Fatrat!!! inte fet!!!!

Prata om effekter och pedaler
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Köpte en Fatrat distpedal på thomann som kom idag. Hört att Rat pedaler kan klippa lite bas. Men när jag läste om den här pedalen så står det att den passar till bas särskilt. Tänkte att den kanske inte förlorar tryck. Testade pedalen ikväll, allt tryck försvann i princip. Vet inte om jag är kinkig men jag gillar tung hårdrock och detta blir inte tungt snarare larvigt. Men disten var skön. Får fundera om man kan lösa detta. Har fått några förslag i en annan tråd jag startade om Ratpedaler.
Är det någon annan som testat Fatrat-pedalen?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Enligt min erfarenhet tappar alla pedaler som har med överstyrning att göra botten. Jag har inte fått det bekräftat någonstans men misstänker att det har att göra med att när man överstyr basfrekvenserna så förtvinar de helt enkelt jämfört med andra frekvenser. Många löser det genom att ha en blend-kontroll där man blandar in ren signal med den den distade. Mitt problem har varit att jag inte gillar det. Det hörs på något vis att man har två ljud som tampas om ljudbilden. Frågan är hur Proco gjort i just detta fall? Kanske man bara ändrat på lite kondingar (typ basmod som är vanlig till Tubescreamers och Boss Sd-1 etc) så man släpper igenom mer basfrekvenser till/vid klippsteget. Isf kan man säkert höra en skillnad, men man märker fortfarande att man tappar botten jämfört med det rena ljudet. Har själv en Stinkfoot-moddad SD-1 som jag gillar jättemycket, men den har fortfarande inte samma botten som det rena ljudet.

Alternativet som jag själv funtade på var att modda min Pratabas-dist så den hade en blendfunktion med endast bottenregistret till mixen. Dock hann jag under tiden köpa en One Control Hookers Green som verkar göra just detta (dessutom med gain så man får mer botten om man vill) så jag har lagt det projektet på is tillsvidare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:Enligt min erfarenhet tappar alla pedaler som har med överstyrning att göra botten. Jag har inte fått det bekräftat någonstans men misstänker att det har att göra med att när man överstyr basfrekvenserna så förtvinar de helt enkelt jämfört med andra frekvenser. Många löser det genom att ha en blend-kontroll där man blandar in ren signal med den den distade. Mitt problem har varit att jag inte gillar det. Det hörs på något vis att man har två ljud som tampas om ljudbilden. Frågan är hur Proco gjort i just detta fall? Kanske man bara ändrat på lite kondingar (typ basmod som är vanlig till Tubescreamers och Boss Sd-1 etc) så man släpper igenom mer basfrekvenser till/vid klippsteget. Isf kan man säkert höra en skillnad, men man märker fortfarande att man tappar botten jämfört med det rena ljudet. Har själv en Stinkfoot-moddad SD-1 som jag gillar jättemycket, men den har fortfarande inte samma botten som det rena ljudet.

Alternativet som jag själv funtade på var att modda min Pratabas-dist så den hade en blendfunktion med endast bottenregistret till mixen. Dock hann jag under tiden köpa en One Control Hookers Green som verkar göra just detta (dessutom med gain så man får mer botten om man vill) så jag har lagt det projektet på is tillsvidare.
Fast... nej.
Inte alla pedaler för överstyrning tappar botten.
Men många gör det, även en hel del pedaler avsedda för bas.
Jag gissar iofs att du kanske har delvis rätt, men att de pedaler som inte har detta bottentapp har andra funktioner inbyggda som kompenserar, utan att för den skull behöva ha en blendfunktion.
I vissa fall, som i Fluxdrive, eller Hookers Green som du själv har så har man helt enkelt en EQ-del för att kunna skjuta på bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av kmo »

En grej med dom flesta Od-pedaler är att dom sällan låter bra med mycket gain. Hur mkt vrider du på? Vill man ha mycket överstyrning får man nog titta på andra alt.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för input!
För att svara på sista frågan så vrider jag inte på så mycket dist. Denna pedal distar jäkligt mycket så det behövs inte så mycket.
Men man skulle behöva en EQ-del och det saknar FATRATEN.
Jag testade men en annan pedal efter med EQ-del och då blev det ju mycket bättre tryck men att ha den pedalen efter gick inte alls. Känns som jag skulle behöva någon form av EQ efter RAT-en eller blenda signalen. Jag har beställt en Boss LS-2. Får se om det blir bättre med att blanda ren signal med RAT-en
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Förresten! är det någon som vet hur man "byter" till det kända LM308-chippet. Står i instruktionen på engelska att man kan byta men jag fattar ingenting. Förmodligen beroende på min dåliga förståelse för engelska eller/och att jag bara är trög! :)
(det ska tydligen enkelt gå att byta chip på denna pedal till LM308)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Op-förstärkaren är monterad i en sockel. Mao kan man försiktigt lossa den och sätta i en annan utan att behöva löda.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av 41HZ »

Vad jag skulle tippsa om är att stoppa in den i en loop på en ls-2. Blenda in ren signal från den andra loopen. Låter det fortfarande inte bra, lägg en eq-pedal efter rat i samma loop. Skit i o blenda in ren signal, utan bara boosta på med tillräcklig botten. Sedan kan du switcha on/off båda med ett tryck på ls-2’n.
Kan ju låta overkill, men är ett helvete o få till den perfekta basdisten...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Danne skrev:Op-förstärkaren är monterad i en sockel. Mao kan man försiktigt lossa den och sätta i en annan utan att behöva löda.
Hm! och hur får man tag i ett Lm-038 chip? :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

41HZ skrev:Vad jag skulle tippsa om är att stoppa in den i en loop på en ls-2. Blenda in ren signal från den andra loopen. Låter det fortfarande inte bra, lägg en eq-pedal efter rat i samma loop. Skit i o blenda in ren signal, utan bara boosta på med tillräcklig botten. Sedan kan du switcha on/off båda med ett tryck på ls-2’n.
Kan ju låta overkill, men är ett helvete o få till den perfekta basdisten...
Det där låter precis som ett förslag jag tänkte pröva. Har fått min Ls-2:a nu och vi ska repa i kväll!

Tack för tips! :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Micke Lu skrev:
Danne skrev:Op-förstärkaren är monterad i en sockel. Mao kan man försiktigt lossa den och sätta i en annan utan att behöva löda.
Hm! och hur får man tag i ett Lm-038 chip? :)
Här tex: https://www.electrokit.com/lm308.49231

eller:http://store.synthrotek.com/LM308_OpAmp_IC

eller:https://www.musikding.de/LM308
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av blackparkas »

Jag tyckte att jag läste nånstans att alla LM308--chip som finns på marknaden idag är fake.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Ja, det är ju inte omöjligt. Frågan är bara vad som menas med fejk? Att det är en reproduktion med samma specar men eftersom det inte är tillverkat innan 1990 och dessutom ej originalfabrikatet så är det fejk? Att det är en reproduktion som ej håller samma specar men ändå betecknas LM308 och därmed fejk?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av blackparkas »

Det senare, om jag fattade rätt. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Ok, ja då blir det ju humbug helt klart.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av blackparkas »

I alla fall det mesta som man hittar på Ebay etc ska vara på det viset.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för tips. Ska kolla upp det där med LM0038-chipet.
Hann inte skruva tillräckligt innan repet men han testa lite på (full volym :) ) rejäl volym. Att blanda ren signal med RATen kan nog funka men nja jag är inte säker på att det blir helt bra än. Det som funkar bra är att ha min Omega (som eq) efter RATen då blir det ett jävla tryck. Men jag satt en Ampeg Classic eq efter RATen och det lät tunt fast man nästan bara körde bas på eqn.
Kan säga att Omegan jag har låter jävligt bra o dom andra i bandet gillade basljudet (gillade disten). Vi har bara en gitarrist och har fått för oss att jag måste föra ett jävla liv i bakrunden på solon bla mm :)
Så det kanske slutar med att jag bara använder Omegan och får skita i RATen men det är en jävligt frän dist i RATen men man vill ju ha tryck i grejjerna oxå! :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Apropå LM308:an så nosade jag av ren nyfikenhet runt lite och kunde inte hitta någonstans några bevis eller belägg för att det cirkulerar fejk, så jag skulle gärna vilja se något sådant. Dels finns det väl en anledning till att de slutat tillverkas, dvs en liten marknad för den. Om man betänker att det förmodligen endast är RAT-marknaden som eftersöker detta i nuläget finns det nog ingen som orkar märka om andra op-ampar någorlunda trovärdigt för att kunna tjäna 15-40kr styck. Vill man tjäna pengar på att fejka saker finns det nog mer lukrativa prylar att häva sig på i så fall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av blackparkas »

Jag minns bara vad jag läste i en tråd där det diskuterades, möjligtvis i pedalerian på Facebook där man hävdade ganska bestämt att allt som låg på t.ex. Ebay skulle vara ful-lableade chip.
Säljer man några hundra tusen fulloggade OP-amps och tjänar 20 spänn styck på det är det rätt mycket pengar för en liten firma...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

Jo, om det finns ett par hundratusen Rat-pedaler som är i nöd att få ett dylikt chip så kanske det är värt det. Jag skulle vilja träffa på någon som köpt fejkar och kunnat bevisa detta mha mätinstrument och öron för att kolla skillnaden mot konstaterat äkta vara. Det jag hittat hittills är att det finns misstankar mot framförallt kinesiska säljare. I övrigt hittade jag en som köpte 50st varav 8st ej fungerade vilket ifrågasatte säljaren av dem. Framgick ej om säljaren var kines där. Dock kunde det inte konstateras att de som fungerade skilde sig i karaktär, utan tvärtom presterade de som äkta.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av KNA »

Sen är det väl än fråga om hur mycket det märks om det är "rätt" eller fel chip. Har byggt ett par Rat-kopior med lite olika moddar och använt lite olika chip från ebay, smallbear och säkert nån mer och alla låter bra. Vettefan om jag hör nån skillnad iallafall, och jag skulle tro att de moddar jag gjort med kondingar, osäkerhet på potentiometervärden osv spelar större roll för ljudet. Men basdistdilemmat kvarstår :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Danne »

KNA skrev:Sen är det väl än fråga om hur mycket det märks om det är "rätt" eller fel chip. Har byggt ett par Rat-kopior med lite olika moddar och använt lite olika chip från ebay, smallbear och säkert nån mer och alla låter bra. Vettefan om jag hör nån skillnad iallafall, och jag skulle tro att de moddar jag gjort med kondingar, osäkerhet på potentiometervärden osv spelar större roll för ljudet. Men basdistdilemmat kvarstår :)
Exakt ...och lite av min poäng ang fejk eller inte fejk. Det blir lite samma som med rörförstärkare. Man kan diskutera olika rör, tex nytillverkade, NOS eller att byta mellan olika rörfabrikat och höra viss skillnad, men modda värdet på en konding eller resistor i försteget och det blir betydligt större skillnad. Då är iofs inte placebo-effekten medräknad. Vetskapen att man har fått tag i ett äkta exemplar av det legendariska chipet eller röret medför nog att många upplever en stor förändring till det bättre. Och så länge det känns bra så är det ju förmodligen värt pengarna och mödan, placebo eller ej.
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Danne skrev:
Micke Lu skrev:
Danne skrev:Op-förstärkaren är monterad i en sockel. Mao kan man försiktigt lossa den och sätta i en annan utan att behöva löda.
Hm! och hur får man tag i ett Lm-038 chip? :)
Här tex: https://www.electrokit.com/lm308.49231

eller:http://store.synthrotek.com/LM308_OpAmp_IC

eller:https://www.musikding.de/LM308
Tack Danne för länkarna!
Har beställt en LM308-chip för hela 49 kr. Så vi får se om det blir någon skillnad (om jag hör någon skillnad) :)
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av -rally- »

Micke Lu skrev:
Danne skrev:
Micke Lu skrev:
Danne skrev:Op-förstärkaren är monterad i en sockel. Mao kan man försiktigt lossa den och sätta i en annan utan att behöva löda.
Hm! och hur får man tag i ett Lm-038 chip? :)
Här tex: https://www.electrokit.com/lm308.49231

eller:http://store.synthrotek.com/LM308_OpAmp_IC

eller:https://www.musikding.de/LM308
Tack Danne för länkarna!
Har beställt en LM308-chip för hela 49 kr. Så vi får se om det blir någon skillnad (om jag hör någon skillnad) :)
Inväntar med spänning resultatet...
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Fatrat!!! inte fet!!!!

Inlägg av Micke Lu »

Hm jag har inget roligt el intressant att meddela. Förmodligen hör jag för dåligt men jag har ingen större skillnad. Jag har nu testat det nya LM038-chippet och hör ingen större skillnad. Jag är glad att jag kunde byta chip själv och fick det att fungera direkt. Men skulle nog behöva a/b prova för att höra skillnad. Det tog så lång tid mellan jag testade så jag hör ingen skillnad. Jag kan säga att det låter inge sämre i varje fall! :)
Skriv svar