Ibanez basar, 1978-1987

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bullen sade åt mig att jag måste recensera en av mina basar. Med hänsyn till hur lite jag egentligen vet om basar och basspelande, ta det hela för vad det är. Kanske är det nytta eller nöje för någon.

Jag har ett gäng Ibanez basar som byggdes mellan 1978 och 1987. Jag har också en akustisk bas byggd 2003, en Soundgear SR700 från 2011, som jag kommer att använda som modern referens. Lite andra jämförelser med andra basar kommer jag också att göra. Jag skriver om basarna i ordningen som de byggdes.

Bild

Från vänster - Ibanez: SR700 (-11) [överst], RB850 (-87), RB960, RB760, MC924,
RB850, RB650 (-84), MC900 (-79), MC800 (-78). AX50 (-85) [underst]


Navigeringslänkar
Lite historia först

Inget om Ibanezer, men lite sammanhang. Den första basen som jag spelade på fick jag av en vän till min mamma. Igor Berukstis, en avhoppare från Sovietunionen, som hoppade av i Japan under en turné. Det var tidigt sjuttiotal tror jag. Han flyttade sedan till Hawaii och USA där han ska ha spelat med många av jazzens storheter på den tiden. Att han faktiskt fick resa utomlands överhuvudtaget är nog ett tecken på att han var duktig. Hans fru och barn hölls som "gisslan" i Soviet. Han hoppade av ändå.

Han kom till Sverige sent på sjuttiotalet och bodde här ett antal år. När jag var tolv eller tretton år så gav han mig min första bas. En Teisco, förmodligen byggd 1966 i Japan. Kanske tog han med sig den ända från Japan. Jag vet inte. Det verkar vara en lite ovanlig bas. Det ser ut som om bara min finns i hela Googles och Bings bildarkiv. Det finns några med två f-hål, men bara min med ett. Den är kortskalig (32 tum) och halvakustisk. Jag spelade på den ett tag med mitt första band 1978-1979, sen köpte jag min första Ibanez, en Musician MC800, för pengar som mamma lånade mig.

Strängar: Nu sitter det Earnie Ball Cobalt Hybrid Slinkys, 45-105 på alla Ibanezerna utom på SR700:an (Elixir) och Musician MC924 (EB Cobalt 50-105). (Jo, bronssträngar på den akustiska, det glömde jag.) Cobalt strängar skall enligt flera PBare ha lite mindre zing än stålsträngar, men ska behålla det livliga ljudet längre än stål.

Bild

Ibanez Musician MC800 - 1979

Beskrivning: Denna modellen är den enklare modellen av den basen som kanske mest är känd för att Sting hade en. MC800 är en passiv bas med en single coil mikrofon, volym- och tonkontroll. Kroppen är en ask/mahogny sandwich med en genomgående valnöt/lönn hals, 34 tum, med 22 band. Halsen har stålstänger under greppbrädan som skall ta bort döda punkter på halsen. Den har de bästa stämskruvarna jag någonsin haft på en bas. Modellen kom i två olika färger: "bastu" eller färgad ask. Min är den ovanligare ofärgade asken. Basen väger 4,5 kg. Den har ett par dings i lacken, men annars så är den väldigt välbehållen och kanske den finaste basen jag har.

Bild

Ljud: Som man kan förvänta sig av en single coil mik så har den ett ganska skarpt middigt ljud. Jag använder inte tonkontrollen annat än att rulla av lite på toppen av diskanten ibland. Den brummar en del, men inte så att det märks i en live situation, den blir ganska brusig också när preampen skall få upp signalen till användbara nivåer, speciellt om man spelar med mycket midboost, som jag gör. Allt det sagt: Jag tycker riktigt mycket om ljudet som den producerar. Med en genomgående hals så har den också riktigt bra sustain. Den sjunger!

Det är inte den första MC800:an som jag äger. Jag hade en annan innan den. Halsen på den blev skev, så efter ett halvår eller så, så lämnade jag tillbaka den till Deluxe Musik, där jag köpte den. De skickade den till Crafton som gav mig en sprillans ny. Det enda jag behövt gjort på den sedan dess är "tändsticka och trälim i axelbandshålet" tricket för den övre knoppen som började sitta löst häromdagen. Men det är inte så konstigt kanske om den är fin. Basen låg i hardcase i 25 år, orörd.

Känsla: När man vant sig vid en 3,5 kg bas, som RB850, så känns den lite tung när man hänger på sig den, men man vänjer sig snabbt, tycker jag. Kroppskonstruktionen är sådan att den är längre än mina andra Ibanezer. Kroppen sticker ut mer under stallet och den har ett något längre huvud.

Halsprofilen är plattare än vad som är normalt på en P-bas, men inte lika tunn som på en Ibanez Soundgear (SR) bas. Jag tycker dessa halsar är jäkligt bekväma att spela på. MC800 har lite bredare hals än de något nyare basarna, 43 mm vid första bandet, och 22 mm tjock (21 mm vid andra bandet, den tjocknar lite mot huvudet). Halsen är lackad, som det var på sjuttio- och åttiotalet.

Bild

Slutligen: En riktigt bra bas, skön att spela på, med något begränsade tonmöjligheter. Men precis som en P-bas så var den byggd för att vara bra på en sak och det är den också. Om man fixar lackat trä så är den jäkligt läcker!

Nästa bas: Roadstar Series II RB850

--------
Edit: 2013-10-02. Lade till information om sned hals och reparation.
Edit: 2013-10-26. Lade till navigationslänkar.
Edit: 2014-01-01. Lade in länkar till nya poster (MC900 mm).
Edit: 2014-01-12. Fixade stavfel mm.
Edit: 2015-10-12. Lade till RB760 Darkglass Edition.
Edit: 2015-11-20. Lade till MC824.
Edit: 2016-05-10. Fixade fel tillverkningsår på MC800.
Edit: 2016-11-19. Lade till RS900 länk.
Edit: 2017-03-21. Lade till RB650 länk.
Senast redigerad av bjelkeman den tis 21 mar 2017, 22:05, redigerad totalt 23 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bassmayhem »

Bra skrivet!
Ibanez status och rykte har ju gått upp och ner under åren; de gamla klassiska modellerna är ju fina byggen och superba instrument, medan alla dessa oräkneliga signatur-metal-yxor som tillverkas nu är tämligen ointressanta. De gamla Musician och Artist är speciella. En kompis till mig har en mycket ovanlig Ibanez,en Artist som den här på bilden:
Bild
Hans är den äldre med "öppna pickuper". Det är den enda jag sett förutom en som var till salu på PB för något år sedan. Det är lite mer "Gibson Les Paul-karaktär" över denna bas jämfört med andra Ibanez-basar. Om du hittar en: köp den!
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ibanez basnamn under 1970- och 1980-talet

Lite förvillande så gav man samma namn till flera ganska olika serier av basar under den här tiden. Till exempel en Roadstar RB960 från 1985 har mer gemensamt med en Musician MC924 från samma år än den har gemensamt med en Roadstar RB850. Enda betydliga skillnaden mellan RB960:an och MC924:an är att Musician basen har genomgående hals.

Dessutom så sägs det att Roadstar var ett stavfel och skulle egentligen ha varit Roadster. Men blev kvar när det väl var på plats. Men det vet jag inte om det är sant eller inte.

Bild

Ibanez Roadstar Series II RB850 - 1984

Beskrivning: RB850 är en passiv bas som många tycker låter riktigt bra, till stor del på grund av de två humbucker mickarna som den kommer utrustad med. Jag tror att det första versionerna av RB850:an kom 1984 och var bara tillgängliga som passiva basar fram till 1987. Då kom den med nya aktiva mickar, men fortfarande passiv balans, volym och ton. Mer om 1987 modellen senare. Motsvarande moderna bas ska nog vara en Soundgear SRX. Dessa basar är byggda i Japan.

Kroppen är i lind (basswood) med en lönn bolt-on hals, 34 tum, med 24 band, med en greppbräda i rosenträ (rosewood). Modellen kom först i svart, lila, vit och röd. Jag har en svart. Den väger 3,5 kg och har en ganska mycket mindre kropp än de andra Roadstar och Musician basarna och påminner i utformningen av flera moderna Spector eller Warwick basar. RB850 kom i original med de bumerangformade axelbandsknopparna, som i princip alla som provat dem hatar. Det är nästan omöjligt att få bort axelremmen när man väl satt på den.

Bild

Mickarna och elektroniken är speciell på denna årsmodell av RB850. Det är Ibanez egna, J6, som ser rätt balla ut, men låter ännu bättre. Mer om det nedan. Både volym potten och ton potten är push-switchar. Jag är inte riktigt säker på vad de ska göra för jag hör ingen större skillnad. Men det kan bero på att min reparation inte gjordes rätt. I original så kommer RB850:an med billiga plastrattar, vilket är lite tråkigt. Men det är lätt att byta förstås om man känner för det.

Den svarta RB850:an som jag har var ganska sliten när jag fick den. Någon hade tappat den i golvet och böjt ton reglaget, så ratten satt fastlimmad och potten var trasig. Jag fick byta ton pot, rattarna och telejacket. Jag satte på Schaller straplocks (jag har kvar bumerangerna dock.) Jag fick också fylla i hålen med tändstickstricket, då det satt riktigt dåliga skruvar i alldeles för stora hål. Dessutom så fixade jag den tjocka plastlacken på flera ställen med svart nagellack då den såg riktigt sorglig ut som dem var sliten. Plastlacken blir inte snyggt sliten.

Ljud: Basen har ett fylligt ljud när man använder halsmicken och ett middigt ljud med bra attack i stallmicken. Men det där göttiga ljudet med ordentlig köttma (Parkas version av ordet) kommer när man blandar mickarna. Balansratten har ett kännbart mellanläge och där har basen också det bästa ljudet enligt mig. Balanspotten är guld tycker jag. Om jag spelar med fingrarna så lägger jag balansen nästan helt på stallmicken. Med en snabb vridning på ratten så byter man till halsmicken som passar bättre om man ska spela med plektrum (tycker jag). Att ha två volym rattar istället tycker jag är mycket pilligare.

Då den är passiv så är den, precis som MC800:an ovan, brummig och brusig. Den skulle nog må bra av att klä hela elektronikutrymmet med kopparfolie.

Känsla: Basen är lätt, och har ett riktigt bra ljud. Halsprofilen är vad jag skulle kalla “normal” för Ibanez basar från den här perioden. Lackad hals som är 41 mm bred och 21 mm tjock vid första bandet.

Slutligen: Efter bara ett par dagar så blev jag riktigt kär I den här basen. Den är urskön att spela på och jag skulle lätt kunna bli den enda basen som jag spelar på. Men det vore ju lite tråkigt. Det morrar riktigt gott och känns som en riktig hårdrocksyxa.

Nästa bas: Muscician MC924 - 1985

------
Edit: 2013-10-2. Fixade endel stavfel. Lade till info om tändstickor. Info om plektrum spel och balansratt.
Edit: 2013-10-26. Den har 24 band. Inget annat.
Edit: 2017-04-03. Byggda i Japan.
Senast redigerad av bjelkeman den ons 03 maj 2017, 22:02, redigerad totalt 3 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gene hunt »

Lackat trä är ju verkligt snyggt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Tack bassmayhem.
Gene Hunt, jo jag fick riktig GAS efter en ny Ibanez när jag började spela igen och resultatet vart en SR700, med lackat trä.

Lite mer om RB850 och dess syskon. Efter att ha pratat med någon som jobbade på Crafton då det begav sig, Ibanez distributören i Sverige, så förstår jag att de lite billigare Roadstar basarna sålde väldigt bra under mitten på 80-talet. Det måste med andra ord ligga rätt många sådana gömda i skrymmorna hemma hos musik-Svensson. Man måste bara locka fram dom ur mörkret.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Rut66 »

bjelkeman skrev: Mickarna och elektroniken är speciell på denna årsmodell av RB850. Det är Ibanez egna, J6, som ser rätt balla ut, men låter ännu bättre. Mer om det nedan. Både volym potten och ton potten är push-switchar. Jag är inte riktigt säker på vad de ska göra för jag hör ingen större skillnad. Men det kan bero på att min reparation inte gjordes rätt.
Switcharna är till för att växla mellan "humbucker" och "single coil" läge för resp mikrofon.
Iaf är det kopplat så på min RB950 med likadana mickar/uppsättning rattar.
Och ja, det är en väsentlig skillnad mellan de olika lägena.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Rut66 skrev:
bjelkeman skrev: Mickarna och elektroniken är speciell på denna årsmodell av RB850. Det är Ibanez egna, J6, som ser rätt balla ut, men låter ännu bättre. Mer om det nedan. Både volym potten och ton potten är push-switchar. Jag är inte riktigt säker på vad de ska göra för jag hör ingen större skillnad. Men det kan bero på att min reparation inte gjordes rätt.
Switcharna är till för att växla mellan "humbucker" och "single coil" läge för resp mikrofon.
Iaf är det kopplat så på min RB950 med likadana mickar/uppsättning rattar.
Och ja, det är en väsentlig skillnad mellan de olika lägena.
Ja just det, så var det. Tack Rut66! Ja, de är något fel på elektroniken i min RB850. Den ska ha riktigt bra tonmöjligheter vad jag förstår. Får övertala Inber att titta på det. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Crafton märkning på huvudet på basen

Ibanez basar från den här tiden har ett plastmärkning fastlimmad på huvudet. Jag frågade Staffan Elfström, som jobbade på Crafton på mitten av 80-talet, om vad de var för något. Det var ett ganska uppenbart svar, om man tänker efter, vilket jag inte gjorde. :?

Märkningen säger när basen lämnade Crafton. Så på exemplet nedan, så ser man att min MC800 lämnade Crafton i februari 1980. Vilket nog stämmer bra med mina minne om det. Den är byggd 1978 enligt serienumret. Men jag köpte min första MC800 (den som fick skev hals) 1979 och bytte basen kanske sex månader senare. Och det kan mycket väl vara februari 1980.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Ibanez Musician MC924 − 1985

Ibanez Musician basarna dök upp i slutet på 70-talet. Den första som jag har är från 1978. Innan dess så hade basar från Ibanez set ut som Fender P-bas kopior. Faktum är att vid mitten på 80-talet så fanns det fortfarande Roadstar basar som mest såg ut som P-basar, men då hade endel bytt från ett Fender liknande huvud till Ibanez huvudet med två stämskruvar per sida.

1983 så kom den första Musician modellen med täckande färg: svart eller vit. De hade då fortfarande den, för sin tid, ganska avancerade preampen, med balans, volym, ton, aktiv/passiv switch, plus aktiv bas, mid och diskant kontroll. Om man läser vad som har dessa basar skriver så är de fortfarande riktigt bra basar med väldig variation i tonmöjligheterna.

Bild

Beskrivning: MC924 är en aktiv bas med genomgående hals. Vid 1985, som min MC924, så hade man tagit bort den avancerade preampen och förenklat det hela till två volym- och två tonkontroller och två humbucker mickar. Det betyder dock inte att man har en dålig bas. Tvärtom dessa basar är riktigt bra.

Till formen så påminner den mycket mer om en RB960 bas än en tidigare Musician. De tidigare modellerna hade avrundade former runt om. MC924:an har avfasade kanter istället. RB960 och dess syskon har skarpa kanter, med bindings, men grundformen är i princip densamma. MC924, likt RB960 är också kortare än det tidigare Musician basarna då kroppen är kortare och därmed så sitter stallet längre ner på kroppen.

Precis som tidigare Musicians så är kroppen är en ask/mahogny sandwich med en genomgående valnöt/lönn hals, 34 tum, med 24 band och en greppbräda i rosenträ (rosewood). Den finns tillgänglig i svart, pärlvit och “dark stain”. Den väger 4,4 kg på badrumsvågen.

Bild

Det exemplaret som jag har är i väldigt fint skick, förutom att någon har bytt original sadeln i grafit mot en mässingssadel. Tyvärr så spräckts lacken runt arbetet på båda sidorna om halsen. Den har några dings i lacken, som har gått från pärlvit till mer gräddvit genom åren. Den vart riktigt vacker i den nya kulören tycker jag. Jag bytte också telejacket då det var ett glapp i originalet man inte kan komma åt att fixa.

Ljud: Jag tog den på rep häromdagen och blev förvånad över basens sustain. Man slår ann på A strängen och sen väntar man, och väntar, och väntar. Den sjunger som en operasångare med oändliga luftresurser.

Känsla: Halsen är lite grövre än de andra Ibanez basarna. Fortfarande 41 mm bred, som det flesta, men 23 mm tjock vid första bandet. Just nu sitter det lite tjockare strängar på den än de andra (D och G strängen är grövre) vilket ger en lite allmänt grövre känsla till halsen än de andra. Men annars så är det som att spela på alla de andra Ibanezerna. Riktigt bra!

Slutligen: Jag trodde aldrig att jag skulle ha, och tycka om en vit bas. Men jag hade fel. Om jag tröttnar på den så står Bullen först i kö. ;)

Nästa bas: Ibanez Roadstar Series II RB960 - 1985

---
Edit: 2013-10-4. Fixade fel vikt information.
Senast redigerad av bjelkeman den fre 04 okt 2013, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av AlbinH »

Hörru bjelkeman!

Den här tråden är GULD!!!

Skriv så mycket och så väl du kan, för denna tråd förtjänar att sparas för evädeliga tider!
Tänk om vi hade en sådan klar och tydlig historieskrivning för alla märken!

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av trikloretylen »

Det här är coolt bjelkeman !
Finns en bra sida för gitarrer
http://ibanez.wikia.com/wiki/Ibanez_Wiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte hur man gör en klickbar länk tyvärr !
EDIT: det gör jag tydligen visst det ! :-D

Men det står inget om basar tyvärr !
Men är man intresserad av obasarna så finns det en del att hämta !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bostrowskij »

Kanontråd bjelkeman! Ibanezerna från slutet av 70- och början av 80-talet är oftast förnämliga instrument som med dagens marknadsläge kan köpas väldigt billigt. Är lite extra svag för Blazer-basarna med askkropp och lönnbräda, väldigt bra p-basar!
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Tack allihopa, det är trevligt att höra att det är till någon glädje!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ibanez Roadstar Series II RB960 − 1985

Bild

Beskrivning: Roadstar RB960, påminner mycket mer om en Musician MC924, än den påminner om andra Roadstarbasar. Kroppsformen, mickar, elektronik etc. är i princip samma. Skillnade är: bolt-on hals, bindings och något annorlunda halsprofil än min MC924. Många verkar reagera på hur den ser ut: "Läcker!" är ett inte helt ovanligt uttryck. Om sanningen ska fram så var det därför jag köpte den. Men sedan visade det sig att den är riktigt skön att spela på (inget att förvånas över om du läst såhär långt) och har ett riktigt grymt ljud också.

De första Roadstarbasarna med den kroppsformen kom 1983 och med Brown/Cherry Sunburst, och en annorlunda preamp (de kallades Roadstar Deluxe RB920/RB924). I 1985 katalogen så finns den som svart och polarvit. Då den har bindings så har fronten på kroppen en skarp kant, där MC924:an har en avfasad kant, annars är det i princip samma bas. Stämmskruvar, stall, rattar mm är guldfärgat.

Alla aktiva Ibanezbasar från den här perioden har en batterilucka som man måste använda skruvmejsel för att komma in i. Dessutom så är batteriutrymmet lite för stort, så man måste lägga i lite tyg eller skumgummi, annars så rasslar batteriet runt. Den väger 4,4 kg.


Bild


Min RB960 är i väldigt bra skick och det enda jag behövde göra med den var sätta på straplocks då jag inte kan leva med bumerangerna. Halsmicken är lite nött då micken har suttit väldigt nära strängarna och i nötts vid anslag.

Ljud: När jag tog ner min TKS W2126:a för den första gången i replokalen häromdagen så tog jag också med mig RB960:an. Jag kör med en Mesa Carbine M6 med voice-kontrollen i läge fyra (mid) och en Darkglass Microtubes B7K preamp, med mid uppskruvat. Jag tog ton, och ta mig fanken, var det inte lite som om Glenn Hughes hade skickat sitt ljud från Made in Europe plattan på posten. Hågge provade basen nyligen också och sa att ljudet basen klämde ur sig påminde honom om hans Musikman Reflexbasar i passivt läge. Låter den bra? Det kan du ge dig på.

Känsla: Det blir lite långtråkigt, men den är, precis som de andra, bra att spela på. Halsen är en standard halsprofil för en Ibanez från perioden. Lackad hals som är 41 mm bred och 21 mm tjock vid första bandet.

Bild

Slutligen: En svart bas med guld? Tror du jag är en hallik eller? Jag blev betagen av hur den såg ut, den här basen. Såpass att jag köpte den direkt. Det var den första begagnade Ibanezbasen jag köpt och den blev inte den sista. Den låter grymt, den ser bra ut, den är skön att spela på och som andra Ibanezbasar från tidsperioden, så är de billiga för vad man får. Vad mer kan man begära?

Nästa bas: Ibanez Roadstar II Series RB760 - 1985
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av eeakga »

960:n är nåt så vansinnigt snygg! Jag hoppas att jag någon gång springer på en sån när jag har pengar på baskontot!
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:53
Ort: Karlskrona

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Hangover »

Vann en Artist 82:a på lotteri här på den tiden när vi hade lotterier. Nå väl i alla fall så hamnade den hos en väns son oxh när intresset svalnat försökte jag sälja den. Maxbudet hamnade kring två papp medans man i Tyskland och England fick 6-7 tusen för dem. Lite intressant.
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Hågge »

960:an ÄGER !!
(Med den här tråden och din diplomatiska hållning Bjelkis förtjänar du en utnämning till årets Pratabasare :tummenupp:)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Ibanez Roadstar Series II RB760 − 1985

Beskrivning: Det blir en ganska kort historia om Roadstar RB760:an. Jag fick tag på en som har varit med om en hel del. Så innan jag har försökt renovera den så vet jag inte hur den låter.

Jag tänker på en RB760 som en P/J-bas i förklädnad. Om man tittar noga så är den stora micken inte en humbucker, utan en P-mick i humbuckerkläder och sen har den en J-mick vid stallet. J-micken, om man kan kalla den det, är tydligen en "dual blade soapbar". Den är svart med röd binding. Annars så är en RB760 i princip som en passiv RB960, med balans-, volym- och tonkontroll. Hals, kropp etc. är precis som en RB960. Den väger lika mycket, 4,4 kg.

Bild

Den jag har är i dåligt skick. Den har fått en ordentlig smäll vid tonratten, så lacken har spruckit i flera långa sprickor. Det syns inte bra på bilden, men det är en ordentlig smäll den fått. Många dings och repor. Luckan över elektroniken är vit, inte svart, så den har nog bytts. "Dual blade soapbar" micken har ett blad som ligger och skramlar i micken. Den ger bara ljud ifrån sig på humbuckern när jag provade den. Kort sagt så behöver den en riktig genomgång. Osäkert på vad som går att fixa.

Ljud: Just nu så är det okänt, men enligt vad jag läst så skall den låta minst lika bra som de andra Ibanezerna om den bara var hel.

Känsla: Rent akustiskt så känns den som att spela på en RB960, förutom en sak. Humbuckermicken är ihåligare (mindre innehåll) så om man kommer åt micken med fingret när man spelar (jo, ja vet, man ska inte) så ekar det nästa in micklådan. :D

Slutligen: Ett impulsköp som kanske duger som reservdelsbas eller går den att rädda? Vi får se. Halsen verkar vara i gott nog skick att sätta på en annan bas om det behövs.

Nästa bas: Ibanez Roadstar II Series RB850 − 1987
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Ibanez Roadstar II Series RB850 − 1987

Beskrivning: Den här basen är en utveckling av RB850:an som beskrivits ovan och jag kommer mest att beskriva skillnaderna, istället för en hel genomgång.

Kroppsformen är i princip densamma som det tidigare RB850:orna. Det som skiljer är de aktiva mickarna och placeringen på rattarna. RB850:an i 1986-1987 års utgåva kom i röd, vit (pearl) och svart/pearl (något som en vit/grå sunburst, snowburst kanske?). Den väger ett halvkilo till, så den ligger på 4,0 kg. Och jag vet inte om det är bara den nya elektroniken som gör den skillnaden.

Den viktiga skillnaden är den nya elektroniken. Basen har vad som beskrivs som aktiva mickar och förenklade pottar. Bara vanliga balans, volym och ton pottar, där den tidigare modellen hade push-push pottar som ställde om mellan humbucker och single coil. Mickarna är också mindre och lite annorlunda placerade. Rent estetiskt så ser den renare ut, men i mitt tycket tråkigare ut.

Bild

Den röda RB850:an som jag fick tag på är nästan fabriksny. Den har en liten ding i lacken på toppen på huvudet, lite report på halsmonteringsplattan och inte mycket mer. Den ser ut som en bas som inte har spelats nästan alls. Inte dåligt för en 26 år gammal bas. Den behöver justeras för att vara så som jag vill ha den så jag har inte spelat den med bandet än.

Ljud: Så blev ljudet bättre då med aktiva mickar? Det är nog mest en smakfråga tror jag. Den brusar och brummar betydligt mindre. Ljudet är rikare med de aktiva mickarna, lite hårdare, klarare. Man kan få till riktig köttma med dessa mickar med. Speciellt om man spelar med plektrum.

Intressant nog så tycker jag att de aktiva RB850 mickarna fungerar bättre med Darkglass Microtubes Vintage pedalen. De blir en mycket bättre kombination, där distljudet är mer harmoniskt på något sätt. Medans med det passiva mickarna så blir det lite mer fuzzigt. Jag har som sagt inte provat den i bandmiljö ännu, så det blir intressant, om de inte kastar ut mig när jag kommer dragandes med en röd bas. ;)

Bild

Känsla: Den känns precis som den andra RB850:an, halsen med andra ord känns som "hemma". Lackad hals som är 41 mm bred och 21 mm tjock vid första bandet.

Slutligen: Jag gillar egentligen passiva basar bäst, eller jag brukade göra det. Men gradvis så håller basar som RB960:an, MC924:an och den här RB850:an att få mig att sätta dem på samma nivå som mina passiva basar. Det har andra kvalitéer och andra nackdelar. Det ska bli kul att få den justerad så jag kan spela på den ordentligt.

Nästa bas: Ibanez AEB-10 − 2009

Edit: Lade in en bättre bild.
Senast redigerad av bjelkeman den mån 01 dec 2014, 16:17, redigerad totalt 2 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Bullen »

Sjukt fin samling bjälken! OCh som sagt, du vet vart den vita ska bo om du tröttnar ;)
Har en SR800 jag bekantar mig med för tillfället som är jäkligt trevlig, blir mer och mer frälst i Ibanezer.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Ibanez Axstar AX50 − 1985

Innan jag såg den här basen till salu så visste jag inte att Ibanez hade gjort dessa. Som jag förstår det så byggdes det bara under ett par år 1985-1986, och de är inte så vanliga vad jag kan se. Det mest intressanta med denna är väl att den är en huvudlös bas.


Beskrivning:

Den har ett system som tillåter en att använda vanliga strängar, så man kan få vilka strängar man vill på den. Man behöver inte de med "öglor" i båda ändarna. Man trär i strängen i ett hål i halsen högst upp, böjer den och fäster med metallbit och hexskruv. Sen lägger man i "öglan" i andra ändan i ett fack och stämmer med att dra åt en skruv som flyttar facket neråt och sträcker stängen. När man är nöjd så klipper man av det av strängen som sticker ut.

Kroppen är ungefär 80% så mycket trä som en modern Soundgear bas och kanske 60% jämfört med min Musician MC800. Så den är inte lika nätt som en Steinberger planka, men det har sina fördelar. Balans och ljud, mer om det nedan. Den passar för övrigt i en Rockbag Steinberger bag, vilket var praktiskt.

Bild

Kroppen är i lind (basswood), men en trelagers lönn bolt-on hals, 34 tum, med 24 band, med greppbräda i rosenträ (rosewood). Modellen från det första året kommer i vit och svart. Jag har en vit, som precis som min vita MC924 har blivit ganska gräddig i färgen. Den väger ovanligt mycket för en så lite kropp, 3.5 kg. Den kom förmodligen med bumerang axelbandsknoppar (de var borttagna och ersatta).

Jag fick göra endel åt den, men mest små saker. Nytt telejack, ordentlig rengöring, olja greppbrädan, polera bort ärgningen på banden, byta alla rostade skruvarna för mickarna och access luckan back, straplocks. Den hade legat i sin custombyggda flight case i 19 år i en källare. Den har rosa avfärgning från kläder på baksidan, men inget som syns när man använder den.

Bild

Ljud: Bäst är nog att jämföra med min Ibanez Roadstar II RB850, som också är en passiv bas. Med liknande elektronik och humbuckers. Nu har AX50:an nickel strängar på, men den låter ganska snarlik, om mer "nasal" kanske. Den har inte riktigt det där dova basiga ljudet man får ut ur en fullkroppsbas. Men det är nog att förvänta. Men den låter bättre än en Steinberger Sprit planka, tycker jag.

Känsla:

Först så har de bättre balans än de resebasar som ser ut som plankor, då hornet ger det en form som gör att den hänger rätt på kroppen. Vänsterhanden hamnar på rätt plats på halsen, och det ger ljudfördelar med.

Halsen känns som en Ibanez hals på de basar som byggdes samtidigt. Möjligen så är den lite lätt i toppen på halsen, massan från huvudet fattas, och då rör sig halsen lite annorlunda då man spelar, men det kan vara en vanesak. Jag gillar inte basar som har en ram runt micken, som AX50:an har, då jag gärna lägger tummen där och det är inte lika bekvämt som när en humbucker som tar upp hela mickplatsen. Men om man spelar med flytande tumme så är det ett mindre problem.

Slutligen: AX50:an känns som en hyffsad kompromiss mellan praktiskt och fullskalebas. Den låter lite annorlunda, tunnare, men det gör en hel del sådana basar inbillar jag mig (kanske inte Elfströms Zon, men då är det en bas i en helt annan klass). Den byggdes inte så många år, men få kompakta basar verkar vara några stora hits så det kanske inte är så förvånande. Den blir en bra backup/resebas, även om den kanske ser lite dansbandsaktig ut. Om jag får tag på en svart så kanske jag uppgraderar. :)

Nästa bas: Ibanez AEB-10 − 2009 (igen, det kom liksom en i mellan...)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bullen skrev:Sjukt fin samling bjälken! OCh som sagt, du vet vart den vita ska bo om du tröttnar ;)
Har en SR800 jag bekantar mig med för tillfället som är jäkligt trevlig, blir mer och mer frälst i Ibanezer.
Tack Bullen! Lita på det, den är reserverad. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av AlbinH »

Jag har till viss del förlorat mitt hjärta till en Ibanez TR500 i en slags brown- eller honeyburst. Vackrare utseende får man leta efter. Jag byter gärna ut min Squier Jazz mot en sådan!

Men antagligen dröjer det 19,2 år innan du i din översikt kommer ner till budgetbasarna. :(
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Njo, om jag får tag på en så blir det väl en bit skrivet om den med. Jag skriver ju bara om basar jag har fått lägga tassarna på själv. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av AlbinH »

Ja den här senaste, Ibanez Axstar AX50, är hur jädrans cool som helst!

När jag läser om allt kul du skriver om får jag lust att kasta ut alla böckerna i mitt "biblioteksrum" och göra om det till en spelhåla.

Hm. That´s an idea.... :bigeyesskog:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar