ampeg 810 USA, GK Neo212, Mesa PH610 och Mesa RR410 och Marshall 1552 de senaste åren.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byte av rig?

Inlägg av blackparkas »

Skulle gärna ha en till Carbine... men det är svårt att motivera det...

Har iofs en Sound City 120 jag funderar på att göra mig av med, då skulle ett köp vara mer motiverat, men knappast fullt ut... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Byte av rig?

Inlägg av Peet »

blackparkas skrev:Skulle gärna ha en till Carbine... men det är svårt att motivera det...

Har iofs en Sound City 120 jag funderar på att göra mig av med, då skulle ett köp vara mer motiverat, men knappast fullt ut... :D
Vi kan sy ihop något med din Sunn om du vill :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byte av rig?

Inlägg av blackparkas »

Hahahaaa!!


Kommer inte på fråga!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Byte av rig?

Inlägg av Peet »

Någon som är sugen på att köpa bara lådan?
Skriv svar