Ställ för flera basar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Ställ för flera basar?

Inlägg av pippolainen »

Funderar på att köpa ett bas/gitarrställ typ Fender multistand 3 med plats för 3 basar. Tycker det verkar vara ett snyggt och smidigt sätt att förvara dem på en liten yta men har läst att det finns problem med vissa lacker och dylikt... Har någon haft dessa problem eller hur gör ni?
Glad amatör
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av HirYoshima »

pippolainen skrev:Funderar på att köpa ett bas/gitarrställ typ Fender multistand 3 med plats för 3 basar. Tycker det verkar vara ett snyggt och smidigt sätt att förvara dem på en liten yta men har läst att det finns problem med vissa lacker och dylikt... Har någon haft dessa problem eller hur gör ni?
Jag har ett ställ för 5 basar, tror det är köpt på 4sound..det är nån slags typ skumgummi och jag tycker det fungerar bra. Har inte märkt att det blivit några märken eller så på instrument.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av Roger Hedin »

Har du instrument med cellulosalack så ska du vara försiktig med de där gummerade ställen; gummit kan färga in i lacken. Bitumen tror jag det heter...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av pippolainen »

Har försökt googla mig fram till va mina basar har för lack/ytbehandling men hittar inte för en av basarna... Yamaha rbx 270(j) så därför ja e lite orolig...
Glad amatör
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av pippolainen »

HirYoshima skrev:Jag har ett ställ för 5 basar, tror det är köpt på 4sound..det är nån slags typ skumgummi och jag tycker det fungerar bra. Har inte märkt att det blivit några märken eller så på instrument.
Vet du vad modellen heter?
Glad amatör
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har ett Rockstand RS 20863B för hela 9 basar. Fungerar jättebra till de flesta instrument men det rekommenderas inte att man ställer bastar lackade med nitrocellulosabaserad färg där. Men såna instrument har inte jag så det är lugnt. Vet inte vilka moderna instrument som har sån lack och vars ställer man dem om "alla" vanliga gitarrställ varnar för just nitrocellulosalack.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, du behöver nog inte bara orolig för din Yamaha rbx 270.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av blackparkas »

För er som sneglar på Rockstand så skulle jag vilja tipsa om Gravitys multiställ.
Samma priser som Rockstand med så otroligt mycket bättre så det går inte att beskriva.

Gravity kommer från tyska Adam Hall, men knata in på närmaste musikhandlare så tar de hem ett åt dig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av HirYoshima »

pippolainen skrev:
HirYoshima skrev:Jag har ett ställ för 5 basar, tror det är köpt på 4sound..det är nån slags typ skumgummi och jag tycker det fungerar bra. Har inte märkt att det blivit några märken eller så på instrument.
Vet du vad modellen heter?
Njae.. det stället är säkert 10 år gammalt.. Men Supreme eller Rockstand antar jag...

Jag skulle lyssna på blackparkas, de där Gravity Stands ser också schyssta ut.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev: Gravity kommer från tyska Adam Hall, men knata in på närmaste musikhandlare så tar de hem ett åt dig.
Ja, det ser ju supersmidigt ut. Minst lika hopfällbart som vissa av Rockstand är, men på Gravity kan man ju justera var halsstöden skall vara i bredd (= perfekt om man vill blanda elbasar (o elgitarrer) med akustiska diton).
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av hitman »

Om du bara ska ha det hemma så kan man snickra till ett själv i trä.

https://basgitarr.wordpress.com/2010/07 ... stll-i-tr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har gjort ett liknande själv, mitt blev ju fult (det blir allt jag gör) men det funkar och jag har mitt i ett skåp så det gör inget.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av mrbaloo »

hitman skrev:Om du bara ska ha det hemma så kan man snickra till ett själv i trä.

https://basgitarr.wordpress.com/2010/07 ... stll-i-tr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har gjort ett liknande själv, mitt blev ju fult (det blir allt jag gör) men det funkar och jag har mitt i ett skåp så det gör inget.
Ha, ha. Det där stället gjorde jag för länge sen för att det blev fullt hemma med 1-ställ. Nu räckte inte ens det "3-stället" till så länge och även om jag kompletterat med ett Rockstand 9-ställ så flödar det över lite ändå.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av blackparkas »

HirYoshima skrev:
pippolainen skrev:
HirYoshima skrev:Jag har ett ställ för 5 basar, tror det är köpt på 4sound..det är nån slags typ skumgummi och jag tycker det fungerar bra. Har inte märkt att det blivit några märken eller så på instrument.
Vet du vad modellen heter?
Njae.. det stället är säkert 10 år gammalt.. Men Supreme eller Rockstand antar jag...

Jag skulle lyssna på blackparkas, de där Gravity Stands ser också schyssta ut.

Ja, jag har haft båda i butiken, och iom att Gravity är billigare så blir det liksom en nobrainer in my opinion.
Det går knappt att beskriva kvalitetsskillnaden.

Gravity är rätt nytt, men de håller på att ta upp kampen med K-M på stativ-sidan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av mrbaloo »

Och som svar på frågan om cellulosalack: Adam Hall/Gravity har ett dokument där det står lite om det. https://www.adamhall.com/shop/se-en/dow ... /165759999" onclick="window.open(this.href);return false;
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Ställ för flera basar?

Inlägg av pippolainen »

Tack för alla svar och hjälp! Ska kolla med lokala handlarna om de kanske kan ta hem ett gravityställ
Glad amatör
Skriv svar