Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av -rally- »

Så, jag har fått sålt min gamla topp och allt verkar vara till belåtenhet. Då återstår bara projekt köpa ny topp...

I ena ringhörnan har vi Darkglass Microtubes 900 och i andra hörnan har vi Mesa Boogie Subway D-800. Dist ör trevligt, men ligger på grundljud och kraft. Ska palla mycket effekter, synthar och sub. Kommer för det mesta att spelas genom en Fender Rumble 1x15 + ev. en extra 2x10, men tanken med en lättviktare är såklart att den är portabel och ska funka fint i vilken backlinelåda som helst...

Så vad har vi för åsikter? Tar mer än gärna emot alla tips och tankar. Vilken har näst grindljud och viljen är mest flexibel när det kommer till att hänga på olika och extra kabinett?

Gött mos!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av Roger Hedin »

Av vad som avhandlats tidigare här på PB verkar D-800 vara mer allround, medan 900 har sin nisch/sitt fokus. Själv är jag mer än nöjd med min ytterst portabla Quilter BassBlock 800... http://www.euroamp.com/produkt/quilter-bass-block-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle tippa på att Mesan är bättre till det du vill ha den till.

Tyvärr har jag bara testat DG:n med en P-bas med skitslut strängar och genom lådor som den inte alls trivdes med.
Dist-delen var helt oanvändbar i det fallet och testet renderade väl endast i att jag kom fram till att den är känsligare än D800:an när det gäller vad man hänger på för lådor.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av -rally- »

Gött, tack för tips. Roger: vilken nisch tänker du att Darkglass:en har. Funkar den bäst med modern eller vintage kretsen?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

Jag skrev det följande efter att vi testade båda vid ett tidigare tillfälle, och annat inkl. Vanderklay:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 4#p1334763" onclick="window.open(this.href);return false;
Mesa Subway D800
Jag hade aldrig hört en D-800 innan idag (YouTube räknas inte). Den, tillsammans med Subway lådorna imponerar. Jag ser helt klart hur många basister hittar hem här. Förstärkaren och lådorna låter väldigt mycket som de är designade att jobba tillsammans. Jag har nog aldrig hört några små lådor (inte direkt lättvikt enligt mig*) låta så mycket och med sådan kropp (body/girth) och övertygande också. Auktoritärt. Tillsammans så lät riggen verkligen riktig bra. Bra djup bas. Bra tryck. Mycket ooomph. Väl definierat. Dessa tror jag passar många. En sådan skulle jag vilja ha. För vem? Känns som den lätt hittar hem i rock, blues, jazz.

Darkglass Microtubes M900

Den första förstärkaren för Darkglass Electronics. Det är ingen hemlighet att jag följt dem ett tag och gillar deras produkter. M900 har ett övertygande rent ljud, helt klart influerad av Darkglass mid-influerade sound. Den kommer verkligen i rampljuset när man lägger till lite overdrive från de båda inbyggda Darkglass effekterna: B3K och Vintage Microtubes. Oftast när dessa effekter demonstreras så är det på full patte, med "metallbröl" vilket jag tycker de gör väldigt bra. Bättre än EBS Billy Sheehan pedalerna till exempel. Men när man använder dem till att bara skita till ljudet lite, eller lite mer så blir det riktigt riktigt bra. Jag A/B testade med min Mesa Carbine M9 och jag tycker att denna lättviktare är den som kommit närmast en M6/M9 av de jag provat, utan att det är en M9. M9 har ett förstegsrör som ger det där organiska till ljudet som inget annat kan göra. M900 ersätter inte min M9, men den är förstärkaren jag tar med till giggen där jag inte kör egen rigg och inte har egen bil fram till dörren. Och används M9 så är det med en Darkglass B7K före.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av -rally- »

Tackar för bra svar!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av Aslan »

När jag testade båda genom en Mesa Subway12 så tyckte jag att D800 hade mycket mer skön botten. DG var rätt basfattig.
Så ska du köra synthar och annat genom den är Mesan ett lätt val. Däremot har ju DG mer distmöjligheter vilket Mesan inte har.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

Bjelkis: Du tycker alltså M900:an kommer närmare Carbine-stärkarna än D800:an?

Intressant!
Tycker D800:an var väldigt mycket Carbine...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Bjelkis: Du tycker alltså M900:an kommer närmare Carbine-stärkarna än D800:an?

Intressant!
Tycker D800:an var väldigt mycket Carbine...
Jag tycker nog att det är kanske mer såhär
(Knepigt att rita) men de överlappar med Carbine, men på olika sätt.

Traditionell..Rock.......Modern
Varm.........Rapp........Mid
Fyllig.....Auktoritär.....Stark

<--D800 --->.....<----M900----->
.........<--Carbine -->

Med den ursäkten att jag lirat M9 med B7K framför sen B7Kn lanserades.
En M900 är inte en Carbine. Och en Carbine är inte en D800. Alla är bra, men på olika sätt.Jag kan lätt föreställa mig att äga vilken som och bara spela på den. Jag har ju två (fortfarande).
Senast redigerad av bjelkeman den tor 14 sep 2017, 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

Hm... Jag tycker nog D800:an var mer rapp/mid än Varm, men det beror säkert på vad man testar i för lådor och lokal etc etc...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

Aslan skrev:När jag testade båda genom en Mesa Subway12 så tyckte jag att D800 hade mycket mer skön botten. DG var rätt basfattig.
Så ska du köra synthar och annat genom den är Mesan ett lätt val. Däremot har ju DG mer distmöjligheter vilket Mesan inte har.
D800 med Subway lådorna är ju skitbra. Bättre botten än jag provat med något annat. Men jag, i min förmodligen ganska opopulära åsikt, tycker den botten blir oftast gegga/oformligt/bumligt i ett hårdrock/metall band. Vilket är vad jag lirar i. Hör knappt någon vettig bas med definition live i hårdrock/metall. Därav Darkglass.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av gthyni »

Vill man ha ännu mer vintageljud så lirade Petters basist på en Aguilar Tonehammar, länge sen jag hörde så bra basljud live. Den lär dock ha en ljudbild medan Mesan har mer att skruva på.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av -rally- »

Bjelkeman: utmärkt målat! Jag har fått känslan av att DG:n kan vara för modern...Aguilar var med i diskussionen ett tag.

Har tyvärr aldrig lirat på en Quiler BB, men den är ju stenfrän. Så länge den låter ok är ju formatet 100% vinnare:)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av Roger Hedin »

-rally- skrev:Bjelkeman: utmärkt målat! Jag har fått känslan av att DG:n kan vara för modern...Aguilar var med i diskussionen ett tag.

Har tyvärr aldrig lirat på en Quiler BB, men den är ju stenfrän. Så länge den låter ok är ju formatet 100% vinnare:)
Du får gärna komma förbi och prova min. Det är den mest mångsidiga stärkare jag NÅGONSIN haft. Sen är ju min Vanderkley Spartan bättre och den jag tar med när jag enbart ska spela elbas.

Quilter är allt från kristallklar till grisig, som en flottig lagom överstyrd och komprimerande gammeltopp, med superintuitiv eq som fixar det mesta med två filter. Allt från hängmatta via knallrak till dub. Den har ingen effektloop, men en ingång där du kan ansluta en extra preamp - ingen liten fisig AUX - och få en tvåkanalig topp. Hittills har jag aldrig bottnat/kört slut på kraft med den...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:
Aslan skrev:När jag testade båda genom en Mesa Subway12 så tyckte jag att D800 hade mycket mer skön botten. DG var rätt basfattig.
Så ska du köra synthar och annat genom den är Mesan ett lätt val. Däremot har ju DG mer distmöjligheter vilket Mesan inte har.
D800 med Subway lådorna är ju skitbra. Bättre botten än jag provat med något annat. Men jag, i min förmodligen ganska opopulära åsikt, tycker den botten blir oftast gegga/oformligt/bumligt i ett hårdrock/metall band. Vilket är vad jag lirar i. Hör knappt någon vettig bas med definition live i hårdrock/metall. Därav Darkglass.

Du ser den där mid-ratten som finns på de flesta stärkare?
När man vrider upp den så kommer det en massa midfrekvenser som gör susen.
Massor med bas och ännu mera mid och du hör dig själv utmärkt.

På M9:an har jag baspott:en utdragen + att jag har basen på kl 3-4, sedan har jag mid:en på stärken på kl 3-4 och mid:en på M80:n på kl 3-4 och basen på M80 också på typ kl 3.
Hörs igenom ALLT...!!

Kör nog nästan alla rattar på kl 3-4 inser jag nu, även diskanten... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

Nä de rattarna har jag aldrig sett. ;) Ungefär som på Darkglassen. Mid-framåt med andra ord.

Fast det du beskriver låter lite mer som extra-allt? :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

Hehehe.... :D

Vi skulle ha gjort ett riktigt test med D800 och M900:an nåt tag.
Med riktiga lådor... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

Jo.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av blackparkas »

Om man ändå haft lite tid och ork hade jag styrt upp nåt i butiken.
Iofs är det lite långt för folk upp hit...

Men Ampeg 810, Mesa 412, 215 finns ju här i alla fall...
Men ingen av topparna... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av LaGGeN »

Vågar man gissa att det släpps lite "riktiga lådor" att testa på den 26:e [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av -rally- »

Roger Hedin skrev:
-rally- skrev:Bjelkeman: utmärkt målat! Jag har fått känslan av att DG:n kan vara för modern...Aguilar var med i diskussionen ett tag.

Har tyvärr aldrig lirat på en Quiler BB, men den är ju stenfrän. Så länge den låter ok är ju formatet 100% vinnare:)
Du får gärna komma förbi och prova min. Det är den mest mångsidiga stärkare jag NÅGONSIN haft. Sen är ju min Vanderkley Spartan bättre och den jag tar med när jag enbart ska spela elbas.

Quilter är allt från kristallklar till grisig, som en flottig lagom överstyrd och komprimerande gammeltopp, med superintuitiv eq som fixar det mesta med två filter. Allt från hängmatta via knallrak till dub. Den har ingen effektloop, men en ingång där du kan ansluta en extra preamp - ingen liten fisig AUX - och få en tvåkanalig topp. Hittills har jag aldrig bottnat/kört slut på kraft med den...
Ah, den verkar superftän. Tack snälla för erbjudandet. Verkar som att jag har köpt en Mesa...fick ett ok pris och med lite tur kan den levereras face-to-face i Göteborg på tisdag :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass MT 900 vs Mesa Boogie D-800

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar