Kelly Bird projekt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Kelly Bird projekt

Inlägg av BearClaw »

*Varning* Nybörjare *Varning*

Jag är nybörjare både vad gäller basspelande och att bygga. Det sagt så ber jag er att hålla era åsikter om att en nybörjare vill ha ett sådant här projekt. Men projektet jag har i huvudet vill jag hemskt gärna genomföra. Tanken är att göra en 8-strängad Kelly Bird. Alltså en oktavbas tror jag den modellen heter? Där strängarna sitter i par om två. Rätta mig om jag har fel men det finns väl även 8-strängade där det sitter 8 strängar efter varandra?

Då jag själv inte har verktyg att göra egen kropp och hals kanske det finns någon här som är erfaren av sådant? Vad behöver jag tänka på? Jag tror jag vill att halsen går genom kroppen, kommer inte ihåg vad det byggsättet heter. Jag läste att det ger en stabilare bas. Det kanske är vettigast för den typen av bas jag är intresserad av?

Jag kommer lacka den helt vitt, antagligen pearl white. Korppen kommer även en bild av ett tassavtryck från en björn lackas. (jag har den även tatuerad så basen kommer bli väldigt personlig) Även nacken kommer bli vit och utan några inlägg. Kommer bara ha diskreta prickar på sidan av halsen. Kromade eller vita detaljer. Vad tror ni blir snyggast? Finns det vita mickar att få tag på? Jag kommer sätta dit svarta strängar. Jag tror det kommer bli väldigt snyggt!

Elektroniken har jag ingen koll på. Jag kan löda. Det är mer att jag inte har koll på vilken typ av micar som passar bäst, någon som har något tips?



Jag ber om ursäkt för att jag antagligen ställer samma frågor som många andra gjort på det här forumet. Jag hoppas ni har överseende.

Här är en länk till modellen jag vill ha.
http://www.jacksonguitars.com/en-SE/pro ... 2919091591
Och en bild på klon jag vill ha på kroppen.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av blackparkas »

Go for it!

8-strängat och T-bird-stuk är ju asfett!
Men skippa Jackson-skallen. Tycker jag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av BearClaw »

Jag kan ju tillägga att jag testat brorsans Warwick (Kan ej modell). Och jag ÄLSKAR känslan av den. Det är studs i strängarna. Det är något jag eftersträvar i den här basen. Min egen är så jävla slapp i strängarna, jävligt tråkig att spela på. Det är bland annat därför jag är på jakt efter en ny.

Vad är det som bestämmer hur hårt strängarna spänns? Är det stallets placering och höjd?
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av BearClaw »

blackparkas skrev:Go for it!

8-strängat och T-bird-stuk är ju asfett!
Men skippa Jackson-skallen. Tycker jag...
Tack så mycket. Men då blir jag nyfiken, vad tycker du jag ska ha för skalle?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av blackparkas »

Vad som helst förutom den där... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av BearClaw »

Är det bara av estetiska skäl du tycker jag ska byta ut den?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av blackparkas »

Japp!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av blackparkas »

Men jag tror också att det finns en del fördelar med ett någorlunda rektangulärt eller symmetriskt huvud.
Du ska få plats med rätt många stämskruvar...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av Nick »

Åttasträngade basar är coolt! Har själv varit sugen på en sånhär.
http://www.schecterguitars.com/Internat ... dio-8.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag håller med Parkas om huvudet. Dels tycker jag hockeyklubbor är fult, men det blir nog trångt med åtta stämskruvar på en sånt huvud.

Jag tycker du borde göra en åttasträngad Iceman istället!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
dereborn

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av dereborn »

Kul projekt! Blir säkert svincoolt.
BearClaw skrev:...Även nacken kommer bli vit och utan några inlägg....
Litet tips som förenklar vid diskussion med oss andra svenska basister: på svenska heter det "hals".

Lycka till!
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av BearClaw »

Nick skrev:Åttasträngade basar är coolt! Har själv varit sugen på en sånhär.
http://www.schecterguitars.com/Internat ... dio-8.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag håller med Parkas om huvudet. Dels tycker jag hockeyklubbor är fult, men det blir nog trångt med åtta stämskruvar på en sånt huvud.

Jag tycker du borde göra en åttasträngad Iceman istället!
Jag gillar den svarta Stiletto. =) Iceman har så fult horn, men jag kan nog ta ett liknande huvud från den. Tack för inputten om att det kan vara lite tajt med "orginal" skallen. (Även tack till Parkas)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av Phear »

BearClaw skrev:Jag kan ju tillägga att jag testat brorsans Warwick (Kan ej modell). Och jag ÄLSKAR känslan av den. Det är studs i strängarna. Det är något jag eftersträvar i den här basen. Min egen är så jävla slapp i strängarna, jävligt tråkig att spela på. Det är bland annat därför jag är på jakt efter en ny.

Vad är det som bestämmer hur hårt strängarna spänns? Är det stallets placering och höjd?
Det är väl mest tjockleken på strängarna som avgör hur slappa eller stela dom känns, generellt sett. Och då givetvis hur basen är stämd. Ju lägre man stämmer desto slappare blir ju strängarna. Prova att byta till tjockare strängar på din bas.. ( ller sno din brorsas bas).
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av Phear »

BearClaw skrev:*Varning* Nybörjare *Varning*

Jag är nybörjare både vad gäller basspelande och att bygga. Det sagt så ber jag er att hålla era åsikter om att en nybörjare vill ha ett sådant här projekt. Men projektet jag har i huvudet vill jag hemskt gärna genomföra. Tanken är att göra en 8-strängad Kelly Bird. Alltså en oktavbas tror jag den modellen heter? Där strängarna sitter i par om två. Rätta mig om jag har fel men det finns väl även 8-strängade där det sitter 8 strängar efter varandra?

Då jag själv inte har verktyg att göra egen kropp och hals kanske det finns någon här som är erfaren av sådant? Vad behöver jag tänka på? Jag tror jag vill att halsen går genom kroppen, kommer inte ihåg vad det byggsättet heter. Jag läste att det ger en stabilare bas. Det kanske är vettigast för den typen av bas jag är intresserad av?

Jag kommer lacka den helt vitt, antagligen pearl white. Korppen kommer även en bild av ett tassavtryck från en björn lackas. (jag har den även tatuerad så basen kommer bli väldigt personlig) Även nacken kommer bli vit och utan några inlägg. Kommer bara ha diskreta prickar på sidan av halsen. Kromade eller vita detaljer. Vad tror ni blir snyggast? Finns det vita mickar att få tag på? Jag kommer sätta dit svarta strängar. Jag tror det kommer bli väldigt snyggt!

Och en bild på klon jag vill ha på kroppen.
Bild
Kolla youtube efter instruktionsvideos om gitarrbyggande. Finns mycket bra där.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av lingman basses »

Hur gick det, blev det nån' bas, om det fortfarande är på gång så ville jagbara säga att jag har en påbörjad Tunderbird helt i mahogny och med neckthrough, halsen är bred som en femsträngad så den räcker nog till för en sån som du vill ha. Jag kan lägga in bilder ikväll
http://www.lingmanbasses.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Re: Kelly Bird projekt

Inlägg av lingman basses »

Det nedre hornet kan byggas om
Bild

Bild

Bild
http://www.lingmanbasses.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar