Mexikobas!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Fick en Fender Roadworn 57 P-bas i byte, tog den bara för att sälja den snabbt! Men vilken fantastisk trevlig bas!!!! Man kan tycka vad man vill om fuskrelicen men resten....utklassar allt jag haft vad det gäller japaner och jänkare! Nu har jag inte haft några CS basar USA men har testat några och hmmm inte så man liksom oj! Denna bas är lätt resonant och har en ljuvlig hals( i min smak) platt och bred. Bytte mick till en JV 1983 62ri som tydligen ska vara samma mick som i Fullertonbasarna passade samtidigt på att byta till tygklädda vintagekablar. Den är lätt den bästa P-bas jag spelat på utan tvekan!?! Jag får nog omvärdera mina tidigare åsikter om Mexikotillverkade basar! Ps detta ex har dessutom fått lite naturligt stryk så den är ännu läckrare! Min USA 77a lär bli ännu dammigare......
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mexikobas!

Inlägg av gthyni »

Trevligt


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mexikobas!

Inlägg av BBQV »

De är bra, riktigt prisvärda!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mexikobas!

Inlägg av Roger Hedin »

De första Road Worn som kom var kalasfina; även skavningen var okej. Sen när den började säljas i bulk kom vinkelslipsskavningen fram. Kan man bortse från detta, och eventuellt ta fram lite eget slippapper och kaffefläckning av träet, så blir t.o.m. fulskavet bra. Förutom "försköningen" är det riktigt trevliga instrument, men nypriset har rakat i höjden lite väl mycket, så jag håller inte riktigt med om prisvärdheten där. Begagnat - JA. Nu ligger ju nypriset nästan i paritet med en US, i alla fall när jag senast köpte en US...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Mexikobas!

Inlägg av norton »

:ingenbild:
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mexikobas!

Inlägg av BBQV »

Roger Hedin skrev:Förutom "försköningen" är det riktigt trevliga instrument, men nypriset har rakat i höjden lite väl mycket, så jag håller inte riktigt med om prisvärdheten där. Begagnat - JA. Nu ligger ju nypriset nästan i paritet med en US, i alla fall när jag senast köpte en US...
Jag köper nya basar så sällan att jag inte ens tar med nypris i resonemanget. Prisvärda på begagnatmarknaden, det var den underförstådda innebörden av mitt inlägg. :nickar:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

norton skrev::ingenbild:
Här är den!
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mexikobas!

Inlägg av Roger Hedin »

Den där ser ut som om den tillhör den första batchen, fast jag kan ju ha fel. I så fall är det ett fynd.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Ok, när började dom sälja Roadwornbasarna nån som vet?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Mexikobas!

Inlägg av peppe »

Bytte till mig en Nate Mendel P-bas som efter en hel del jobb, bandputsning, justeringar mm. har blivit en superbas! Är den en egen serie eller hör den under Road Worn basarna?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mexikobas!

Inlägg av Henko »

peppe skrev:Bytte till mig en Nate Mendel P-bas som efter en hel del jobb, bandputsning, justeringar mm. har blivit en superbas! Är den en egen serie eller hör den under Road Worn basarna?
Nej, det är väl en signaturmodell? Och signaturmodeller tillverkas väl i alltifrån Kina till Fenders Custom Shop om jag förstått rätt. Är denna byggd i Mexico
P-basar
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Verkar som Nate Mendelbasen är tillverkad i Mexiko.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Mexikobas!

Inlägg av lekamen »

Japp, Nate Mendel görs i Mexico. Kanonbasar det med.
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Mexikobas!

Inlägg av norton »

Roger Hedin skrev:Den där ser ut som om den tillhör den första batchen, fast jag kan ju ha fel. I så fall är det ett fynd.
Ok......hur ser man det ? Om man får fråga....
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Nä denna röda är senare, kollade på serienumret dom tidiga börjar på MX8 eller MX9. Min börjar på MX12. Men den är ett grymt fynd ändå!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av BillWyman »

elmelino skrev:Fick en Fender Roadworn 57 P-bas i byte, tog den bara för att sälja den snabbt! Men vilken fantastisk trevlig bas!!!! Man kan tycka vad man vill om fuskrelicen men resten....utklassar allt jag haft vad det gäller japaner och jänkare! Nu har jag inte haft några CS basar USA men har testat några och hmmm inte så man liksom oj! Denna bas är lätt resonant och har en ljuvlig hals( i min smak) platt och bred. Bytte mick till en JV 1983 62ri som tydligen ska vara samma mick som i Fullertonbasarna passade samtidigt på att byta till tygklädda vintagekablar. Den är lätt den bästa P-bas jag spelat på utan tvekan!?! Jag får nog omvärdera mina tidigare åsikter om Mexikotillverkade basar! Ps detta ex har dessutom fått lite naturligt stryk så den är ännu läckrare! Min USA 77a lär bli ännu dammigare......
Så nu vill du inte byta längre då? :wink:
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Nädu denna är alldeles för bra för det Janne!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av BillWyman »

elmelino skrev:Nädu denna är alldeles för bra för det Janne!
Good for you! Grattis! :tummenupp:

På tal om Mexare så kanske fler borde ha anledning att ompröva sina förutfattade (?) meningar, på tal om "Nate Mendel"?
Duger den åt Scott Devine (även då han, förstås, även innehar flådigare basar än den) så torde den, och andra, duga åt de flesta av oss? :wink:

#justsaying
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mexikobas!

Inlägg av Roger Hedin »

norton skrev:
Roger Hedin skrev:Den där ser ut som om den tillhör den första batchen, fast jag kan ju ha fel. I så fall är det ett fynd.
Ok......hur ser man det ? Om man får fråga....
De första som kom hade en mer naturlig nötning. Bättre gjord. När boomen kom, kom vinkelslipen fram...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av elmelino »

Måste fylla i detta inlägg, fick tag i en Fender jazz Classic 70s MiM 2012 i nyskick för ett trevligt pris och måste bara igen..... Faan vilken trevlig bas! Grymt lättjusterad till skillnad från vissa andra.... Har en Schatz Jazz som är min absoluta favorit... men vetefan om jag bara kan förlika mej med den blanka halsen.....på Mexaren.
Senast redigerad av elmelino den tis 22 maj 2018, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Mexikobas!

Inlägg av BillWyman »

elmelino skrev:Måste fylla i detta inlägg, fick tag i en Fender jazz 70s MiM 2012 i nyskick för ett trevligt pris och måste bara igen..... Faan vilken trevlig bas! Grymt lättjusterad till skillnad från vissa andra.... Har en Schatz Jazz som är min absoluta favorit... men vetefan om jag bara kan förlika mej med den blanka halsen.....på Mexaren.
Så roligt, mate! :)
O du, du behöver inte förlika dig med den blanka halsen. Bara till att gå loss med sandpappret (se länk).

https://youtu.be/mloF_Ykcj5M" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mexikobas!

Inlägg av Mr Spock »

Hade en Bass VI MIM för för några år sedan, och kan bara instämma i lovorden. Det känns som om mycket av TalkBasskritiken mot mexproducerat är missriktad nationalism.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mexikobas!

Inlägg av hitman »

Jag är en gammal gubbe oförmögen att tänka nytt och har svårt för relicing (om man inte gjort den själv genom att spela på basen i en 15-20 år, inkluderat att välta den av scen och att tappa gigbagen nå´n gång). Men visst är det väldigt prisvärda instrument?

Jag tycker detsamma gäller den México-tillverkade Classic-serien som kom för ett antal år sedan, testade en 60´s jazzbas som var bland de bästa jag lagt mina prinskorvsfingrar på.

Sedan retar man väl förhoppningsvis Trump om man köper México istället för USA-tillverkade? :D
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar