Micka, linea, osv osv

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Micka, linea, osv osv

Inlägg av Poester »

Har sett mer o mer att man mickar även bas ute live.
Är det några fördelar nackdelar? Har alltid kört lineboxar av nåt slag, men känner väl mer o mer att jag vill ha "mitt" ljud, men blir det bara sämre, eller vad säger ni som kör lite olika varianter?
o om vi ändå pratar mickar, vilken BÖR man ha för att bli nöjd?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Micka, linea, osv osv

Inlägg av Roger Hedin »

Micka en baslåda med en liten mikrofon ger ju ungefär vad man kan förvänta sig: en rätt begränsad ton som i och för sig förstärker "rigg-tonen". På gott och ont. Har du något som vibrerar och skramlar så får du med det också, liksom läckage från andra instrument. Att enbart micka är ingen höjdare live; kör en BRA DI-signal också. Se till att välja en mikrofon som ger det ljudet DU gillar, inte en som teknikern råkar ha i lådan.

Personligen mickar jag ALDRIG. Jag kör alltid DI, för begränsningen i ton som en scenmikrofon ger tilltalar inte mig. Mitt tonideal är inte basrigg, utan basen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Micka, linea, osv osv

Inlägg av RolleHarris »

Jag tänker så här iaf, då basen inte hörs utan "märks" mer live så tycker jag det är onödigt att lägga tid på att micka upp en förstärkare som bara ändå kommer att göra så att golvet vibrerar. I studion är det dock en annan femma och där kan man skapa sitt eget ljud :)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Micka, linea, osv osv

Inlägg av Seaweed »

Mickar ALLTID lådan live. Skickar även minst 1 DI också, men då innan alla effekter. Fuzz låter skit i DI :)

Har inte speciellt mycket botten i mitt stärkarljud och har väl egentligen testat i princip alla dynamiska mickar som inte är skitdyra. Slutar alltid med en klassisk 57 eller ibland en 421.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar