Neck dive - tips på botemedel önskas!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av heem »

Jag har en Jackson Kellybird-bas som jag kommit att gilla en del trots att det är en billig och enkel bas.
MEN... den lider(som så många andra med liknande kroppsform) av kraftig "neck dive"!

Någon som har konkreta tips på lämplig placering av axelbands-knopparna för att motverka detta? Flytta bara den främre, eller kanske även bakre?
Även andra tips mottages givetvis tacksamt. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Bilder på hur den sitter i dagsläget kommer i kommentarsfältet.

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av heem »

Bild

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Svensson »

Kanske går att byta ut den övre högra (eller vänstra) skruven i halsplattan till en längre och dra fast knoppen i samma skruv? Jag satte fast knoppen ungefär där på en tidigare bas och då försvann problemet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av B-Å Åhs »

PÅ min Epi Tbird flyttade jag främre fästet till halsklacken och det blev bättre men den slutgiltiga lösningen är att byta till ett balanserat instrument som går att använda
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av heem »

Jag tackar för tipsen! :tummenupp: Ska testa att flytta axelbandsknoppen till halsinfästningen, men även skaffa mig ett mindre halkigt axelband så får vi se hur det blir.
Som du säger B-Å Åhs så är väl det slutgiltiga att faktiskt byta till ett mer balanserat instrument. :D
Har ju min Ibanez SR1800 att spela på också men tycker att Kellybirden gör sig rent estetiskt för nuvarande bandet. 8)
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Roger Hedin »

Så här löser Dingwall problemet på sin D-Bird (och andra basar). Man behöver dock inte fräsa ur, utan bara fästa knappen på rätt plats...
Bild
Så här gör man på andra modeller:
Bild
Fungerar mycket bra, såvida man inte ser ut som Edward Blom...
Senast redigerad av Roger Hedin den lör 09 sep 2017, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av heem »

Roger Hedin skrev:Så här löser Dingwall problemet på sin D-Bird (och andra basar). Man behöver dock inte fräsa ur, utan bara frästa knappen på rätt plats...
Bild
Så här gör man på andra modeller:
Bild
Fungerar mycket bra, såvida man inte ser ut som Edward Blom...
Tack för tipset, det kan ju också vara en tanke helt klart! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Roger Hedin »

En försänkt Dunlop skulle ju funka kalas. Inget som skaver magpartiet...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av blackparkas »

Usch vad hemskt att ha det sådär!!!

Basen tippar framåt istället för ner med halsen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av fieldflower »

Äh, massuppfittade...
Senast redigerad av fieldflower den ons 30 aug 2017, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av blackparkas »

Du menar att man inte få uttrycka sin åsikt då om man kan tänkas tycka olika?

Har för mig att det betecknas som något helt annat....


Alltså.
EN axelbandsknopp på baksidan (likt Gibson) är illa nog, BÅDA På baksidan...
Jeeezus...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av fieldflower »

Jag tycker att halsskruvs-tricket gör underverk...
Senast redigerad av fieldflower den ons 30 aug 2017, 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Roger Hedin »

Neck dive är jobbigt för rygg, axlar och nacke, speciellt om man ska SPELA bas och inte VEVA bas. :lol: Vänsterhanden ska inte hålla upp bashalsen, bara spela på den. Halsen ska hänga väl även om du är en enarmad bandit... :mrgreen:
Jag kan säga att "bakknappen" på min Sklar-bas ingalunda gör att basen tippar framåt; den blir bara mer välbalanserad, vilket inte behövs på denna basmodell. Däremot blir den betydligt bekvämare att hänga på sig och ger bättre räckvidd om man är en liten smal basist, vilket jag per definition inte är... :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hugo Drax »

Jag tejpade dit en bit armaflex cellgummitejp, typ den här https://www.rinkabyror.se/artikel/tejp- ... -50mmx15m/" onclick="window.open(this.href);return false;
har funkat kanon i snart 10 år.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev:Neck dive är jobbigt för rygg, axlar och nacke, speciellt om man ska SPELA bas och inte VEVA bas. :lol: Vänsterhanden ska inte hålla upp bashalsen, bara spela på den. Halsen ska hänga väl även om du är en enarmad bandit... :mrgreen:
Jag kan säga att "bakknappen" på min Sklar-bas ingalunda gör att basen tippar framåt; den blir bara mer välbalanserad, vilket inte behövs på denna basmodell. Däremot blir den betydligt bekvämare att hänga på sig och ger bättre räckvidd om man är en liten smal basist, vilket jag per definition inte är... :shock:

Äh.
Gå och lägg dig.
Ingen SPELAR bas på en T-bird eller liknande.
Då är man helt fel ute...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:
Roger Hedin skrev:Neck dive är jobbigt för rygg, axlar och nacke, speciellt om man ska SPELA bas och inte VEVA bas. :lol: Vänsterhanden ska inte hålla upp bashalsen, bara spela på den. Halsen ska hänga väl även om du är en enarmad bandit... :mrgreen:
Jag kan säga att "bakknappen" på min Sklar-bas ingalunda gör att basen tippar framåt; den blir bara mer välbalanserad, vilket inte behövs på denna basmodell. Däremot blir den betydligt bekvämare att hänga på sig och ger bättre räckvidd om man är en liten smal basist, vilket jag per definition inte är... :shock:

Äh.
Gå och lägg dig.
Ingen SPELAR bas på en T-bird eller liknande.
Då är man helt fel ute...
Puss i pannan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nu gällde ju hela tråden hur man förhindrar neck dive, inte något annat.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av blackparkas »

Man skiter i att använda basar som "enligt somliga" är halstunga.
Pallar man det inte så behöver man inte lira T-bird etc t.ex.
Även om just framtunghet aldrig är något problem för de som förstått det här med rätt axelband...

Har haft 4-5 T-birds.
Gibson, Greco, Orville...
Aldrig bekymrat mig över neckdive.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

Men oj då. Om man aldrig bekymrat sig över neck dive varför svara i denna tråden?
Jag har aldrig bekymrat mig över färg, lack eller tonträ, så du kan ju försöka hitta några poster eller trådar där jag ojjat mig över detta.

Om du aldrig har haft problem med neck dive, vad har du att tipsa mannen i denna tråden då om, om han vill hitta botemedel?

Mitt tips är att köpa huvudlös bas. Oavsett hur de ser ut så är de garanterade en sak:

1. Ingen neck dive, hur många strängar de än har. Oavsett märke.
2. Inga dead spots på vanliga ställen.

Man kan på vilken bas som helst ta av strängarna och sedan försiktigt skruva av alla strämskruvar på huvudet och alla "insert" och sedan se om den fortfarande tippar. Gör den det är det inget som kan hjälpa den till lättare. Om den är precis "droppen som får bägaren att rinna över" så kan man:

1. Byta ut bakstycket, dvs plattan till elektroniken, ifrån plast till något i metall.
2. Man kan byta ut pott-knapparna till metall ocskå.
3. Ett tungt tjockt brett, axelband som inte kasar så lätt.
4. Lite OUT tips, men fortfarande det enda som gäller: att ha basen i en strap som gamla bluegrass-folk-akustiska gitarrister, här är en bassist från the Byrds 1973, Skip Battin, som använde just strapen kopplad RUNT HUVUDET istället för i kroppen. Precis som förr då det inte fanns något att fästa i på kroppens andra sida.

Bild

Garanterat NO-NECK-DIVE!
Vad du än säger är det sista tipset det allra billigaste, och du behöver inte göra modifieringar på basen. Alls. Och gillar du inte det kan du gå tillbaks utan att behöva återställa något på basen alls.
Men den gungar lite lättare fram och tillbaks höger å vänster, men man behöver ju inte bära sig åt som FLEA på scenen.
Senast redigerad av Hånken den tis 24 okt 2017, 19:08, redigerad totalt 3 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

OBS! Skip Battin hade den så här just enbart, och bara för att "buck neck dive".
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

Och om ni inte tror mig, var det på detta sätt det var menat att bära Fender basarna ifrån början:

Bild

tror fan att ingen kände av någon neck dive då!!!! :wink:

Bild
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av HirYoshima »

Hånken skrev:Och om ni inte tror mig, var det på detta sätt det var menat att bära Fender basarna ifrån början:

Bild

tror fan att ingen kände av någon neck dive då!!!! :wink:

Bild
Det är ju snyggt att fästa axelbandet så också!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

Yes, jag sa ju det.
Men varför ingen har nämnt detta, alla jävla vintage-ivrare i landet, övergår mitt förstånd. Är något ur-super-hard-core vintage så är det det. Det är det enklaste, första bästa och billigaste sättet. Punkt. Så de så. Det fungerar likadant på alla basar (ja, inte huvudlösa då förståss men de halsdyker inte i alla fall). Alla med huvud kan bäras på detta viset och jag garanterar: Inget halsdyk någonsin.

Det som retar mig mer är att folk försöker gå över ån efter vatten när det är så jävla lätt. Allt skall klyddas och krånglas till (som Dingwall) med att förändra PUNKTEN och göra hornet med extension längre så att knoppen "hamnar så när ovanför tolfte bandet" som möjligt, och lättvikts-stämmisar, fatheads, extra tunga grejor i kroppen, och fan och hans moster. Att det skall vara så jävla svårt, när det är så förbannat lätt!! :evil:

När svaret finns framför näsan på dom. Utan att de ens vet om det. Vad hände med den enkla devisen eller ordspråket "Leo did it right the first time"? Eller ni får googla på "occams rakblad" och tänka därefter i fortsättningen.

Stäng tråden.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv" onclick="window.open(this.href);return false;


"man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"


"Populärt brukar man även beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem."
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Neck dive - tips på botemedel önskas!

Inlägg av Hånken »

Men t o m över i USA på Talkbass var det någon som påstod helt seriöst att neck diven skulle minska avsvevärt om man stod väldigt bredbent...

Bild

crabcore anyone?
Skriv svar