George L Vs. Lava?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

George L Vs. Lava?

Inlägg av blackparkas »

Kör ju George L på pedalbordet men det känns som att det är dags för nåt annat...
Upplever att de snor lite botten, sen om det är inbillning eller inte vetisjutton...


Men Lavakablarna, är de bättre ur den synvinkeln?
Har aldrig testa, men vill inte gärna beställa hem nåt och så blir det likadant...


Och så har vi 2 varianter på Lavakablarna förstås...
Tightrope eller vanliga?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av pieco »

När jag byggde mitt bord konsulterade jag en obasist som dessutom är audiofil. Han rekommenderade Lava framför George L då han upplevde de sistnämnda som hårda i ljudet och att de skar lite botten. Kör Lava och är nöjd men har ju å andra sidan inte testat GL så jag kan inte jämföra.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har gått över till EBS platta patchkablar från George L. Otroligt smidiga, låter bra (eller, de "hörs" inte alls) och framför allt billiga.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av blackparkas »

EBS-kablarna är FÖR billiga, det vet ju alla.... :D



Har faktiskt EBS-kablarna i butiken nu, men jag tycker det är jobbigt med fasta längder....
+ Att jag ev. skulle beställa lite prylar till butiken från de som kör Lava, blev sugen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har bara använt George L, men har numera gått över till EBS platta kablar med platta kontakter för att spara plats. Dessa är dessutom så billiga att man har råd att köpa dem i buntar. Jag har hittills inte reagerat över någon sämre ton med dem.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av Peavey Dude »

Har alltid tyck att GL ser alldeles för tunna ut, ger ingen solid eller pålitlig känsla..
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av Basstore »

Kör George L o har en ratt på min förstärkare som de står BASS vid. Den vrider ja på om de behövs.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av Bassplaya »

Har också gått över till EBS. Mest för att de tar så lite plats. Har inte heller märkt av någon signalförlust, men så har jag också nedsatt hörsel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: George L Vs. Lava?

Inlägg av blackparkas »

Peavey Dude skrev:Har alltid tyck att GL ser alldeles för tunna ut, ger ingen solid eller pålitlig känsla..

Mina har funkat felfritt i flera år.
De gånger jag fått göra om så har det varit just när man klippt och skruvat ihop, det har aldrig blivit problem i efterhand när man repat eller varit på gig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar