* SÅLD * EBS-rigg (EBS-1 v1 + EP-200 + EBS-200 Basic 15″)

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
jonas.andre
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 20 sep 2018, 11:15

* SÅLD * EBS-rigg (EBS-1 v1 + EP-200 + EBS-200 Basic 15″)

Inlägg av jonas.andre »

Säljer av min gamla ”vintage” EBS-rigg som numer bara står och samlar damm. Inköpt tidigt 90-tal på Stones Musik på S:t Eriksplan i Stockholm.

EBS-1 preamp (första versionen). Den här toppen låter fortfarande väldigt bra med sitt balanserade och sköna Hifi-sound. Det var dock länge sedan den fick service och det kan vara lite skräp i potarna här och var.

EP-200 slutsteg (också från tiden då EBS hette Effekt Elektronik). Tvåkanaligt slutsteg på 200W. Det går att bryggkoppla till en låda för maximal effekt (så har jag använt den). Låter väldigt bra och går att använda även som allroundslutsteg.

EBS-200 Basic högtalarlåda (från samma period som prylarna ovan). 15-tummare med tweeter och basport på framsidan. 200W vid 8Ω. Tidigare satt det ett skum (samt en EBS-skylt) på frontgallret som dock vittrade sönder. Jag har tagit bort resterna så nu syns det underliggande ”patinerade” gallret istället. Gallret går att ta bort och putsa upp om man vill det. Själva skylten finns dock kvar om man vill sätta tillbaka den.

Preamp och slutsteg sitter i en bastant 3RU-rack låda i samma finish som högtalarlådan, så de passar bra ihop (tror att alla delar i riggen tillverkades av EBS för att passa ihop rent visuellt). Vidare sitter ett galler i samma färg som preamp och slutsteg. Vidare har caset ett lock som gör att man kan stänga baksidan vid transport.

Både rack och låda har svarta, något slitna, lädercasar som kan dras över som skydd mot damm eller vid transport.

Prisidé: 3 500 kr

Finns i Stockholm, skickas ej.

//Jonas André
_DSF3556-2.jpg
_DSF3556-2.jpg (317.35 KiB) Visad 954 gånger
_DSF3555-2.jpg
_DSF3555-2.jpg (373.06 KiB) Visad 954 gånger