Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Bågskyttarna har såna där läderskydd på underarmen, kan de va nåt?

I morgon drar jag till skogs igen. Måste samla kraft. Mossa mossa på er alla människobarn.
Se dig för så att du inte stöter upp en bjärv bakom ena buske! De är ena blodtörstiga rackare! :help:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Underarmsskydden har väl använts av hårdrockare länge, med olika mängd nitar på. Men jag tänkte inte relica Ricken...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Tävling

Inlägg av Hågge »

Nikes breda svettband gör susen:-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Hågge skrev:Nikes breda svettband gör susen:-)
Jag får prova det. :)

Eller skaffa valkar på underarmen..:twisted:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev: Mossa mossa på er alla människobarn.
...och här avslöjar Farbror Lars sin ålder. Detsamma - (fast en yngre ålder) - kommer alla att göra, som undrar var han fått det där ifrån. :lol: :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jag är gammal nog...:vinkar:
Medlem i PB50+
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Tävling

Inlägg av andersbas »

Ja mä!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Må så grankott allihop! :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Nu har jag suttit och spelat till Spotify på Ricken halva kvällen och JÄVLAR! va bra den är!
Fantastiskt bred ljudpalett och lättspelad som sjutton.

Inleder till lite annat spelsätt, eller som hustrun sade då jag tog av mig lurarna "Fy fasen vad den rasslar hela tiden!"
Plektrum och lite dist och lite drag på Spotify...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Ett Zero-mod Thumb Rest är gosigt för fingerspel.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Fast bakre micksargen tycker jag är finfin att vila tummen på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jo, när man vill vara så långt bak.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Får se om jag känner behovet då jag provat den med bandet lite.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Med tanke på de senaste inläggen är det tur att vi är i den här tråden. Jag läste nyss en annan först och sedan denna direkt efter. Det kändes lite... fel... :shock: :oops:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Vet hur du menar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Sådär, blandat till lite med ett par av säsongens redan färdiga essenser och hällt i sladdar från ifjor för "snabbåldring".
Ta-dah! Körvel och johannesört klara för kräftorna tillsammans med besken, och... och... och...

Premiären för årets hallonsnaps får traditionsenligt vänta tills "grödasupen" på julafton.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: Premiären för årets hallonsnaps får traditionsenligt vänta tills "grödasupen" på julafton.
Nähä! Det duger icke alls. NU finns det hallon en masse att köpa. Herr Per må icke så enkelt lämna halvkväden visa okväden.

Ergo: Hur gör man Herr Pers Hallonbrännevin?

Jag menar bara att en amatör som jag behöver lite tid på sig för att hinna framställa i tid till Jul!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Svårare var det att ratta till bra RoS-ljud på 2 pedaler.
Kan vara högtaleriet här hemma som är lite väl scoopat för att det skall bli riktigt bra.
Nog för att det är bra PC-högtalare, men det är ju ändå PC-högtalare...

Börjar drömma våta drömmar om stereosladd med inbyggd stereosladd för in-ear samt pedalbord med eoner av koppingsmöjligheter för RoS eller straight, som man vill för stunden och låten...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:
Börjar drömma våta drömmar om stereosladd med inbyggd stereosladd för in-ear samt pedalbord med eoner av koppingsmöjligheter för RoS eller straight, som man vill för stunden och låten...
Lika bra att ta en multikabel direkt. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
Per skrev: Premiären för årets hallonsnaps får traditionsenligt vänta tills "grödasupen" på julafton.
Nähä! Det duger icke alls. NU finns det hallon en masse att köpa. Herr Per må icke så enkelt lämna halvkväden visa okväden.

Ergo: Hur gör man Herr Pers Hallonbrännevin?

Jag menar bara att en amatör som jag behöver lite tid på sig för att hinna framställa i tid till Jul!
Jag kvad egentligen inte alls. Jag bara konstaterade att hemgjorda snapsar liksom konsumentens karaktär blir bättre av att dryckerna får vila. Det gäller såväl amatörer som mera erfarna framställare, (vilket inte är motsatsen till återställare).

Tillverkningen i sig är inga konstigheter alls. Man inköper tvenne kartonger hallon, (om man inte plockar samma mängd vilda, vilket naturligtvis blir ännu bättre). Därefter tager man sin på Bottle Shop införskaffade halvliter Finsprit 60 %. (60 % är bra, eftersom hallonen avger så mycket saft, men det går naturligtvis med Renat också.)
Alltsammans förpassas till en lagom hög burk eller flaska med vid mynning så att vätskan täcker Tarja Halonen. (Själv vårdar jag för ändamålet ömt mina gamla juiceflaskor av märket Esseli. Så gammal är jag. :D )
Låt stå två veckor i ett söderfönster. Stjälp upp i en sil och låt rinna av. Pressa endast lite lätt med handen. Låt stå mörkt några veckor. Späd med rent vatten eller ren sprit, om så önskas. Låt stå mörkt några veckor till, helst till jul.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Det verkar - för ett otränat öga, nota bene - som om jag skulle klara av att fixa åtminstone en testproduktion av ovannämnda fluidium. Beta-hallon, måhända.
Tidigare har jag endast framställt en - dock himmelskt smakande - citronsnaps.

Nu kan jag alltså få tvenne strängar på min lyra! :playing:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:
Börjar drömma våta drömmar om stereosladd med inbyggd stereosladd för in-ear samt pedalbord med eoner av koppingsmöjligheter för RoS eller straight, som man vill för stunden och låten...
Lika bra att ta en multikabel direkt. :lol:
Hittade 5-ledare + skärm på ELFA, så det borde gå utmärkt att göra en kabel. Man kan ju undra hur böjlig den är dock.

Egentligen tror jag att jag borde hålla det enkelt med RoS-kopplingarna. Egentligen borde jag köra stallmicken genom en distpedal och summera dem innan Wah och Zoom-pedalen med förstärkaremuleringen.
Då kan man köra RoS med eller utan "kräm", men man borde även kunna köra monokabel till bara ena eller andra ingången om man vill hålla det enkelt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:Det verkar - för ett otränat öga, nota bene - som om jag skulle klara av att fixa åtminstone en testproduktion av ovannämnda fluidium. Beta-hallon, måhända.
Det är inga problem - go for it! Glöm bara inte att sätta något kärl under, när du stjälper upp i silen. :wink:
Men du, skit i betorna. Håll dig till enbart hallon. :lol:

@ ff: Too many options! :bluegrin:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: Men du, skit i betorna. Håll dig till enbart hallon. :lol:
:
Det är SKITSVÅRT för en carioca-skåning att bortse från Bedorna. Di e ij veårt bleod.

Sej bara po Den Flyande Bedan i Aorlööv.

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:@ ff: Too many options! :bluegrin:
Nu måste jag fråga - hur kör man RoS utan too many options?
Medlem i PB50+
Skriv svar